X Factor

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

X Factor

Bericht door RVV » 21 feb 2008, 19:57

Wat is (voor jou) de X factor in een auto ?

Remy

Bericht door Remy » 21 feb 2008, 20:00

Zitpositie.

GTRene

Bericht door GTRene » 21 feb 2008, 20:05

Zitpositie (as a fighter pilot) en geen gezoek naar knopjes...

Verder veilig voelen/aanvoelen van de auto

het beest als je hem volle polle haalt, de grijns op je smoel :D

een link met alles dus voelen als een goede schoen die je aan hebt.

Tom

Bericht door Tom » 21 feb 2008, 20:07

Goed topic!

De beleving, waarvan het (motor)geluid een belangrijk onderdeel is.
Vandaar m'n voorkeur voor roadsters, laag bij de grond, windgeruis en het liefst een mooi blok voorin dat zorgt voor een prachtig geluid!

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 21 feb 2008, 20:08

dikke vette motorkap voor je snuffert met een dik blok daaronder wat men goed kan horen en het liefste een korte kont....

Is ook wel te zien dat ik daar van hou als je kijkt naar mijn auto's... :lol:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 21 feb 2008, 20:14

Mooiste vind ik toch wel een low profile auto, die af fabriek goed voor mekaar is, waarmee je bijna iedereen het snot voor de ogen kan rijden.

Pascal

Bericht door Pascal » 21 feb 2008, 20:34

Power in een brede toerenband 8)

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 21 feb 2008, 20:36

Directheid; feeling van het rijden naar de bestuurder toe.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 21 feb 2008, 20:38

Lage, lichte, snelle autootjes waarmee je anderen in hun tonnen kostende boten keihard mee kunt uitlachen :mrgreen:

al mag ik nog niet autorijden, en heb ik nog geen auto, dit is wat ik er nu van vindt :)

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 21 feb 2008, 21:10

Op dit moment:

Gezinsauto dus 2x volwassen 2x kids
Veilig passief / actief
Hoge zit handig met kinderen erin zetten
Beetje Power althans ruim voldoende heb nu 290pk op 1900kg 4WD
Luxe = voor mij, leder, elektrische verstelbare stoelen, xenon, full-map navi, sotelverwarming, goede audio, elektrische achterklep, bluetooth etc.
Zitpositie *(ik ben 192cm 115kg)

Kortom de Lexus RX 400Hybride kan mij het op dit moment prima doen al dagelijkse auto :lol:

Hunter

Bericht door Hunter » 21 feb 2008, 22:37

Een auto moet "sprekend" zijn vind ik...
En wegligging / besturing...

Eltjo

Bericht door Eltjo » 21 feb 2008, 23:38

Goed topic inderdaad!

Maar ook heel moeilijk om te beantwoorden. Ik denk dat het ook heel erg per auto verschilt.

Wat ik iig wel heel erg belangrijk vind is de positie van het stuur. Die wil ik graag dichtbij hebben (wat helaas niet altijd kan)

Verder ben ik nogal een zeur wat stoelen betreft, komt waarschijnlijk doordat ik Volvo stoeltjes gewend ben

Goed doseerbare remmen zijn ook erg fijn! Iets wat je steeds minder vaak tegenkomt. En dat geldt nog meer voor een goed "voelbare" koppeling. Van die super slappe en lichte koppelingen waarbij je echt geen idee hebt waar eigenlijk echt het aangrijppunt ligt haat ik.

Voor de rest is het allemaal erg subjectief denk ik.

GTRene

Bericht door GTRene » 22 feb 2008, 02:15

owja, wat ik belangrijk vind is niet the first look, maar ook al heb je de auto die je mooi vind 1000x gezien je nog omkijkt naar die auto en denkt, wow :twisted: zoals ik met redelijk wat auto's heb gehad en nu helemaal met de Hartge 8)

maar ik hou van meerdere vrou...euh auto's dus sta open voor :lol:

Henk Jan

Bericht door Henk Jan » 22 feb 2008, 06:47

Wat ik met name erg belangrijk vind is de stuur-directheid. Dit had de van alle auto's die ik gereden heb de Evo het beste voor elkaar. Bij de M3 is dat toch wat minder. Te lichte stuurbekrachtiging vind ik ook verschrikkelijk. Heb eens in een 850T5R gereden en die was te bekrachtigd, zodat je geen idee had wat je aan het doen was.

Verder vind ik stoelen erg belangrijk, wil graag veel zijdelingse steun zonder muurvast te zitten. Tot nu toe bevallen mijn huidige Recaro's het beste.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 22 feb 2008, 08:28

Ik moet een auto hebben waarin ik me gelijk thuisvoel. Voor een rijdersauto betekent dat het als een goed gesneden pak moet zitten.

Maar het kan ook een oude rammelbak zijn die karakter heeft....laatst nog met een Mercedes 280TE w123 op pad geweest...geweldig

Corvette

Bericht door Corvette » 22 feb 2008, 08:52

Hendrik Kinderman schreef:Lage, lichte, snelle autootjes waarmee je anderen in hun tonnen kostende boten keihard mee kunt uitlachen :mrgreen:

al mag ik nog niet autorijden, en heb ik nog geen auto, dit is wat ik er nu van vindt :)
Ik snap dat uitlachen niet helemaal. Verklaar je nader.

Ik ben toevallig ook kapitein.

Heb jij enig idee hoe hard die mensen met die grote "boten" lachen. Die zien jou niet eens met dat koekblik en als ze je al zouden zien dan denken ze "aaaaach kijk hem nou....................zielig he.

Of ze zouden kunnen kijken omdat ze er vanuit gaan dat er een lekker wijf in zit.
Dan ineens zien ze die lelijke kop van jou en dan zijn ze er helemaal klaar mee. :mrgreen:

Al maak je voor mijn part een koekblik met 900 pk dan zal het nooit de uitstraling hebben van bijvoorbeeld een Maserati GT of noem er nog maar een stuk of wat.

M.a.w. "wie het laatst lacht lacht het best" .

Oh ja dit toppic gaat over de X factor he :?:

Dat je met je vette bak die prutsers met hun kleine kutautootjes kunt uitlachen die denken er ook bij te horen met zo'n hokkie wat herrie maakt. :mrgreen: :lol: :mrgreen: :lol: :mrgreen:

Word af en toe doodziek van die debielen die weer zo nodig in je kofferbak moeten kruipen en maar naar links en recht switchen waarbij ze dan te kennen geven dat ze door moeten. En maar aandringen, terwijl er nog 28678 auto's voor je rijden.
Als er dan toch een keer ruimte ontstaat dan voel je je soms verplicht om ff gas te geven met je "boot" anders leren ze het nooit af. Daarna ga je van je gas af en zie je ze nooit meer terug. Gek he. :mrgreen:

Vr. Gr.

Cor ( eigenaar van een vloot )

Tristan

Bericht door Tristan » 22 feb 2008, 08:56

Cor Dame schreef:
Hendrik Kinderman schreef:Lage, lichte, snelle autootjes waarmee je anderen in hun tonnen kostende boten keihard mee kunt uitlachen :mrgreen:

Ik snap dat uitlachen niet helemaal. Verklaar je nader.

Ik ben toevallig ook kapitein.

Heb jij enig idee hoe hard die mensen met die grote "boten" lachen. Die zien jou niet eens met dat koekblik en als ze je al zouden zien dan denken ze "aaaaach kijk hem nou....................zielig he.

Of ze zouden kunnen kijken omdat ze er vanuit gaan dat er een lekker wijf in zit.
Dan ineens zien ze die lelijke kop van jou en dan zijn ze er helemaal klaar mee. :mrgreen:

Al maak je voor mijn part een koekblik met 900 pk dan zal het nooit de uitstraling hebben van bijvoorbeeld een Maserati GT of noem er nog maar een stuk of wat.

