'93 BMW M3 (exit)/'04 Audi A4 1.8T (exit)/'04 BMW 330i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed

Bericht door ///Joost » 11 okt 2013, 19:57

Toch maar even weer een stukkie typen... Ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd als ik een echt lange afstand afleg, en ik kom tot stilstand, dat dan de stationairloop een heeeeeel klein beetje uit z'n doen is. De RPMs blijven doodstil waar ze horen, maar je merkt toch dat de timing enigszins afwijkt.
Hoe zal ik het uitleggen....Nou, je hebt vast wel eens zo'n dag gehad na een avondje flink doorzakken dat je zwaar geradbraakt bent. Zo tegen een uur of 17:00 ben je al weer aardig opgeknapt, je kunt je weer een beetje bewegen en weer aardig eten, maar toch ben je nog een procent 5-8 van 100% fitheid af. Nou, zo voelt die auto van mij zich ook ongeveer als ie door en door warm is.

Ik ben aan het denken geslagen en ik ben er nog niet helemaal over uit. Het heeft zeker iets te maken met de temperatuur. Koude start 's morgens is geen centje pijn. Nooit. Lambdasensoren zijn enkele maanden geleden vervangen voor Bosch exemplaren, dus ik mag er vanuit gaan dat die ook goed zijn. Koelwatertempsensor is ook vervangen. Op dit moment zijn dan ook de verdachte onderdelen, in willekeurige volgorde:

- Luchtmassameter
- Inlaat- of uitlaatnokkenassensor
- Krukaspositiesensor
- TDC sensor

De luchtmassameter lijkt me niet. Ik heb verder geen problemen tijdens acceleratie of deellast. Vollast ook niet, maar dan doet de LMM sowieso niet mee. Enige mogelijkheid zou kunnen zijn dat de temperatuursensor in de LMM kaduuk is, maar de temperatuur loopt zo hoog niet op in dat deel onder de kap zou je zeggen.
De rest wat ik opnoem heb ik vandaag doorgemeten, en wel in koude toestand en op 75 graden olietemperatuur. De weerstandswaardes zijn als volgt:

Sensor, Koud [Ohm], Warm [Ohm]

Inlaatnokkenassensor, 1287, 1515 (nom.1280 +/- 10%)
Uitlaatnokkenassensor, 1258, 1487 (nom. 1280 +/- 10%)
TDC sensor, 1273, 1464 (nom. 1280 +/- 10%)
Krukaspositiesensor, 520, 600 (nom. 540 +/- 10%)

Het zou fantastisch zijn als iemand ook eens dit kon doormeten, al is het maar alleen de inlaatnokkenassensor (die ligt bovenop het blok en kan je zo bij). Ik weet namelijk nog niet echt wat ik hier mee kan. Bij mijn weten mag de warmte weinig tot niets uitmaken bij deze sensoren, dus ik vraag me af of deze weerstandstoename acceptabel is. Anders moet ik namelijk bij een ander onderdeel zoeken (toch LMM???).

:hmmm:

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed

Bericht door Vlokmans » 13 okt 2013, 21:57

Ik heb hier zo'n vergelijkbaar apparaat staan (de 3.2 weliswaar) en zelfs een multimeter. Nu vond ik mezelf al een hele piet dat ik een lekstroompje heb gevonden, maar hoe "meet" ik zo'n sensor? Wil wel een gooi doen, maar kan niks beloven :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40005
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed

Bericht door Knot » 14 okt 2013, 07:51

Vind dat je er nog veel moeite voor neemt, ik vervang alle 4 de onderdelen gewoon preventief vaak!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed

Bericht door ///Joost » 14 okt 2013, 09:57

Vlokmans schreef:Ik heb hier zo'n vergelijkbaar apparaat staan (de 3.2 weliswaar) en zelfs een multimeter. Nu vond ik mezelf al een hele piet dat ik een lekstroompje heb gevonden, maar hoe "meet" ik zo'n sensor? Wil wel een gooi doen, maar kan niks beloven :wink:
Heel eenvoudig...Je multimeter op Ohm zetten (in het juiste bereik, waarschijnlijk 2000 Ohm) en op de stekker van de sensor (dus niet de autokant) de middelste en buitenste pin meten. Als je geen waarde krijgt de andere buitenste pin pakken, want er zijn 3 pinnen namelijk. Je kan niks fout doen of stuk maken. :thumbup: De stekker van de inlaatnokkenassensor zit vlak boven je oliefilterhuis naast de stekker van de TPS.

Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Gezien alle waarden redelijk netjes zijn, kan ik me niet voorstellen dat het aan deze sensoren ligt.

@ Knot: Mja, da's ook een mogelijkheid, maar daar ben ik te technisch voor... :D Ik wil wel eerst even weten wat er kapot is en waarom. Als ik het echt niet voor elkaar krijg, is vervangen inderdaad de enige manier om erachter te komen. Echter zijn deze sensoren bij elkaar tegen de 400 euro. Bovendien leer ik zo de S50 door en door kennen.

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: 1993 BMW M3; Onderhoudshistorie; Inspectie II gereed

Bericht door S-J » 21 okt 2013, 15:25

Toch even gaan kijken in jouw topic, wat een prachtige M3. Handbak, alcantara, rood. Super. :thumbup:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door ///Joost » 31 okt 2013, 13:46

In navolging van Erik ook maar even mij topic aangepast. Na een aantal weken van wikken en wegen wat te doen met de M3, en Corsa van de Mrs. heb ik besloten om de knoop door te hakken. De M3 blijft. Punt.

De Corsa is inmiddels verkocht...is erg snel gegaan en toevallig liep ik tegelijkertijd tegen een mooie Audi A4 Avant 1.8T Quattro aan. Dit zou wel eens een mooie familiewagen kunnen worden. Quattro, dus veilig, ruim genoeg en ik heb altijd al een zwak gehad voor de A4 Avants, ook het vorige model vond ik erg mooi. Aangezien het echter een daily zou worden had ik er liever een met max. 160k op de teller. Uiteindelijk is het er een geworden met 144k op de teller.
Gisteren heeft ie de vuurdoop gehad bij de Audi dealer in Harderwijk, waar verder geen noemenswaardige punten naar voren zijn gekomen.

Belangrijkste was:
- Beetje olie zweten wat zoals het er uitziet van de kleppendekselpakking komt.
- Keerringen rondom injectoren zweten beetje.
- Klikschakelaar achterklep defect. Hij gaat wel open met de AB.
- Multiriem versleten, maar er komt een nieuwe distributie en waterpomp op.

Verdere leuke specs zijn: Vol leder icm stoelverwarming, PDC, RNS-D navi en Xenon.

9 November kunnen we 'm ophalen, dus ik kan niet wachten. Als eerste ga ik even het kleppendeksel eraf halen en schoonmaken en ik breng 'n naar alle waarschijnlijkheid ook even weg om de oliezeef te vervangen icm een eerste kleine beurt.

Fotootjes voor de volledigheid:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
ErikS
Berichten: 18925
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door ErikS » 31 okt 2013, 13:58

In navolging van Erik ook maar even mij topic aangepast.
:mrgreen:

:thumbup:

Net ding. Rijd ook lekker! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door Vlokmans » 03 nov 2013, 10:40

Joehoe, de ///M3 blijft! :mrgreen:

En proficiat met de Audi natuurlijk! Die is ineens populair aan het worden hier.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door ///Joost » 03 nov 2013, 15:29

Vlokmans schreef:Joehoe, de ///M3 blijft! :mrgreen:

En proficiat met de Audi natuurlijk! Die is ineens populair aan het worden hier.
Oude liefde roest niet. :D

