In de berm terecht komen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

In de berm terecht komen

Bericht door Tom » 11 mar 2008, 20:06

http://www.112brabant.nl/index_main.php ... to_id=2169

Zoiets lees je regelmatig, mensen die in de berm terecht komen en een flink ongeluk veroorzaken omdat ze te heftig tegensturen en zo op de andere kant van de weg terecht komen. Waarom besteden ze aan die situaties geen aandacht tijdens rijles/rijtrainingen? Het lijkt mij gemakkelijk te corrigeren, maar ik heb nooit in die situatie gezeten dat zoiets mij overkwam. Dat terwijl het iedereen kan overkomen en nog vaak voorkomt ook. Het corrigeren is vaak makkelijker gezegd dan gedaan lijkt mij (want half DF als ubercoureur gaat nu roepen dat zoiets heel makkelijk is ;)).
Ik heb ook twee rijtrainingen gedaan maar daar hebben ze aan zoiets nooit aandacht besteed.

Maik

Bericht door Maik » 11 mar 2008, 20:26

En als je eens heel goed nadenkt Tom? :wink:
Of zat jij toen niet in die training van Paul Maaskant op het RDW terrein in Lelystad? Ik heb er daar 2 gedaan en in ieder geval 1 gedaan waar er wel aandacht aan werd gegeven, weet alleen niet meer of het die was waar jij ook bij was :wink:
Daar adviseerde ze als je ABS hebt: rempedaal naar de bodem trappen, stuur goed vast en recht houden en dus NIET sturen. EERST veel snelheid eruit, daarna weer rustig de weg opsturen.... Ikzelf zou het iets anders doen, tenminste, dat ligt aan de situatie. Als je weet dat er iemand achter je zit (maar dat is al discutabel natuurlijk als je zo zit te maffen dat je de berm in rijdt), dan liever geen ABS aktie :lol:
Heel rustig de weg opsturen en voelen hoeveel grip je hebt, vooral niet laten ondersturen dus, want ALS hij dan weer vol grip heeft.... (duh).

Tom

Bericht door Tom » 11 mar 2008, 20:35

Klopt ik was daar toen ook bij Maik, maar toen hadden ze daar geen aandacht aan besteed toch? Dat was (even uit m'n hoofd) uitwijkproef, combaanrijden en vooral het driften op die epoxyronde(oid). Bij die andere training die ik heb gedaan hadden we uitwijkproef, verschil met/zonder ABS, uit een slip komen en onderstuur corrigeren (en dat was een lager niveau). Maar niet specifiek hoe je moet handelen wanneer je in de berm terecht komt.

Knot

Bericht door Knot » 11 mar 2008, 21:13

Met de auto hetzelfde doen als met de motor, gewoon uit laten lopen als het kan en zo traag mogelijk terug de weg op sturen, al duurt het een kilometer...

HSR

Bericht door HSR » 11 mar 2008, 22:10

Knot schreef:Met de auto hetzelfde doen als met de motor, gewoon uit laten lopen als het kan en zo traag mogelijk terug de weg op sturen, al duurt het een kilometer...

Inderdaad, bovenstaande is voorschrift. Echter, staat van de berm is bepalend. Met de C30 kwam ik met 110 met de linker kant in de berm terecht op cpz. Ik merkte er verder weinig van, terug in neutraal, lichtjes remmen om te kijken wat de wagen doet en langzaam terug de baan op. Als de berm echter zompig is door veel regen dan wens ik je veel geluk als je er met 110 inkomt. Ik denk dat je dan eerder op goed geluk zonder brokken eruit komt dan echt op kunde.

Knot

Bericht door Knot » 11 mar 2008, 22:28

Tsja, ik heb alles ongeveer wel meegemaakt. Met 200km/u quattropleren door een harder berm gaat prima, maar soms kom je ook met 160km/u ineens een 10cm hoge stoeprand tegen in de berm dan gaat het wat minder prima...

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2008, 23:16

oke duidelijk allemaal ik ken de theorie. maar... wat als in de berm vervelende obstakels aanwezig zijn zoals bomen of van die betonnen balken die overdwars liggen om de berm kapot te rijden in bochten te voorkomen ?
Of simpele hectometerpaaltjes ? als je daar met 100+ overheen ramt is de schade ook aanzienlijk..

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 mar 2008, 23:23

Hectometerpaaltjes veroorzaken geen schade Rico. Been there, done that Knot-wise (bewust geprobeerd met de Volvo 360 destijds, wat voor schade kun je aanrichten aan een auto van 99 euro! hehehehe)

@Tom: tijdens Prodrive cursussen wordt daar aandacht aan besteed, op de nieuwe baan is er zelfs een bermoefening ingebouwd. Ik denk dat je destijds niet eens hebt doorgehad dat je die oefening deed omdat het na uitleg met abs zo ontzettend simpel is.

Met abs: remmen en niet sturen. Daarna weer rustig uit de berm wegrijden.
zonder abs: ZEKER NIET REMMEN (want anders remt 1 kant, die op straat en vlieg je dus de straat op). snelheid verminderen en rustig blijven, rustig terugsturen naar de weg.

In de praktijk krijg je schrikreacties.

Moraal van 't verhaal: niet in de berm geraken! Want in paniek stuurt iedereen toch (net als bij ondestuur... dan gaan mensen ook teveel aan hun stuur rukken).

1 van de meeste nuttige oefeningen die inderdaad verplicht zouden moeten zijn voor iedere automobilist. Jaarlijks oefenen.

In dit filmpje zie je hoe ik op N'rhein profiteer van de berm:
http://youtube.com/watch?v=dKzHcLlWPBo
Op de rand van de weg, in de berm rem aantikken en de auto stuurt vanzelf bocht in waar je heen wilt. Bij 2.25 minuten zie je dat bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 11 mar 2008, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Joy

Bericht door Joy » 11 mar 2008, 23:26

Als ik in de berm kom stuur ik toch wel direct terug. Band voorzichtig de de rand terug opsturen en op het moment dat je voelt dat ie gaat komen het stuur weer recht zetten. Nooit vervelende zwiepers mee gehad.

Remmen en uitrollen in de berm zie ik mezelf niet doen. Remmen geeft volgens mij alleen maar meer ellende (duiken van de neus, gewichtsverplaatsing, bodemplaat tegen de grond etc.) en uitrollen gaat vaak niet doordat er obstakels zijn danwel blubberige ondergrond van twijfelachtige aard.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 mar 2008, 23:27

@Joy: als je het vaak oefent, is het uitsturen goed te doen inderdaad. Helaas zijn alle mensen die in zo'n bermsituatie terechtkomen geen geoefende rijders.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 11 mar 2008, 23:30

Wat is er mis met de berm dan :lol: . Ok flauw flauw maar ter oefening pak ik regelmatig stukken berm mee, 'gewoon' om te oefenen en niet als een compleet onwetende te zijn als het je dan een keer in het eggie gebeurt.

Christoph

Bericht door Christoph » 11 mar 2008, 23:35

Knot schreef:Tsja, ik heb alles ongeveer wel meegemaakt. Met 200km/u quattropleren door een harder berm gaat prima, maar soms kom je ook met 160km/u ineens een 10cm hoge stoeprand tegen in de berm dan gaat het wat minder prima...
lol :lol:

Tom

Bericht door Tom » 11 mar 2008, 23:38

Dennis Cavallino schreef: @Tom: tijdens Prodrive cursussen wordt daar aandacht aan besteed, op de nieuwe baan is er zelfs een bermoefening ingebouwd. Ik denk dat je destijds niet eens hebt doorgehad dat je die oefening deed omdat het na uitleg met abs zo ontzettend simpel is.
Dennis we hadden toen een aangepast programma. Groep werd in tweeen gedeeld, ene groep werd aan de gang gezet op die ronde epoxy plaat (driften), andere groep op dat rechte stuk en dat was uitwijkoefening. Daarna met z'n allen op combaan. En eind van de dag met z'n allen combinatie van alles.

