Heb de kans een gereviseerd motorblok te kopen. Dit blok ligt echter al een jaar of 3 stil (droog wel, in schuur).
Komt in de e30 dus alle leidingen e.d. zijn uit mijn auto en recent vernieuwd. Wat denken jullie van de staat van zon blok na zon lange periode stilstaan?
Mogelijk grote problemen, of rustig aanslingen, olie wisselen na tijdje inrijden en gaan?
Motorblokken en lang stilstaan
- Knot
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Als het drie jaar geleden is gereviseerd en sindsdien heeft stil gelegen dan zou ik em best durven kopen. Als het blok bijvoorbeeld 5 jaar geleden is gereviseerd en nu 3 jaar stil ligt dan kun je wel wat zaken verwachten als uitgedroogde keeringen e.d. Hoe is het blok weggezet m.b.t. olie en zijn destijds alleen zuigerveren of ook zuigers vervangen? Persoonlijk vind ik 3 jaar helemaal niet eens zo heel lang hoor voor een droog opgeslagen blok.
- Sjef
- Berichten: 1181
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56
Ga vrijdag controleren of er olie in zit en carterpan wisselen. Zit nu 1 van een 325IX op. Blok is 4 jaar terug gereviseerd geweest, heeft daarna 1500km gelopen en toen is de auto total loss gereden. Lijkt me dat ie gewoon gevuld zit met olie dus nog. Heb het blok onder voorbehoud gekocht. Zuigers weet ik niet zeker, veren absoluut, lagerschalen ook etc. En wat denken jullie van de pakkingen na zon tijd?
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
nou zo, werkt het niet helemaal, als je zuigerwanden een laag vliegroest hebben schrapen de zuigerveren dat er wel af maar
- die troep komt in je olie en het is heel fijnkorrelig en een deel zal dus ook door je filter gaan en in de drijfstang en krukaslagers komen. Niet ideaal maar als dat niet te lang duurt en je snel de olie en het filter weer wisselt dan minimaliseer je dat effect.
- als die roest er dan af/uit is kan het zijn dat de cilinderwand toch wat schade heeft opgelopen (pitting) wat op zich niet zo'n drama is maar het kan olieverbruik in de hand werken.
Een vers blok heeft een gladde cilinderwand met een nauwkeurig erop gehoond patroon.
hoe meer WD40, hoe meer handmatig los maken en tornen van de motor, hoe minder schade het zal opleveren.
Eenmaal draaiend: na een paar honderd rustige warme km's Olie EN filter vernieuwen. Klaar!
Af en toe blijven checken op olielekkages, maar eigenlijk geloof ik dat wel, moderne olie heeft zgn weekmakerdopes erin zitten die het rubber dan de oliekeerringen soepel houdt/maakt.
- die troep komt in je olie en het is heel fijnkorrelig en een deel zal dus ook door je filter gaan en in de drijfstang en krukaslagers komen. Niet ideaal maar als dat niet te lang duurt en je snel de olie en het filter weer wisselt dan minimaliseer je dat effect.
- als die roest er dan af/uit is kan het zijn dat de cilinderwand toch wat schade heeft opgelopen (pitting) wat op zich niet zo'n drama is maar het kan olieverbruik in de hand werken.
Een vers blok heeft een gladde cilinderwand met een nauwkeurig erop gehoond patroon.
hoe meer WD40, hoe meer handmatig los maken en tornen van de motor, hoe minder schade het zal opleveren.
Eenmaal draaiend: na een paar honderd rustige warme km's Olie EN filter vernieuwen. Klaar!
Af en toe blijven checken op olielekkages, maar eigenlijk geloof ik dat wel, moderne olie heeft zgn weekmakerdopes erin zitten die het rubber dan de oliekeerringen soepel houdt/maakt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten