Porsche Cayman type 981 nu ook GTS & GT4 + clubsport
- Joost
- Berichten: 1997
- Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Motorblok is hetzelfde.
991 heeft grotere throttle bodies (82mm vs 74mm) , andere inlaat en andere software.
In de VS is al een kit beschikbaar om het vermogen van de 981 S (Boxster en Cayman) op 991 3.4 nivo te krijgen.
http://www.tpcracing.com/981-atmo355-powerpak.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ga je dat monteren op een nieuwe of jong gebruikte Boxster/Cayman met fabrieksgarantie?
991 heeft grotere throttle bodies (82mm vs 74mm) , andere inlaat en andere software.
In de VS is al een kit beschikbaar om het vermogen van de 981 S (Boxster en Cayman) op 991 3.4 nivo te krijgen.
http://www.tpcracing.com/981-atmo355-powerpak.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ga je dat monteren op een nieuwe of jong gebruikte Boxster/Cayman met fabrieksgarantie?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 2012 Porsche Cayman 981
mooi setje maar best prijzig...
zat laatst nog eens te denken over die 3.4 motoren, zo'n carrera S (997) heeft een 3.8 motor, is zo'n motor beter dan de 3.4 of is dat dezelfde basis.
zat laatst nog eens te denken over die 3.4 motoren, zo'n carrera S (997) heeft een 3.8 motor, is zo'n motor beter dan de 3.4 of is dat dezelfde basis.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 2012 Porsche Cayman 981
hier een Cayman (oud type denk) met 3.8

3.8 X51 Engine Swap, TPC X51 Clutch/LWFW, Softronic Tune, Capristo Exhaust, Underdrive Pulley
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Geloof geen snars van die garageplein-tjoeners met hun silicone luchtinlaat slangetjes, throttle boddies en softwarepakketjes. 0,0 Garantie natuurlijk en volstrekt onbetrouwbaar.Joost schreef:Motorblok is hetzelfde.
991 heeft grotere throttle bodies (82mm vs 74mm) , andere inlaat en andere software.
In de VS is al een kit beschikbaar om het vermogen van de 981 S (Boxster en Cayman) op 991 3.4 nivo te krijgen.
http://www.tpcracing.com/981-atmo355-powerpak.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar ga je dat monteren op een nieuwe of jong gebruikte Boxster/Cayman met fabrieksgarantie?
Gisteren reed een muisgrijze S door Delft. Volstrekt onopvallende auto. Voorkant is Toyota look-a-like en achterkant is nog een beetje ouwe Cayman. Nee, ik ben dus een van weinigen die helemaal niet zo voor dit model 'in is'. Mogelijk komt dat nog ..
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Interessante discussie dus over de gearing van de 981
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1295241
"... The 3.25 final drive ratio is not a typo, it is Porsche at work making sure that Cayman does not touch the 911 in performance, ever...
Gearing torque multiplication factor calculation:
Gear Cayman Carrera
1st 12.7 13.5
2nd 7.4 7.9
3rd 5.4 5.7
The Cayman is always at a 6% disadvantage due to the final drive ratio (3.25 vs 3.44).
In other words even if the Cayman would have exactly the same engine as the Carrera it would always have 6% less torque at the wheels due to gearing... "
En van een 981 Boxster S gebruiker:
"... I have a 981 Boxster S, with manual transmission...
Redline is 7800 rpm, and you get these speeds:
2°: 134 km/h
3°: 188 km/h
4°: 240 km/h
Very very tall, too much.
.... "
http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1295241
"... The 3.25 final drive ratio is not a typo, it is Porsche at work making sure that Cayman does not touch the 911 in performance, ever...
Gearing torque multiplication factor calculation:
Gear Cayman Carrera
1st 12.7 13.5
2nd 7.4 7.9
3rd 5.4 5.7
The Cayman is always at a 6% disadvantage due to the final drive ratio (3.25 vs 3.44).
In other words even if the Cayman would have exactly the same engine as the Carrera it would always have 6% less torque at the wheels due to gearing... "
En van een 981 Boxster S gebruiker:
"... I have a 981 Boxster S, with manual transmission...
Redline is 7800 rpm, and you get these speeds:
2°: 134 km/h
3°: 188 km/h
4°: 240 km/h
Very very tall, too much.

- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Vlakken we de milieuregeltjes ook niet uit in deze discussie? Volgens mij is dat ook een reden om steeds langere versnellingen in de bak te stoppen. Verknalt overigens volledig de fun van B-weg boenderen ...
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Een "langere" bak hoeft zeker niet te leiden tot een langzamere auto, dit hangt maar net af van de powerband af, met de name de breedte van de powerband, zeker als de "langere" bak verkregen wordt door een "langer"deferentieel, waardoor toerenterugval gelijk blijft, bij 1 schakelmoment minder, kan deze zelfs sneller zijn, het voelt vaak langzamer aan, daar ligt ook de verwarring, toevallig een hobby van mij, al heel wat bakken berekent 

- romo
- Berichten: 27098
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Als ik bovenstaande feiten goed interpreteer dan is volgende mogelijk;
1 Je houdt alles origineel en gaat voor PDK, de 1e 6 verzetten zijn korter dan de handbak, dus beter bij het blok passend
2 Je past de eindoverbrenging in het diff aan, voor zo ver technisch mogelijk ( Ik meen dat Andre dat ooit bij een 135i heeft gedaan??)
3 Je laat hem staan en gaat voor iets anders
Opvallend IMHO is dat er in geen enkele mij bekende review iets negatiefs t.a.v. lange bak verhoudingen gemeld werd
1 Je houdt alles origineel en gaat voor PDK, de 1e 6 verzetten zijn korter dan de handbak, dus beter bij het blok passend
2 Je past de eindoverbrenging in het diff aan, voor zo ver technisch mogelijk ( Ik meen dat Andre dat ooit bij een 135i heeft gedaan??)
3 Je laat hem staan en gaat voor iets anders
Opvallend IMHO is dat er in geen enkele mij bekende review iets negatiefs t.a.v. lange bak verhoudingen gemeld werd

- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Porsche heeft echt wel nagedacht over de overbrenging, dus zou daar niet te veel aan twijfelen, voor driften of bepaalde circuits kan een andere overbrenging soms gunstiger zijn, maar voor straatgebruik is er vaak niks mis mee bij porsche
- romo
- Berichten: 27098
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Ze hebben er strategisch over gedacht blijkbaar, zijnde niet te veel in het vaarwater van een 991-911 te willen zitten...........PD power schreef:Porsche heeft echt wel nagedacht over de overbrenging, dus zou daar niet te veel aan twijfelen, voor driften of bepaalde circuits kan een andere overbrenging soms gunstiger zijn, maar voor straatgebruik is er vaak niks mis mee bij porsche

- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: 2012 Porsche Cayman 981
De Cayman/boxster kan ook een langere overbrenging hebben, omdat het gewicht lager is, volgens mij is de frontale cw-waarde ook nog eens lager, minder rolweerstand, dus zo raar is het waarschijnlijk niet, je zou het ook andersom kunnen benaderen, in de 911 wil men misschien wel meer snelheid "beleving".romo schreef:Ze hebben er strategisch over gedacht blijkbaar, zijnde niet te veel in het vaarwater van een 991-911 te willen zitten...........PD power schreef:Porsche heeft echt wel nagedacht over de overbrenging, dus zou daar niet te veel aan twijfelen, voor driften of bepaalde circuits kan een andere overbrenging soms gunstiger zijn, maar voor straatgebruik is er vaak niks mis mee bij porsche
Maargoed, zonder powerband cijfers, cw waardes, rolweerstand, blijven het aannames, ben meer van de berekeningen.
- romo
- Berichten: 27098
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Cw Carrera 0,29
Cw Cayman S 0,30
De andere variabelen heb ik zo geen antwoord op.
Cw Cayman S 0,30
De andere variabelen heb ik zo geen antwoord op.
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Je moet ook weten wat wat het frontoppervlak is, anders kun je weinig met de cw waarde.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: 2012 Porsche Cayman 981
In de folder van Porsie staat dat mijn Spyder sneller is dan de Cayman S (tussensprintjes). Dus die Cayman voelt langzamer maar is het dus ook. Ok, mijn Spyder is pakweg 50kg lichter, is geen wereld, maar toch. Spyder natuurlijk mega veel slechtere CW met open dak. Etc. Enfin, ik denk dat die software in de Cayman S Pdk gewoon niet lekker is, en het wachten is op een upgrade, tussen nu en een jaar, wedden? Robert, dus ff wachten op een upgrade, deze Cayman laten staan, Maar ik adviseer je zeker(!) om een 911 350pk te gaan rijden, handbak is prima. Dat zou zo maar eens jouw auto kunnen zijn, sla die Cayman over man. Qua uitstraling 911 anytime boven een Cayman. Ok, qua sturen (middenmoter) is de Cayman dé baas, maar wil dat zeggen dat een 911 dus ruk is? Nee natuurlijk, geweldige sportkar!PD power schreef:Een "langere" bak hoeft zeker niet te leiden tot een langzamere auto, dit hangt maar net af van de powerband af, met de name de breedte van de powerband, zeker als de "langere" bak verkregen wordt door een "langer"deferentieel, waardoor toerenterugval gelijk blijft, bij 1 schakelmoment minder, kan deze zelfs sneller zijn, het voelt vaak langzamer aan, daar ligt ook de verwarring, toevallig een hobby van mij, al heel wat bakken berekent
Kom, we gaan een keer (met Ilja erbij) een middagje 911 350 handbak sturen, ik regel wel wat




-
- Berichten: 9982
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Ilija past niet op de achterbank van een 911!Sperdy schreef:Kom, we gaan een keer (met Ilja erbij) een middagje 911 350 handbak sturen, ik regel wel wat![]()
![]()
![]()

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: 2012 Porsche Cayman 981
911 met handbak kan je vergeten !
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Wordt denk ik wel moeilijk ja. Maar ik ga het proberen Ilja. Een 911 991 350pk zou zo maar eens kunnen..Macboy schreef:911 met handbak kan je vergeten !
En dan een aqua blauw metallic graag

- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Wat PD power zegt is geheel correct.Sperdy schreef:In de folder van Porsie staat dat mijn Spyder sneller is dan de Cayman S (tussensprintjes). Dus die Cayman voelt langzamer maar is het dus ook. Ok, mijn Spyder is pakweg 50kg lichter, is geen wereld, maar toch. Spyder natuurlijk mega veel slechtere CW met open dak. Etc. Enfin, ik denk dat die software in de Cayman S Pdk gewoon niet lekker is, en het wachten is op een upgrade, tussen nu en een jaar, wedden? Robert, dus ff wachten op een upgrade, deze Cayman laten staan, Maar ik adviseer je zeker(!) om een 911 350pk te gaan rijden, handbak is prima. Dat zou zo maar eens jouw auto kunnen zijn, sla die Cayman over man. Qua uitstraling 911 anytime boven een Cayman. Ok, qua sturen (middenmoter) is de Cayman dé baas, maar wil dat zeggen dat een 911 dus ruk is? Nee natuurlijk, geweldige sportkar!PD power schreef:Een "langere" bak hoeft zeker niet te leiden tot een langzamere auto, dit hangt maar net af van de powerband af, met de name de breedte van de powerband, zeker als de "langere" bak verkregen wordt door een "langer"deferentieel, waardoor toerenterugval gelijk blijft, bij 1 schakelmoment minder, kan deze zelfs sneller zijn, het voelt vaak langzamer aan, daar ligt ook de verwarring, toevallig een hobby van mij, al heel wat bakken berekent
Kom, we gaan een keer (met Ilja erbij) een middagje 911 350 handbak sturen, ik regel wel wat![]()
![]()
![]()
Ik weet trouwens niet of er en verschil in bandenmaten is tussen die auto's, maar dat moet je ook meenemen in je final drive berekeningen. Kan best zijn dat ze het diff 6% langer zetten omdat de wielen een kleinere rolomtrek hebben.
Auto's met kortere diffs voelen sportiever aan maar zijn niet per definitie sneller. Het kan voor bepaalde zaken wel net beter uitkomen natuurlijk. Een folder of een autotijdschrift geeft vaak tussensprints van bijvoorbeeld 80-120 in versnelling 4 en 5. Die getallen zijn altijd beter met een korter diff. Maar dat verteld niet het hele verhaal. Bijvoorbeeld als je dan 100-200 gaat doen kan het plaatje net anders zijn.
Wat ook nog scheelt is dat het verschil groter word in hogere versnellingen. Als je bijvoorbeeld van 1 naar 2 gaat bij 2 sprintende auto's, dat scheelt maar een paar kilometer. Maar van 4 naar 5 bijvoorbeeld of 5 naar 6 dan moet de 1 met het kortere diff gewoon 20-30 kilometer per uur eerder opschakelen. Bij snelheden van 200+ heeft de andere auto dan alle tijd van de wereld om bij te komen puur omdat die nog een versnelling lager rijd.
Ik heb bij de E36 M3 3,2's een beetje hetzelfde gezien. Ja de auto gaat harder door zijn versnellingen heen, maar met schakelen verlies je tijd en dan maakt de auto met het originele diff het verschil goed. Ik reed een keer achter Erik aan terug van CPZ, ook een beetje sportief en dan zie je het verschil heel goed. Ik met een korter diff loop in het begin een beetje weg als ik zo ver mogelijk terug schakel, maar hij trekt het gat dicht zo gauw ik opschakelen moet.
Verder zie je bij mij ook nog eens dat je met een korter diff het vermogen moeilijker op de weg krijgt in zijn 1, en ik moet ook nog eens naar 3 schakelen op 95 km/u. Voor de snelle 0-100 tijden is het dus ruk. 100-200 ook, ik moet dan ineens op 195 schakelen, dus nog een keer extra schakelen en dat is killing.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Dit is natuurlijk een bekend verhaal Bert, maar die pdk regelt alles voor je. Het is gewoon vloeren met zo'n ding. Niks terugval in snelheid bij opschakelen, het is 1 streep. De Cayman S komt nu gewoon (relatief dan
) langzaam op gang. Ik denk echt dat die gearing wordt veranderd, lees verbeterd, dus korter. Scheelt mogelijk -5 km topsnelheid? maar ding wordt er sneller van op tussensprints, bijteriger, pittiger accelereren etc. Maar ik denk dat die Cayman S met korter diff dan serieus te dicht komt op de 911 350 pk..
Robert: mooiste Cayman S aqua blue metallic en ook deze schitterende velgen:
Bestel dat ding noooooiiiiiitttt in muisgrijs, maar kies een krachtige mono-kleur.
http://youtu.be/EF6AgzgwACU

