
gebruikte 130i (2006) versus M3 (2003)
- Will F.
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
gebruikte 130i (2006) versus M3 (2003)
Stel je hebt 34-35k uit te geven, hiervoor kan je een 2 jaar oude 130i met 25k km kopen (zie die van Arthur) of een 5 jaar oude M3 met 70000 km op de teller (bijv. die van Jan Oz.). Beide auto's in goede staat dealer onderhouden en 6maanden bovag nachtrust toe. Wat zou je doen
:

Laatst gewijzigd door Will F. op 22 mar 2008, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
pff moeilijk, de 130i is nog vers in het nieuws en heeft nog wat te ontdekken/proeven (net een nieuwe dame)
De M3 is er al een tijdje, en dat model is toch wel de laatste die die naam nog wat kan dragen, qua looks al wel wat gedateerd in verhouding tot de 1 serie, maar nog steeds een mooi apparaat, de 130i de duvel in het doosje...
M3 gedachte, 130i verstand
als er nou een M3 CSL bij had gestaan dan zeker de CSL
De M3 is er al een tijdje, en dat model is toch wel de laatste die die naam nog wat kan dragen, qua looks al wel wat gedateerd in verhouding tot de 1 serie, maar nog steeds een mooi apparaat, de 130i de duvel in het doosje...
M3 gedachte, 130i verstand
als er nou een M3 CSL bij had gestaan dan zeker de CSL
-
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- Niels
- Berichten: 22503
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
130i 8)
Tja ik heb in die van Arthur gereden en als BMW er een M op had geplakt dan zou ik het zo geloven. De motor is gewoonweg een juweel! Interieur naar mijn mening top, top stoelen, pedalen staan perfect gewoon helemaal klaar. Gooi er een Bilstein set onder met een sper (mocht je dat nodig vinden) en je hebt je M, simple as that. Niet om een zekere F(V)ries na te praten want ik kan helemaal niet rijden
Kijk an sich had ik liever een M3 maar daar zou ik alleen voor kiezen als de juiste voorbij komt. Dus de CS van Rico of eentje die je kent en waarvan je 100% zeker weet dat ie goed behandeld is. Niet omdat het nog beter rijdt of nog sneller is maar ik ben wel gevoelig voor ///Marketing en e///Motie
Echter zijn dat soort auto's dermate schaars dat ik gewoon geen risico zou nemen, je hoeft ook geen risico's te nemen. De 130i biedt je meer dan genoeg
Heb ik al over dat juweel in het vooronder gehad
En ja de 130i van Arthur is al gereserveerd over 2 jaar

Tja ik heb in die van Arthur gereden en als BMW er een M op had geplakt dan zou ik het zo geloven. De motor is gewoonweg een juweel! Interieur naar mijn mening top, top stoelen, pedalen staan perfect gewoon helemaal klaar. Gooi er een Bilstein set onder met een sper (mocht je dat nodig vinden) en je hebt je M, simple as that. Niet om een zekere F(V)ries na te praten want ik kan helemaal niet rijden