Ik ben blij met de beslissing en ik denk dat dit de enige juiste is, die iedereen happy maakt, Roodkapje (zo heet de M3) incluis.
Onze Audi heeft ook al een naam: Bexter.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door ///Joost » 09 nov 2013, 23:35

Nou, vandaag dan de grote dag, de Audi is thuisgebracht door yours truly. Eerste indruk: Wat een heerlijke wagen! Ik ben er superblij mee en het rijdt exact zoals ik verwachtte. Ik zocht een comfortabele station met een pittige motor, die er ook nog eens goed uitziet. Nou, ik moet zeggen dat ik aardig geslaagd ben naar mijn smaak.

De aflevering liep zonder kleerscheuren en de afgesproken beurt (distributie + wp) was gebeurd zoals afgesproken. Tevens netjes afgestempeld in het boekje.

De motor loopt heerlijk en de wagen zeilt gewoon over de snelweg...wat een heerlijke bolide. Tsja, als je slechts E36 coupe gewend bent als daily enkele jaren, is een kinderhand snel gevuld zullen we maar zeggen. :tooth: Ik wist dat dit minder sportief zou zijn, maar dat zocht ik ook.

Ik heb een behoorlijke afstand af kunnen leggen vandaag en geen minuut spijt van de aankoop. Foto's volgen nog wel. Zo, dat wilde ik gewoon effe kwijt.

Erik, het gaat je zeker bevallen!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door GTRene » 09 nov 2013, 23:54

klinkt goed Joost en mooi dat het gelopen is zoals gedacht/gehoopt.

Online
ErikS
Berichten: 18925
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door ErikS » 10 nov 2013, 09:44

Top dat hij jou in ieder geval zo goed bevalt! :-)
Ik ga ergens het 'rauwe' van de e36 missen.

Maar daar zal ik wel snel overheen zijn! :-) :tooth:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door InjectTheVenom » 10 nov 2013, 10:11

Dat over de snelweg zeilen is nou het 4x4 gevoel in combinatie met een 6 bak en goed presterende motor :duck: Trap het gaspedaal in en het accelleratiegevoel komt geen einde aan tot het grensbereik van je toerenteller.
Mooi om te lezen dat de auto aan je verwachtingen voldoet en dat de aflevering naar tevredenheid verlopen is.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door Peric » 10 nov 2013, 10:51

///Joost schreef:Quattro, dus veilig,
Zal dit niet een beetje té veel schijnveiligheid zijn? Je hebt alleen meer tractie hoor, verder is 'ie gewoon hetzelfde als iedere andere A4 avant.

Verder zoals eerder geschreven, prachtige auto! Veel plezier ermee. :)

Online
ErikS
Berichten: 18925
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door ErikS » 10 nov 2013, 11:11

Als het wat gladder is, is het een wereld van verschil.
Ik heb regelmatig met een quattro of 4wd jeep oid door de sneeuw heen gebaggert..... dat is zo'n aparte gewaarwording. :-)

Enige is-> houd er rekening mee dat je remweg hetzelfde blijft.... :blackeye:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door Peric » 10 nov 2013, 11:21

Dát bedoel ik.. :)
En hoe vaak zul je op zulk soort wegdek rijden?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door ///Joost » 10 nov 2013, 20:57

Peric schreef:Dát bedoel ik.. :)
En hoe vaak zul je op zulk soort wegdek rijden?
Ja, tuurlijk weet ik dat het allemaal wel een beetje tussen de oren zit. Een 2WD Avant zal ook echt wel veilig genoeg zijn. Maar het is wel gewoon 'leuk' om te hebben natuurlijk. Ik houd wel van anders dan anders.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door Robin Hartog » 11 nov 2013, 09:53

Net ding Joost! Nu nog een familie foto met de M3. :thumbup:

Online
ErikS
Berichten: 18925
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door ErikS » 16 nov 2013, 14:51

En, al een beetje km's gemaakt?! :tooth: :mrgreen:

Ik kan echt niet wachten op dinsdag! :tooth: :df:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door ///Joost » 16 nov 2013, 19:28

Ik heb gisteren de wintervelgen op de M3 gemonteerd, maar de Audi krijgt toch wel de meeste kilometers voor z'n kiezen. M'n vriendin vindt 'm ook helemaal geweldig. Ik moet zeggen, het is echt een fijne auto. Ik ben wel nog op zoek naar een wintersetje in 16".

