De JDM, uit DF'er perspectief...

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Downforce Dennis

De JDM, uit DF'er perspectief...

Bericht door Downforce Dennis » 03 mar 2008, 14:26

Het land van de rijzende zon is voor velen onbekend terrein. Dingen die de meeste mensen weten over Japan en haar rijke cultuur zijn meestal uit 2de of 3de bron, of natuurlijk van TV.
Daarom leek het me wel interessant om mijn bevindingen als DF'er over Japan te delen met jullie.
Spijtig genoeg kan ik mijn foto's nu nog niet plaatsen, mijn Laptop is enorm beveiligd. USB-sticks of andere opslagmedia aansluiten die niet gecodeert zijn werkt niet. Als ik terug in België ben zal ik zsm de foto's online gooien!
Enjoy the story!

De cultuur

Vanaf de start van mijn carrière bij Toyota ben ik elke dag in contact gekomen met Japanners. Ik eet, drink, vergader en redeneer met ze. Door de tijd heen ben ik een mondje Japans beginnen praten, mooi meegenomen als je een maandje op het dichtstbevolkte eilandje ter wereld zit. Ik vertrok dan ook met goeie moed en maakte me geen zorgen, ik heb al veel rondgereist in streken waarvan ik niet wist dat ze bestonden, en dat is ook allemaal goed afgelopen! Mensen zijn trouwens mensen, dus hebben allemaal dezelfde gevoelens en reacties. Je kan elkaar aanvoelen, voelen wat en hoe iemand iets bedoelt, toch?
Euh... nee! Daar begint het dus al.
Als Europeaan is het enorm moeilijk om in te schatten hoe een Japanner over iets of iemand denkt.
Voorbeeldje: Als een Europeaan, Westerling in het algemeen of elke andere cultuur die ik tot nu ken lacht, betekend dat dat hij iets grappig vind. Al dan niet Ironisch maar dat kun je meestal wel uit de context afleiden.
Als een Japanner lacht, kan dat 1001 dingen betekenen: "Grappig", "ik weet het niet", "loop schijten", "zooow, let jij maar even op wat je zegt of ik sumo-worstel je zodadelijk tegen de vlakte", enz.
Volgend punt is het verschil in omgang met elkaar. In Europa kennen we democratie en gelijkheid van mensen in alle lagen van de bevolking. Hier dus niet. Als in Europa een politieagent naar je toekomt die zegt dat je je lichten niet hebt opstaan terwijl jij heel zeker weet dat dat wel het geval was, ga je tegen de agent in met onderbouwde argumenten.
Hier moet je dat dus niet doen, tegenspraak wordt vervolgd. Een agent in functie heeft altijd gelijk. Zelfs als beeldmateriaal oid het tegendeel bewijzen.
Dit wordt ook geprojecteerd op het bedrijfsleven. Een hogergeplaatste mag je nooit tegenspreken. Doe je dit wel, krijg je je complete werkomgeving tegen je. Zelfs je beste collega's waar je elke middag mee gaat eten, na het werk een potje mee gaat voetballen en 's weekends op stap gaan, zullen je in je gezicht uitlachen en veroordelen.
Voor mij was dit laatste dus al een enorm struikelpunt. Ik ben altijd al een erg vrijgebuit iemand geweest die zelfstandigheid eist en geen oren heeft naar gezag. Eerste dagen dat ik hier was zijn er dus serieus wat dekseltjes van Japanse potjes gevlogen. Iets wat ik gelukkig als lachwekkend en met medelijden gevulde gedachten bekeek, en me niets van aantrok.
Meisjes/vrouwen staan hier nog altijd in een iets lagere klassen dan mannen. Ik durf het dan ook een vrij perverse cultuur te noemen. Schooluniformen zijn verplicht. De jongens lopen in nette kostuums, maar de meisjes in korte jasjes met idem rokjes tot maximum zo'n 20 cm onder de billen. Vrijetijdskledij voor dames hier bestaat voornamelijk uit minirokjes, netkousen, enorm hoge hakken en korte blousjes. Leuk in het begin, maar na een tijd begin je je vragen te stellen...