Maargoed ik vind het slecht dat ze aan zoiets geen aandacht besteden bij rijlessen. Terwijl je wel moet weten hoeveel gewicht je met je aanhanger mag trekken (zijn zaken die je zo kan opzoeken vind ik). Ik lees tevaak dat mensen in de berm terecht komen, aan het stuur trekken en tegen een boom klappen of tegenliggers meenemen. Vraag het mensen op straat en ik denk dat niemand weet hoe te reageren.

RVV

Bericht door RVV » 11 mar 2008, 23:51

Ik lees het al weer, Tom zat gewoon te suffen tijdens de cursus bermrijden voor dummies :lol:

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 12 mar 2008, 00:02

Andere twee wielen ook van de weg, lage gearing inschakelen? ;)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 12 mar 2008, 09:29

Probleem is dat alles wat je tijdens een eenmalige rijles leert, ook bij gevorderde rijvaardigheids trainingen, dat je dat zo nu en dan eens echt moet ondervinden om er in noodsituaties goed op te kunnen reageren. Daarom moeten wij ook minimaal één keer per jaar een week op cursus.
Dan nog is het met antislip oefeningen, bermoefeningen, 180 draai, altijd weer even wennen voordat het weer smooth gaat.

SteV6

Bericht door SteV6 » 12 mar 2008, 10:51

Rico v Velzen schreef:Ik lees het al weer, Tom zat gewoon te suffen tijdens de cursus bermrijden voor dummies :lol:
Nee hoor, Tom heeft niet zitten suffen! Tijdens de training waar Tom bij is geweest was de bermproef nog niet aangelegd.

Een training later wel. En Dennis, die oefening was met een Speedster absoluut geen appeltje eitje. Vraag ook maar aan Maik. Als de je snelheid reëel hield was een Speedster na uitsturen niet te houden. Tankslappers, iedere keer. Mijn conclusie was dan ook dat als ik ooit met de Speedster in de berm kom is het remmen en alle schade aan de auto voor lief nemen. Bij uitsturen is de kans op ernstig lichamelijk letsel ZEER groot door een ongecontroleerde slip.

Met de Leon zou ik juist gas bijgeven en uitsturen, de Haldex zorgt dan wel voor een heerlijk stabiliserend effect ;)

SteV6

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 mar 2008, 11:35

Knot schreef:Tsja, ik heb alles ongeveer wel meegemaakt. Met 200km/u quattropleren door een harder berm gaat prima, maar soms kom je ook met 160km/u ineens een 10cm hoge stoeprand tegen in de berm dan gaat het wat minder prima...
Rody, hoe zou je deze obstakels dan aanpakken? Vol er doorheen of handremmend skeef? ROFLOL :lol:
[img:479:355]http://www.onderwijsbeeldbank.geheugenv ... _18410.jpg[/img]

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 12 mar 2008, 12:40

@Tom: Klopt idd, aangepast programma om wat meer te driften. Dan vervalt de bermproef als eerste. :)

@SteV6: Dat soort auto's zouden wel erg snappy kunnen zijn op die bermoefening bij Prodrive. Helaas nooit Speedsters e.d. meegemaakt tijdens rijtrainingen op Lelystad. Mx5-jes waren prima te houden. Maar veel mensen stuurden gewoon teveel of reden te hard. Doordat die berm strook iets af loopt, was het vrij lastig om er op tijd weer uit te sturen voor veel auto's. Goede banden, ESP etc. werken dan dus echt. Ik was uit het preventieve oogpunt heel erg blij met dat stukje baan. Veel mensen en instructeurs vonden het suf, maar ik vond het uiterst nuttig. Maar je komt daar wel met 4 wielen in de berm, vrij extreem dus. In de praktijk hebben veel mensen al moeite met 2 wielen, maar daar is dus echt niets spannends aan imho als je weet wat je wel/niet moet doen.

Leuk feitje over die bermproef: Een Renault Modus sloeg tijdens een TV programma over de kop met één of andere randdebiel (lees: acteur) erin. Daarna snapten we meteen waarom zo'n ding 5 sterren nodig heeft. Over de kop!? hoe krijg je 't voor mekaar. Doordat er destijds niets is gelekt naar de pers is het niet bekend geworden. Anders had de carrierestart van de Modus er net zo uitgezien als de A-klasse. Wat een schijthok.

Plaats reactie