(SPOED) Versnellingsbakolie temperatuur

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Downforce Dennis

(SPOED) Versnellingsbakolie temperatuur

Bericht door Downforce Dennis » 20 mar 2008, 14:53

Heren,

Ik ben na mijn uren bezig met een projectje voor mijn werk.
Exacte details kan ik spijtig genoeg niet geven.

Ik zit echter een beetje vast mbt mogelijke technische problemen vanwege een vrij hoog koppel op een voorwielaangedreven wagen. Ik verwacht dat de versnellingsbakolie temperatuur erg hoog gaat worden. De motor en transmissie hebben enkel op een testbank gestaan, dus praktische ervaring is er nog niet.
Aangezien dit project gefocussed wordt op endurance, wil ik hoge temperaturen absoluut vermijden en de smeercapaciteit van de olie zo goed mogelijk houden. Hebben jullie ideeen om deze smeercapaciteit optimaal te houden(speciale transmissieolie bestandt tegen hoge temperaturen) of warmteafvoersystemen? Ik zou eventueel kunnen opteren om een electrische oliepomp via een thermokoppel aan te sluiten op de transmissieoliepeil boring en zo de olie te koelen via een externe oliekoeler (zoals bij automaatbakken gedaan wordt) maar ik heb mijn twijfels over de warmteafgavecapaciteit. Hoe wordt dit in de racerij opgelost?

alvast hartelijk bedankt!

Marc R

Bericht door Marc R » 20 mar 2008, 16:18

Ik weet het niet zeker maar ik dacht dat mijn auto ook zo'n koeler had voor de bakolie.

In ieder geval WEL voor de motorolie.

Ik zou wel zo'n koelertje monteren,is zeker geen overbodige luxe MI

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 20 mar 2008, 16:53

Stop er gewoon automaat olie in zou ik zeggen. Bij de meeste versnellingsbakken kan dat gewoon zonder dat er problemen optreden. ATF kan tegen hogere temperaturen dan normale bakolie. Alleen wel wat vaker verversen dan gebruikelijk.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 mar 2008, 20:25

Als het echt te gek word kan je er ook een oliekoeler op zetten van bijvoorbeeld Mocal. Dit zijn vrij simpele systemen. Je moet 2 aansluitingen op de bak maken. Daar komt een pomp op die naar een radiateur gaat en die dmv een thermostaat aan en uitschakeld.

Met een beetje handigheid kan het zelfs op je bestaande vulopeningen, als je een vulplug en een aftap plug hebt bijvoorbeeld.

Luco

Bericht door Luco » 20 mar 2008, 20:30

Jan Visser schreef:Stop er gewoon automaat olie in zou ik zeggen. Bij de meeste versnellingsbakken kan dat gewoon zonder dat er problemen optreden. ATF kan tegen hogere temperaturen dan normale bakolie. Alleen wel wat vaker verversen dan gebruikelijk.
Je hebt speciale bakolie voor hoge temperaturen
75 W 140 heb een heel vat staan voor de sadev bak

Plaats reactie