A man can dream, toch?
Situatieschets, altijd handig, zodat je weet
waarom ik bepaalde keuzes maak.
Ik werk in de IT, dus dat betekent dat ik regelmatig (idealiter om de 3-6mnd) bij een andere klant zit. Het kennisniveau wat ik heb is hoog en de klussen die ik zoek uitdagend. Dat betekent in de praktijk dat ik voor de klussen die ik zoek zal moeten reizen. Veel file, soms lange afstanden.
Omdat ik zoveel uren maak (waarvan een hoop in die file) heb ik 's avonds niet veel tijd, dus in het weekend ook niet en ben niet echt geneigd om in het weekend ook in de auto te gaan zitten.
Ergo, ik wil mijn lol halen uit mijn dagelijkse ritjes voor zover mogelijk.
Ik ga graag met de auto op vakantie, ik haal daar een deel van mijn rijplezier vandaan. Mijn vakantie begint als ik in de auto stap.
Mijn ideale auto:
+ Comfortabel en stil op lange afstanden en in de file.
+ Maar wel een lekkere sportauto.
+ Feedback vanuit de auto, ik moet kunnen voelen wat-ie doet
+ Lekker motorgeluid
+ Agiliteit, goede handling, direct insturen
+ Veel grip
+ Niet te groot, maar wel ruim plaats voor de bestuurder en bijrijder.
+ Veel vermogen, een lekkere duw in je rug. Daar kan je meestal wel plezier aan beleven.
Tijdelijke +:
+ Ruimte om zooi in te vervoeren ivm nieuw huis.
Potentiele +:
+ Ruimte om babyzooi in te vervoeren.
Liever niet:
- Spartaans interieur
- Veel herrie
- Hardcore racer, daarvoor rij ik teveel afstanden
- Week onderstel
- Weinig feedback
- Te comfy of te capabel en daardoor te weinig rijbeleving
- Liever een superacceleratie dan een superhoge topsnelheid
BMW maakt auto's die goed aan mijn eisen voldoen. Voldoende rijbeleving als je gaat sporten en toch een comfy cruiser op afstanden, maar dan moet de auto wel voldoende vermogen hebben. De .20i is het niet, de .18d net niet, maar een .20d is goed. Meer is beter

3-serie lijkt me prima, comfortabeler dan de 1-serie. 1-serie is wat klein, maar ook goed op lange afstanden.
De Subaru Legacy voldoet ook, maar de 2.0R heeft te weinig vermogen. Spec B zou ideaal zijn. Nadeel aan de 2.0R is de zitpositie, die is niet ideaal als je lang in de auto zit en file rijdt. De WRX voldoet trouwens ook prima. Een Forester 2.5XT is ook leuk, maar de Forester is wat lawaaieriger op snelheid.
Volvo maakt ook goede auto's, maar zijn meer gericht op comfort. Je kan wel redelijk sturen met een S40/V50, maar de stoelen zijn aan de krappe kant en de 2.0D is echt te rauw.
A3 Sportback prima, jammer van nagelende 2.0TDI met slechts 130pk.
Franse auto's blief ik niet, hoor nog teveel horrorverhalen.
Alfa 159 heb ik niet in gereden, maar wat ik lees zouden daar leuke modellen tussen kunnen zitten.[/i]