Enige wat ik merk is dat de koppeling een stuk later/hoger aangrijpt dan mijn M3. Ik weet niet of dat Audi eigen is, of dat de koppeling gewoon zo ver versleten is.

Gebruikersavatar
Richard430
Berichten: 668
Lid geworden op: 06 nov 2011, 21:53

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door Richard430 » 17 nov 2013, 00:56

Niet heel veel ervaring met Audi. Maar de A4 2.0 waar ik wel eens mee gereden heb, greep ook niet heel vroeg aan.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door Niels » 17 nov 2013, 10:17

Ik heb ze destijds nieuw gereden maar die koppeling staat me niet echt bij als heel laat opkomende. Moet wel zeggen dat de koppeling van mijn ex M3 wel heel erg vroeg aan greep, dan grijpt elke andere laat aan zeg maar :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door ///Joost » 18 nov 2013, 20:36

Ik heb nog wat geGoogled en het schijnt dat meer Audi's er last van hebben. Het kan verder geen kwaad, dus ik maak me niet te druk.

Waar ik me wel druk om maak, is dat ik net de acceptgiro's van onze nieuwe parkeervergunningen van de Gemeente heb mogen ontvangen voor 2014. We gaan van 43 euro voor de eerste vergunning en 86 euro voor de tweede, naar 2x 252 euro per jaar. Tarieven zijn verhoogd...nou, me dunkt! Dit is overigens op een betaald parkeerterrein zonder plaatsgarantie. Vol = vol. :wtf:

Zo gaat het wel steeds minder aantrekkelijker worden om 2 auto's te blijven rijden. Misschien moet ik het wagenpark toch wat gaan inkrimpen. Af en toe vraag ik me echt af hoever ik moet gaan om al die vaste lasten voor een E36 op te blijven hoesten...Hoe leuk het ook is om te rijden.

Gebruikersavatar
Richard430
Berichten: 668
Lid geworden op: 06 nov 2011, 21:53

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door Richard430 » 19 nov 2013, 00:04

En dan verkoop je de E36, maandje later spijt. :tooth:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1993 BMW M3 + 2004 Audi A4 1.8T Quattro

Bericht door Jussi » 19 nov 2013, 00:31

///Joost schreef:Ik heb nog wat geGoogled en het schijnt dat meer Audi's er last van hebben. Het kan verder geen kwaad, dus ik maak me niet te druk.

Waar ik me wel druk om maak, is dat ik net de acceptgiro's van onze nieuwe parkeervergunningen van de Gemeente heb mogen ontvangen voor 2014. We gaan van 43 euro voor de eerste vergunning en 86 euro voor de tweede, naar 2x 252 euro per jaar. Tarieven zijn verhoogd...nou, me dunkt! Dit is overigens op een betaald parkeerterrein zonder plaatsgarantie. Vol = vol. :wtf:

Zo gaat het wel steeds minder aantrekkelijker worden om 2 auto's te blijven rijden. Misschien moet ik het wagenpark toch wat gaan inkrimpen. Af en toe vraag ik me echt af hoever ik moet gaan om al die vaste lasten voor een E36 op te blijven hoesten...Hoe leuk het ook is om te rijden.
Is een stalplaats in de omgeving niet goedkoper/veiliger dan zo'n parkeerterrein?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daNpy, Kadett, sitechris, Thomas H en 27 gasten