Hoe zal ik het uitleggen....Nou, je hebt vast wel eens zo'n dag gehad na een avondje flink doorzakken dat je zwaar geradbraakt bent. Zo tegen een uur of 17:00 ben je al weer aardig opgeknapt, je kunt je weer een beetje bewegen en weer aardig eten, maar toch ben je nog een procent 5-8 van 100% fitheid af. Nou, zo voelt die auto van mij zich ook ongeveer als ie door en door warm is.
Ik ben aan het denken geslagen en ik ben er nog niet helemaal over uit. Het heeft zeker iets te maken met de temperatuur. Koude start 's morgens is geen centje pijn. Nooit. Lambdasensoren zijn enkele maanden geleden vervangen voor Bosch exemplaren, dus ik mag er vanuit gaan dat die ook goed zijn. Koelwatertempsensor is ook vervangen. Op dit moment zijn dan ook de verdachte onderdelen, in willekeurige volgorde:
- Luchtmassameter
- Inlaat- of uitlaatnokkenassensor
- Krukaspositiesensor
- TDC sensor
De luchtmassameter lijkt me niet. Ik heb verder geen problemen tijdens acceleratie of deellast. Vollast ook niet, maar dan doet de LMM sowieso niet mee. Enige mogelijkheid zou kunnen zijn dat de temperatuursensor in de LMM kaduuk is, maar de temperatuur loopt zo hoog niet op in dat deel onder de kap zou je zeggen.
De rest wat ik opnoem heb ik vandaag doorgemeten, en wel in koude toestand en op 75 graden olietemperatuur. De weerstandswaardes zijn als volgt:
Sensor, Koud [Ohm], Warm [Ohm]
Inlaatnokkenassensor, 1287, 1515 (nom.1280 +/- 10%)
Uitlaatnokkenassensor, 1258, 1487 (nom. 1280 +/- 10%)
TDC sensor, 1273, 1464 (nom. 1280 +/- 10%)
Krukaspositiesensor, 520, 600 (nom. 540 +/- 10%)
Het zou fantastisch zijn als iemand ook eens dit kon doormeten, al is het maar alleen de inlaatnokkenassensor (die ligt bovenop het blok en kan je zo bij). Ik weet namelijk nog niet echt wat ik hier mee kan. Bij mijn weten mag de warmte weinig tot niets uitmaken bij deze sensoren, dus ik vraag me af of deze weerstandstoename acceptabel is. Anders moet ik namelijk bij een ander onderdeel zoeken (toch LMM???).