Motorblokken en lang stilstaan

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Sjef

Motorblokken en lang stilstaan

Bericht door Sjef » 27 feb 2008, 17:08

Heb de kans een gereviseerd motorblok te kopen. Dit blok ligt echter al een jaar of 3 stil (droog wel, in schuur).

Komt in de e30 dus alle leidingen e.d. zijn uit mijn auto en recent vernieuwd. Wat denken jullie van de staat van zon blok na zon lange periode stilstaan?

Mogelijk grote problemen, of rustig aanslingen, olie wisselen na tijdje inrijden en gaan?

Knot

Bericht door Knot » 27 feb 2008, 17:10

Ik heb het zelf liever niet, niks lekkerder dan een blok/auto die gewoon wekelijks (of liefste dagelijks) op pad is geweest.

Als ie netjes schoongemaakt is kan het niet verkeerd zijn maar de technische onderbouwing laat ik aan de experts van DF over...

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 feb 2008, 17:40

Als het drie jaar geleden is gereviseerd en sindsdien heeft stil gelegen dan zou ik em best durven kopen. Als het blok bijvoorbeeld 5 jaar geleden is gereviseerd en nu 3 jaar stil ligt dan kun je wel wat zaken verwachten als uitgedroogde keeringen e.d. Hoe is het blok weggezet m.b.t. olie en zijn destijds alleen zuigerveren of ook zuigers vervangen? Persoonlijk vind ik 3 jaar helemaal niet eens zo heel lang hoor voor een droog opgeslagen blok.

Sjef

Bericht door Sjef » 27 feb 2008, 17:44

Ga vrijdag controleren of er olie in zit en carterpan wisselen. Zit nu 1 van een 325IX op. Blok is 4 jaar terug gereviseerd geweest, heeft daarna 1500km gelopen en toen is de auto total loss gereden. Lijkt me dat ie gewoon gevuld zit met olie dus nog. Heb het blok onder voorbehoud gekocht. Zuigers weet ik niet zeker, veren absoluut, lagerschalen ook etc. En wat denken jullie van de pakkingen na zon tijd?

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 27 feb 2008, 18:44

het enige waar je je zorgen om kan maken zijn olieseals, keerringen en vliegroest in de cilinders, VEEL WD40 erin, met de hand rondtornen voordat je de motor gaat starten.

Sjef

Bericht door Sjef » 27 feb 2008, 19:42

alstie eenmaal draait brand je alle troep dr dan uit als je eens bijvoorbeeld 2 uur met de auto rijdt? (nee niet meteen in de begrenzer, geen volle polle en driften slechts tot max3000toeren ;))

Jan Speed

Bericht door Jan Speed » 27 feb 2008, 20:03

nou zo, werkt het niet helemaal, als je zuigerwanden een laag vliegroest hebben schrapen de zuigerveren dat er wel af maar
- die troep komt in je olie en het is heel fijnkorrelig en een deel zal dus ook door je filter gaan en in de drijfstang en krukaslagers komen. Niet ideaal maar als dat niet te lang duurt en je snel de olie en het filter weer wisselt dan minimaliseer je dat effect.
- als die roest er dan af/uit is kan het zijn dat de cilinderwand toch wat schade heeft opgelopen (pitting) wat op zich niet zo'n drama is maar het kan olieverbruik in de hand werken.
Een vers blok heeft een gladde cilinderwand met een nauwkeurig erop gehoond patroon.

hoe meer WD40, hoe meer handmatig los maken en tornen van de motor, hoe minder schade het zal opleveren.

Eenmaal draaiend: na een paar honderd rustige warme km's Olie EN filter vernieuwen. Klaar!

Af en toe blijven checken op olielekkages, maar eigenlijk geloof ik dat wel, moderne olie heeft zgn weekmakerdopes erin zitten die het rubber dan de oliekeerringen soepel houdt/maakt.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 27 feb 2008, 22:27

Vijftien jaar stilgestaan. Benzine rechtstreeks in de carb, en starten...lopen =)

Daarna weer 3 jaar wachtend op restauratie niet gestart. Laatst verkocht, en uiteraard weer gewoon lopen.

Plaats reactie