Zo, dat is eruit, laat me dit even uitleggen.
Een BMW roept afgunst op.
Ja, lachen jullie, zeker dat deukenpaleis van jou uit het jaar kruik.
Ja, dat ook ja.
Ik ben de afgelopen jaren een paar keer langs de weg gezet met verschillende auto's en het is gewoon opvallend hoe anders je door agenten benaderd wordt als je in een BMW rijdt. Onvriendelijk, er wordt naar je gesnauwd alsof je hun hond bent en de laatste keer kreeg ik geheel uit het niets de waarschuwing dat als ik met spinnende wielen weg zou rijden ze mijn rijbewijs in zou vorderen en auto in beslag zou nemen. En dan ben je bedankt, probeer dan maar eens weg te komen in de stromende regen met Wanli's op de achteras.

Maar serieus, terwijl ik de hele tijd toch mijn zelfde ik ben, ik verander niet in een blinde maniak als ik in een andere auto stap.
Waar komt dit vandaan?
Prijs van de auto heeft er niks mee te maken, ik ben gewoon normaal behandeld in een dure nieuwe Alfa (zelfs 1x extreem gematst, mocht doorrijden na 180 i.p.v. 120) en in een goedkope oude Alfa.
Zo'n auto heeft dus gewoon een vriendelijk imago blijkbaar, Alfa's are for nice people zei Clarkson en in de ogen van oom en tante agent heeft hij blijkbaar gelijk.
Maar iedere keer met de BMW is het raak, je wordt gewoon als halve crimineel behandeld, zelfs bij routine papierencontroles.
Het merk auto of imago ervan boeit me eigenlijk niks, maar dit vind ik wel een groot nadeel van BMW's.
Andere merken waar ik ervaring mee hebben, hebben dit nauwelijks, zelfs Porsche niet (wel een beetje, maar op geen stukken na zo erg) en Alfa dus al helemaal niet (eerder integendeel zou ik zeggen).
De Subaru is een sjonnie-hok, dan zou je zeggen dat ze zich daar ook wel goed op laten gaan, maar dat valt ook reuze mee, zeker niet met standaard uitlaat (zal onderhand wel de enige GTT van Nederland zijn zonder open herriepijp).
Dus schiet maar, BMW heeft in Nederland een megagroot imago-probleem (had ik al verteld van die inmiddels 5 spiegeltjes die van de auto afgetrapt zijn?), waar komt dat vandaan?