Zondag 2 maart van 17.00 tot 20.00 uur.
Zoals in het topic over het karten bij Andre al vermeld gaat er op zondag 2 maart een heuze Time Attack op de kart plaatsvinden.
En niet zomaar een Time Attack. Nee, want het gaat er eentje zijn waarbij het de insteek is dat de deelnemers zoveel mogelijk eerlijke kansen op de overwinning krijgen. Dus niet met verschillende karts. En niet een 65 kilogram wegende lichtgewicht tegen een 125 kilogram wegende mastodont. En niet de één op een warme dag en de ander op een koude dag.
Hoe gaan we het dan wel doen?
1. Met gewichten. We gaan proberen alle deelnemers met een gelijk totaalgewicht te laten rijden. Dus als de zwaarste deelnemer 104 kg weegt dan zal de lichtste persoon van bijv. 75 kg in totaal 29 kilogram ballast mee moeten nemen. Die 29 kg is wellicht al te hoog gegrepen want er is weinig ruimte op de karts om veel ballast te plaatsen. Er wordt aan gewerkt in ieder geval. Eventueel kan er op een bijzonder lichte of bijzonder zware deelnemer achteraf een handicap systeem worden toegepast. Immers, na de challenge weten we heel goed wat het verschil in kilo's uitmaakt omdat we als training vooraf iedereen met een grote ballast willen laten rijden. Gewoon om te laten voelen wat voor verschil dat nou maakt en als opwarmertje vooraf.
2. Met eenzelfde kart. Een ieder die wel eens kart weet dat er tussen karts soms grote verschillen kunnen zitten. Bij Andre zijn die verschillen over het algemeen erg klein maar ze zijn er wel. Kan ook niet anders wanneer de ene kart nieuwe banden en een vers motortje heeft en de ander niet. Dat lossen we dus simpelweg op door alle deelnemers met dezelfde kart te laten rijden. Qua tijd mag dat geen groot probleem zijn want het is niet de bedoeling dat je tijdens de werkelijke Time Attack heel veel ronden gaat rijden. Het werkt dan zo: De lichtste deelnemers starten eerst. De eerste deelnemer start in een kart die al is opgewarmd (wederom om het allemaal zo eerlijk mogelijk te houden). Na 3 geklokte ronden stopt de rijder bij de vangrail in de pits. De volgende rijder stapt in. Eventueel worden er gewichten weggehaald. Nu rijdt hij 3 geklokte ronden en geeft de kart direct, dus zonder pauzes, aan de volgende deelnemer over. De laatste deelnemer (de zwaarste) rijdt zonder ballast. Door eerste de lichtste rijder te laten rijden hoef je tussentijds ook geen ballast te plaatsen. Je hoeft het alleen weg te nemen. Dat gaat veel sneller. De banden krijgen dan nauwelijks de kans om af te koelen.
3. Binnen eenzelfde tijdsbestek. Het kan voorkomen dat tussen de challenge door de baan aan recreanten overgegeven moet worden. Er wordt dan bij het hervatten van de challenge wel voor gezorgd dat de kart eerst weer wordt opgewarmd. Maar de werkelijke challenge moet binnen 2 uur gepiept zijn. Liefst nog binnen 1 uur om eventuele luchtdruk en temperatuurverschillen tegen te gaan. Jaja, we pakken het serieus aan.
Klinkt simpel toch? Is het ook. Met een beetje goede wil kan ook gemotoriseerde sport in volstrekte eerlijkheid verlopen. De weging vooraf zal uiterst precies verlopen. Zoals je op de weegschaal stapt, stap je ook op de kart. Dus niet minus de dikke met lood gevulde jas en skischoenen, die je bij de weging nog wel had, minder Wink
Deelname is voor een ieder die competatief is ingesteld vrij. Het is de bedoeling dat de challenge op een late zondagmiddag of vroege zondagavond gaat plaatsvinden. Op die tijdstippen zijn er wat minder recreanten. Waarschijnlijk zullen daarom vooral de Noordelijken op komen draven. Over het vergeven van prijzen is nog niet nagedacht. Het gaat vooral om de eer en de eeuwige roem. De kosten om deel zullen bescheiden zijn.
Deelnemers:
vermeld ook je gewicht (incl. schoenen en kleding)
Code: Selecteer alles
1. Hielke 98 kilo
2. Andre 88 kilo
3. Bert 95 kilo
4. Mark Nauta 85 kilo
5. Steven Nauta 75 kilo
6. Martijn_H 80 kilo
7. René 72 kilo
8. Macboy n.n.b.