LS7 heeft een Pushrod configuratie. Nu vraag ik mij af hoe dit precies zit.
Voor zover ik weet is pushrod limiterend daar het minder hoge toerentallen aankan. Waarom kiezen bepaalde constructeurs nog voor deze setup ? En waar zit de as die de klepstangen ( als je het zo zou noemen ) aandrijft en timed?
Pushrod
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Bij pushrod zit de nokkenas net boven de krukas.
Je kan een aantal variaties voor timing gebruiken, maar vaak is het gewoon een tandwielverbinding. Das mooi want je hebt nooit geen gezeik met distributieriemen en kettingen op die manier. Bij een V8 met 4 nokkenassen is de distributie wat ingewikkelder als SOHC 4 cylinder. Dat probleem heb je dan dus helemaal niet.
Ook is zo'n motor compacter omdat je geen nokkenassen boven de kop hebt. Een aluminium V8 is op die manier erg licht en compact.
Verschil in toerental maakt niet zo heel veel uit tov bijvoorbeeld een setup met overhead cams en tuimelaars, zoals BMW E30jes enz. Die kunnen ook wel 7000 RPM hebben. Plus in een LS7 Corvette motor zie je ook dat door modernere materialen te gebruiken je zo'n oud principe best goed kan laten werken. Volgens mij zitten er in die Z06 motor titanium drijfstangen en kleppen om maar iets te noemen.
Onderhoud is ook zoiets. Je trekt zo een kop van zo'n motor af zonder al te ingewikkelde dingen met nokkenastiming enz. Wat dat betreft zijn ze ook makkelijker om aan te werken.
Dat is ook meer de filosofie achter die motoren. in de EU geilt iedereen op PK per liter. Hun zeggen gewoon bouw een lichte & compacte motor zonder fratsen. Wat maakt het dan uit of je 5 of 7 liter nodig hebt om 500 PK te halen.
Je kan een aantal variaties voor timing gebruiken, maar vaak is het gewoon een tandwielverbinding. Das mooi want je hebt nooit geen gezeik met distributieriemen en kettingen op die manier. Bij een V8 met 4 nokkenassen is de distributie wat ingewikkelder als SOHC 4 cylinder. Dat probleem heb je dan dus helemaal niet.
Ook is zo'n motor compacter omdat je geen nokkenassen boven de kop hebt. Een aluminium V8 is op die manier erg licht en compact.
Verschil in toerental maakt niet zo heel veel uit tov bijvoorbeeld een setup met overhead cams en tuimelaars, zoals BMW E30jes enz. Die kunnen ook wel 7000 RPM hebben. Plus in een LS7 Corvette motor zie je ook dat door modernere materialen te gebruiken je zo'n oud principe best goed kan laten werken. Volgens mij zitten er in die Z06 motor titanium drijfstangen en kleppen om maar iets te noemen.
Onderhoud is ook zoiets. Je trekt zo een kop van zo'n motor af zonder al te ingewikkelde dingen met nokkenastiming enz. Wat dat betreft zijn ze ook makkelijker om aan te werken.
Dat is ook meer de filosofie achter die motoren. in de EU geilt iedereen op PK per liter. Hun zeggen gewoon bouw een lichte & compacte motor zonder fratsen. Wat maakt het dan uit of je 5 of 7 liter nodig hebt om 500 PK te halen.
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
nee hoor, mijn volvootje 340 had ook een pushrod setup, 1,4L 4cil lijn blokje.
i.p.v. een OHC-motor (overhead camshaft) noemen ze dat vaak een OHV-motor (overhead Valve) of ook wel onderliggende nokkenasmotor.
Ook bij dit blokje was het kopwisselen verbluffend simpel en snel te doen.
Een oer-mini heeft ook een pushrod engine.
Renault Twingo1 ook, in oudere Fiesta's en Escort FWD's hadden sommige blokjes ook nog een pushrod setup.
motoren met 4 kleppen per cilinder zie je vrijwel nooit met onderliggende nokkenstok(ken) want de hele klepbediening wordt dan wel erg lastig en complex. Daarom tandriem, ketting of tandwielen in combi met 4V/cil.
i.p.v. een OHC-motor (overhead camshaft) noemen ze dat vaak een OHV-motor (overhead Valve) of ook wel onderliggende nokkenasmotor.
Ook bij dit blokje was het kopwisselen verbluffend simpel en snel te doen.
Een oer-mini heeft ook een pushrod engine.
Renault Twingo1 ook, in oudere Fiesta's en Escort FWD's hadden sommige blokjes ook nog een pushrod setup.
motoren met 4 kleppen per cilinder zie je vrijwel nooit met onderliggende nokkenstok(ken) want de hele klepbediening wordt dan wel erg lastig en complex. Daarom tandriem, ketting of tandwielen in combi met 4V/cil.
-
- Berichten: 5502
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Jan Speed schreef:nee hoor, mijn volvootje 340 had ook een pushrod setup, 1,4L 4cil lijn blokje.
i.p.v. een OHC-motor (overhead camshaft) noemen ze dat vaak een OHV-motor (overhead Valve) of ook wel onderliggende nokkenasmotor.
Ook bij dit blokje was het kopwisselen verbluffend simpel en snel te doen.
Een oer-mini heeft ook een pushrod engine.
Renault Twingo1 ook, in oudere Fiesta's en Escort FWD's hadden sommige blokjes ook nog een pushrod setup.
motoren met 4 kleppen per cilinder zie je vrijwel nooit met onderliggende nokkenstok(ken) want de hele klepbediening wordt dan wel erg lastig en complex. Daarom tandriem, ketting of tandwielen in combi met 4V/cil.
heb je toevallig een foto van het OHV-systeem zoals het in de V340 zit?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Google is je vriend Hugo.. 
[img:377:298]http://www.honda-engines-eu.com/de/images/249.gif[/img]
Is weliswaar niet van Volvo, maar het principe is hetzelfde..

[img:377:298]http://www.honda-engines-eu.com/de/images/249.gif[/img]
Is weliswaar niet van Volvo, maar het principe is hetzelfde..
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bokkepoot en 3 gasten