[14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Peter Tunissen » 01 nov 2013, 23:07

Afbeelding

Op donderdag 14 november organiseert Driving Fun voor de 29e keer een circuitdag op het lange Grand Prix circuit van CPZ, oftewel Circuit Park Zandvoort.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven in Mickey's
09:00 - 13:00 - Open pitlane rijden ochtendsessie
13:00 - 17:00 - Open pitlane rijden middagsessie

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €390 per auto.
Entree voor toeschouwers kost €10, maar toeschouwers mogen zichzelf gratis als tweede rijders of als bijrijder inschrijven.
Een auto delen met meerdere rijders is dus ook mogelijk.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 13:00) kost €225 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €250 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklinkt door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Al sinds 1948 worden er op Circuitpark Zandvoort nationale en internationale races georganiseerd, maar het circuit kreeg zijn huidige vorm pas in 1999. Het lange Grand Prix circuit is 4,307km lang en het ronderecord staat op naam van Luca Badoer die in 2001 in zijn Ferrari F2001 een rondetijd van 1.19.880 liet noteren.
Het circuit was vanaf 1952 in totaal 30 keer het strijdtoneel van Formule 1 races, voor het laatst in 1985.

Rondje Zandvoort
Meteen na start-finish volgt misschien wel de meest bekende bocht van Nederland: Tarzan. Gebruik het 100 meter bord links van het circuit om je rempunt te bepalen (afhankelijk van je auto kan dit rempunt voor of na het 100 meter bord liggen) en laat de auto extreem lang rechtdoor rijden. Insturen gebeurt pas ultra laat en de apex ligt voorbij 2/3e van de bocht. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones links van de baan meenemen. Vervolgens laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de volgende bocht, Gerlach, in een rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht stuur je blind in, nog voor je ziet hoe het verdere verloop van het circuit is. Je stuurt de Gerlach zeer vroeg in en laat de auto vervolgens helemaal naar buiten rollen.
Het asfalt daalt vervolgens flink, dus je rempunt voor de Hugenholtz bocht komt al eerder dan je zou verwachten. Zorg er wel voor dat je stuur helemaal recht staat, voordat je begint met remmen. Omdat het asfalt zo sterk daalt ligt het gevaar om je hier te verremmen altijd op de loer. En omdat er hier geen enkele uitloopzone is, kun je deze bocht beter vanaf ongeveer het midden van het circuit aanremmen i.p.v. helemaal van de rechterkant van de baan. Bij het uitkomen kun je op droog de curbstones meenemen. Vervolgens kom je op een zeer snel stuk van het circuit. Probeer een zo kort mogelijke lijn langs de rechterkant van de baan te rijden om zo weinig mogelijk meters te maken. De Hunserug en Rob Slotemaker bocht die volgen zijn een zeer snelle links-rechts combinatie die in het droog met de meeste auto's voor een ervaren rijder volgas te nemen zijn. Probeer de auto in ieder geval zoveel mogelijk te laten rollen door de Hunserug en de curbstones aan de binnenkant als clipping point te gebruiken. In de Slotemaker bocht mik je op de tweede 'driehoek' van curbstones en laat je de auto naar buiten lopen op weg naar de enige bocht ter wereld die een eigen fanclub heeft: het Scheivlak.
Het asfalt heeft hier een flinke verkanting, dus laat aan de linkerkant van de baan anderhalf à twee meter liggen om makkelijker in te kunnen sturen. De apex in het Scheivlak ligt heel erg laat en probeer je auto weer zo weinig mogelijk te laten wringen en zo veel mogelijk te laten rollen. Na het Scheivlak laat je de auto naar het midden van de baan lopen om de Mastersbocht in rechte lijn aan te kunnen remmen. Deze bocht opent helemaal, waardoor je instuurpunt heel erg vroeg ligt. Je rempunt ligt dus ook vroeger dan je zou verwachten. De curbstones aan de binnenkant kun je helemaal meepakken en laat je auto na de bocht helemaal naar buiten lopen. Pas op dat je niet teveel blijft sturen, want overstuur ligt hier altijd op de loer. Vervolgens laat je de auto weer naar rechts lopen om de volgende bocht zonder naam weer in rechte lijn aan te kunnen remmen. Je instuurpunt is hier vrij moeilijk te bepalen, maar probeer helemaal de binnenkant van de bocht te halen en mik bij het uitkomen op de marshallpost. De Vodafone bocht die volgt is belangrijk, omdat je veel snelheid mee wilt nemen de bocht uit het rechte stuk op. Zorg ervoor dat je weer in rechte lijn aan kunt remmen en dat je op 2/3e van de bocht de apex tegen of op de binnenste curbstones meepakt. Let op bij het uitkomen van de bocht dat je niet te ver naar buiten uit komt, want de uitloop naast de baan is hier zeer hobbelig.
Het rechte stuk leidt de Audi S bocht, de enige chicane van het circuit. Het eerste gedeelte naar rechts offer je op door hoog te blijven, zodat je het gedeelte naar links maximaal aan kunt vallen en zoveel mogelijk snelheid mee kunt nemen de bocht uit. De curbstones hier zijn er om gebruikt te worden. Na een kort recht stuk tik je even kort de rem aan en duik je de Kumho bocht in. De bocht kun je veel minder scherp maken dan je zou verwachten door de curbstones aan de binnenkant helemaal mee te nemen, waarna je met hoge snelheid de Arie Luyendijk bocht, het oude Bos Uit, nadert. De apex ligt hier weer vrij laat, halverwege de curbstones aan de rechterkant van de baan en de auto balanceert hier op het randje van de grip. Bouw je tempo hier rustig op en probeer deze bocht niet meteen volgas te nemen, want er is hier zo goed als geen uitloopzone, in het geval je de controle verliest. Als je het goed doet, kom je op hoge snelheid het rechte stuk richting start-finish op en zit er weer een snelle ronde Zandvoort op!



