Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Waarom is een E30 M3 zoveel duurder dan...

Bericht door Niels » 03 mar 2008, 14:00

Een Mercedes 190E 2.5-16?
Een Ford Sierra Cosworth?
Een Renault 21 Turbo?

Man die dingen zijn niet te betalen :cry: Het verhaal tussen vraag en aanbod snap ik maar het prijs verschil is wel erg groot. Voor een hele knappe 190E 16V betaal je in Duitsland nog geen 10K (nog geen 6K) maar voor een mooie E30 M3 is dat ondenkbaar. Op mp betaal je voor een twijfelachtige 190E 16V zo rond de 3K, een prijs waarvoor je nooit of te nimmer een M3 kunt krijgen. De Renault zal echt een klein publiek aanspreken maar toch was dat een imponerende wagen destijds en deze maakt me toch wel een beetje hebberig voor dat bedrag :oops: De oer Cossie kost ook nog behoorlijk wat geld maar toch minder dan de M3....Waarom?

Zoals je door hebt kijk ik zeer regelmatig naar neo klassiekers :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43100
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 03 mar 2008, 14:13

Geen id.
BMW is natuurlijk wel super... :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 03 mar 2008, 14:25

De e30 M3 is voor velen nog steeds de referentie, is ook de meest succesvolle tourwagen, en special voor de tourwagen racerij ontworpen.

Michel

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 03 mar 2008, 16:54

Is de E30 onderhuids zoveel meer aangepast dan bijvoorbeeld de Cosworth en de 190? De prestaties van deze wagens in de tourwagen competitie waren toch ook niet kinderachtig.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 03 mar 2008, 17:14

De E30 M3 heeft ook een heel andere koets dan de E30 2 deurs. Een E30 2drs met dikke heupen wordt gewoon geen M3. Achterruit van de M3 ligt schuiner, de kont is hoger, de heupen dikker. Onderhuids naast de 4-cyl is er ook één en ander aangepast. De 5-bak met dogleg, het sper, de 5 bouten. Alles is achteraf in een andere E30 ook in te bouwen. Sterker, veel opties waren en zijn ook gewoon leverbaar op de andere E30's. Maar het worden geen ///M3's.

De Benz blijft een 4 deurs sedan. Al prop je er 500 pk in, en het blijft helaas een auto die in de verkeerde buurten geparkeerd staat (als ik het netjes mag zeggen). Een nette is zeker het onderkwijlen waard, vooral in Evo uitmonstering. Maar in EVO uitmonstering zijn ze wel meteen stukken duurder dan vergelijkbare M3's hoor.

De 3drs Sierra is wel heel gaaf met die vleugel achterop en neus, maar mist dan weer de brede heupen die de M3 zo dik maken. Goed te tunen door de turbo, maar de auto heeft iets 'volks' over zich. Dat spreekt niet iedereen aan. Een RS500 is net zo onbetaalbaar en onvindbaar als een M3 Evo(II), 190 Evo(II) en andere zeldzame varianten van deze modellen.

Joep
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 apr 2006, 15:13
Locatie: Boxmeer

Bericht door Joep » 03 mar 2008, 17:23

E30 M3 heeft de tand des tijds ook beter doorstaan denk ik:

[img:512:384]http://i22.photobucket.com/albums/b329/ ... 7_3792.jpg[/img]
[img:512:384]http://i22.photobucket.com/albums/b329/ ... 7_3782.jpg[/img]

Verder is de M3 in std vorm nog zeker geen raceauto, maar wel meer track capable dan een 190 Benz.

En daarnaast bestaat er nu nog steeds een M3, en geen Cosworth Mercedes meer, wel AMG...maar is toch anders.

Rond de E30 M3 hangt gewoon de mythe/de sfeer van een van de best-handeling cars ever en de racerij...hij is nog steeds een benchmark.

Dat laatste speelt denk ik vooral een rol, want zo zeldzaam etc. is hij niet...

Joep

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 03 mar 2008, 20:36

Dennis Cavallino schreef:De Benz blijft een 4 deurs sedan. Al prop je er 500 pk in, en het blijft helaas een auto die in de verkeerde buurten geparkeerd staat (als ik het netjes mag zeggen). Een nette is zeker het onderkwijlen waard, vooral in Evo uitmonstering. Maar in EVO uitmonstering zijn ze wel meteen stukken duurder dan vergelijkbare M3's hoor.
Ach E30's vind je net zo goed in die buurten maar ik ben met je eens ze zullen al veelvuldig door E36's vervangen zijn :wink: Ik dacht de de benz ook wel een dogleg bak had maar dat weet ik niet zeker. De E30 is qua opsmuk nog meer aangepast maar ik schat in dat de overige wagens onderhuids ook behoorlijk aangepast zijn of vergis ik me hierin :?:

@Joep: als ik de auto's zo bij elkaar zie staan moet ik zeggen dat de 190 veel strakker en dus ook moderner oogt :oops: M3 is wel meer sportmachine om te zien, dat wel weer :wink:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 03 mar 2008, 21:28

omdat een E30 M3 een icoon is geworden en er nooit een opvolger is geweest die net zo veel driving fun bood

een mix van van alles waaronder het enorme aantal overwinningen, de unieke techniek met F1 en F2 connecties, de betrouwbaarheid, de unieke rijeigenschappen en ook gewoon het alledaags kunnen gebruiken van de auto als je dat wilde

trouwens, de renault is ook best cool, maar de mercedes zou ik niet in durven rijden

frank

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 03 mar 2008, 22:49

Het is niet meer dan toevallig dat ik net met kippenvel e30 m3 dtm filmpjes heb zitten bekijken. Koptelefoon op mijn hoofd, volume of snoeihard en genieten.

Het blijft voor velen dé top van de tourwagens. Dit is ook mijn mening. Ook als je op bijvoorbeeld de Nurburgring kijkt, de m3 is gewoon veel populairder. Mensen zien die wagens hard over het circuit gaan, horen de succes verhalen. De wagen is natuurlijk ook een sprookje opzich. Hierdoor wordt de prijs opgedreven. Vraag aanbod je kent het wel.

De MB 190 heeft deze hele sfeer niet om zich heen. Alleen de pure MB liefhebbers kiezen bij de mogelijkheid voor de 190.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 04 mar 2008, 14:31

frankv schreef:omdat een E30 M3 een icoon is geworden en er nooit een opvolger is geweest die net zo veel driving fun bood
Geldt net zo voor de Benz, sterker nog de AMG's zijn nog niet een schim van de E36's qua fun.
frankv schreef: een mix van van alles waaronder het enorme aantal overwinningen, de unieke techniek met F1 en F2 connecties, de betrouwbaarheid, de unieke rijeigenschappen en ook gewoon het alledaags kunnen gebruiken van de auto als je dat wilde
Behalve de connecties met de F1 zie ik voor de rest geen verschil met de 190 even objectief beschouwd :wink:
frankv schreef: trouwens, de renault is ook best cool, maar de mercedes zou ik niet in durven rijden

frank
Waarom niet in een 190 maar wel in een E30?
Steven Nauta schreef:Het is niet meer dan toevallig dat ik net met kippenvel e30 m3 dtm filmpjes heb zitten bekijken. Koptelefoon op mijn hoofd, volume of snoeihard en genieten.

Het blijft voor velen dé top van de tourwagens. Dit is ook mijn mening. Ook als je op bijvoorbeeld de Nurburgring kijkt, de m3 is gewoon veel populairder. Mensen zien die wagens hard over het circuit gaan, horen de succes verhalen. De wagen is natuurlijk ook een sprookje opzich. Hierdoor wordt de prijs opgedreven. Vraag aanbod je kent het wel.

Even kritisch zijn hoor, ik krijg ook zeker kippevel van een E30 DTM maar net zo goed van een 190 DTM-er 8) En ook van een Cosworth tourwagen :D Voor de rest ken ik het verhaal maar ik probeer het te verklaren. De 190E-16 is geen sprookje, waarom niet? Technisch lijkt me dit net zo goed een juweel en dan heb ik het nog niet eens over de Sierra met zijn magische Cosworth motor.
Steven Nauta schreef: De MB 190 heeft deze hele sfeer niet om zich heen. Alleen de pure MB liefhebbers kiezen bij de mogelijkheid voor de 190.
Van die sfeer klopt idd alleen heb ik er geen verklaring voor.. Dat alleen MB liefhebbers kiezen voor de 190 vind ik een typische opmerking voor een BMW freak :lol: In de tijden van het DTM vond ik de 190 altijd nog mooier dan de M3 :wink: Voor de Evo's geldt dit nog steeds maar die zijn echt onbetaalbaar. Een voordeel van de M3 vind ik dat ze in standaard trim al echt nauwverwant zijn aan het oude DTM qua looks en dat je bij de 190 daarvoor echt een Evo moet kopen.

Zou een 190E-16 een goed alternatief zijn voor de M3?

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 05 mar 2008, 21:56

ik wist nog dat ik het had, wat BMW destijds zelf van haar concurrenten vond

ik kwam er op omdat ik me herinnerde dat de mercedes met een katalysator erg veel vermogen verloor en daar in het BMW kamp nogal [en terecht] badinerend over werd gedaan

hierbij enkele pagina's van dit boekje dat intern bij BMW bedoeld was om verkooppersoneel ammunitie te geven, interessant leesvoer, nu ik het nog eens nalees, een beetje subjectief en neerbuigend over concurrenten

"Kommentar uberflussig", vrij vertaald: "die losers van Mercedes kunnen niet eens een eigen motor ontwerpen", niet mijn mening, maar die van BMW destijds:

[IMG:864:620]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... vcp/05.jpg[/img]

[IMG:864:620]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... vcp/13.jpg[/img]

[IMG:864:620]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... vcp/22.jpg[/img]

[IMG:864:620]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... vcp/23.jpg[/img]

[IMG:864:620]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... vcp/24.jpg[/img]

[IMG:864:620]http://i200.photobucket.com/albums/aa25 ... vcp/25.jpg[/img]

frank

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43100
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 05 mar 2008, 22:07

Leuke post!

Gebruikersavatar
MarcH
Berichten: 570
Lid geworden op: 01 mei 2006, 13:41
Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
Locatie: Hoeksche Waard

Bericht door MarcH » 05 mar 2008, 22:44

Dennis Cavallino schreef:De E30 M3 heeft ook een heel andere koets dan de E30 2 deurs. Een E30 2drs met dikke heupen wordt gewoon geen M3. Achterruit van de M3 ligt schuiner, de kont is hoger, de heupen dikker. Onderhuids naast de 4-cyl is er ook één en ander aangepast. De 5-bak met dogleg, het sper, de 5 bouten. Alles is achteraf in een andere E30 ook in te bouwen. Sterker, veel opties waren en zijn ook gewoon leverbaar op de andere E30's. Maar het worden geen ///M3's.
Hierover hebben we een tijdje terug een hele discussie gevoerd (m3e30.nl/forum) en daar kwam uit dat de basis voor een M3 domweg bestaat uit een normale E30 2-deurs koets. Tuurlijk zijn er wat aanpassingen zoals onder andere de bredere schermen, een schuiner geplaatste achteruit en een ander kofferdeksel. Maar alles gemonteerd op de koets van een 2-deurs E30.

Dus als je alles op en in een andere E30 bouwt is het enige dat 'm geen M3 maakt het chassisnummer ;-).
Niels schreef:
frankv schreef: een mix van van alles waaronder het enorme aantal overwinningen, de unieke techniek met F1 en F2 connecties, de betrouwbaarheid, de unieke rijeigenschappen en ook gewoon het alledaags kunnen gebruiken van de auto als je dat wilde
Behalve de connecties met de F1 zie ik voor de rest geen verschil met de 190 even objectief beschouwd :wink:


Wat misschien ook meespeelt is dat een E30 M3 er onder andere dankzij de uitgeklopte schermen een stuk sportiever en specialer uitziet dan een 190E 16v? De uitstraling van een E30 M3 voor mij een belangrijke reden geweest om er een te kopen. Een 190E 16v vind ik niet zoveel aan. De Evo1 en Evo2 van de 190 is weer een ander verhaal. Die zien er wel 'racy' uit.

Marc

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 06 mar 2008, 01:03

Mooi stukje Frank :!:

@Marc: De M3 oogt zeker sportiever en ook meer comform de originele circuit versie maar volgens mij is het juist een auto die niet alleen op het uiterlijk gekozen wordt. Ik hoor eigenaren ook altijd over de prachtige balans en dat de M3 nog steeds een maatstaf is, wat ik me dan afvraag in hoeverre een auto als de 190 of de Sierra dat dan (kunnen) benaderen.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 06 mar 2008, 09:13


Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 06 mar 2008, 09:22

@Marc: We zeggen en vinden allebei precies hetzelfde. :)

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 06 mar 2008, 10:01

Niels, ik heb toch sterk het gevoel dat een goede 3D Cosworth al enige tijd meer op moet brengen dan een goede E30 M3.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 06 mar 2008, 10:13

@Frank,

Prachtig die interne nota van BMW, leuk om die inside analyse eens te lezen.

Michel

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 06 mar 2008, 13:43

Wel grappig, zit namelijk de laatste tijd ook even de prijzen van een M3 E30 in de gaten te houden. Zijn nog vrij hoog inderdaad.

De E36 M3 vind ik ook mooi, maar vooral de GT. Heb daar echt een zwak voor. De kleur, interieur.. alles.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 06 mar 2008, 14:37

Harrie schreef:Niels, ik heb toch sterk het gevoel dat een goede 3D Cosworth al enige tijd meer op moet brengen dan een goede E30 M3.
Wat doet een mooie vleugel Cossie dan Harrie? Ik schat zo'n ding op rond de 12,5K maar kan er best naast zitten. Verder geloof ik best dat je voor 5K een Cosworth koopt (een type nieuwer) en dat je dan andermans ellende koopt. Hetzelfde geldt voor een 190E-16 rond de 3K maar voor dat geld vind je nevernooit een M3. Zo'n ding stond een tijdje geleden op mp zonder motor en kenteken nog voor 5,5K :shock: Voor een mooie staat er zo een prijs bij van een schaamteloze 18K. En dan te bedenken dat ik met een maat van me 10 jaar geleden ging proefrijden in een witte die voor 21K guldens te koop stond :wink: wel mooi maar een beetje weinig power/koppel was toen de conclusie...... :lol:

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 06 mar 2008, 20:41

als je van het BMW boekje alle scans wilt hebben, stuur je maar even een PB-tje, ik heb het ooit van een s14 site gedownload

ook de andere pagina's zijn zeker de moeite waard

frank

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Bericht door Harrie » 08 mar 2008, 12:35

Niels schreef:
Harrie schreef:Niels, ik heb toch sterk het gevoel dat een goede 3D Cosworth al enige tijd meer op moet brengen dan een goede E30 M3.
Wat doet een mooie vleugel Cossie dan Harrie? Ik schat zo'n ding op rond de 12,5K maar kan er best naast zitten. Verder geloof ik best dat je voor 5K een Cosworth koopt (een type nieuwer) en dat je dan andermans ellende koopt. Hetzelfde geldt voor een 190E-16 rond de 3K maar voor dat geld vind je nevernooit een M3. Zo'n ding stond een tijdje geleden op mp zonder motor en kenteken nog voor 5,5K :shock: Voor een mooie staat er zo een prijs bij van een schaamteloze 18K. En dan te bedenken dat ik met een maat van me 10 jaar geleden ging proefrijden in een witte die voor 21K guldens te koop stond :wink: wel mooi maar een beetje weinig power/koppel was toen de conclusie...... :lol:
De 4d zijn voor een paar duizend euro's wel te koop. Een goede 3d moet je toch richting de 20k gaan.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 08 mar 2008, 18:49

Harrie schreef:
De 4d zijn voor een paar duizend euro's wel te koop. Een goede 3d moet je toch richting de 20k gaan.
Dan moet ik de topic titel aanpassen dus :lol: Op de een of andere manier spreekt een vleugel Cossie me ook enorm aan en blijkbaar ben ik dus niet de enige :wink:

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 08 mar 2008, 23:48

Vleugelcossie is inderdaad enorm gaaf, voor mij een van de stoerste homologatiemodellen gebouwd. Echter ook enorm duur.

Zo'n MB 190E 2.3 16v is inderdaad een stuk minder geliefd. Een goede heb je voor rond de 7K wat een schijntje is van wat een E30 M3 moet kosten. De 190e is echter wel een serieuse basis voor een circuitracer. Koets is stijver dan die van een M3. Het motorblok is ook erg sterk. Laatst sprak ik een man die een 2.3 16v met 330K op de klok heeft. Onlangs was de kop gereviseerd maar het onderblok + internals waren nog in dermate goede staat dat die verder niet gereviseerd dienden te worden, en dat voor een hoog compressie 4 cylinder blok welke tot 8K doortrekt.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 mar 2008, 00:49

Heb jij al eens in zo'n 190E gereden Hugo?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten