Daarom leek het me wel interessant om mijn bevindingen als DF'er over Japan te delen met jullie.
Spijtig genoeg kan ik mijn foto's nu nog niet plaatsen, mijn Laptop is enorm beveiligd. USB-sticks of andere opslagmedia aansluiten die niet gecodeert zijn werkt niet. Als ik terug in België ben zal ik zsm de foto's online gooien!
Enjoy the story!
De cultuur
Vanaf de start van mijn carrière bij Toyota ben ik elke dag in contact gekomen met Japanners. Ik eet, drink, vergader en redeneer met ze. Door de tijd heen ben ik een mondje Japans beginnen praten, mooi meegenomen als je een maandje op het dichtstbevolkte eilandje ter wereld zit. Ik vertrok dan ook met goeie moed en maakte me geen zorgen, ik heb al veel rondgereist in streken waarvan ik niet wist dat ze bestonden, en dat is ook allemaal goed afgelopen! Mensen zijn trouwens mensen, dus hebben allemaal dezelfde gevoelens en reacties. Je kan elkaar aanvoelen, voelen wat en hoe iemand iets bedoelt, toch?
Euh... nee! Daar begint het dus al.
Als Europeaan is het enorm moeilijk om in te schatten hoe een Japanner over iets of iemand denkt.
Voorbeeldje: Als een Europeaan, Westerling in het algemeen of elke andere cultuur die ik tot nu ken lacht, betekend dat dat hij iets grappig vind. Al dan niet Ironisch maar dat kun je meestal wel uit de context afleiden.
Als een Japanner lacht, kan dat 1001 dingen betekenen: "Grappig", "ik weet het niet", "loop schijten", "zooow, let jij maar even op wat je zegt of ik sumo-worstel je zodadelijk tegen de vlakte", enz.
Volgend punt is het verschil in omgang met elkaar. In Europa kennen we democratie en gelijkheid van mensen in alle lagen van de bevolking. Hier dus niet. Als in Europa een politieagent naar je toekomt die zegt dat je je lichten niet hebt opstaan terwijl jij heel zeker weet dat dat wel het geval was, ga je tegen de agent in met onderbouwde argumenten.
Hier moet je dat dus niet doen, tegenspraak wordt vervolgd. Een agent in functie heeft altijd gelijk. Zelfs als beeldmateriaal oid het tegendeel bewijzen.
Dit wordt ook geprojecteerd op het bedrijfsleven. Een hogergeplaatste mag je nooit tegenspreken. Doe je dit wel, krijg je je complete werkomgeving tegen je. Zelfs je beste collega's waar je elke middag mee gaat eten, na het werk een potje mee gaat voetballen en 's weekends op stap gaan, zullen je in je gezicht uitlachen en veroordelen.
Voor mij was dit laatste dus al een enorm struikelpunt. Ik ben altijd al een erg vrijgebuit iemand geweest die zelfstandigheid eist en geen oren heeft naar gezag. Eerste dagen dat ik hier was zijn er dus serieus wat dekseltjes van Japanse potjes gevlogen. Iets wat ik gelukkig als lachwekkend en met medelijden gevulde gedachten bekeek, en me niets van aantrok.
Meisjes/vrouwen staan hier nog altijd in een iets lagere klassen dan mannen. Ik durf het dan ook een vrij perverse cultuur te noemen. Schooluniformen zijn verplicht. De jongens lopen in nette kostuums, maar de meisjes in korte jasjes met idem rokjes tot maximum zo'n 20 cm onder de billen. Vrijetijdskledij voor dames hier bestaat voornamelijk uit minirokjes, netkousen, enorm hoge hakken en korte blousjes. Leuk in het begin, maar na een tijd begin je je vragen te stellen...
De Auto's
Japanse auto's kennen wij als betrouwbare, saaie, onpopulaire en soms duplicaat producten. Maar hier ligt de bal wel anders. Ik zou zelfs meer zeggen, moest ik hier wonen zou nog geen haar op mijn hoofd er aan denken om een Europese auto te kopen! Wàt een wagenpark!
Evo's, STi's, RX7/8's, Skyline's, Supra's, NSX'en en al dat moois rijdt hier met bosjes rond. Maar de leukste dingen vind ik de auto's die wij in Europa niet kennen.
Hier een paar die mij positief als negatief zijn opgevallen:
+ De Toyota Crown Athlete:
[img:1920:1080]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ete_01.jpg[/img]
Dit is een auto die echt indruk op me heeft gemaakt. Irl is ie prachtig! Staat op hetzelfde chassis en met dezelfde motorisaties als "onze" Lexus LS alleen kost ie hier omgerekend zo'n 40.000k Euri itt tot de LS die "Kaal" 80k kost bij ons

