verbruik van m'n diesel neemt toe

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
MarcH
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3

verbruik van m'n diesel neemt toe

Bericht door MarcH » 25 mar 2008, 20:19

Ik houd al een tijdje de getankte liters en afgelegde afstanden bij en merk dat het verbruik de laatste tijd toeneemt. Nu zou je een hoger verbruik in de laatste maanden kunnen toeschrijven aan lagere buitentemperaturen en het is ook nog eens zo dat ik sinds halverwege vorig jaar 24 km's enkele reis afleg in plaats van 70. Ook niet echt gunstig voor het verbuik denk ik. De statististieken tonen echter dat het verbruik sinds september vorig jaar consequent onder het gebruikelijke ligt (ergens in de 1:11 ipv 1:13,5) en dat is enkele maanden nadat ik van werkgever en dus reisafstand ben veranderd en enkele maanden voor de 'koude' wintermaanden.

Dus is de vraag: wat kan een hoger verbuik veroorzaken? Het gaat hier om een E36 325td automaat met ca. 313k km's op de klok.

Marc

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 25 mar 2008, 20:39

Geen roetfilter dat verstopt zit dus :wink:

Misschien luchtfilter errug smerig?

heeft de kwaliteit van winterdiesel er ook mee te maken? (dunner dan 'gewone' diesel)

levensnevel

Bericht door levensnevel » 25 mar 2008, 20:46

Zo uit de losse pols:
> Bandenspanning
> 24 km met 5 stoplichten vs 70 km met 5 stoplichten
> bumperstaren vs filevrij

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 mar 2008, 20:50

24km is ook niet echt veel voor een zes cilinder diesel en helemaal als het wat kouder is dan duurt het zeker wel 15-20km voordat ie echt op bedrijfstemperatuur is. Daarnaast maakt het wel uit of de kilometers met constante snelheid gereden worden of juist niet. Mijn ouwe TDI komt in de winter een kilometer minder ver op een liter en is echt pas na 15km op temperatuur. Dat zal ook voor die van jou gelden, die andere kilometer wijd ik toe aan het rijden met een koude motor :wink:

MarcH

Bericht door MarcH » 25 mar 2008, 20:53

Hendrik Kinderman schreef:Geen roetfilter dat verstopt zit dus :wink:

Misschien luchtfilter errug smerig?
Niet dat ik 'm net nog geinspecteerd heb maar deze vervang ik elk jaar en ik denk niet dat dit het probleem is.
Hendrik Kinderman schreef:heeft de kwaliteit van winterdiesel er ook mee te maken? (dunner dan 'gewone' diesel)
Winterdiesel zou best invloed kunnen hebben maar eerdere winters heb ik eigenlijk nauwelijks terugval in het verbruik gehad. Nu is het best fors en eerder begonnen dan de winter.

@levensnevel: Bandenspanning houd ik wel bij. De 24 km nu en de 70 km vroeger zijn beide een mix van filerijden en doorrijden. Maar de eerste maanden bij m'n nieuwe werkgever was het verbruik nog normaal.

Edit: Ik heb de auto eerder vanavond afgetankt en moet morgen naar Emmen. Ik denk dat ik 'm morgen ook maar weer volgooi en dan eens naar het verbruik kijk. Heb ik iig een verbruikscijfer over 2x een lange afstand. Eens kijken wat daar uitkomt. Moet wat mij betreft 1:14 of iets beter worden.

Marc
Laatst gewijzigd door MarcH op 25 mar 2008, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 25 mar 2008, 20:56

injectoren vervuild?

MarcH

Bericht door MarcH » 25 mar 2008, 20:59

luco hornsveld schreef:injectoren vervuild?
Hmm, zou kunnen.

Marc

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 25 mar 2008, 21:58

Lambda die slecht op temp. komt / verkeerde waarde doorgeeft

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 25 mar 2008, 23:00

Michel Huisman schreef:Lambda die slecht op temp. komt / verkeerde waarde doorgeeft
Lijkt me niet in een diesel :D

pomptiming laten controleren kan ook nooit kwaad, door inwendige slijtage + iets rek in de ketting/spanrol wil het tijdstip in de loop der jaren ook nog wel iets veranderen.
kan een redelijk invloed hebben op verbruik, prestatie en de (koude) start.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 25 mar 2008, 23:02

Een diesel heeft geen lambda ? (ik heb geen idee ?) Mag je wel even uitleggen, vind ik wel interessant :)

erwin20vt

Bericht door erwin20vt » 25 mar 2008, 23:25

Om het goed uit te leggen moet je eigenlijk het hele verbrandings proces van een diesel en van een benzine moeten uitleggen.

Maar waar het even simpel op neer komt is dat een lambda sonde niks anders doet als het zuurstof gehalte meet in de uitlaatgassen.
dus als er veel zuurstof in de uitlaat gassen zit dan betekend dat het mengsel in de cilinder te veel lucht, of te weinig brandstof bevatte dat geeft hij door aan de computer en die past het mengsel aan.

Een diesel daar in tegen die werkt met een lucht overschot, die zuigt zoveel mogelijk lucht aan en perst dit samen de druk en tempratuur die daar bij vrij komt is zo hoog dat wanneer je diesel onder hoge druk inspuit (dus goed vernevelt) deze ontbrand hier bij is de mengsel verhouding minder belangrijk omdat hij niet door een bougie ontstoken wordt.

dit is het even snel in het kort, maar de hoofdoorzaak staat erin

MX5T

Re: verbruik van m'n diesel neemt toe

Bericht door MX5T » 26 mar 2008, 08:42

MarcH schreef:1:11 ipv 1:13,5)

Dus is de vraag: wat kan een hoger verbuik veroorzaken? Het gaat hier om een E36 325td automaat met ca. 313k km's op de klok.

Marc
Lijkt op slijtage van ofwel verstuivers ofwel pomp indien er verder geen plassen diesel onder de auto liggen vanwege lekkage. Of, zoals hiervoor aangegeven, is de timing verlopen, mogelijk door een gerekte ketting. Meestal uit zich dat echter ook door slechter starten maar daar maak je hier geen melding van.

Je verbruikscijfers waren voor een automaat acceptabel en zijn sterk afhankelijk van de rechtervoet. De gechipte tds van mij deed gemiddeld 1:17 maar ik ben ook een rustige rijder zoals je hebt ervaren

MarcH

Re: verbruik van m'n diesel neemt toe

Bericht door MarcH » 26 mar 2008, 20:46

Dieseltourist schreef:maar ik ben ook een rustige rijder zoals je hebt ervaren
hehe, ja idd LOL

Ik ben zelf ook een rustige rijder (met m'n diesel automaat dan) dus ik wijt het verbuik sowieso niet aan de rechtervoet.
Dieseltourist schreef:Lijkt op slijtage van ofwel verstuivers ofwel pomp indien er verder geen plassen diesel onder de auto liggen vanwege lekkage. Of, zoals hiervoor aangegeven, is de timing verlopen, mogelijk door een gerekte ketting. Meestal uit zich dat echter ook door slechter starten maar daar maak je hier geen melding van.
Lekken doet 'ie niet. Slecht starten ook niet. Al wil het wel eens voorkomen dat 'ie na de 1e keer voorgloeien niet start.

Verstuivers/pomp. Tja, het zou kunnen. Gaat ondertussen al ruim 300k km's mee. Kan wellicht geen kwaad om zoals erwin20vt ook al aangaf eea eens te laten controleren.

Heb vandaag in ieder geval zo'n 450 a 500 km gereden en daarna weer afgetankt. Verbruik 1:15. Is op zich wel acceptabel.

Ik heb gisteravond van m'n buurman nog een blikje van dat reinigingsspul voor de injectoren meegekregen en dat in de tank gegooid voordat ik vanmorgen wegging. Helpt misschien ook nog wat.

Plaats reactie