Nummerplaat laten maken...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
RobS

Nummerplaat laten maken...

Bericht door RobS » 28 feb 2008, 11:25

Geruime tijd geleden ben ik mijn kentekenplaat aan de voorzijde verloren, ik reed over een dremel en zoals altijd schuurde de plaat over de grond. Ik had toen niet in de gaten dat de plaat was los gekomen en dus op straat achter bleef. Bij thuiskomst merkte ik dat de plaat weg was, ben meteen terug gereden maar de nrplaat lag er helaas niet meer, vreemd, want het was midden in de nacht, maar goed :)

De kentekenplaat stikker was inmiddels al per post binnen gekomen en die heb ik er toen direct opgeplakt. Helaas moet de auto eind april gekeurd worden en dan heb ik dus een kentekenplaat nodig. Aangezien ik weinig zin heb in alle rompslomp (aangifte doen etc) en niet graag die lelijke 1 op m'n toch al lelijke kentekenplaat wil hebben vroeg ik me af of het op een andere manier mogelijk is om aan een nieuwe kentekenplaat te komen. Het maakt me niet uit als het wat meer moet kosten dan normaal...

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 28 feb 2008, 11:34

Kun je niet gewoon een nieuw kenteken aanvragen bij RDW?
Nieuwe plaat laten maken kost maar een paar dagen, zie het probleem niet echt.
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 28 feb 2008, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 28 feb 2008, 11:35

Duplicaat code wordt niet gecontroleerd bij de APK.
Wel moet de kentekenplaat in orde zijn.

RobS

Bericht door RobS » 28 feb 2008, 11:36

Geelhoed schreef:Duplicaat code wordt niet gecontroleerd bij de APK.
Wel moet de kentekenplaat in orde zijn.
ergo?

Marc R

Bericht door Marc R » 28 feb 2008, 13:28

K meen dat je ook zo'n witte plaat mag voeren bij de APK?

Maik

Bericht door Maik » 28 feb 2008, 13:38

Als een witte plaat niet mag ben je wel de sjaak ben ik bang. Er moet gewoon een goedgekeurde plaat opzitten, dus een grote gele met blauw NL gedeelte. Je kan dacht ik overal wel een normale gele plaat laten drukken, maar dan zonder dat blauwe deel, en misschien zijn er wel blauwe stickers te koop die je op de zijkant kan plakken, maar of de keurder daar overheen zal kijken... :roll:

Ik heb mijn plaat een jaar of 2 geleden ook verloren op exact dezelfde manier :) maar ik heb gelijk een nieuwe aangevraagd, dus ik rij met een mooie 1 achterop. Aan de voorkant heb ik nu een kleintje zitten, de originele ligt in de achterbak... In ruim 2jaar met dat te kleine plaatje heb ik pas 1 bekeuring gehad voor dat kleine plaatje, maar dat heb ik er wel voor over.

HJ

Bericht door HJ » 28 feb 2008, 13:52

Een witte plaat mag je alleen op je auto hebben wanneer deze tijdelijk is omdat je de gele kwijt bent. Deze is dan voorzien van een datum.
De witte plaat die je voor een aanhangertje of fietsenrek gebruikt mag je hier niet voor gebruiken.
Op basis van de regels die er zijn (we leven tenslotte in NL) zal je geen nieuwe gele plaat krijgen zonder 1.

RobS

Bericht door RobS » 28 feb 2008, 14:09

Stel, ik ga naar de politie, zeg dat ik 1 plaat kwijt ben, vraag met de aangifte nieuwe platen/kenteken aan, moet ik dan degene die nog over is inleveren?

Roel

Bericht door Roel » 28 feb 2008, 14:22

Nope, maar je bent wel in overtreding omdat je met een niet officiële plaat rondrijd. Met de aangifte maak je die plaat namelijk ongeldig.

RobS

Bericht door RobS » 28 feb 2008, 14:25

Roel schreef:Nope, maar je bent wel in overtreding omdat je met een niet officiële plaat rondrijd. Met de aangifte maak je die plaat namelijk ongeldig.
In overtreding ben ik met die stikker toch al :) Voor de APK zou ik dan de platen met de lelijke 1 kunnen monteren en voor normaal gebruik de plaat zonder 1 en de stikker. Of ik verf de 1 geel 8)

allen

Bericht door allen » 28 feb 2008, 14:35

Met gele verf ben je ook in overtreding. :lol:

RobS

Bericht door RobS » 28 feb 2008, 14:41

allen schreef:Met gele verf ben je ook in overtreding. :lol:
Ik wil gewoon die lelijke 1 niet :cry:

Will F.

Bericht door Will F. » 28 feb 2008, 15:08

Rob Schouten schreef:
Kan ik me iets bij voorstellen. Wij hebben een auto in de familie die geregistreerd stond op naam van iemand die overleed, afijn moet je dus kenteken overschijven maar dat ene deel (overschrijvingsbewijs) konden we niet meer vinden. Werd dus een nieuw kentekenbewijs aanvragen en nwe platen met die 1 laten maken. Gezien de aanleiding en de daarmee gepaard gaande inflexibilteit vd overheid werden we redelijk gefrustreerd door alle regelgeving en hebben we die lelijke platen dus mooi achterwege gelaten. Auto rijdt nu al 4 jaar rond; 4x APK en 1x geflitst èn nog nooit op gewezen/ problemen mee gehad.

HJ

Bericht door HJ » 28 feb 2008, 15:27

Rob Schouten schreef:
Klinkt niet leuk maar er is niets aan te doen. Mocht iemand jouw plaat hebben gevonden en op zijn auto hebben gehangen dan kan dat probleempjes opleveren wanneer hij met die auto overtredingen pleegt of bv een bankovervalletje pleegt...
Je kan geluk hebben en er inderdaad jaren mee rondrijden maar wanneer je 's nachts tijdens een controle wordt gepakt vindt je het niet meer zo leuk..

RobS

Bericht door RobS » 28 feb 2008, 15:33

HJ schreef:
Rob Schouten schreef:
Klinkt niet leuk maar er is niets aan te doen. Mocht iemand jouw plaat hebben gevonden en op zijn auto hebben gehangen dan kan dat probleempjes opleveren wanneer hij met die auto overtredingen pleegt of bv een bankovervalletje pleegt...
Je kan geluk hebben en er inderdaad jaren mee rondrijden maar wanneer je 's nachts tijdens een controle wordt gepakt vindt je het niet meer zo leuk..
Maar hoe gaat het dan tegenwoordig met het drukken van die platen? Zit daar zo'n strenge controle op? Ik kan het me namelijk niet voorstellen.

HJ

Bericht door HJ » 28 feb 2008, 16:25

Dat gaat met je kentekenbewijs, daar staat het ook op.
Je kan wel je platen vervangen (bij beschadiging) maar dan moet je de oude wel inleveren.
Vroeger kon je overal je platen laten maken maar sinds een tijdje kan dat niet meer.
Er staat een nummer op je kentekenplaat. Dit nummer is van de leverancier. Geen nummer = niet geldig.

ChrisHK

Bericht door ChrisHK » 28 feb 2008, 16:27

Rob,

De controle is sinds januari dit jaar (bijn ons) verscherpt.

Voorheen was het zo dat je als je een beetje connecties had, je gewoon Euro/Gaik platen kon regelen op dezelfde manier als hoe dat vroeger met een oude gele ging.

Het Gaik verhaal ging dus nergens over...

Nu is het echt een 1 op 1 systeem. Wil je een nieuwe, dan moet je direct de oude inleveren.

Ben je er 1 plaat kwijt, dan moet je een nieuw kentekenbewijs aanvragen, en je ontkomt dan niet aan het 1tje op je nummerplaat. Twee nieuwe platen dus. De oude die je over hebt komt te vervallen...

Wat je dan zou kunnen doen is het "1tje" weg poetsen met thinner ofzo, maargoed, dat ziet er ook niet uit.

Een witte plaat is een tijdelijke oplossing als je bijvoorbeeld om wat voor reden dan ook twee platen of het kentekenbewijs kwijt bent.

De zwarte cijfers rechts op de plaat geven dan aan tot wanneer ze geldig zijn..

Witte platen zijn niet geldig voor de APK...

Sinds kort hoeft de duplicaatcode op het kentekenbewijs en de nummerplaat niet meer gelijk te zijn voor de APK.

Succes...

RobS

Bericht door RobS » 28 feb 2008, 17:52

Als ik dit zo lees dan zit er helaas niks anders op.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 29 feb 2008, 11:07

Als het om NL platen gaat kun je gewoon dmv. vermissing nieuwe aanvragen

Als je auto van voor 01-02-2003 is dan hoef je geen duplicaatcode 1 op je plaat te hebben!!!

allen

Bericht door allen » 29 feb 2008, 11:17

Jacco! Je bent een held! En ik mezelf de hele tijd maar druk maken voor het geval ik ooit een plaat kwijtraak. :lol:

ChrisHK

Bericht door ChrisHK » 29 feb 2008, 16:49

duifjes.com schreef: Als je auto van voor 01-02-2003 is dan hoef je geen duplicaatcode 1 op je plaat te hebben!!!
Voor de APK hoeven we hier inderdaad niet meer naar te kijken, zie mijn bovenstaande uitleg.

Maar als je je nummerplaat kwijt bent, en je wilt een nieuwe gaan bestellen, dan krijg je toch echt die 1/2 of 3 erop...

Zie mijn eerdere uitleg.

Maar laten we rustig even afwachtten hoe Rob het gaat regelen...

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 29 feb 2008, 17:00

ChrisHK dat is dus niet waar als je plaat kwijt bent kun je gewoon een nieuwe halen zonder duplicaatcode 1 etc mits je auto voor 01-02-2003 *(ezelsbrug 1/2/3) is

ChrisHK

Bericht door ChrisHK » 29 feb 2008, 17:10

Laat me even weten waar, ik werk namelijk elke dag met nummerplaten!

En ik baal enorm van die zware GAIK regels..

Hier is het dus 1 om 1, wil je een nieuwe dan krijg je die bij inlevering van je oude.

Heb je geen oude nummerplaat, dan krijg je twee nieuwe mét duplicaatcode...

Maargoed, ik val in herhaling... :?

RobS

Bericht door RobS » 29 feb 2008, 17:15

Duifjes.com, een nieuwe halen direct bij de platendrukboer of moet ik wel aangifte doen of bij de RDW aangeven dat ik een plaat verloren ben. (auto is van '99)

ChrisHK

Bericht door ChrisHK » 29 feb 2008, 17:22

Rob, laat ff weten hoe het afloopt aub...

Plaats reactie