Bovendien rijdt hij ook nog erg sportief dankzij de TRD ontworpen ophanging. Af fabriek kan je da wagen via TRD ook nog wat personaliseren en tunen. Dit alles natuurlijk met behoudt van fabrieksgarantie

+ Toyota Blade
[img::]http://www.gtchannel.com/files/blade1.jpg[/img]
[img:800:457]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ade_02.jpg[/img]
"heey, een Johnny-Auris!" dacht ik doen ik dat ding voor het eerst zag. Leek ook allemaal zo 2F2F met die rare LED achterlichten en agressiever voorfront...
Tot ik mijn pen liet vallen, de pen opraapte en plots een diff in't midden van de achteras zag zitten... Snel de motorkap even opengetrokken en gezien dat er iets groter inlag dan een 1.6 4 pittertje. Het blok komt uit de Mark X en is een 3.5 liter V6 met 280 begrensde PK's. Onderhuids is de wagen eigenlijk een nieuwe Impreza in een Auris jasje. Erg verrassend karretje! Uiteraard heeft TRD hier ook de nodige toeters en belletjes voor.
+++++++ Nissan Silvia S15
[img:640:480]http://www.insomnia-imports.com/site/wp ... zilvia.jpg[/img]
Dit moet toch wel de verrassing van het jaar zijn voor mij. Ik kende de S15 al maar had er nooit één irl gezien. Wàt een plaatje van een auto! Alles klopt, de lijnen, de lichten, de motorisatie, de configuratie. Tuners zoals Blitz hebben kits die vermogens tot zo'n 5 tot 6 miljoen pk toelaten zodat S15 rijders nooit het gevoel hebben dat ze iets tekort komen

- Nissan R35 GT-R
[img:653:335]http://www.freewebs.com/iondynamics/Nis ... TR_R35.jpg[/img]
Ook een verrassing, maar dan in negatieve zin is de nieuwe R35 GT-R. Enorm bruut uiterlijk. Erg mooie lijnen en proporties. Stoere achterkant met dikke uitlaatstoofbuizen. Deze Jongen maakt gehakt van alles wat er op het circuit rondrijdt. Hoogstwss is dat ook zo, maar de beleving is zoooooooooooooo saai. Het geluid was niet opzwepend of luid, de ophanging was hard, maar niet communicatief. Je werd gewoon moe in de auto. Oooo's en Aaaah's bij het zien van de specs maar tijdens een rit viel het allemaal wat tegen. Let wel, het gevoel viel tegen. Rondetijden waren gewoon errug snel!
En dan zijn we nog niet aan het beste deel gekomen, de prijzen! Alles is hier enorm goedkoop omdat Japan voor 95% zijn eigen markt kan vullen en dus erg weinig moet importeren (de overige 5% is trouwens rundsvlees en dat is hier dan ook schofterig duur). De BTW bedraagt hier 5% en daarenboven is het voor ons Europeanen erg interessant om hier zaken te doen omdat de Yen laag staat tov de Euro.
Een 2dehands Supra TT van pakweg '98 met 100k km in perfecte staat met glashelder verleden e.d. kost je hier omgerekend zo'n 9K euro. Een 2006'er Scoob STI met nog geen 10k km 14k euro en een nieuwe GT-R 35 zo'n 44k euro. Benzine kost hier net geen Euro per liter, en diesel is uitsluitend bedoelt voor traktoren en vrachtwagens.
Walhalla voor de DF'er dus?
Nope, maximumsnelheid op de snelweg is 100km/h en even gek doen op de (veel te smalle) binnenwegen loopt heel snel fout af omdat hier zo'n schofterige sociale controle geldt dat ze je binnen de kortste keren te strikken hebben. Bovendien kunnen de meeste Japanners voor geen meter met de auto rijden dus erger je je rot aan je voorligger.
Om eerlijk te zijn heb ik het op de openbare weg hierdoor dan ook bij Bus en Trein gehouden. Achteraf bekeken de beste keuze!
Spijtig dat het importeren zoo moeilijk is

@Diho, Zaterdag ga ik nog een paar brochures voor je halen. Ik heb al wat mooie dingen kunnen bemachtigen.
@Flatline, ik stuur je morgen nog even een PM.
Heren, slaapwel en tot op de CBR!
Dennis-can(lees tsjan)