Waarom nog maar zo weinig achterwiel aandrijvers ?

Dit is ons algemene autoforum.
Gino

Bericht door Gino » 02 mei 2007, 20:45

Macboy schreef:
Gino schreef:Ik denk ook dat 999 van de 1000 mensen het geen fluit interesseert welke wielen aangedreven worden. Behalve als het AWD is, want dat kent de buurman ook en is dus status verhogend.
Dit is nou een mooi voorbeeld van een drogreden :)

Mij interesseert het ook niet hoe een auto is aangedreven, zolang de auto maar rijdt zoals een RWD. En als een auto geen RWD heeft, kan ie ook niet rijden als een RWD.

Kortom: die opmerking deugt niet.

Het gaat erom dat mensen die in een RWD rijden een heel ander stuurgevoel hebben dan diezelfde auto met FWD. Neem nu een 1-serie en een Audi A3. Ga 2 kilometer over een dijkje rijden met 50km per uur. Niet harder.

Iedereen zal dan zeggen dat de 1-serie "fijner stuurt". En de consument zal het geen bal interesseer wáárom die fijner stuurt. Of dat nu aan de RWD ligt of niet.

In zo'n verhaal zeg je dus dat de consument het niet interesseert of een auto RWD heeft. Nee klopt, zolang ie maar als zodanig stuurt. Wij weten namelijk toevallig wél waar dat sturen aan ligt: namelijk het aandrijfconcept.
Tuurlijk begrijp ik wat je bedoeld, en zo'n reactie verwachtte ik ook op het moment dat ik op de verzend knop drukte ;). Als autos waarbij alleen het linker voorwiel aangedreven werdt het beste zou sturen en de fijnste rijeigenschappen zou hebben, dan zou iedere DF-er een linker-voorwiel-aangedreven auto hebben ;)

Maar dan Jan met de pet, die geeft het meerendeel niks om de stuureigenschappen van de auto, de 1-serie zal fijner sturen, maar de Jetta stuurt goed genoeg. Als de Jetta ook in RWD leverbaar zou zijn voor het zelfde geld, dan zou het natuurlijk een ander verhaal zijn.

Maar als het tussen een V70 RWD en V70 AWD zou gaan (wederom voor hetzelfde geld) dan nog kocht jan met de jaloerse buurman (die tevens autokenner is!) de AWD versie. Want AWD is hip deze dagen!

Dat is een beetje wat ik probeerde te zeggen ;)

Rebel

Bericht door Rebel » 02 mei 2007, 21:08

Sterker nog...

De techniek op onderstelgebied is dermate verbeterd, dat een nieuwe voorwielaangedreven auto wel eens verrassend beter zou kunnen rijden dan een oudere achterwielaangedreven bmw.

Ik zou het gezicht wel eens willen zien van een BMW-e30 rijder, die kennismaakt met een Audi met Magnetic Ride.
Zou hij dan nog steeds zeggen dat een achterwielaangedreven auto zo heerlijk stuurt ?

Ik vind dat je moet openstaan voor nieuwe technieken maar ook nieuwe ontwikkelingen, en daar hoort ook de ontwikkeling bij, dat de nieuwe generatie voorwielaangedreven auto's verdomd lekker sturen en neutraal zijn.

En bespaar me de verhalen over echte die-hards, achterwielaandrijving, en BMW.
Er zijn hier maar een paar die echt kunnen autorijden en dat is Andre, en nog enkele andere. En de rest verschuilt zich achter hun BMW en roepen de standaard cliches over achterwielaandrijving.

Francisko typte ooit een mooi verhaal over voorwielaandrijving en fun op de Ring....

:wink:

Tom

Bericht door Tom » 02 mei 2007, 21:32

Rebel we zijn autoliefhebbers en ondanks dat sommige mensen het tegenspreken wil iedereen graag aardig wat vermogen onder de motorkap. Een heerlijke stuurmansauto die niet vooruit komt is ook leuk, maar liever iets waarbij er wel PK's onder de kap liggen.

Noem me dan een voorwielaandrijver met een dikke 200pk die geen last heeft het aandrijfconcept. Tuurlijk er zijn een paar auto's te noemen die goed presteren en het heel netjes wegwerken (Opel GTC OPC, wat Honda's, MINI met sper, nog wat GTI achtigen) maar al met al heb je al snel een ander aandrijfconcept nodig als je een vermogen van meer dan 200pk kwijtwilt. Eerdergenoemde auto's zitten wel aardig op het grensgebied ondanks dat ze voor het soort auto zeer goed presteren. Het zal in de toekomst misschien richting de 250pk verschuiven door betere onderstellen, maar een ander type aandrijving blijft toch een betere oplossing.

Er zijn weinig merken die auto's met meer dan 250pk hebben. Dus opzich is het niet zo vreemd dat de meeste merken het met fwd moeten doen. De rest kiest voor awd of rdw. Zou wel gaaf zijn als sommige merken weer eens met een echt leuk vermogen komen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 mei 2007, 21:37

Tsja wat heeft Magnetic ride daar nou weer mee te maken. Dat zie ik eigenlijk los van het aandrijfconcept.

Ik geef je wel gelijk dat een moderne FWD minstens net zo goed is als een 20 jaar oude BMW. Rondetijden op circuits wijzen dat ook uit. In 20 jaar is een hoop veranderd aan dempers/geometrie/besturing.

Alleen blijven basisprincipes hetzelfde, dat aandrijfkrachten bij FWD doorwerken in het stuur en dat RWD meer tractie heeft als gevolg van gewichtsverplaatsing. Maar tegenwoordig met zaken als actieve stuurbekrachtiging enz valt dit gewoon veel minder op. Ook zie je op sportieve FWD's met aardig wat power steeds meer dat een sper op de vooras leverbaar is, zodat tractieproblemen tot het verleden behoren.

In RWD vs FWD is RWD in theorie het beste principe. Maar dan is het nog wel zo dat je het dan hebt over een perfect afgestelde auto. Als je een FWD goed afstelt en RWD slecht dan hoeft RWD niet de betere te zijn.

Dat is als je je er uberhaubt voor interreseert. Als ik even naar de supermarkt ga om een pakje sigaretten of op de snelweg in de file sta naar mijn werk dan boeit het mij niet veel of dat in een RWD of FWD auto is.

Elmar

Bericht door Elmar » 02 mei 2007, 21:53

Macboy schreef:Let wel: ceteris paribus ! En zo werkt het dus niet, want je kunt niet kiezen FWD/RWD. Je moet de auto's kiezen en dan zal dat vaak op de laatste plaats komen
Het kan wel Ilja, er is een merk waarbij je kan kiezen tussen FWD of RWD. Dat merk is Ford.
Het type is misschien iets minder DF, de Transit. :D

Joop

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 21:56

Toch maar RWD..., ook voor alle dag:

http://www.youtube.com/watch?v=K9TJecSuwIY

Joop

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 22:02

Elmar schreef:
Macboy schreef:Let wel: ceteris paribus ! En zo werkt het dus niet, want je kunt niet kiezen FWD/RWD. Je moet de auto's kiezen en dan zal dat vaak op de laatste plaats komen
Het kan wel Ilja, er is een merk waarbij je kan kiezen tussen FWD of RWD. Dat merk is Ford.
Het type is misschien iets minder DF, de Transit. :D
In de juiste handen is zelfs de Transit DF 8) :

http://www.youtube.com/watch?v=Lg4a1rc4Xjk

Rebel

Bericht door Rebel » 02 mei 2007, 22:15

Tom schreef:Rebel we zijn autoliefhebbers en ondanks dat sommige mensen het tegenspreken wil iedereen graag aardig wat vermogen onder de motorkap. Een heerlijke stuurmansauto die niet vooruit komt is ook leuk, maar liever iets waarbij er wel PK's onder de kap liggen.

Noem me dan een voorwielaandrijver met een dikke 200pk die geen last heeft het aandrijfconcept. Tuurlijk er zijn een paar auto's te noemen die goed presteren en het heel netjes wegwerken (Opel GTC OPC, wat Honda's, MINI met sper, nog wat GTI achtigen) maar al met al heb je al snel een ander aandrijfconcept nodig als je een vermogen van meer dan 200pk kwijtwilt..

Wat dacht je van mijn 1260kg zware Audi TT met 240 hp Tom? Of Tristan zijn Leon met 265HP? :wink: Hoeveel vermogen heb je nodig om aan je trekken te komen op de nederlandse wegen ? Kennis heeft een Volvo S60 T5 getuned van 250 naar 300 HP.... Voorwielaandrijving wel te verstaan.
Hij rijdt er niet mee over de Ring of op zandvoort, maar dat doet meer dan de helft van de BMW rijders op dit forum ook niet :wink:

Of wat dacht je van de voorwielaangedreven Seat Leon van Edwin die enkele weken geleden op zandvoort diverse achterwielaangedreven auto's het snot voor de ogen ree, en dit met Edwin zijn beperkte stuurkunsten.

Verder heeft Bert gelijk. Vergelijk de tijden op de Ring in de "Sportauto"-testen tussen een e30 -M3 en een Audi TT...
Wat blijft er dan nog over van het "achterwielaandrijving heerst ten alle tijden" concept ?

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 02 mei 2007, 22:20

Voor dagelijks gebruik heb je geen RWD nodig. Wij hier op het forum geven over het algemeen de voorkeur aan RWD maar wij, petrolheads, zijn maar een kleine greep uit het RWD publiek. Ik kan mijn C30 achterlijk hard door de bochten gooien en als ik wil ook oversteer creeren. Voor het leuke driftwerk is RWD een must. Maar voor het dagelijks leven is FWD helemaal prima.

Joop

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 22:20

Je zult gewoon je rijstijl moeten aanpassen aan een FWD, wanneer je uit een RWD stapt. Als je dat doet kun je ook in een FWD hard een bocht door zonder al ondersturend rechtdoor te schieten, een kwestie van voetje in bedwang houden en pas gas geven wanneer je weer bijna recht staat.

Trouwens wil je echt hard met een RWD door een bocht dan zul je er toch doorgaands langzamer in moeten dan een FWD, echter kun je eerder op het gas t.o.v. een FWD. Per saldo zal het weinig uitmaken.
Laatst gewijzigd door Joop op 02 mei 2007, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 02 mei 2007, 22:23

Joop schreef:Je zult gewoon je rijstijl moeten aanpassen aan een FWD, wanneer je uit een RWD stapt. Als je dat doet kun je ook in een FWD hard een bocht door zonder al ondersturend rechtdoor te schieten, een kwestie van voetje in bedwang houden.
Ik denk dat dat met de sportieve moderne FWD vrij weinig uitmaakt. Denk dat sommige FWD wagens de RWD wagens wel eens aardig kunnen verassen.

Joop

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 22:24

volvoc30 schreef:
Joop schreef:Je zult gewoon je rijstijl moeten aanpassen aan een FWD, wanneer je uit een RWD stapt. Als je dat doet kun je ook in een FWD hard een bocht door zonder al ondersturend rechtdoor te schieten, een kwestie van voetje in bedwang houden.
Ik denk dat dat met de sportieve moderne FWD vrij weinig uitmaakt. Denk dat sommige FWD wagens de RWD wagens wel eens aardig kunnen verassen.
Je schrijft precies op wat ik ook aan het tikken was... :D

Rebel

Bericht door Rebel » 02 mei 2007, 22:26

Tom en Joop waneer komen jullie eens een demonstratie "achterwielaandrijving" geven op de Ring?

Ik zou er graag eens een rondje achter willen rijden....

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 02 mei 2007, 22:27

8) :wink:

Joop

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 22:27

Rebel schreef:Tom en Joop waneer komen jullie eens een demonstratie "achterwielaandrijving" geven op de Ring?

Ik zou er graag eens een rondje achter willen rijden....
Ho, ho ik zeg niet dat RWD heilig is... zie bovenstaande post en eerdere antwoorden van mij...

BTW: ik weet zeker dat jij me zoek rijdt op de Ring...

Elmar

Bericht door Elmar » 02 mei 2007, 22:28

Laten ze dat eerst maar eens op Papenburg zien, wel zo veilig. 8)

Rebel

Bericht door Rebel » 02 mei 2007, 22:30

Laptop is traag hier Joop en ik kijk met een half oog TV..
Ik heb je bovenstaande posten gelezen...
Denk dat we voor middernacht op een lijn zitten... 8)

Rebel

Bericht door Rebel » 02 mei 2007, 22:33

Elmar schreef:Laten ze dat eerst maar eens op Papenburg zien, wel zo veilig. 8)

Dan zul jij dat toch moeten filmen (en dat is daar verboden, dus helaas) want ik lig dan met mijn slurf op het strand van Via Reggio (I)

Joop

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 22:42

Dit geouwehoer is allemaal heel aardig, maar we dwalen af van de oorspronkelijke vraag:

"Waarom nog maar zo weinig achterwiel aandrijvers ?"

Kunnen we stellen dat:
- FWD en RWD in normale omstandigheden gelijkwaardig zijn en FWD-auto's in de afgelopen jaren dusdanig verbeterd zijn dat de voordelen van RWD verkleind worden (denk aan Q2-systeem van Alfa bijvoorbeeld, hulpmiddelen als Magnetic Ride van Audi: allen ten gunste van het generen van tractie bij FWD-auto's)?
- goedkopere bouwwijze van auto's?
- meer ruimte in het interieur door ontbreken van tunnel door de auto?
- relatief veiliger, door schrikreactie en daardoor plots gas loslaten bij moderne auto's geen kwaad kan?; dat is immers toch wat de meeste mensen doen wanneer de auto ondersturend over de voorwielen wegglijdt

Hubert D

Bericht door Hubert D » 02 mei 2007, 23:21

Joop schreef:"Waarom nog maar zo weinig achterwiel aandrijvers ?"
De antwoorden zijn al voorbijgekomen

1 het interesseerd de mensen geen zak.
2 het maakt in de file (of op de gem. openbare weg) toch geen zak uit.
3 De fabrikanten vinden dit uit kostenoverweging en 'veiligheid' wel best.

Het is dat ik het geluk heb dat ik in een relatief dunbevolkt stukje NL woon, met een paar lekkere stukjes asfalt erin, want als ik eens op de snelweg of in de woon-werk tijden op de weg kom, snap ik gelijk niet meer wat er doe. :roll:

Laat mij maar ver uit de randstad blijven.... :lol:

En, o ja, een beetje regen mag ook wel weer 8)
Laatst gewijzigd door Hubert D op 02 mei 2007, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 mei 2007, 23:22

Mooie plek om de concepten eens te testen, komt de heilige TT ook?

Michel

Rebel

Bericht door Rebel » 02 mei 2007, 23:27

Michel Pol schreef:
Mooie plek om de concepten eens te testen, komt de heilige TT ook?

Michel

Beter lezen hierboven Michel...
Maar anders krijg ik vast wel een demonstratie op de Ring van jou...

Hubert ik prijs me ook gelukkig dat ik in het zuiden woon, waar de wegen nog leeg zijn, en de controles maar mondjesmaat te bespeuren zijn 8)

Tom

Bericht door Tom » 02 mei 2007, 23:36

Rebel schreef: Wat dacht je van mijn 1260kg zware Audi TT met 240 hp Tom? Of Tristan zijn Leon met 265HP?
Ik zeg toch dat er ook zeer goede FWD auto's zijn?
Kennis heeft een Volvo S60 T5 getuned van 250 naar 300 HP.... Voorwielaandrijving wel te verstaan.
En wat zou jij kiezen als je de keuze had? Misschien moet Audi de TT 3.2 ook maar FWD uitvoeren.. die quattro is zeker een onnodige kostenpost?
Naar mijn idee is 250pk toch echt een grensgebied waar de keuze van aandrijving door elkaar heenloopt...
Wat blijft er dan nog over van het "achterwielaandrijving heerst ten alle tijden" concept ?
Sorry Rob je loopt hier bullshit te verkondigen. Leg mij aub geen woorden in de mond die ik niet gezegd heb. beetje jammer weer.

Ik heb zelf een fwd auto en een rwd auto en stap wekelijks over tussen beide auto's. Daarbij weet ik prima wat wel/niet mijn voorkeur heeft. Voor ik mijn BMW kocht heb ik ook serieus enkele fwd auto's overwogen. En nee, die zijn het niet geworden, en dat is niet om hier popi-jopi uit te hangen.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 mei 2007, 23:40

Rebel schreef: Beter lezen hierboven Michel...
Maar anders krijg ik vast wel een demonstratie op de Ring van jou...
8)
Ik heb alles gelezen, maar om nou met jou op de ring af te spreken, nee dank je :!:

Michel

Rebel

Bericht door Rebel » 03 mei 2007, 00:02

Afspreken?

Wilde alleen een demonstratie zien van de voordelen van achterwielaandrijving.

Maar ik heb inmideels al gehoord dat jij niet de juiste persoon daarvoor bent :wink:

Tom, jouw laatste alinea begrijp ik niet goed.
Als ik de tijden van een e30-m3 vergelijk met die van een 2.0 TFSI, dan zie ik de voordelen niet terug in de tijden. integendeel zelfs. Dat was mijn punt. En daarmee is gebleken dat de huidige generaties FWD een geduchte concurent zijn van de RWD auto's. En mede door de punten die anderen al genoemd hebben, is deze vorm van aandrijftechniek populair in de kleinere en middenklasse auto's.

Plaats reactie