Belangrijk op Zandvoort
Zandvoort is een veilig circuit. Desalniettemin zijn en er een paar punten die maximale concentratie vergen, omdat er weinig uitloop is of omdat het circuit verraderlijke trekjes kan hebben.
* Het aanremmen van de Hugenholtz bocht is al genoemd. Het circuit loopt hier sterk bergaf en er is geen marge voor fouten. Bij het uitkomen van de Hugenholtz ligt een stuk gladder asfalt. Met name in de regen kan dit voor onbalans in de auto en voor overstuur bij achterwiel aangedreven auto's zorgen.
* Het Scheivlak moet je in de meeste auto's al aanremmen voor het hoogste punt van de baan, dus voordat je de bocht ziet. Bovendien kan hier ook onbalans in de auto komen als het stuur niet recht staat of als de als je te ver links zit bij het aanremmen van de bocht.

Zandvoort is een circuit met flinke hoogteverschillen. Kijk dus zeer regelmatig in je speigels, want snellere auto's lijken af en toe uit het niets te verschijnen. Bij uitstek geschikte punten om je spiegels te checken zijn op het rechte stuk, bij het uitkomen van de Hugenholtz bocht (je kan daar ook uit je linkerooghoek achteropkomend verkeer zien, dat net op dat moment uit de Gerlach bocht komt en op het rechte stuk na de Vodafone-bocht. Uiteraard moet het in je spiegels kijken niet beperkt zijn tot deze punten, maar hier zou je er een gewoonte van kunnen maken om iedere ronde standaard in je spiegels te kijken.

De toegangswegen naar het circuit worden in de zomer ook gebruikt door dagjesmensen en badgasten. Probeer dus op tijd te vertrekken om de ergste drukte voor te zijn of boek een hotel. Recht tegenover de ingang van het circuit zijn enkele goede hotels.

Deelnemers
1. Peter Tunissen - BMW E36 325i - hele dag
2. Gerard Pronk - BMW 316 - middag
3. Dillon Koster - ? - middag
4. Jeroen de Roode - BMW E30 330i - ochtend
5. Jeffrey de Klerk - BMW E30 M3 - hele dag
6. Danny Brand - BMW 325i - middag
7. Ton Strous - Westfield - hele dag
8. Aldo Visman - MINI - middag
9. Andre - ? - ?
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Peter Tunissen » 13 nov 2013, 15:21

Dit belooft echt bijna een privé circuitdag voor de rijders te worden, dus wie op een (vrijwel) leeg Zandvoort wil rijden, is dit dé kans! :df:

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Nutkees » 13 nov 2013, 16:50

Ik ben er ook bij Peter!

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Andre » 13 nov 2013, 17:26

Wat zijn de weer voorspellingen?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Peter Tunissen » 13 nov 2013, 17:45

Wij bestellen altijd goed weer voor de rijders... :df: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Knot » 13 nov 2013, 22:02

Ziet er veelbelovend uit zeg.....

