Dikke station of zuinige km-vreter?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Dikke station of zuinige km-vreter?

Bericht door Davy MR2DRIFT » 24 feb 2008, 18:52

Mijn E36 is inmiddels verkocht en gisteren opgehaald. Het beestje zal binnenkort verschijnen op Niederrhein als driftauto!!

De BMW moest ik verkopen, omdat ik zometeen veel moet gaan rijden. In elk geval 1 `a 2 keer per week op en neer naar Lelystad en dan nog de overige km's. Het zal dus neerkomen op zo'n 25.000 km per jaar. Nu heb ik zitten kijken wat ik kan gaan kopen. Een Golf 3 diesel of Nissan Almera diesel zijn volgens mij de meest goedkope opties, maar ik wil ook een beetje leuk rijden. Daarnaast moet de auto ook wat ruimte bieden en liefst nog iets kreukelzone hebben. Maximumprijs zo'n 5000 euro.

Zelf zag ik vorige week een Volvo 850 T5 estate op G3 LPG. Normaal ben ik niet zo'n fan van LPG, maar volgens een vriend van me (=monteur) rijden volvo's er bijzonder goed op. Een T5 valt zelfs te chippen als er een LPI installatie in zit. Wel moet er dan een zesde injector geplaatst worden.

Een Audi A4 TDI moet ook wel te doen zijn voor dat geld, maar dat is toch vrij saai.

Wie heeft er suggesties?

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 24 feb 2008, 19:14

volvo lijkt me een goeie! En dan een matrix borde met "stop-politie" kopen, kan je menig df'ers het stuipen op het lijf mee jagen :lol: 8)

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 24 feb 2008, 19:24

Als het oog ook wat wilt dan zeker de Audi, interieur van de Volvo is écht spuuglelijk :? bovendien ben je met een gechipte TDI ook geen stakker :D

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 24 feb 2008, 19:30

De Volvo. Die old-school looks van het dashboard moet je doorheen kijken want het zijn hele prettige wagens. Met de typische 5-cilinder ook nog eens aardig karaktervol. De T5R is de station van begin jaren 90 vind ik. Pikzwart met die zwarte wielen, of juist kanariegeel. Prachtig. De Audi RS2 tel ik even niet mee gezien de nieuwprijs.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 feb 2008, 19:53

Ik heb het wel eens uitgerekend maar een dikke G3 a 1550kg die 1 op 9 rijdt kost nagenoeg net zoveel als een diesel die 1350kg a 1 op 17 Deze berekening was op basis van 30.000km. Op basis van 25000km zal het iets anders zijn maar zal geen honderden Euro's schelen :wink:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 24 feb 2008, 20:17

E39 525tds

Gebruikersavatar
Eric H
Berichten: 3641
Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Eric H » 24 feb 2008, 20:23

E36 325TD Executive Automaat met sportinterieur
En dan weet ik er nog wel eentje te staan ook binnen je budget...
Moet alleen de huidige eigenaar nog even vertellen dat ik zijn wagen aan het verkopen ben :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 24 feb 2008, 20:27

even scherp onderhandelen: http://link.marktplaats.nl/150150677

of een touring, helaas geen leder:

http://link.marktplaats.nl/146934150

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 feb 2008, 20:33

Een 6 cilinder diesel is meteen wel weer een stuk duurder om te rijden :wink: Ze zijn zwaar en daarom duur in wegenbelasting en dat verdien je niet terug omdat het verbuik ook niet om over naar huis te schrijven is..

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 24 feb 2008, 20:41

Ipv een 850 zou ik ook even naar de Saab 9000 5drs kijken. Qua ruimte doet 'ie niet voor een station onder. 2.3 turbo op LPG loopt ook bijzonder lekker en is stuk zuiniger dan T5 van Volvo, vooral met jouw rijstijl. :)
Op LPG maakt 't qua kosten niet zoveel uit, dat vebruik, maar toch.

Saab is goedkoper in aanschaf en imho een stuk fijner.

Luco

Bericht door Luco » 24 feb 2008, 20:43

als je lage kosten wil hebben moet je zeker geen volvo kopen en al helemaal geen T5 ofzo :roll: :?

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 24 feb 2008, 20:47

Niels schreef:Een 6 cilinder diesel is meteen wel weer een stuk duurder om te rijden :wink: Ze zijn zwaar en daarom duur in wegenbelasting en dat verdien je niet terug omdat het verbuik ook niet om over naar huis te schrijven is..
Klopt, maar dat geluid 8)

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 24 feb 2008, 21:35

Een Saab zou inderdaad ook wel wat zijn. Voordeel is dat een vriend van me Saab-monteur is. Nadeel is dat hij elke week een complete motor moet vervangen, omdat ze zo vaak kapot gaan:-) Maar een 9000 is inderdaad niet verkeerd.

Een 850 zal ook niet zo betrouwbaar zijn als een Corolla, maar de aanschafprijzen zijn laag en je krijgt er heel wat auto voor. Het grootste probleem waar ik telkens tegenaan loop is dat je voor een redelijke auto met 250.000 op de klok nog best een flink bedrag moet betalen. Echter wanneer je er in 2 jaar 60.000 bij rijdt en de stand op 310.000 staat, mag je blij zijn als je voor dezelfde auto 1000,- vangt. Dat is dan ook de reden waarom een Volvo zo interessant is, want niemand maakt een probleem van een dergelijke km-stand.

Luco

Bericht door Luco » 24 feb 2008, 21:46

Ja het zijn natuurlijk jouw centen :D
Mijn ervaring met volvo is dat ze ontzettend duur zijn in normaal onderhoud :roll: :roll:
Dan zou ik voor een audi ofzo op gas gaan, veel betere kwaliteit

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 24 feb 2008, 22:13

@Jelmer: tuurlijk klinkt een 6-cilinder mooier maar het scheelt met mijn kilometrage gewoon 100,- maand. Zeg maar de vaste lasten van de Z3 :wink:
luco hornsveld schreef: Dan zou ik voor een audi ofzo op gas gaan, veel betere kwaliteit
TDI nemen is beter en rijdt veel mooier dan de 1.6-jes die je altijd op gas vindt :D LPG is leuk maar alleen met een dikke motor natuurlijk.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 24 feb 2008, 22:19

Zelf rijd ik een e38 730i(kleine v8) G3.

Ipv een T5 zou ik eerder voor een e39 540i G3 gaan.

Luco

Bericht door Luco » 24 feb 2008, 22:20

Ik bedoelde ook een audi 2,5 ofzo :D
Je kan natuurlijk een T5 niet vergelijken met een 1.6 :D :D

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 24 feb 2008, 23:09

Dan moet je toch het volgende filmpje eens ff kijken:

http://www.youtube.com/watch?v=2pesfLwA-e4

De muziekkeuze is wat minder:-)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 24 feb 2008, 23:23

Kwestie van tijd dat Hugo hier zijn mening over de T5 kom geven.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Bericht door Pescatore » 24 feb 2008, 23:50

Steven Nauta schreef:Kwestie van tijd dat Hugo hier zijn mening over de T5 kom geven.
Ik kan hem alvast voor zijn door aan te geven dat die 5cill. té mooi klinkt om 'm te laten staan (heb best vaak in zijn V70 R gereden destijds), blok deed het ook goed bij hoge temperaturen. Handling is niet te vergelijen met de e36 die je hiervoor had, veel meer onderstuur, maar op hoge snelheid door lange doordraaiers gaat het heel aardig :)

Het inhoudelijke deel laat ik aan hem over, wel is me de oude volvo mythe bijgebleven dat die blokken niet te slopen zijn.. :wink:

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Bericht door Dickh. » 25 feb 2008, 07:58

Ik heb recentelijk ook heel veel naar Lelystad moeten rijden. Circa 310km per dag. De E320cdi verbruikte op dit soort ritten zo'n 7.5L/100km. De VW T5 174tdi verbruikte circa 9.5L/100km.

Persoonlijk zou ik het juist niet aandurven om een wat oudere auto, lees hogere kilometerstand, nog om te gaan bouwen naar gas. Was voor mij ook de reden om de 540i weg te doen en de roestbak te kopen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40176
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 feb 2008, 08:15

Waarom wil je perse diesel? Een BMW zou ik sowieso niet doen, zwaar, duurder onderhoud etc etc.

Voor die 25.000km per jaar zou ik bij een Corolla 1.3 G6 (1998/1999) blijven, zuiniger wordt het niet. Bij zuinig horen geen termen als BMW/Volvo/Chippen ;)

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 25 feb 2008, 08:56

Waarom wil je perse diesel? Een BMW zou ik sowieso niet doen, zwaar, duurder onderhoud etc etc.

Voor die 25.000km per jaar zou ik bij een Corolla 1.3 G6 (1998/1999) blijven, zuiniger wordt het niet. Bij zuinig horen geen termen als BMW/Volvo/Chippen Wink
Rody, zie het volgende voorbeeld bij 25000 km:

Corolla op benzine, verbruik 1:14
Benzine 225,- per maand, belasting 35,- per maand. Totaal 260,- per maand.

Volvo 850 op LPG G3, verbruik 1:7
LPG 165,- per maand, belasting 85,- per maand. Totaal 250,- per maand.

Doe mijn dan toch maar de 850:-)

Luco

Bericht door Luco » 25 feb 2008, 09:03

euhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh onderhoudskosten??

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 25 feb 2008, 10:15

Met onderhoudskosten moet je wel rekening houden maar als je een A4 TDI neemt of een Toyota Corolla dan is dat per kilometer verwaarloosbaar. Voor de Volvo weet ik dat niet, ik ken ze namelijk niet. Met 25000km nam ik ook geen benzine maar goed ik heb dan ook plaast genoeg voor iets leuks erbij :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten