Luxeprobleem

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Luxeprobleem

Bericht door Sjoerd » 09 apr 2008, 20:18

Ik zit stiekem al redelijk serieus te denken (lees; overweeg ;)) er een 2de auto weer naast te kopen. Eerst was bij mij de keuze tussen een dedicated track tool (bv ombouw E36 M3) of een "sportieve" auto waarmee je voornamelijk op de weg rijdt en daarnaast een beetje mee kan spelen op een circuit/driftdag. En dan! dan moet je weer gaan kiezen! En waar ik momenteel aan zit te denken zijn de volgende 2 auto's

E46 M3 (met handbak!) bouwjaar vanaf 2004. Een auto waar ik altijd van onder de indruk ben geweest en ook voldoet aan mijn eisen

Porsche 993 S2 (handbak, liefs met sper). Tsja..... enige nadeel wat ik me kan bedenken is dat je in een minimaal 12 jaar oude auto gaat rijden; naast de natuurlijk stevige prijzen die er voor worden gevraagd.

2 compleet andere auto's die wel hetzelfde doel dienen!

Hoor graag jullie meningen!

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 09 apr 2008, 21:02

persoonlijk zou ik voor de Porsche 993 S2 gaan. Mogelijk is de balans van de M3 beter voor het circuit werk maar de totale package van de 993 spreekt mij persoonlijk meer aan. Het is m.i. de mooiste porsche die zo'n beetje gemaakt is en dat zou bij mij echt de doorslaggevende factor zijn. totale turbo look behalve die enorme taartschep, geweldig.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 09 apr 2008, 21:37

Mijn eerste gedachte zou zijn de 993,maar als ik even goed alles op een rijtje zet is denk ik de M3 een betere keus voor het doel van jou.Een M3 is stijver en dus sportiever te rijden heeft meer vermogen en dus sneller en als je hem neemt met de gepolijste 19'' zoals oa. markk heb je gewoon een topauto!!!


Suc6 met je keuze.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 09 apr 2008, 21:40

993 Carrera 2S zou mijn keuze zijn maar daarmee zou ik niet heel veel op circuit/driftdagen mee rijden. Voor dat werk is de M3 beter.

Gebruikersavatar
Edwin van der Velden
Berichten: 436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Edwin van der Velden » 09 apr 2008, 21:56

Porsche.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 09 apr 2008, 21:59

996 GT3 MkI, wat je meer uitgeeft bij aanschaf, verdien je terug door bijschrijving i.p.v. afschrijving t.o.v. de M3 en nieuwere auto dus minder onderhoud t.o.v. een 993.
En je kunt er nog eens een trackday mee doen ook zonder dat je remmen in de fik staan. ;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 09 apr 2008, 23:11

65 ruggen voor een 2e hands GT3 is ook aardig knaken hoor.

Voor de helft heb je een e46 M3.

jaja ik weet wel dat die laatste in de schaduw staat van de eerste...

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 09 apr 2008, 23:27

Een 993, hoe graag wil je die hebben? In welke mate ben je 911 liefhebber? Voor af en toe een trackday is de E46 M3 toegankelijker, dit zal je meer rechtstreekse fun opleveren. Maar de 911 kan dezelfde kunstjes als een M3, en heeft een nog breder repertoire. Zal je als rijder op de lange duur meer uitdagen. En je zult er meer mee moeten 'leren' rijden als met een E46 M3.
De E46 M3 is in alle opzichten wat eenvoudiger, maar dit kan juist bij trackdaygebruik een voordeel zijn. Aan jou de keuze :wink:


p.s Ben je er aankomende zaterdag bij op Papenburg?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 10 apr 2008, 00:08

hm...dan zou ik toch de Porsche kiezen voor iets extra "fun" en exclusiviteit...een M3 E46 is leuk maar geen Porsche 993 S2 en wedstrijden rijden doe je toch niet, dan is de Porsche een leukere verschijning vind ik.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 10 apr 2008, 01:35

Een 993 is echt wel een superdesuper wagen 8) In de juiste kleur misschien wel de mooiste 911 die er qua model gemaakt is en de laatste luchtgekoelde :D In verhouding zijn ze te duur in aanschaf en daarmee ook zeer waardevast want de prijs is gewoonweg een gevolg van vraag en aanbod. Qua rijden vast en zeker moeilijker op de limiet te rijden en daarom nog uitdagender......maarrrrr...............wil je dat wel? De grens van een M3 ligt voor mij ver genoeg, sterker nog zo'n ding rijd ik gewoon nog lang niet en misschien wel nooit niet op de limiet. Een moeilijker te rijden auto brengt risico's met zich mee en een auto aanschaffen en er vervolgens niet mee rijden omdat het misschien wel zonde of gevaarlijk is daar doe je het niet voor natuurlijk. Als laatste, waar wil je de auto allemaal voor gebruiken. Op vakantie met een tentje gaat met een 911 niet lukken bijvoorbeeld..

Vanzelfsprekend is het bovenstaande even vanuit mijn standpunt beredeneerd maar je gaat een serieus moeilijke keuze tegemoet. Vanuit mijn hart zeg ik 911 8) Maar na afgelopen jaar hoef ik dan ook zonodig niet meer met een tentje op vakantie :wink: Troost je met het feit dat je geen verkeerde keuze kunt maken :D

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 10 apr 2008, 08:13

E46M3 voor af en toe dwars en circuit als allrounder

993 puur voor het circuit als snelle sportwagen

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 10 apr 2008, 08:21

993. Puur om het karakter dat de auto in mijn ogen heeft. Als mijn humeur bij het zien van een auto in een klap naar übervrolijk gaat, dan worden kleinere nadelen direct vergeven.
Tussen deze twee wagens kun je imho geen rationele beslissingen maken.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 10 apr 2008, 08:59

Jeroen schreef:Een 993, hoe graag wil je die hebben? In welke mate ben je 911 liefhebber? Voor af en toe een trackday is de E46 M3 toegankelijker, dit zal je meer rechtstreekse fun opleveren. Maar de 911 kan dezelfde kunstjes als een M3, en heeft een nog breder repertoire. Zal je als rijder op de lange duur meer uitdagen. En je zult er meer mee moeten 'leren' rijden als met een E46 M3.
De E46 M3 is in alle opzichten wat eenvoudiger, maar dit kan juist bij trackdaygebruik een voordeel zijn. Aan jou de keuze :wink:
Wat Jeroen zegt.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 10 apr 2008, 10:48

Sjoerd houd wel van driften.. dan raad ik echt de M3 aan. Die porker is net een hamer die je weggooit als je gaat driften.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 10 apr 2008, 17:36

E46 M3

een 12 jaar oude Porker is zoals je zegt een 12 jaar oude auto.

Robin
Berichten: 55144
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 10 apr 2008, 19:53

993 is wel mooi, maar ik heb 't niet zo op oudere Porsches behalve een 917 en een 959 :lol:

Eigenlijk biedt een E46 M3 alles meer dan een normale 993, behalve remmerij en bouwkwaliteit/degelijkheid. Als tracktool zal een E46 M3 je meer fun bieden in the first place ook omdat een stock 993 wel 'n bijzonder(hamer) weg(gooi) gedrag heeft, maar dat de motor nou niet bepaald een doorknaller is, pak dan een andere 993 3.8 ofzo, LOL 8)

BartK
Berichten: 89
Lid geworden op: 02 feb 2006, 10:27
Locatie: Brabant

Bericht door BartK » 10 apr 2008, 20:02

Hi Sjoerd,

een E46 M3 en dan voor de audi geen bijtelling meer betalen!

MVG
Bart

Tom
Berichten: 22268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 10 apr 2008, 20:03

Lastig, maar omdat het toch vooral een emotionele keuze is zou ik ze beide gaan rijden. Gaat erom welk gevoel je erbij hebt. Vind het beide superauto's. Als je er weinig kilometers mee zou maken zou de 993er het voordeel van de twijfel krijgen denk ik. Een mooie exemplaar is ook waardevast, een M3 is dat pas als ze echt oud en zeldzaam zijn.

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 10 apr 2008, 21:10

993 s2 is absoluut een prachtauto, wat mij betreft begeerlijker dan een e46 m3, maar voor gooi en smijtwerk/om mee op het circuit te knallen zou ik de m3 kiezen. Zonde van die porsche, bovendien is zo'n m3 lekker vergeeflijk zodat je altijd op de grens kan rijden (en er over, laat die kont maar zwaaien :)). In zo'n porsche moet je toch een beetje reserve houden (behalve als je een ervaren/begaafd rijder bent) wat gewoon minder fun geeft imo (ik ga er even vanuit dat dit je eerste circuit-tool wordt, ken je achtergrond verder niet). Wanneer je toe bent aan een nieuwe uitdaging kun je altijd nog een 911 nemen.
Verder is de porsche waardevaster maar ook een stuk duurder in onderhoud en verbruiksdelen zoals banden, zeker als je er serieus mee gaat rijden.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Bericht door Sjoerd » 10 apr 2008, 23:06

Bedankt voor jullie goede antwoorden tot zover!

De auto zal niet bedoeld zijn om 2 trackdays per maand mee te gaan rijden. Een paar keer papenburg, wellicht 1 a 2 trackdays in NL en een paar keer Touristenfahrt. Bij alles een gezonde sportieve rijstijl; niet tot de max. Dat doe ik alleen met kooi.
Het gaat me er meer om een sportieve auto "ernaast" te hebben die ik dan ook als prive auto ga gebruiken.

Aangaande de 911, ik heb er wel wat mee en zeker met de 993; puur vanwege het ontwerp. Qua rijden denk ik ook een wat leukere uitdaging, ben bang dat ik de E46 redelijk snel onder de knie heb (net als de E30). Dan ga ik weer driften met 180 door de ramshoek ipv strakke lijn om de fun een beetje op te zoeken ;)

Qua afschrijving een goede trouwens; op de M3 schrijf je nog veel af, op de 993 een stuk minder (ervan uitgaande dat die nog een tijdje populair blijft)

Het is idd zonde om met een 993 S2 te gaan tracken, echter is het ook zonde om hem alleen te poetsen ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Bericht door Jeroen » 10 apr 2008, 23:14

Met die laatste zin ben ik het volledig eens, Sjoerd :wink: Maar geef eens antwoord op m'n vraag: ben je er zaterdag bij op Papenburg, of niet?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 11 apr 2008, 13:02

993 dus 8) Een ex-baas van me heeft een autootje of wat waaronder zo'n scheel kijkende Morgan, Ferrari 575, en nog wat speelgoed (ben niet meer geheel op de hoogte) maar zijn lieveling...een antraciet kleurige 993 :D Net nog even gecheckt op de RDW maar staat nog steeds op z'n naam sinds 97 (toen nieuw gekocht) :wink: De 996 cabrio die hij in 2000 kocht niet meer. Zegt genoeg.
Laatst gewijzigd door Niels op 11 apr 2008, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 11 apr 2008, 13:21

Op een 993 raak je zeker niet snel uigekeken. Zo'n S is gewoon een bloedmooie auto. 8)

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 11 apr 2008, 17:23

Gezien je motivatie

993!!! super waardevast *(meer waard dan een 996) super ontwerp gewoon bloedjemooi

Het wordt dus de 993 4S

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 11 apr 2008, 18:32

of de 993 2S net zo breed maar alleen rwd toch :roll: erg mooi 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten