Luxemburg constructie voor bpm+btw

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom van H.

Luxemburg constructie voor bpm+btw

Bericht door Tom van H. » 06 mar 2008, 22:32

Wordt dit nog gedaan? Een auto rijden welke je in luxemburg huurt, waardoor je bpm- en btw-vrij rijdt (en ook nog lagere wegenbelasting)? Alle artikelen die ik hierover vind zijn uit 2005-2006, maar ik zie ook nergens dat het niet meer mag. Veel bedrijven die dit aanboden zijn echter "uit de lucht". Lijkt me verder wel een interessante constructie op zich :)
De constructie is als volgt: de klant zoekt zelf een (nieuwe) auto uit. Deze wordt direct geëxporteerd naar Luxemburg, waardoor in Nederland de plicht vervalt bpm of btw af te dragen. De klant tekent een huurcontract voor minstens twee jaar met het door Nederlanders opgerichte verhuurbedrijf Global Car Rent in Luxemburg. Deze firma financiert de aankoop en zet de wagen op Luxemburgs kenteken.

Vrijheid

Normaal gesproken is het niet toegestaan om als Nederlander te rijden in een auto waar geen bpm over is betaald of met buitenlands kenteken. Juristen hebben echter uitgezocht dat op basis van artikel 49 van het Europees recht er binnen Europa vrijheid is van het leveren van goederen en diensten. Het verhuren van een auto valt ook onder deze diensten, wat betekent dat de burger vrij is waar ook in Europa een auto te huren.

Aan het einde van de huurtermijn is de klant vrij de auto ergens in Europa te verkopen of zelf af te nemen.
rekenvoorbeeld: http://www.tuningwereld.nl/bpm_vrij_aut ... ijden.html

Casper

Bericht door Casper » 06 mar 2008, 22:35

Wat dit lek niet al een tijd geleden dichtgetimmerd door de BD?

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 06 mar 2008, 22:36

Casper schreef:Wat dit lek niet al een tijd geleden dichtgetimmerd door de BD?
Dat is dus mijn vraag :)

Macboy

Bericht door Macboy » 07 mar 2008, 11:19

Zodra je dit ziet staan weet je al dat het niet klopt:
Juristen hebben echter uitgezocht dat op basis van artikel 49 van het Europees recht er binnen Europa vrijheid is van het leveren van goederen en diensten
Onzin natuurlijk. Er valt niets uit te zoeken. Natúúrlijk is er een vrijheid van het leveren van goederen en diensten, maar nationale staten hebben gewoon de bevoegdheid om nadere (beperkende) regels te handhaven.

BPM bijvoorbeeld belemmert de vrije invoer van auto's vanuit landen die dat niet hebben. Op zich is het ook onzin om dat te proberen, omdat juist de netto-catalogusprijs van NL op het laagste nivo zit in Europa. Wij zijn relatief dus het goedkoopste land.

Ik dwarrel af.

Het antwoord op je vraag is mij onbekend. Maar zo simpel als het daar staat is het zeker niet. Ik twijfel er niet aan dat het onmogelijk is, maar er zal altijd wel iets te verzinnen zijn.

Dexter

Bericht door Dexter » 07 mar 2008, 17:20

Hangt denk ik helemaal van je belastinginspecteur af.
Als dat een zeikerd is die alles uit wil melken ga je het er moeilijk mee krijgen vanwege de beperkende regelgeving waar Macboy al over sprak.
Maar als het een gemakkelijke en/of lakse vent is kom je er misschien mee weg gedurende een paar jaar tot hij vervangen wordt door een exemplaar uit de eerstgenoemde categorie. :wink:
Ik zou dan het risico van een controle en een mogelijke naheffing echter niet willen lopen.
Laat staan dat ik ervoor naar de belastingrechter zou willen gaan.
Dat kost meer dan het oplevert.....

Casper

Bericht door Casper » 07 mar 2008, 17:49

Dexter schreef:Hangt denk ik helemaal van je belastinginspecteur af.
Als dat een zeikerd is die alles uit wil melken ga je het er moeilijk mee krijgen vanwege de beperkende regelgeving waar Macboy al over sprak.
Maar als het een gemakkelijke en/of lakse vent is kom je er misschien mee weg gedurende een paar jaar tot hij vervangen wordt door een exemplaar uit de eerstgenoemde categorie. :wink:
Ik zou dan het risico van een controle en een mogelijke naheffing echter niet willen lopen.

Dat hang echt niet van je belastinginspecteur af hoor. Die gasten kunnen deze constructies van voor tot achter en weer terug dromen. Hier zijn gewoon procedures/protocollen voor met standaard beslissingen. Ik zal eens informeren hoe het met deze constructie staat, maar voor zover ik weet is de regelgeving dusdanig aangepast dat dit niet meer rendabel is...

Peric

Bericht door Peric » 07 mar 2008, 19:56

Lijkt mij ook ja. Anders had je wel van meer mensen gehoord/gelezen die gebruik maken van deze mogelijkheid.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 07 mar 2008, 21:59

wjn

Bericht door wjn » 07 mar 2008, 22:49

Tom van H. schreef:
Casper schreef:Wat dit lek niet al een tijd geleden dichtgetimmerd door de BD?
Dat is dus mijn vraag :)
De enige mogelijkheid is werken voor een werkgever in Luxemburg en daar ook belasting afdragen e.d. Punt.

Andere veel gebruikte optie is een auto minimaal 5 werkdagen op kenteken zetten in het buitenland (waar bij voorbaat geen BPM wordt geheven uiteraard). En daarna (weer) importeren. Kun je direct 15-20% op afschrijven, dus evenredig veel BPM & BTW bij weer invoeren in NL.

Suc6.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 08 mar 2008, 05:42

Er staat mij iets bij dat je wel onbeperkt in het buitenland mag rijden met een buitenlands kenteken, maar huur van buitenlands kenteken en rijden in NL is dacht ik beperkt tot 24 uur, dan moet je NL weer verlaten.

Dexter

Bericht door Dexter » 08 mar 2008, 06:30

Casper schreef:
Dexter schreef:Hangt denk ik helemaal van je belastinginspecteur af.

Dat hang echt niet van je belastinginspecteur af hoor. Die gasten kunnen deze constructies van voor tot achter en weer terug dromen. Hier zijn gewoon procedures/protocollen voor met standaard beslissingen. Ik zal eens informeren hoe het met deze constructie staat, maar voor zover ik weet is de regelgeving dusdanig aangepast dat dit niet meer rendabel is...
Wat je schrijft is dus eigenlijk waar ik op doelde :wink:.....is zo'n vent laks dan heb je kans dat je er een jaar of wat mee wegkomt in het beste geval.
Niet omdat het dus zou mogen, want er is wel degelijk regelgeving voor gemaakt, maar puur omdat je vanwege die laksheid 'geluk' hebt. :)

wjn

Bericht door wjn » 08 mar 2008, 09:55

M-bitious schreef:Er staat mij iets bij dat je wel onbeperkt in het buitenland mag rijden met een buitenlands kenteken, maar huur van buitenlands kenteken en rijden in NL is dacht ik beperkt tot 24 uur, dan moet je NL weer verlaten.
Nee dat klopt niet helemaal. Wat je niet kan controleren dat kun je doen natuurlijk. In het buitenland rijden met een buitenlands kenteken. Maar dan heb je problemen met verzekeren e.d., dat kan meestal alleen een inwoner van het land (uitgaande van prive).

Ik chargeer nu een beetje; Als Nederlander, werkend voor een Nederlands bedrijf, moet je volgens de Nederlandse staat/wet een in Nederland geregistreerde auto rijden.

Als ze je de eerste keer pakken (door de douane in NL) kun je geluk hebben en een waarschuwing krijgen. De 2e keer moet je BPM & BTW betalen. Het risico dat dat gebeurd mag je zelf bepalen ;).

Zelfs als je voor een buitenlandse firma werkt, mag je maar beperkt in NL rondrijden met een auto met buitenlands kenteken. Ben je meer dan 2 weken (dacht ik) in NL, zou je officieel alweer BPM & BTW moeten betalen. En je moet het meerendeel van de tijd in het buitenland zijn.

Alleen als je geen Nederlander bent, dan mag je met een buitenlands kenteken rijden in NL. Ik maak me trouwens sterk dat ook daaraan regels / limieten gebonden zijn (immigratie wetten e.d.), maar daar heb ik me nooit in verdiept.

Luco

Bericht door Luco » 08 mar 2008, 09:58

En hoe zit dat andersom?
Je werkt voor een nederlands bedrijf, je bent voor je werk altijd in nederland.
Maar je woont in duitsland.
Hoe zit het dan als je op duits kenteken rijdt?

wjn

Bericht door wjn » 08 mar 2008, 10:07

luco hornsveld schreef:En hoe zit dat andersom?
Je werkt voor een nederlands bedrijf, je bent voor je werk altijd in nederland.
Maar je woont in duitsland.
Hoe zit het dan als je op duits kenteken rijdt?
Goed lezen ;)
wjn schreef: Ik chargeer nu een beetje; Als Nederlander, werkend voor een Nederlands bedrijf, moet je volgens de Nederlandse staat/wet een in Nederland geregistreerde auto rijden.
(Ik ga er ff vanuit dat je een Nederlandse nationaliteit hebt.)

Luco

Bericht door Luco » 08 mar 2008, 10:09

Ja maar je WOONT niet in nederland?
Ik neem aan dat deze constructie gemaakt is met de veronderstelling dat je in nederland woont?

Want ik ken er een aantal die in nederland werken maar in het buitenland (belgie en duitsland) wonen en die rijden dus NIET op nederlands kenteken.

wjn

Bericht door wjn » 08 mar 2008, 11:32

Maakt niet uit waar je woont, het gaat om de Nederlandse nationaliteit.

Zoals gezegd, het kan wel, maar mag officieel niet (zoals zoveel ;) )

RVV

Bericht door RVV » 08 mar 2008, 11:37

Als je als Nederlander in Duitsland woont, mag je gewoon met een auto op Duits kenteken rijden in Nederland.

Dexter

Bericht door Dexter » 08 mar 2008, 11:40

luco hornsveld schreef:Ja maar je WOONT niet in nederland?
Ik neem aan dat deze constructie gemaakt is met de veronderstelling dat je in nederland woont?

Want ik ken er een aantal die in nederland werken maar in het buitenland (belgie en duitsland) wonen en die rijden dus NIET op nederlands kenteken.
En dat mag ook gewoon.
Mijn dochter werkt in NL en woont in B waardoor ze daar dus niet met een auto met NL kenteken mag rijden. (het werkt daar namelijk net zo)
Ze heeft nu dus een auto met B kenteken en daarmee mag ze gewoon in NL rijden.
Komt ze toevallig een douanecontrole tegen omdat ze bijvoorbeeld regelmatig op dezelfde plaats wordt gezien met die auto, dan is er niets aan de hand.
Ze kan immers aantonen dat ze in B woonachtig is.
Maar rij je dan met zo'n Luxemburgse 'huurauto' dan heb je een probleem.
Het betalen van BPM en BTW is dan een mogelijkheid of anders met die auto NL verlaten..... :wink:

wjn

Bericht door wjn » 08 mar 2008, 12:08

mmm
douane schreef:Vrijstelling bpm en mrb voor buitenlandse kentekens
Er geldt een vrijstelling voor bpm en mrb van maximaal 2 weken voor personenauto’s die:

in het buitenland geregistreerd staan en dus een buitenlands kenteken hebben;
én aan een inwoner van Nederland of aan een in Nederland gevestigd bedrijf ter beschikking staan;
én in Nederland worden gebruikt.
Verder slaat alles dus op een inwoner van Nederland. Dus zou idd wel mogen als je aantoonbaar in het buitenland woont.

Raar omdat indertijd mijn vader het van de belastingdienst dus niet mocht (woonde in het buitenland en reed met een buitenlandse autoin NL). Of het is veranderd, of hij is belazerd.

Peric

Bericht door Peric » 08 mar 2008, 13:23

Ben vorig jaar aangehouden omdat ik met een Hongaarse auto rondreed. Ik was toen nog ingeschreven in NL vanwege een bankreden.. (:P). Toen werd mij verteld dat ik eigenlijk BPM moest afdragen maar dat ik nog de tijd kreeg om me uit te laten schrijven, dus waarschuwing.

Vond het toendertijd al een raar verhaal. Waarom zou ik voor een auto BPM moeten betalen die ik nooit op NL's kenteken zal zetten? En ik zou de volgende dag dus alweer teruggaan naar HU.
Ik stond toendertijd dus dubbel ingeschreven, wat dus eigenlijk ook helemaal niet mag.
Dus ze zijn er vrij streng mee.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 08 mar 2008, 14:40

En wat als je nou voor een habbekrats met wat vrienden of familie een woonplek in Duitsland of België huurt? Heb je een officieel woonadres in het buitenland en rij je lekker zonder BPM. Lijkt me stug dat dat kan?

Casper

Bericht door Casper » 08 mar 2008, 15:25

Maurice Graber schreef:En wat als je nou voor een habbekrats met wat vrienden of familie een woonplek in Duitsland of België huurt? Heb je een officieel woonadres in het buitenland en rij je lekker zonder BPM. Lijkt me stug dat dat kan?
Dat werkt inderdaad niet. Het aantal BN'ers dat een micro-appartement kocht in Monaco -om dat vervolgens als hun woonadres te beschouwen- (en gewoon het hele jaar in NL te vinden waren), en vervolgens een dikke boete van de BD kregen voor belastingontduiking is inmiddels niet meer op 2 handen te tellen.

Als je aan de BD opgeeft ergens te wonen, is dat geen probleem. Je dient er dan wel het grootste deel van het jaar te zijn (als je altijd op reis bent wordt dat natuurlijk weer discutabel)

peer

Bericht door peer » 08 mar 2008, 15:47

Zelf ben ik nederlander en woon nu in belgie. Voorheen toen ik nog in nederland woonde en mijn zus al in belgie reed ik ook wel eens in haar (belgische) auto in nederland. Tot ik 1 keer aangehouden werd. Je mag niet meer dan 24 uur met een buitelandse auto in nederland rijden. Ik kon gelukkig aantonen dat ik de auto van mijn zus geleent had en dat ik hem weer terug ging brengen. Als je gepakt wordt met de auto meer dan 24 uur in nederland dan betaal je dus gewoon een boete ter hoogte van de bpm van de auto. Ik heb dat toen ook allemaal uitgezocht hoe het zat maar dat was de conclusie!
Je mag gewoon niet als nederlander in een buitelandse auto in nederland rijden.

Nu woon ik in belgie en heb ik een eigen bedrijf in nederland. Ik heb een eigen belgische auto en rij er elke dag mee in nederland. Ook al heb ik een nederlandse nationaliteit ik mag met deze auto gewoon in nederland rondrijden. Wel heb ik een behoorlijk strenge waarschuwing gehad toen ik een (nederlandse) vriend van me eens in mijn auto liet rijden en op een controle belande.

Dexter

Bericht door Dexter » 08 mar 2008, 15:53

Maurice Graber schreef:En wat als je nou voor een habbekrats met wat vrienden of familie een woonplek in Duitsland of België huurt? Heb je een officieel woonadres in het buitenland en rij je lekker zonder BPM. Lijkt me stug dat dat kan?
In België gaat dat in ieder geval niet op.
Je krijgt daar na aanmelding bij de Gemeente eerst onaangekondigd bezoek van een politieagent die komt controleren of je echt wel op het opgegeven adres woont.
Verder worden alle huurcontracten in België officieel ingeschreven door de verhuurder die daarmee voorkomt dat hij teveel belasting moet betalen over zijn eigendom.
Verder wordt er gekeken of je energie afneemt en dat zelf betaalt en nog zo wat van die dingen....
Kortom, in België wonen is ook echt in België wonen. :wink:
Wat dan wel weer lekker is, is dat je daar bijvoorbeeld voor een nagelnieuwe Grande Punto 16V Multi-jet 90PK Diesel slechts 16000 Euro af hoeft te tikken tegen 22000 Euro in onze veelgeprezen verzorgingsstaat.
En dus ga je dan gewoon voor een 8V 130PK Multi-jet natuurlijk! :wink:

wjn

Bericht door wjn » 08 mar 2008, 18:13

Casper schreef:
Dat werkt inderdaad niet. Het aantal BN'ers dat een micro-appartement kocht in Monaco -om dat vervolgens als hun woonadres te beschouwen- (en gewoon het hele jaar in NL te vinden waren), en vervolgens een dikke boete van de BD kregen voor belastingontduiking is inmiddels niet meer op 2 handen te tellen.

Als je aan de BD opgeeft ergens te wonen, is dat geen probleem. Je dient er dan wel het grootste deel van het jaar te zijn (als je altijd op reis bent wordt dat natuurlijk weer discutabel)
Samengevat:

Als inwoner van Nederland moet je dus gewoon een NL kenteken hebben.

Als je in het buitenland woont, kun je dus een ander kenteken rijden.

Maar je kunt geen vriend(in) inwonend in NL in die auto met buitenlands kenteken laten rijden, die persoon loopt kans op een boete (ter hoogte van de BPM).

Plaats reactie