En ja de 130i van Arthur is al gereserveerd over 2 jaar


- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Niet zo makkelijk te beantwoorde vraag.
Er van uitgaand dat beide auto's verder perfect zijn en er geen lijken in de kast zitten moet je je keuze vooral af laten hangen van wat je verwacht van beide auto's.
Want ook al zijn er veel overeenkomsten zoals beide een 6 in lijn met rond de 3 liter, beide een sportieve BMW. Beide beschikken over voldoende performance. De tegenstellingen zijn echt een stuk groter.
Het belangrijkste is denk ik het karakter van beide auto's. Zonder in termen van goed of slecht te willen schrijven is het karakter van de e46 M3 totaal niet te vergelijken met die van de 130i.
Een 130i bied een stuk meer comfort in het rijden in het algemeen, is stiller, typische Duitse degelijkheid, minder racy, maar wel scherp in het sportieve stuurwerk. De auto voelt aan als de meest perfecte auto in zijn klasse (let even op het woord "voelt") Alles klopt, ergonomie, zitpostitie. Afwerking is redelijk voor de pre face lift, maar absoluut niet op e46 niveau. De 130i is in het allerdaagse verkeer een stuk relaxter te rijden een e46 M3.
Want je moet je vooral afvragen hoe je de auto denkt te gaan gebruiken. Zul je veel snelweg kilometers maken en afstanden rijden dan is de 130i de betere keus. IRL in het verkeer netzo snel als een e46 M3.
De e46 M3 heeft echt een racehart, de motor is er eentje met nukken als de motor koud is, de motor loopt het lekkerste bij midreving en highreving. Koppel bij lage toeren is niet bepaald zijn visite kaartje.
Als power performance car een ongekend goed paket. Minder modern dan een 1 serie, maar wel een auto met een echt karakter. Opzich wel goed te gebruiken als dagelijkse auto vanwege zijn praktische insteek, maar je voelt dat de M3 dan verplicht als een aangelijnde en gemuilkorfde hond door het verkeer heen moet. Zodra je vrij spel hebt komt de ware aard van de M3 naar boven. En om die aard heb je hem gekocht :twisted:
Als ik in de randstad zou wonen en in de dagelijkse ratrace van files en karrespoor moest overleven zou ik onder geen beding een e46 M3 willen rijden.. Ik zou gek van de frustratie worden. Dan is een 130i een veel betere keus. Voor een e46 M3 moet je de vrijheid hebben om hem ook optimaal te kunnen gebruiken.
Wat verwacht je en wat wil je ? Dat is denk de beste overweging.
Voor een e46 M3 word straks wel moeilijker om een mooi exemplaar te treffen. Je zou beter de e46 M3 en de 130i route kunnen nemen, dan andersom. De 130i blijft voorlopig nog wel even actueel en mooie exemplaren zijn zeker 3 jaar langer te verkrijgen dan de e46 M3.
Pluspunten 130i
-Modernere auto in alles.
-Voldoende power IRL
-Als dagelijkse auto een stuk comfortabeler
-Prakitsch met de 5 deuren
-Geen cop magnet
Minpunten 130i
-Standaard vering/demping is vaak te bumpy wat tot gripproblemen kan leiden en daardoor voelt de auto niet altijd even vertrouwd aan.
-Mist een sper, voor optimale tractie vanuit de bochten.
-Soms een wat goedkope uitstraling van het interieur (delen)
-Krappe achterportieren en krappe instap voor in.
Pluspunten e46 M3
-Motortechniek, performance en altijd de power op de juiste manier op de weg (sper)
-één brok emotie en dat slaat niet alleen op de ///M maar vooral in hoe je de auto beleeft als je hem echt gebruikt
-Uitstraling en afwerking top.
-Betrouwbaar en uitgerijpte techniek.
Minpunten e46 M3
-Vermoeiend als je er niks mee kunt omdat het verkeer het niet toelaat.
-Techniek is niet meer up to date.
-Geen up to date uitstraling, is vatbaar voor een discutabele reputatie (hangt ook erg af van de woonomgving)
-Kosten zullen in de praktijk zeker 25% hoger zijn dan van de 130i. (alle autokosten)
Ga je voor karakter dan de e46 M3. Ga je voor een snelle dagelijkse auto dan de 130i.
Er van uitgaand dat beide auto's verder perfect zijn en er geen lijken in de kast zitten moet je je keuze vooral af laten hangen van wat je verwacht van beide auto's.
Want ook al zijn er veel overeenkomsten zoals beide een 6 in lijn met rond de 3 liter, beide een sportieve BMW. Beide beschikken over voldoende performance. De tegenstellingen zijn echt een stuk groter.
Het belangrijkste is denk ik het karakter van beide auto's. Zonder in termen van goed of slecht te willen schrijven is het karakter van de e46 M3 totaal niet te vergelijken met die van de 130i.
Een 130i bied een stuk meer comfort in het rijden in het algemeen, is stiller, typische Duitse degelijkheid, minder racy, maar wel scherp in het sportieve stuurwerk. De auto voelt aan als de meest perfecte auto in zijn klasse (let even op het woord "voelt") Alles klopt, ergonomie, zitpostitie. Afwerking is redelijk voor de pre face lift, maar absoluut niet op e46 niveau. De 130i is in het allerdaagse verkeer een stuk relaxter te rijden een e46 M3.
Want je moet je vooral afvragen hoe je de auto denkt te gaan gebruiken. Zul je veel snelweg kilometers maken en afstanden rijden dan is de 130i de betere keus. IRL in het verkeer netzo snel als een e46 M3.
De e46 M3 heeft echt een racehart, de motor is er eentje met nukken als de motor koud is, de motor loopt het lekkerste bij midreving en highreving. Koppel bij lage toeren is niet bepaald zijn visite kaartje.
Als power performance car een ongekend goed paket. Minder modern dan een 1 serie, maar wel een auto met een echt karakter. Opzich wel goed te gebruiken als dagelijkse auto vanwege zijn praktische insteek, maar je voelt dat de M3 dan verplicht als een aangelijnde en gemuilkorfde hond door het verkeer heen moet. Zodra je vrij spel hebt komt de ware aard van de M3 naar boven. En om die aard heb je hem gekocht :twisted:

Als ik in de randstad zou wonen en in de dagelijkse ratrace van files en karrespoor moest overleven zou ik onder geen beding een e46 M3 willen rijden.. Ik zou gek van de frustratie worden. Dan is een 130i een veel betere keus. Voor een e46 M3 moet je de vrijheid hebben om hem ook optimaal te kunnen gebruiken.
Wat verwacht je en wat wil je ? Dat is denk de beste overweging.
Voor een e46 M3 word straks wel moeilijker om een mooi exemplaar te treffen. Je zou beter de e46 M3 en de 130i route kunnen nemen, dan andersom. De 130i blijft voorlopig nog wel even actueel en mooie exemplaren zijn zeker 3 jaar langer te verkrijgen dan de e46 M3.
Pluspunten 130i
-Modernere auto in alles.
-Voldoende power IRL
-Als dagelijkse auto een stuk comfortabeler
-Prakitsch met de 5 deuren
-Geen cop magnet
Minpunten 130i
-Standaard vering/demping is vaak te bumpy wat tot gripproblemen kan leiden en daardoor voelt de auto niet altijd even vertrouwd aan.
-Mist een sper, voor optimale tractie vanuit de bochten.
-Soms een wat goedkope uitstraling van het interieur (delen)
-Krappe achterportieren en krappe instap voor in.
Pluspunten e46 M3
-Motortechniek, performance en altijd de power op de juiste manier op de weg (sper)
-één brok emotie en dat slaat niet alleen op de ///M maar vooral in hoe je de auto beleeft als je hem echt gebruikt
-Uitstraling en afwerking top.
-Betrouwbaar en uitgerijpte techniek.
Minpunten e46 M3
-Vermoeiend als je er niks mee kunt omdat het verkeer het niet toelaat.
-Techniek is niet meer up to date.
-Geen up to date uitstraling, is vatbaar voor een discutabele reputatie (hangt ook erg af van de woonomgving)
-Kosten zullen in de praktijk zeker 25% hoger zijn dan van de 130i. (alle autokosten)
Ga je voor karakter dan de e46 M3. Ga je voor een snelle dagelijkse auto dan de 130i.
- markk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
-
- Berichten: 55104
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Tja vroeger koos ik de M3, daarom koos ik 'm ook irl.
Nu de 130i, moderner en in vele gevallen beter in Nederland in 10tallen opzichten. Woon je in de randstad dan is een M3 helemáál een nobrainer vind ik. Binnen een half uur als het meezit hang ik in der Heimat op 260. Dus da's nog leuk, fwiw.
En verder is 't waar ik woon ook nog rustig. Bedrijfskosten/afschrijving/verzekering/reputatie/trackingssystemen:Ik heb 't allemaal meegemaakt, jammer van zo'n leuke kar...
Daarom de 130i, met afstand. Want hoe een motorsound en een stikseltje in het stuur + een M logo in de stoelen mij te pakken nam, zal ik niet vergeten. :twisted:
Nu de 130i, moderner en in vele gevallen beter in Nederland in 10tallen opzichten. Woon je in de randstad dan is een M3 helemáál een nobrainer vind ik. Binnen een half uur als het meezit hang ik in der Heimat op 260. Dus da's nog leuk, fwiw.
En verder is 't waar ik woon ook nog rustig. Bedrijfskosten/afschrijving/verzekering/reputatie/trackingssystemen:Ik heb 't allemaal meegemaakt, jammer van zo'n leuke kar...
Daarom de 130i, met afstand. Want hoe een motorsound en een stikseltje in het stuur + een M logo in de stoelen mij te pakken nam, zal ik niet vergeten. :twisted:
- Knot
- Berichten: 40163
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Al vind ik de 1 niet mooi, toch zou ik voor de 130i gaan, blok is ook een juweeltje hoor en het onderhoud/verzekering etc is net wat goedkoper plus je rijdt gewoon een jongere auto.
Je zegt het zelf ook al, je twijfelt... als je nou perse een M3 wilde hebben dan was alleen de discussie welke smaak/uitvoering.
Je zegt het zelf ook al, je twijfelt... als je nou perse een M3 wilde hebben dan was alleen de discussie welke smaak/uitvoering.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Tja een standaard 130i valt OOK door de mand op een circuit Hielke you know that (de ring was een twisted hell met de 130i). Of moet ik even je eigen quotes over de standaard 130i erbij halen :twisted:
En in deze keuze is het verder niet zo relevant qua aanschafprijs of je een e46M3 koopt of een 130i. Als je beide voor 5K pimpt met speciale onderstellen en een sper. Doen ze op een circuit niks voor mekaar onder.
Ook vind ik het circuit argument een beetje een dooddoener. Want voor 10k koop je een dedicated tracktool die zowel een e46 M3 als een 130i compleet het snot voor de ogen rijd. Als je af en toe een keer met een straatauto op het cricuit gaat rijden met een ruime marge maakt het imho geen donder uit of je een 130i hebt of een e46 M3. Beide is bagger. (relatief dan)
Wat ik wel van de 130i vond is dat het een vele bruikbaardere auto is, je pakt hem sneller, doet er makkelijker een beetje gek mee. M3 ga je echt voor zitten. Gewoon even rammen en scheuren is een M3 niet echt ideaal, mede omdat het ook gelijk fucking snel gaat.
Opzich blijf ik dit draadje een interessante casus vinden. Ik ben danwel van een 130i naar een M3 gegaan, maar dat was niet omdat de M3 nou een zoveel betere auto is. Op bepaalde vlakken is de 130i zelfs beter. Het verlangen om een keer een M3 te bezitten was de doorslag. Een auto is niet alleen rijden, maar vooral een feel good factor die je erbij moet hebben. Die feel good factor heb je ook bij de 130i, maar als je altijd al een keer graag een M3 had willen rijden, dan blijft dat gevoel knagen. Daar had ik ook erg "last" van.
Qua package is een 130i gewoon heel erg goed. Maar het is geen M. Als je dat geen probleem vind leg dan de M3 naast je neer als keus. Blijft het gevoel voor het bezitten van een M3 aanwezig. Koop dan de M3 voor een jaar ofzo en besluit dan of je hem houd of inruilt voor een 130i.
130i keuze is er zat, over een jaar ook nog. M3's van mooie kwaliteit met aceptabele kilometerstanden worden wel zeldzaam.. Even een mooie M3 kopen/kiezen is er niet bij. Er is heel veel kaf onder het koren.
STEL dat ik NU voor dezelfde keuze stond en ik had NIET de ervaring met de M3 die ik nu heb. Dan ging ik denk ik toch voor de 130i.


En in deze keuze is het verder niet zo relevant qua aanschafprijs of je een e46M3 koopt of een 130i. Als je beide voor 5K pimpt met speciale onderstellen en een sper. Doen ze op een circuit niks voor mekaar onder.
Ook vind ik het circuit argument een beetje een dooddoener. Want voor 10k koop je een dedicated tracktool die zowel een e46 M3 als een 130i compleet het snot voor de ogen rijd. Als je af en toe een keer met een straatauto op het cricuit gaat rijden met een ruime marge maakt het imho geen donder uit of je een 130i hebt of een e46 M3. Beide is bagger. (relatief dan)
Wat ik wel van de 130i vond is dat het een vele bruikbaardere auto is, je pakt hem sneller, doet er makkelijker een beetje gek mee. M3 ga je echt voor zitten. Gewoon even rammen en scheuren is een M3 niet echt ideaal, mede omdat het ook gelijk fucking snel gaat.
Opzich blijf ik dit draadje een interessante casus vinden. Ik ben danwel van een 130i naar een M3 gegaan, maar dat was niet omdat de M3 nou een zoveel betere auto is. Op bepaalde vlakken is de 130i zelfs beter. Het verlangen om een keer een M3 te bezitten was de doorslag. Een auto is niet alleen rijden, maar vooral een feel good factor die je erbij moet hebben. Die feel good factor heb je ook bij de 130i, maar als je altijd al een keer graag een M3 had willen rijden, dan blijft dat gevoel knagen. Daar had ik ook erg "last" van.
Qua package is een 130i gewoon heel erg goed. Maar het is geen M. Als je dat geen probleem vind leg dan de M3 naast je neer als keus. Blijft het gevoel voor het bezitten van een M3 aanwezig. Koop dan de M3 voor een jaar ofzo en besluit dan of je hem houd of inruilt voor een 130i.
130i keuze is er zat, over een jaar ook nog. M3's van mooie kwaliteit met aceptabele kilometerstanden worden wel zeldzaam.. Even een mooie M3 kopen/kiezen is er niet bij. Er is heel veel kaf onder het koren.
STEL dat ik NU voor dezelfde keuze stond en ik had NIET de ervaring met de M3 die ik nu heb. Dan ging ik denk ik toch voor de 130i.
- Arthur
- Berichten: 43049
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Ligt eraan voor welk doel.
Ik vind een M3 met zijn 2 portieren niet handig als 2e auto erbij en 2 kinderen.
Anderen kunnen daar best anders over denken
M3 als marketing spreekt mij wel enorm aan.
Maar ik ben ook gevoelig voor bouwjaren en km.standen.
In mijn situatie is de 130i gewoon de beste keus, anders was ik naar romo z'n apparaat wezen kijken.
2001 met toen 85kkm.
Wat ook niet onbelangrijk is, hoe verkoopt het over een paar jaar?
Die van mij gaat al naar Niels
Maar hoeveel garages/dealers (niet BMW) zitten op een M3 te wachten met meer dan 100kkm?
Dan is een 5-drs 130i wat makkelijker te slijten met 60kkm.
Denk ik
Maar da's welicht niet het punt in dit draadje.
Mijn keuze is bekend
Ik vind een M3 met zijn 2 portieren niet handig als 2e auto erbij en 2 kinderen.
Anderen kunnen daar best anders over denken

M3 als marketing spreekt mij wel enorm aan.
Maar ik ben ook gevoelig voor bouwjaren en km.standen.
In mijn situatie is de 130i gewoon de beste keus, anders was ik naar romo z'n apparaat wezen kijken.
2001 met toen 85kkm.
Wat ook niet onbelangrijk is, hoe verkoopt het over een paar jaar?
Die van mij gaat al naar Niels


Maar hoeveel garages/dealers (niet BMW) zitten op een M3 te wachten met meer dan 100kkm?
Dan is een 5-drs 130i wat makkelijker te slijten met 60kkm.
Denk ik

Maar da's welicht niet het punt in dit draadje.
Mijn keuze is bekend

- Will F.
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
Je beschrijft hier wel bijna exact mijn gedachtengang al vind ik de optie eerst een jaartje m3 en dan weer evt. ruilen tegen 130i wel 'n erg mooie oplossing voor het dilemma . Echter ben ik niet zo'n snelle swapper (meestal kost dat ook nogeens mega duiten) en schiet graag in 1 keer raak.Rico v Velzen schreef: Het verlangen om een keer een M3 te bezitten was de doorslag. Een auto is niet alleen rijden, maar vooral een feel good factor die je erbij moet hebben. Die feel good factor heb je ook bij de 130i, maar als je altijd al een keer graag een M3 had willen rijden, dan blijft dat gevoel knagen. Daar had ik ook erg "last" van.
Qua package is een 130i gewoon heel erg goed. Maar het is geen M. Als je dat geen probleem vind leg dan de M3 naast je neer als keus. Blijft het gevoel voor het bezitten van een M3 aanwezig. Koop dan de M3 voor een jaar ofzo en besluit dan of je hem houd of inruilt voor een 130i.
130i keuze is er zat, over een jaar ook nog. M3's van mooie kwaliteit met aceptabele kilometerstanden worden wel zeldzaam.. Even een mooie M3 kopen/kiezen is er niet bij. Er is heel veel kaf onder het koren.
STEL dat ik NU voor dezelfde keuze stond en ik had NIET de ervaring met de M3 die ik nu heb. Dan ging ik denk ik toch voor de 130i.
Overigens erg goede input van iedereen, mijn dank daarvoor

- Will F.
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
- Will F.
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09
1. ik woon in het westen.Rico v Velzen schreef: De 130i is in het allerdaagse verkeer een stuk relaxter te rijden een e46 M3.
Want je moet je vooral afvragen hoe je de auto denkt te gaan gebruiken. Zul je veel snelweg kilometers maken en afstanden rijden dan is de 130i de betere keus. IRL in het verkeer netzo snel als een e46 M3.
De e46 M3 heeft echt een racehart, de motor is er eentje met nukken als de motor koud is, de motor loopt het lekkerste bij midreving en highreving. Koppel bij lage toeren is niet bepaald zijn visite kaartje.
Als power performance car een ongekend goed paket. Minder modern dan een 1 serie, maar wel een auto met een echt karakter. Opzich wel goed te gebruiken als dagelijkse auto vanwege zijn praktische insteek, maar je voelt dat de M3 dan verplicht als een aangelijnde en gemuilkorfde hond door het verkeer heen moet. Zodra je vrij spel hebt komt de ware aard van de M3 naar boven. En om die aard heb je hem gekocht :twisted:![]()
Als ik in de randstad zou wonen en in de dagelijkse ratrace van files en karrespoor moest overleven zou ik onder geen beding een e46 M3 willen rijden.. Ik zou gek van de frustratie worden. Dan is een 130i een veel betere keus. Voor een e46 M3 moet je de vrijheid hebben om hem ook optimaal te kunnen gebruiken.
Wat verwacht je en wat wil je ? Dat is denk de beste overweging.
2. Geniet veel meer van snelle bochtige rit door de polder dan over de snelweg knallen.
3. vind comfort niet onbelangrijk, echter vind ik het onderstel pre-facelift van het m pakket nou ook geen 'erste sahne' in dit opzicht. Jouw opmerkingen wat betreft comfort slaan danook vooral op geluidproductie en motorkarakter denk ik.
4. De beoogde M3 heeft SMG, waar ik weinig ervaring mee heb; is dat echt een bron van irritatie in file verkeer? Dat laatste beland ik nogaleens in.
5. De M3 magie is een beetje aan erosie onderhevig bij mij lijkt het i.i.g. echt begeerte wordt bij mij alleen opgewekt door van die (irl) onbruikbare knetter prijzige hard-core sportwagens als 996-7 GT3 of Gallardo.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Erminio, Google [Bot] en 31 gasten