Robert: mooiste Cayman S aqua blue metallic en ook deze schitterende velgen:

Bestel dat ding noooooiiiiiitttt in muisgrijs, maar kies een krachtige mono-kleur.
http://youtu.be/EF6AgzgwACU
- PD power
- Berichten: 1967
- Lid geworden op: 03 sep 2006, 19:53
- Locatie: Coevorden
Re: 2012 Porsche Cayman 981
@Sperdy: jij praat over gevoel aannames en @Bert over feiten.
Wil het best een keer uitleggen, maar dit doe ik alleen life, ga niet rekenmodules op internet pleuren.
Op het ene circuit kan een langere overbrenging gunstiger zijn, terwijl dit op een ander circuit weer anders kan zijn, bij vlakkere vermogens afgifte, is vaak een langere bak gunstiger, hierbij praat ik niet eens over topsnelheden, want ook hierbij geld een langere bak brengt ook niet altijd een hogere top.
Weet wel dat fabrikanten vaak heel goed nadenken over hun bak, bij sportieve types, wordt de nadruk vaak gelegd op 0-100 en 80-120 tijden, maar dit betekend niet automatisch dat dit de gunstigste overbrenging is, maar meer een commerciele keuze.
Wil het best een keer uitleggen, maar dit doe ik alleen life, ga niet rekenmodules op internet pleuren.
Op het ene circuit kan een langere overbrenging gunstiger zijn, terwijl dit op een ander circuit weer anders kan zijn, bij vlakkere vermogens afgifte, is vaak een langere bak gunstiger, hierbij praat ik niet eens over topsnelheden, want ook hierbij geld een langere bak brengt ook niet altijd een hogere top.
Weet wel dat fabrikanten vaak heel goed nadenken over hun bak, bij sportieve types, wordt de nadruk vaak gelegd op 0-100 en 80-120 tijden, maar dit betekend niet automatisch dat dit de gunstigste overbrenging is, maar meer een commerciele keuze.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 2012 Porsche Cayman 981
ik denk dat ze tegenwoordig zelfs, om het verbruik gunstig te laten zijn bij bepaalde snelheden, de bak aanpassen...
verder belangrijk waar bv de motor piekt en hoe het koppelverloop zal zijn, wellicht als je bij de Cayman S het vermogen wat opkieteld de verhoudingen wat minder nadelig opvallen
je kan die ook een chipkuur geven>
verder belangrijk waar bv de motor piekt en hoe het koppelverloop zal zijn, wellicht als je bij de Cayman S het vermogen wat opkieteld de verhoudingen wat minder nadelig opvallen


je kan die ook een chipkuur geven>
of je brengt hem naar RUF om die motor wat grotere longe te geven>Cayman S 3.4L 981 2013>> BHP + 20 Torque +Nm 32 Map Via ECU OUT

http://www.ruf-automobile.de/index.php?id=88" onclick="window.open(this.href);return false;Der 3800 S ist das neue Konzept des leistungsstarken Mittelmotorroadsters.
Die Basis für diesen Typ bildet der Boxster beziehungs weise der Cayman. Die beiden RUF Modelle werden mit einem 3,8 Liter 6 Zylinder Boxermotor ausgestattet, der 420 PS bei 7400/min und ein maximales Drehmoment von 450 Nm bei 5600/min leistet. In Verbindung mit dem
Doppelkupplungsgetriebe ergibt sich ein ganz neues dynamisches Fahrgefühl.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Ik begrijp het punt wel van Bert en pdpower, dus mee eens. En die rekenmodellen geloof ik ongezien. En ja, daar wordt goed over nagedacht en mee gerekend. Maar ik denk dus dat Porsie consessies heeft gedaan tgv. het milieu én om niet te dicht op de 911 te komen ..
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Cayman S handbak is ongeveer 1 sec sneller van 0-200 dan de PDK versie.
Dat lees je niet op de Porsche website. Gewoon handbak nemen dus.
Dat lees je niet op de Porsche website. Gewoon handbak nemen dus.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: 2012 Porsche Cayman 981
GrappenmakerMacboy schreef:Cayman S handbak is ongeveer 1 sec sneller van 0-200 dan de PDK versie.
Dat lees je niet op de Porsche website. Gewoon handbak nemen dus.
PDK is geen bmw-automaatje Ilja ...

- Downforce Hans
- Berichten: 12612
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: 2012 Porsche Cayman 981
Waar gaat dit inmiddels over zeg, lijkt wel of we op de vooravond staan van een belangrijke race met die Porsje..
Sportkuipen zijn voor veel geld veredelde recaro's die ipv 800 nu 3000 kosten omdat er een logo van Porsje op genaaid zit.
En dan dat gedoe over de bakverhoudingen en al het andere geneuzel betreft het sportieve rijden.
We moeten keramische remmen hebben anders kunnen we als we de file uitkomen niet later remmen als de buurman die in het rijtje naast ons stond.
De remmen moeten natuurlijk wel geel zijn anders ziet niemand dat het keramische zijn iets wat bijna belangrijker is dan de remwerking.
Van alle km's die je met zo'n ding gaat rijden is minder dan 1% sportief, Dus waarom dat ge muggenzift over die paar onderlinge verschillen.
Of moet ik dit draadje met een korrel zout nemen want dan is het op zijn minst wel vermakelijk om te lezen.
Sportkuipen zijn voor veel geld veredelde recaro's die ipv 800 nu 3000 kosten omdat er een logo van Porsje op genaaid zit.
En dan dat gedoe over de bakverhoudingen en al het andere geneuzel betreft het sportieve rijden.
We moeten keramische remmen hebben anders kunnen we als we de file uitkomen niet later remmen als de buurman die in het rijtje naast ons stond.
De remmen moeten natuurlijk wel geel zijn anders ziet niemand dat het keramische zijn iets wat bijna belangrijker is dan de remwerking.
Van alle km's die je met zo'n ding gaat rijden is minder dan 1% sportief, Dus waarom dat ge muggenzift over die paar onderlinge verschillen.
Of moet ik dit draadje met een korrel zout nemen want dan is het op zijn minst wel vermakelijk om te lezen.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: MarcF en 1 gast