De Auto's

Japanse auto's kennen wij als betrouwbare, saaie, onpopulaire en soms duplicaat producten. Maar hier ligt de bal wel anders. Ik zou zelfs meer zeggen, moest ik hier wonen zou nog geen haar op mijn hoofd er aan denken om een Europese auto te kopen! Wàt een wagenpark!
Evo's, STi's, RX7/8's, Skyline's, Supra's, NSX'en en al dat moois rijdt hier met bosjes rond. Maar de leukste dingen vind ik de auto's die wij in Europa niet kennen.
Hier een paar die mij positief als negatief zijn opgevallen:

+ De Toyota Crown Athlete:
[img:1920:1080]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ete_01.jpg[/img]

Dit is een auto die echt indruk op me heeft gemaakt. Irl is ie prachtig! Staat op hetzelfde chassis en met dezelfde motorisaties als "onze" Lexus LS alleen kost ie hier omgerekend zo'n 40.000k Euri itt tot de LS die "Kaal" 80k kost bij ons :)
Bovendien rijdt hij ook nog erg sportief dankzij de TRD ontworpen ophanging. Af fabriek kan je da wagen via TRD ook nog wat personaliseren en tunen. Dit alles natuurlijk met behoudt van fabrieksgarantie :wink: Dit is trouwens bij elk merk en ongeveer elk model in deze klasse zo.

+ Toyota Blade
[img::]http://www.gtchannel.com/files/blade1.jpg[/img]
[img:800:457]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ade_02.jpg[/img]

"heey, een Johnny-Auris!" dacht ik doen ik dat ding voor het eerst zag. Leek ook allemaal zo 2F2F met die rare LED achterlichten en agressiever voorfront...
Tot ik mijn pen liet vallen, de pen opraapte en plots een diff in't midden van de achteras zag zitten... Snel de motorkap even opengetrokken en gezien dat er iets groter inlag dan een 1.6 4 pittertje. Het blok komt uit de Mark X en is een 3.5 liter V6 met 280 begrensde PK's. Onderhuids is de wagen eigenlijk een nieuwe Impreza in een Auris jasje. Erg verrassend karretje! Uiteraard heeft TRD hier ook de nodige toeters en belletjes voor.

+++++++ Nissan Silvia S15
[img:640:480]http://www.insomnia-imports.com/site/wp ... zilvia.jpg[/img]

Dit moet toch wel de verrassing van het jaar zijn voor mij. Ik kende de S15 al maar had er nooit één irl gezien. Wàt een plaatje van een auto! Alles klopt, de lijnen, de lichten, de motorisatie, de configuratie. Tuners zoals Blitz hebben kits die vermogens tot zo'n 5 tot 6 miljoen pk toelaten zodat S15 rijders nooit het gevoel hebben dat ze iets tekort komen :wink:

- Nissan R35 GT-R

[img:653:335]http://www.freewebs.com/iondynamics/Nis ... TR_R35.jpg[/img]

Ook een verrassing, maar dan in negatieve zin is de nieuwe R35 GT-R. Enorm bruut uiterlijk. Erg mooie lijnen en proporties. Stoere achterkant met dikke uitlaatstoofbuizen. Deze Jongen maakt gehakt van alles wat er op het circuit rondrijdt. Hoogstwss is dat ook zo, maar de beleving is zoooooooooooooo saai. Het geluid was niet opzwepend of luid, de ophanging was hard, maar niet communicatief. Je werd gewoon moe in de auto. Oooo's en Aaaah's bij het zien van de specs maar tijdens een rit viel het allemaal wat tegen. Let wel, het gevoel viel tegen. Rondetijden waren gewoon errug snel!

En dan zijn we nog niet aan het beste deel gekomen, de prijzen! Alles is hier enorm goedkoop omdat Japan voor 95% zijn eigen markt kan vullen en dus erg weinig moet importeren (de overige 5% is trouwens rundsvlees en dat is hier dan ook schofterig duur). De BTW bedraagt hier 5% en daarenboven is het voor ons Europeanen erg interessant om hier zaken te doen omdat de Yen laag staat tov de Euro.
Een 2dehands Supra TT van pakweg '98 met 100k km in perfecte staat met glashelder verleden e.d. kost je hier omgerekend zo'n 9K euro. Een 2006'er Scoob STI met nog geen 10k km 14k euro en een nieuwe GT-R 35 zo'n 44k euro. Benzine kost hier net geen Euro per liter, en diesel is uitsluitend bedoelt voor traktoren en vrachtwagens.

Walhalla voor de DF'er dus?

Nope, maximumsnelheid op de snelweg is 100km/h en even gek doen op de (veel te smalle) binnenwegen loopt heel snel fout af omdat hier zo'n schofterige sociale controle geldt dat ze je binnen de kortste keren te strikken hebben. Bovendien kunnen de meeste Japanners voor geen meter met de auto rijden dus erger je je rot aan je voorligger.
Om eerlijk te zijn heb ik het op de openbare weg hierdoor dan ook bij Bus en Trein gehouden. Achteraf bekeken de beste keuze!
Spijtig dat het importeren zoo moeilijk is :cry:

@Diho, Zaterdag ga ik nog een paar brochures voor je halen. Ik heb al wat mooie dingen kunnen bemachtigen.
@Flatline, ik stuur je morgen nog even een PM.

Heren, slaapwel en tot op de CBR!

Dennis-can(lees tsjan)

Tom

Bericht door Tom » 03 mar 2008, 14:39

Dennis, gaaf verslag!!

Leuk om zulke ervaringen te lezen! als je de foto's hebt posten!

Michel P

Bericht door Michel P » 03 mar 2008, 14:42

Erg leuk verslag, ben erg benieuwd naar de foto's.

Michel

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 03 mar 2008, 15:00

Geweldig Dennis! De manier waarop je trouwens de Japanners omschrijf verschilt maar bar weinig met de manier waarop ik het ruim 13 jaar geleden ervaren heb. Je weet echt niet goed wat je aan ze hebt. Ik was daar in de tijd dat de R32 GT-R nog verkocht werd. Bij de plaatselijke dealer was het konstant een oploopje rond die auto.

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 03 mar 2008, 15:10

Gaaf verhaal! Lijkt mij ook waanzinnig om eens naar Japan af te reizen en het zelf eens te ervaren. Het eten is iig goed! 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2008, 15:13

Gaaf!! Het is een totaal andere maatschappij. Met niets te vergelijken en toch lijkt 't verschil oppervlakkig gezien niet zo groot denken velen. De schoonmoeder van mijn zus is Japanse en mijn zwager dus half Japanner (deels getogen in Japan, deels in Europa). Die moeder heeft zich nooit echt kunnen integreren in Nederland. Je ziet echt duidelijk een cultuurshock tussen moeder en zoon. :)

Met mijn vriendin wil ik heel graag een keer naar Japan binnen een paar jaar. Wij houden niet van de doorsnee vakanties en dat zal een reis die kant op ook zeker niet worden. Daarnaast vinden we enerzijds de oude cultuur interessant en anderzijds de moderne stadscultuur/culturen. Ook de natuur van Japan en de steden lijken ons gaaf om eens in het echt te ervaren. Daarom ben ik wel benieuwd naar de rest van je ervaringen.

Keep us posted.

Groeten,

Dennis

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 mar 2008, 15:34

Gaaf verhaal Dennis!

Kampai!!!

ps. als je toch folders aan het scoren bent je weet welk merk er bij mij op de winkel staat :-)

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 03 mar 2008, 16:53

S15 is echt een superbak inderdaad!!

Maar had je de 2jz-gte motor met 6-bak al voor mij in de container gezet richting nederland???? :lol: :lol: :lol:

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 03 mar 2008, 17:49

Gaaf, wil ik ook eens naartoe, Misschien voor werk over tien jaar, anders wel een vakantie :wink:

Roman

Bericht door Roman » 03 mar 2008, 17:51

Waar zijn die weggetjes waar al die drift wanabe's etc oefenen :wink: 8)

Leuk dat je zegt dat ze van geen meter kunnen rijden, ik had dat anders verwacht.

Lijkt me een erg raar land, maar wel interessant om een keer gezien en geproeft te hebben.

Mooi verhaal :)

MartijnGizmo

Re: De JDM, uit DF'er perspectief...

Bericht door MartijnGizmo » 03 mar 2008, 18:02

Japan lijkt me een bijzonder fascinerend land om eens te bezoeken. Apart dat ze die stricte hiërarchie nog altijd hanteren, terwijl wij dat niet eens meer kennen in die vorm.
Dennis Schroyen schreef:Als ik terug in België ben zal ik zsm de foto's online gooien!

[...]

meisjes in korte jasjes met idem rokjes tot maximum zo'n 20 cm onder de billen. Vrijetijdskledij voor dames hier bestaat voornamelijk uit minirokjes, netkousen, enorm hoge hakken en korte blousjes.
Kan iemand René vast even waarschuwen? :lol:

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 03 mar 2008, 23:18

Ontzettend herkenbaar verhaal! Duidelijk ook dat je er langere tijd hebt gezeten..De meeste toeristen komen helemaal in de zevende hemel terug, juist omdat ze er helemaal niets van hebben begrepen. Alles aan de oppervlakte is supervriendelijk en gezellig, een luxe die ze zich kunnen veroorloven omdat de sociale controle enorm en allesoverheersend is. Kijk je verder dan merk je pas in wat voor keurslijf iedereen zich perst.

Ik ervoer het hele auto gebeuren juist compleet andersom. Voordat ik vertrok was ik redelijk into Japanse auto's en had er 3 voor de deur staan. Na een maandje of wat op locatie was dat totaal omgedraaid. Pas tussen die foeilelijke Japanse bakken viel het me op hoe mooi een Alfa 147 GTV kan zijn. Elke Europese auto valt meteen op doordat ie er zooooveeel beter uitziet.
Uitzondering zijn er natuurlijk altijd en grappig genoeg was dat ook voor mij de S15..geen foto doet recht aan dat de IRL uitstraling van zo'n ding IRL. Skylines werden zo gewoon dat ik er een Opel Calibra vibe bij begon te krijgen (no offence). De S15s bleven echter nekkenrekkers. Zeker als ze dik verlaag waren.
Ook mooi waren de Mazda roadstertjes (mx5). Je ziet er echt ontzettend veel in oorlogskledij rondrijden. Geen opsmuk, peperdure hyperlichte velgen, setje A048Rs, kuipjes en een billstein onderstel. Fraai.

Gaafste vond ik zelf de rally circuits. Gewoon een rally proef uitzetten, hek eromheen en verder hetzelfde systeem hanteren als trackdays. Lijkt me echt geweldig om op die manier je EVO, Sub, integrale, whatever uit te kunnen laten. Zelfde geldt voor de Touge circuits (bergweggetjes bekend uit de BMI video's).

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 mar 2008, 13:10

Je noemt ze Touge circuits? Zijn die wegen gewoon afgesloten zoals bij een hillclimb? Of zijn het echt permanente circuits, afgesloten voor de buitenwereld? En mag je daar rijden als je zou willen?

Lijkt mij een ultieme trekpleister voor mezelf. AE86 huren, Touge downhill rijden tegen een local en dan de conclusie trekken dat er heel wat te leren is op dat vlak. :lol:

Fietsbel

Bericht door Fietsbel » 04 mar 2008, 13:30

Flatline schreef:S15 is echt een superbak inderdaad!!

Maar had je de 2jz-gte motor met 6-bak al voor mij in de container gezet richting nederland???? :lol: :lol: :lol:
Doe er nog maar een 6bak bij voor mij haha :P

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 04 mar 2008, 13:36

Leuk om te lezen dat mijn info-sharing op prijs wordt gesteld :lol:

Het beleven van "Touge" zal voor vrijdagavond zijn. Een indirecte Japanse collega van me heeft een TOM's MARK II en nodigde me uit voor een ritje. Na nog even verder gepraat te hebben merkten we aan elkaars attitude dat we het niet altijd even legaal "doen" :wink:
Daarop vroeg hij of ik vrijdagavond tijd had en eventueel mee wou gaan naar zijn vrienden die een keer om de zoveel tijd gaan spelen in het bergachtige landschap hier zo'n 120 km verderop. Mijn antwoord was duidelijk en mijn avond en nacht zijn gevuld. Eerlijk gezegd kijk ik er erg naar uit.

Er zijn natuurlijk uitzondering maar 90% van de Japanners willen tussen de lijntjes lopen en autorijden is een noodzaak, geen uitlaatklep. Zo wil de overheid het ook graag houden. Kijk maar naar de "gentlemen's agreement" die voor het eerst sinds jaren door Nissan gebroken is. De wegen zijn hier ook zodanig gemaakt dat je gewoon niet hard kan. Of ze versmallen de rijstrook, planten vluchtheuvels of maken de weg zodanig ongelijk dat het ronduit gevaarlijk wordt.

@ Flatline

Wel, ik ben te weten gekomen dat ongevalwagens gewoonweg niet bestaan in Japan. Wagens die "Total-loss" verklaard zijn worden zonder boe of ba gewoon in de pers gestoken. Het vinden van een wrak of gebruikte onderdelen is hier dus quasi onmogelijk. Als je hier een kapotte motor krijgt met je Supra ga je naar de dealer, die werkt met een ruil systeem. Voor een erg schappelijke prijs gaat de oude motor binnen en krijg je een nieuwe of gereviseerde in de plaats. De oude wordt dan op zijn beurt terug opgelapt of door een professioneel bedrijf gescrapt.
Het particulier kopen zonder een adres in Japan te hebben van een volledige auto is bovendien ook niet mogelijk. Wat wel mogelijk is, is een goede vriend hier de auto laten kopen en dan op mijn beurt van hem afkopen en verschepen voordat het Japans kenteken geschrapt is. Anders kan ie het eilandje niet verlaten...
Dus Kees, ik vrees dat ik je moet teleurstellen. Ik had trouwens al een manier gevonden om hem te verschepen dmv een container die maar de helft gevuld is door een collega die naar Europa verhuist. Het spijt me... :cry:

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 04 mar 2008, 18:39

@ Cav: Je hebt gewoon Touge circuits...of iig 1tje.

aapje

Bericht door aapje » 04 mar 2008, 20:17

Dennis Schroyen schreef:Leuk om te lezen dat mijn info-sharing op prijs wordt gesteld :lol:

Het beleven van "Touge" zal voor vrijdagavond zijn. Een indirecte Japanse collega van me heeft een TOM's MARK II en nodigde me uit voor een ritje. Na nog even verder gepraat te hebben merkten we aan elkaars attitude dat we het niet altijd even legaal "doen" :wink:
Daarop vroeg hij of ik vrijdagavond tijd had en eventueel mee wou gaan naar zijn vrienden die een keer om de zoveel tijd gaan spelen in het bergachtige landschap hier zo'n 120 km verderop. Mijn antwoord was duidelijk en mijn avond en nacht zijn gevuld. Eerlijk gezegd kijk ik er erg naar uit.

Er zijn natuurlijk uitzondering maar 90% van de Japanners willen tussen de lijntjes lopen en autorijden is een noodzaak, geen uitlaatklep. Zo wil de overheid het ook graag houden. Kijk maar naar de "gentlemen's agreement" die voor het eerst sinds jaren door Nissan gebroken is. De wegen zijn hier ook zodanig gemaakt dat je gewoon niet hard kan. Of ze versmallen de rijstrook, planten vluchtheuvels of maken de weg zodanig ongelijk dat het ronduit gevaarlijk wordt.

@ Flatline

Wel, ik ben te weten gekomen dat ongevalwagens gewoonweg niet bestaan in Japan. Wagens die "Total-loss" verklaard zijn worden zonder boe of ba gewoon in de pers gestoken. Het vinden van een wrak of gebruikte onderdelen is hier dus quasi onmogelijk. Als je hier een kapotte motor krijgt met je Supra ga je naar de dealer, die werkt met een ruil systeem. Voor een erg schappelijke prijs gaat de oude motor binnen en krijg je een nieuwe of gereviseerde in de plaats. De oude wordt dan op zijn beurt terug opgelapt of door een professioneel bedrijf gescrapt.
Het particulier kopen zonder een adres in Japan te hebben van een volledige auto is bovendien ook niet mogelijk. Wat wel mogelijk is, is een goede vriend hier de auto laten kopen en dan op mijn beurt van hem afkopen en verschepen voordat het Japans kenteken geschrapt is. Anders kan ie het eilandje niet verlaten...
Dus Kees, ik vrees dat ik je moet teleurstellen. Ik had trouwens al een manier gevonden om hem te verschepen dmv een container die maar de helft gevuld is door een collega die naar Europa verhuist. Het spijt me... :cry:
Hoe doen anderen dat met die half-cuts? Er zijn een aantal mensen die gewoon naar Japan gaan naar een sloperij. Die wijzen een aantal auto's aan en die worden door midden gezaagd en gaan in container het land uit :)

RVV

Bericht door RVV » 04 mar 2008, 23:15

Een verademing dit draadje! thanx Dennis.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 05 mar 2008, 01:26

Ik heb me de laatste jaren redelijk verdiept in de Japanse cultuur op allerlei manieren. Onder meer door het lezen van boeken over de Samurai en de cultuur die daarmee gepaard gaat (Hagakure onder meer). Zelf ook de Japanse taal geleerd trouwens. Het is echt een volstrekt idiote toestand daar als je het vergelijkt met onze maatstaven. Maar als je je er een beetje in verdiept begrijp je het wel een beetje. Niet dat je het dan eventueel gaat accepteren, maar vooruit.

Wat je schrijft is heel herkenbaar. Het zijn ook mensen maar met een volstrekt ander referentiekader dan wij hebben. Heel raar, maar als je je er een beetje in verdiept begin je het wel te begrijpen. Dat je je dan blijft verbazen is dan ook weer een feit.

GTRene

Bericht door GTRene » 05 mar 2008, 01:39

Flatline schreef:S15 is echt een superbak inderdaad!!

kees koop een complete auto :wink: vond net deze link, kijk ook eens naar de turboset voor een E36 M3 slechts 750,- euro :shock: damn...in theorie past dat ook op jou auto...maar volgens mij moet je er nog wat bijkopen, anyway ze kopen ook japanse monsters voor redelijke prijzen :shock:

turbokit:

http://www.mijnwebwinkel.be/winkel/stre ... ID=1308115

japanse auto's e.d.:

http://www.mijnwebwinkel.be/winkel/stre ... ryID=77190

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 05 mar 2008, 03:07

Of toch maar eens zelf gaan kijken. Op deze site vind je in iedergeval genoeg denk ik. http://www.tradecarview.com/stock/japan_car/

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 05 mar 2008, 04:10

Plaats reactie