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Peter Tunissen » 13 nov 2013, 22:17

Tot morgen alvast, Rody... :df: :mrgreen: ;)

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Robin Hartog » 13 nov 2013, 22:25

Crisis wat een weer morgen, dat wordt dwars gaan Knot. ;)

Ik denk dat ik maar thuis blijf met dat hondenweer. :bag:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Knot » 13 nov 2013, 23:36

2 flessen goede wijn voor degene die een mooie close chase video maakt van me ;)

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Andre » 13 nov 2013, 23:48

Ik lust geen wijn:)

Misschien kom ik morgen middag wel even buurten eerst even de buienradar checken morgen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Knot » 14 nov 2013, 09:13

Robin Hartog schreef:Crisis wat een weer morgen, dat wordt dwars gaan Knot. ;)

Ik denk dat ik maar thuis blijf met dat hondenweer. :bag:
Valt me nog (weer) tegen, nu even regen en dan een beetje miezer op de radar....

Heb de banden die ik op papenburg zondag (straat/ring/papenburg/burnout) afgedankt had... ze wilden niet klappen met burnen in 2 op nat... toch maar achterin gelegd, waren fijne bandjes die Triangle Talon TR968 maar kan ze in NL nergens vinden nieuw :(

Gebruikersavatar
BobTheFish
Berichten: 103
Lid geworden op: 31 jan 2010, 09:05

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door BobTheFish » 14 nov 2013, 15:00

Knot was weer lekker bezig.. voor mij net iets te nat :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1bZeOCSw ... 4repi2TczA[/youtube]

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door GTRene » 14 nov 2013, 15:56

bepaalde bochten echt geniaal zo'n lange drift :D

Gebruikersavatar
Danish
Berichten: 230
Lid geworden op: 26 nov 2012, 22:39

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Danish » 14 nov 2013, 16:25

:clap: mooie drifts man!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Spijkerhard » 14 nov 2013, 20:34

briljant!

Gebruikersavatar
Yven
Berichten: 48
Lid geworden op: 30 aug 2012, 11:04

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Yven » 15 nov 2013, 00:29

Dik Knot! Ik heb ook even een uurtje mee kunnen rijden vandaag, maar niks spectaculairs. Gewoon beetje voor de 'voorzichtige' lol :tooth:


Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Andre » 15 nov 2013, 13:40

Was gister super weer voor een paar schuivers.


Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Elmar » 15 nov 2013, 19:38

Voor het eerst echt gedrift op Zandvoort.
Was prachtig.

Met natuurlijk een lekkere afsluiting van de dag.
http://www.grapheine.com/bombaytv/graph ... f9404.html
Laatst gewijzigd door Elmar op 15 nov 2013, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Peter Tunissen » 15 nov 2013, 19:43

Hahahahaha, geweldig!!! :mrgreen:
Elmar, dat Bombay filmpje, dat is toch wel gratis hè?

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Elmar » 15 nov 2013, 20:03

Ja ik doe dat gratisssss

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40229
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Knot » 15 nov 2013, 20:30

Prachtig Andre dat stuk naar scheivlak toe.. zit je daar in 4? Ik kan alleen opkomen rechte stuk naar 4 dan hangt het erom of ie vanaf 5000rpm pakt dus dan stukje wat jij drift durfde ik het niet aan in 4 (en in 3 lukt het ook niet omdat je in de begrenzer zit met een 328i).... maar ik ben al genoeg gestraft, voorlopig even wat minder "proberen" :)

Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Andre » 15 nov 2013, 23:10

lol@bombay

Knot het gaat nog net in de 3e versnelling.

Robin
Berichten: 55235
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Robin » 16 nov 2013, 11:30

lol @ Elmar:)

André heb je de Papenburg setup qua banden daaro?

Gvd ik moet ook weer. Next time hoop ik.

:df: :D

Robin
Berichten: 55235
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door Robin » 16 nov 2013, 11:31

Knot schreef:Prachtig Andre dat stuk naar scheivlak toe.. zit je daar in 4? Ik kan alleen opkomen rechte stuk naar 4 dan hangt het erom of ie vanaf 5000rpm pakt dus dan stukje wat jij drift durfde ik het niet aan in 4 (en in 3 lukt het ook niet omdat je in de begrenzer zit met een 328i).... maar ik ben al genoeg gestraft, voorlopig even wat minder "proberen" :)
Watskeburt Rody? Mag ook per pm ...

@ Yven, da's met je Sub? Top. Rody ook mooi.

Nogmaals , kennie wachte dat er sneeuw ligt zegmaar. :hungry:

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: [14-11-2013] DF @ Zandvoort deel XXIX

Bericht door ErikS » 16 nov 2013, 11:43

Hij heeft heel zachtjes een vangrail gekopt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten