Restauratieproject MGB GT 1972

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Niels v D

Restauratieproject MGB GT 1972

Bericht door Niels v D » 31 mar 2008, 12:24

Ben op het moment bezig met de restauratie van mijn MG´tje, sinds een maandje ofzo..

Was al langere tijd opzoek naar een fatsoenlijk auto´tje, voorwaarden waren dat het in ieder geval klassiek en engels moest zijn, en dan het liefst een MGB. Gt had de voorkeur omdat ik hem mooier vind, en de aanschafprijs is wat aantrekkelijker.

Na enkele auto´s die het toch niet werden, stond er op marktplaats een advertentie in Apeldoorn(15 km). 2 auto´s een op nederlands kenteken en hard, en een donor op engels kenteken en RHD.
Vrijwel alle onderdelen waren erbij, de beide auto´s lagen wel uit elkaar.

Paar keer wezen kijken, zag er goed uit. Vraagprijs was 2250, er was al een bod van 2000, dus voor 2100 kon ik ze meenemen. Nog even naar de bankrekening gekeken en met de aanhanger naar Apeldoorn.
Zaterdagavond eerste auto opgehaald, zondag de tweede.
Zondagavond kwam ik erachter dat ik een deel van het kenteken mis, verkoper opgebeld, verkoper zou even kijken. Even later telefoon terug, verkoper heeft niks meer.
Maandag de RDW opgebeld, Auto blijkt te zijn gesloopt in eigen beheer volgens het uiterst vriendelijke meisje aan de andere kant van de lijn. :x
Even rondgebeld, Kenteken blijkt niet zo´n probleem te zijn, kost echter wel wat. Verkoper teruggebeld, afgesproken dat we 300 euro van de prijs afdoen. Ga ik mee akkoord, is meer dan een kenteken kost dus zo gezegd zo gedaan. Ondertussen nogmaals naar Apeldoorn gereden om de laatste onderdelen op te halen.

Zometeen meer

:D

[img:800:600]http://lh4.ggpht.com/Neluhz/R_Pa0xzdVqI ... AG0245.jpg[/img]
[img:800:600]http://lh3.ggpht.com/Neluhz/R_PZvhzdUpI ... AG0180.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Niels v D op 10 mei 2008, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

HJ

Bericht door HJ » 31 mar 2008, 12:33

Leuke auto (ik heb zelf een MGB roadster gehad).
Wel weer een vreemd verhaal. Zijn die verkopers nou echt zo naief en denken ze dat ze door niets te zeggen het op kunnen lossen?
En hoe krijg je het kenteken op jouw MG? Kenteken is gekoppeld aan chassisnummer. Dan moet je hem 'omkatten' en dat mag toch niet?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 31 mar 2008, 13:07

Nog een beetje werk te doen zie ik :D
Succes!

Niels v D

Bericht door Niels v D » 31 mar 2008, 13:16

HJ schreef:Leuke auto (ik heb zelf een MGB roadster gehad).
Wel weer een vreemd verhaal. Zijn die verkopers nou echt zo naief en denken ze dat ze door niets te zeggen het op kunnen lossen?
En hoe krijg je het kenteken op jouw MG? Kenteken is gekoppeld aan chassisnummer. Dan moet je hem 'omkatten' en dat mag toch niet?
Nog sterker, het is een auto uit californie, daar staat geen chassisnummer ingeslagen, enkel een plaatje met daarop het nummer. Hij is in 84 geimporteerd, toendertijd was de douane nog menselijk :D en werd er bij het invoeren gezegd van: Dat nummer sla je er zelf wel in he? nou ja, niet dus.
De verkoper is waarschijnlijk gewoon vergeten de auto op naam te zetten, en ik vermoed dat de eigenaar die de auto voor degene had waar ik hem van gekocht heb de auto als gesloopt heeft opgegeven, terwijl hij al verkocht was.
Het precieze verhaal weet ik niet, ik heb wel kentekenpapier, maar daar kan ik dus niks mee.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 mar 2008, 13:34

Hmm, vreemd verhaal, maar aangezien de auto in Apeldoorn is gekocht verbaast 't me niets (mijn motto is altijd: koop nooit een auto in Apeldoorn, hehe).

Maar wel een gaaf project! Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

HJ

Bericht door HJ » 31 mar 2008, 13:36

Dat maakt het wat eenvoudiger.
Succes met de restauratie! Mooie auto.

Niels v D

Bericht door Niels v D » 31 mar 2008, 14:30

Dennis Cavallino schreef:Hmm, vreemd verhaal, maar aangezien de auto in Apeldoorn is gekocht verbaast 't me niets (mijn motto is altijd: koop nooit een auto in Apeldoorn, hehe).

Maar wel een gaaf project! Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Haha, je hoeft mij niks te vertellen over apeldoornse autohandelaren, maar dit was bij een particulier :)

Niels v D

Bericht door Niels v D » 10 mei 2008, 20:24

Het is maar eens tijd om het verhaaltje af te maken denk ik, tevens zie ik net dat de foto's het niet meer doen..

Heb net vandaag de hele auto in de epoxy en filler gezet, de carosserie heb ik helemaal kaal gemaakt, en ik heb in het rechterachterpaneel een stuk moeten vervangen..
De auto had namelijk in de VS schade gehad, en schadeherstellen kunnen ze daar nou eenmaal niet.. Vanaf de buitenkant zijn er gaten geboord en zo is de deuk eruit getrokken, de gaten zijn dichtgesoldeerd met koper en tin!
Daaroverheen een hele laag plamuur en zo hebben we weer een goede auto? :evil:
Dat leek nergens op, dus heb het eruit geslepen en er een nieuw stuk in gelast.

Verder de bodemplaten er in gelast, de vorige eigenaar had deze er al uitgehaald dus het rotwerk was al gedaan :P . De nieuwe bodemplaten waren er bij, zaten ook al gaten in geboord....Helaas wel om de 2 cm een gat, beetje onnodig veel. Maargoed, na een hoop laswerk zit dat er in.

Verder zaten er wat kleine roestpuntjes, kleine gaatjes enz. Die gestraald en dichtgelast.

Paar deukjes eruit getrokken, wat kleine dingen weggeplamuurd en dan hebben we een harde body :)

[img:144:108]http://lh4.ggpht.com/Neluhz/SCXkQGNCroI ... AG0270.jpg[/img]
[img:600:800]http://lh6.ggpht.com/Neluhz/SCXkNmNCrmI ... AG0268.jpg[/img]

De kleur is ook bekend, de auto wordt Flame red.
Volgende week wil ik het interieur en de motorruimte in de kleur zetten, heb hem besteld dus hoop dinsdag de verf op te kunnen halen, en dan dinsdag of woensdagavond spuiten.

De uiteindelijke laklaag laat nog wel even op zich wachten, ik wil eerst de motor aanpakken, assen en wielophanging enzo, dan de losse carosseriedelen stralen en in de primer, en dan de gehele carosserie in een keer in de kleur zetten. de randen en dergelijke spuit ik volgende week meteen mee, zodat ik die netjes erin krijg..

Over een weekje of 2 gaat de auto dus de andere schuur in en ga ik met het blok aan de slag, bedoeling is in ieder geval reviseren voor zover nodig, cilinderkopje geschikt maken voor loodvrije benzine en licht flowen/tunen.
Komt een ander nokkenasje in, Piper HR285, en als het financieel meezit een weber DCOE45.
Uitlaat wordt een Peco HDR.

Dat was het voor zover, vandaag wel weer genoeg getypt.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 mei 2008, 20:53

zow, daar zit wat werk in :shock: beetje op verkeken denk ik? anyway wel erg gaaf zo'n MG-BGT vooral de V8 met brede carros trekt me nog steeds 8)

Niels v D

Bericht door Niels v D » 10 mei 2008, 20:56

Nee valt wel mee, heb de afgelopen tijd beetje druk gehad en ziekte er tussendoor dus is niet zo snel gegaan, maar al met al valt het behoorlijk mee..
Het kutwerk heb ik nu zowiezo gehad, dus kan het ook een beetje opschieten... Als je er zelf zin in hebt gaat het allemaal veel sneller :P

GTV8 trekt mij ook zeer sterk aan, alleen financieel is dat wat moeilijk.. :P
Pa heeft een V8 Roadster en ik kan niet in dat ding rijden zonder een smile van oor tot oor :P
Zeker met een Sebring kit, ide widebody zoals jij bedoelt, is een v8 onweerstaanbaar inderdaad :P
Zoiets, bijvoorbeeld:
[img:700:336]http://www.britishv8.org/Photos/MGC-GTS ... g-1968.jpg[/img]

GTRene

Bericht door GTRene » 10 mei 2008, 21:39

8) yeah inderdaad de Sebring kit, een hele poos geleden stond er ook eens een Costello? uitvoering te koop met iets van 200 of 210pk? V8, was ook leuk :lol: en heb al een keer zo'n ding helemaal klaar gezien met 300 pk TVR griffith 4.3 big valve motor, das ook ruig 8)

succes, we blijven het volgen 8)

[img:640:480]http://www.mp3car.com/vbulletin/attachm ... c00313.jpg[/img]

[img:495:311]http://www.mgmotorsport.com/New%20Folder/3.mgc003a.jpg[/img]

jummie :lol:

en deze stond toen op een beurs en nu te koop ergens geloof ik?

http://www.britishv8.org/MG/ClassicWheelsBerlin.htm

Sven VS

Bericht door Sven VS » 10 mei 2008, 23:36

das inderdaad een lekker uitzicht met die verbredingen erop .

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 10 mei 2008, 23:57

Neluhz schreef:GTV8 trekt mij ook zeer sterk aan, alleen financieel is dat wat moeilijk.. :P
Pa heeft een V8 Roadster en ik kan niet in dat ding rijden zonder een smile van oor tot oor :P
Je pa een V8 Roadster?? Een echte?? Daar zijn er toch maar een stuk of 8 van, of niet???

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 11 mei 2008, 01:13

Leuk zeg, een V8 MG :) Zelf erg fan van de roadster, maar die kom je niet zo vaak tegen als V8.

Enne, die gekke Britten die er dan geen chassisnummer inslaan hoor je wel vaker. Dat is soms best wel handig :) Gelukkig hebben de mijne origineel wel een chassisnummer, later zijn ze er zelfs British Leyland tekens voor en achter het nummer bij in gaan slaan. Als men die bij de keuring dan niet vindt is de conclusie dat het omgekat is en heb je een hoopje oud ijzer op wielen....

Niels v D

Bericht door Niels v D » 11 mei 2008, 19:57

V8 is orgineel helemaal niet als roadster geleverd, Ken Costello heeft er wel enkele gebouwd, Costello is de "uitvinder" van de v8, zeg maar een beunhaas die in zijn schuurtje een dikke motor in de mgb legde en toen heeft de fabriek dat overgenomen.

Deze is zelf gebouwd, ligt een 3,5 liter rover v8 in. Zal eens een keer wat foto's uploaden als ik op me eigen pc zit...
Vandaag nog mee naar zandvoort geweest, en het rijdt gewoon fantastisch.

Jurriaan: Bij een amerikaanse auto zit helemaal geen nummer ingeslagen, een EU auto heeft dat wel altijd. US zaten plaatjes in.

Aram
Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ

Bericht door Aram » 11 mei 2008, 20:56

Gaaf project!!
Veel foto's graag! :D

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 12 mei 2008, 01:05

Zeker een gaaf project :D Altijd mooi als ie de eerste laklaag heeft gehad en je kunt beginnen met opbouwen. Succes :!:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 14 mei 2008, 17:08

Gisteravond motorruimte, wielkasten en interieur in de lak gezet, mooi rood is niet lelijk :lol:
[img:800:600]http://lh4.ggpht.com/Neluhz/SCr-MJJhy1I ... G_3528.JPG[/img]
[img:800:600]http://lh6.ggpht.com/Neluhz/SCr9xpJhywI ... G_3569.JPG[/img]
[img:800:600]http://lh5.ggpht.com/Neluhz/SCr93ZJhyxI ... G_3572.JPG[/img]

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 14 mei 2008, 17:23

Begint al wat te lijken :wink:

Niels v D

Bericht door Niels v D » 15 mei 2008, 16:51

Moet je voorstellen als ie klaar is, dan loop je te kwijlen alsof je een vijver wil.. :lol:
Ik kan nu in ieder geval leuk werk doen, sleutelen:) Dat schuren en plamuren wordt je ook wel ziek van na een tijdje, maar goed het was het waard 8)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 15 mei 2008, 16:56

Cool project!
De vader van een maatje van de middelbare school hadden een donkergroen exemplaar. Wat was dat een gaaf ding zeg! 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mei 2008, 17:26

Goed bezig! Zelf spuiten is toch wel erg leuk en kostenbesparend als je dat goed kan. Zo op de foto ziet het er netjes uit!

Niels v D

Bericht door Niels v D » 15 mei 2008, 17:38

Dennis Cavallino schreef:Goed bezig! Zelf spuiten is toch wel erg leuk en kostenbesparend als je dat goed kan. Zo op de foto ziet het er netjes uit!
Scheel inderdaad een hoop geld en tijd, ik heb nou ongeveer 300 euro aan kosten voor de lak, als ik het zou laten doen was ik voor enkel het spuiten al 5x zoveel kwijt geweest.. Mijn vader is 30 jaar geleden ofzo spuiter geweest, van hem heb ik het geleerd..

Het is ook wel erg netjes geworden, valt me 100% mee alleen toch veel stofjes, volgende keer de schuur beter afplakken met schoon zeil. Gelukkig alleen de binnenkant, buitenkant spuit ik toch in de spuitcabine.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 mei 2008, 17:45

Ok, dat scheelt veel ja. Ik had dat voor de Daf ook al uitgerekend, als ik iemand een kratje bier zou geven en ik zelf alles zou voorbehandelen (maar dat doe je toch nooit goed en er zit nog wat laswerk bij, dat kan ik niet). Dus ik ga het toch uitbesteden.
1500-3000 euro ben je zo kwijt ja, zeker als er laswerk bij komt. Mooie besparing dan!

Niels v D

Bericht door Niels v D » 05 jun 2008, 22:36

Vandaag blokje even los getrokken, kop eraf gehaald.
Ziet er best netjes uit, zit een loodvrije kop op en kleppen zien er goed uit.
Wel flinke stootranden in het de wand, dus is wel een hoonbeurtje nodig.
Nadeel is dat er kleine kleppen in zitten, waardoor er op hogere toeren minder vermogen is en in midrange iets meer. Heb er nog een ander blok bij, zal eerdaags dat blok ook even open trekken. Als daar grote kleppen in zitten en de staat is goed ga ik daar voor, anders moet ik het hiermee maar doen :)
[img:800:600]http://lh6.ggpht.com/Neluhz/SEhIEAnl1MI ... AG0288.jpg[/img]

Plaats reactie