M.a.w. "wie het laatst lacht lacht het best" .

Vr. Gr.

Cor ( eigenaar van een vloot )
Helemaal met je eens, Cor! Als me pa in z'n AM eruit gereden zou worden door een (noem als voorbeeld) een Impreza, zou hij er echt niet wakker van liggen. Want hij rijdt AM, en hij in een Subaru (niks ten nadelen ervan).

Klinkt arrogant, maar zo is het.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 22 feb 2008, 09:20

hahahah Cor eigenaar van een vloot :-)

Wat ik wel merk is dat de standaard leasebakken type's sosm vreemd reageren als ik met de RX400H rij kijken ze me niet aan zo van "ik zie jou niet vuile patser" en als ik een keertje een Aygo of Yaris mee heb wat me verder totaal niet kan boeien kijken ze van kijk autoverkopertje *(wat ik ook ben) ik heb een Panzaad stoer he..... Wat verder andere denken etc. kan me niet boeien!

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 feb 2008, 09:36

X-factor: Het plezier op de limiet. En dat kan enerzijds zijn als een auto perfect in balans is en je ermee kunt doen wat je wilt. Zeg maar de instappen en wegwezen auto. Anderzijds als een auto net een stukkie moeilijker te rijden is en je jezelf weer op een hoger plan kunt tillen door te moeten oefenen. Rijden en dingen uitproberen terwijl de auto je weleens kan verrassen. Uiteraard is de snelheid waarmee je met die auto's op de limiet kunt rijden ook belangrijk. De ene auto biedt mij al plezier bij een haaks bochtje van 50 km/u, een andere auto pas bij bochten boven de 200 km/u (bij wijze van...) Daar zit voor mij de X-factor.

Ik heb het hier overigens niet per sé over driften, maar wel over de combinatie van balans, tractie en tractie doorbreken bij 't juiste toerental en het stuurgevoel, stuurprecizie (hoe schrijf je dat? lol), het gebrek aan onderstuur en de mogelijkheid om een bocht lekker in te remmen, heel & toe terug te kunnen schakelen en om er op de sliphoek doorheen te kunnen rijden. En dat laatste hoeft van mij niet per sé makkelijk te zijn.
De X-factor kan voor mij in een Mini Cooper Mk1 rally zitten, maar ook in een Volvo 360 van 99 euro, of Porsche 917 met 1000 pk.

Rij/zitpositie vind ik belangrijk, maar is voor mij absoluut geen X-factor.

Veel auto's die ik heb gehad hadden die X-factor, maar voldeden niet aan andere eisen die ik stelde. De X-factor vind ik voor een funauto belangrijk, maar voor een dagelijkse auto absoluut niet, al zoek ik binnen 't budget wel altijd naar de beste of both.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 22 feb 2008, 10:14

Complete verhaal. Eigenlijk rij-ervaring en rij-plezier, alles. Dat is voor mij mijn Elise, maar ondanks dat mensen de roadster als mindere auto afdoen biedt die toch ook heel veel. Met zelfs nog wat voordelen boven de Elise.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 22 feb 2008, 10:59

Vind ik ook Stéphane. Zeker in dagelijks gebruik. Maar de Elise is leuker te rijden (op de limiet).

RobS

Bericht door RobS » 22 feb 2008, 11:30

Less is more 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 22 feb 2008, 12:23

Rob Schouten schreef:Less is more 8)
more or less :wink:

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 22 feb 2008, 12:29

Geluid staat bij mij zeker op nummer 1...!

Mack

Bericht door Mack » 22 feb 2008, 12:55

Voor mij toch 99% uiterlijk... Vandaar een Amerikaan 8)

Mooie lijnen, vloeiende lijnen en een mooie horizontale vorm... Niet van die bolvormige auto's van tegenwoordig maar een mooie wig-vorm.

En verder geluid, en bigger = better 8)

Plaats reactie