Beter dan vorig jaar in elk geval, maar nog steeds opletten geblazen. Probleem is natuurlijk de leasemarkt. Daar zal geen consument het kunnen controleren omdat de rekening via de de leasemij lopen.
Toyota doet het trouwens niet super Jacco, slechtste uit de test was Toyota dealer Toonen uit Naarden met een 2,3. Maar ook een andere dealer onderin de top 10. En dan hebben we het over merkdealers die beurten slecht uitvoeren.
Nummer 1 staat Peugeot dealer Kuiken uit Franeker. Het Noorden schijnt erg goed te scoren, 4 garagebedrijven uit het Noorden in de top 10.
Overigens vind ik de scores en het resultaat erg dubieus. Zo krijgen bedrijven een dik cijfer mee, omdat ze veel controles goed hebben uitgevoerd, maar als een belangrijk punt niet wordt vervangen, of ten onrechte op de nota staat, vind ik eigenlijk dat je geen voldoende moet kunnen geven.
Kortom: een ruktest eigenlijk. Bijvoorbeeld een bedrijf dat de koplamp niet goed afstelt. Ontzettend verblindend voor het overig verkeer, krijgt toch een 9,1.
Ander bedrijf krijgt een 8,5, terwijl het op de nota zegt iets te hebben bijgevuld, wat helemaal niet zo is.
Een bedrijf dat gewoon de auto aflevert met te weinig olie, maar wel een dikke 8 verdient ???
etc etc
Maar omdat ze met strafpunten werken, is de score toch hoog als alle andere punten wel goed zijn.
Nog 1 belangrijk punt: veel garagedealers hebben gereageerd. Bijvoorbeeld dat ruitenwisserbladen niet vervangen zijn, omdat de klant dit niet nodig vond. Ja, dan kun je ook geen aftrek daarvoor geven :!:
Maar ze klagen allemaal dat er soms wel maanden lagen tussen de uitgevoerde werkzaamheden en de terugkoppeling naar de dealer.
Hier de reacties
http://www.kampioen.nl/published/kmp/co ... en.nl.html
Deze reactie van de slechtste uit de test vond ik overigens wel erg goed:
Laatste wat opvalt: alleen Saab en Volvo scoren belachelijk slechts bij de klanten zelf, maar ook bij de test. Voor de rest zit er vaak een verschil tussen wat ANWB vindt en wat klanten vinden.Uw onderzoek naar aanleiding van een door ons uitgevoerde onderhoudsbeurt heeft mij geschokt. Over uw belangrijkste bevindingen wil ik mijn beleving aan u kenbaar maken.
Koplampen wel afgesteld, maar geen stadslicht defect opgemerkt (terwijl je wel in de koplamplens kijkt). Gewoon fout van ons. Ik ga er van uit dat het stadslichtlampje vooraf ook niet brandde.
Autogordel niet gecontroleerd: dit behoort bij de APK, dus niet goed door ons gecontroleerd.
Ruitensproeiervloeistof wel op de rekening, niet bijgevuld. Omdat veel klanten vandaag de dag zelf hun ruitensproeiervloeistof bijvullen, is de opdracht aan onze monteurs hier goed op te letten. Want juist als een klant dit zelf heeft afgevuld en wij berekenen door, dan heb je de grootste problemen met de factuur. En een ontevreden klant.
Koel- en remsysteem niet ververst, wel gefactureerd. Grote fouten, door ons gemaakt. Ik heb hierover krachtig met mijn werkplaats en receptiepersoneel gesproken. Hiervoor kan geen enkel excuus worden aangedragen.
Wel de bandenspanning gecontroleerd en op spanning gebracht, maar niet het reservewiel gecontroleerd: ook een grote fout.
Nogmaals: ik ben erg geschrokken en zal hieraan al mijn aandacht geven zodat dit nooit meer voorkomt. Zelf sta ik met veel plezier in de werkplaats, juist om onze klanten een goede aftersales-service te kunnen geven. Onze klanten waarderen dat de eigenaar in de werkplaats staat. Dit geeft veel vertrouwen en daarom schaam ik me diep voor deze fouten.
Auto Bedrijf Toonen Naarden BV.
E.J.Toonen
Maar bij Saab vinden zowel de klanten als de ANWB het slecht, bij Volvo vinden de klanten het zelfs een 3 waard