Sperdif 130i

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Sperdif 130i

Bericht door René130i » 19 feb 2008, 15:16

Een ATB van Quaife heeft geen vast sperring. Deze is continu variabel en varieert grofweg van 0-40% afhankelijk van de situatie.
Wat houdt dit nou precies in? Wanneer is het sper wanneer niet?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 feb 2008, 15:22

Een ATB diff gedraagd zich als een open diff bij normaal rijden, niet zoals een lamellensper die altijd aanwezige preload heeft.

Als je dan vervolgens op het gas gaat dan treed het spermechanisme in werking, die zal meer vermogen naar het buitenste wiel sturen.

http://www.quaife.co.uk/What-is-a-Quaif ... fferential

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 19 feb 2008, 15:26

Dank je Bert. Denk dat dit wel wat is dan. Drexler vind ik te duur.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 19 feb 2008, 15:41

geef maar toe,je mist de quattro rene :lol:

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 19 feb 2008, 15:57

Marc RS4 schreef:geef maar toe,je mist de quattro rene :lol:

Rene laat je niet kisten hoor..

Gewoon even bij de dealer langs, en X drive er onder :lol:

[img:1024:303]http://www.bmw.com/com/en/insights/tech ... xdrive.jpg[/img]

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 19 feb 2008, 16:08

8)

Andre
Berichten: 11408
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 19 feb 2008, 17:23

quaife is mooi diff voor straatgebruik en kan je er zeker fun mee hebben.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 19 feb 2008, 18:00

Andre schreef:quaife is mooi diff voor straatgebruik en kan je er zeker fun mee hebben.
Hmm, ik dacht altijd at Quaife redelijk het summum was qua sperdiffs. Wat is dan een High-end merk?

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5084
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 19 feb 2008, 18:13

Casper schreef:
Andre schreef:quaife is mooi diff voor straatgebruik en kan je er zeker fun mee hebben.
Hmm, ik dacht altijd at Quaife redelijk het summum was qua sperdiffs. Wat is dan een High-end merk?
drexler...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 feb 2008, 18:17

Drexler :wink:

De 1 zweert bij Quaife en de ander vind het niks.

Maar elk soort sperdiff heeft zijn eigen voor en nadelen. En het hangt dus ook een beetje van de bestuurder af.

Lamellensper bijvoorbeeld heeft altijd een bepaard sperpercentage. Daardoor heb je iets meer moeite met turn in. Maar ze reageren op droog wel veel sneller als zo'n Quaife ATB diff. Je kan die sperren op behoorlijk wat manieren in laten stellen. Als je hem te aggresief instelt dan kan je ook een behoorlijke tricky auto hebben op nat wegdek. Bijvoorbeeld jij geeft gas, wiel wil doorslippen, diff locked, nu heb je ineens 45% op het buitenste wiel, die slipt ook weg en dan ga je.

ATB diff heeft op zijn beurt weer het voordeel dat je geen last hebt van extra onderstuur als gevolg van een sperdiff zoals bij een lamellensper.

100% M sper is een mooie straat uitvinding. Maar ga je er mee racen dan zijn ze op droog net als een quaife diff te langzaam en op nat gaan ze te snel naar 100% waardoor je achterkant veel meer tricky word, ala migdif style.

Viscosper heeft ook het nadeel dat het even duurt voor je sperpercentage opbouwd doordat een wiel eerst doorslippen moet, en dan gaat de visco koppeling pas werken. Dat is dus veel gemoedelijker voor een straatauto maar minder voor een racer.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 19 feb 2008, 18:18

Rico v Velzen schreef:
Marc RS4 schreef:geef maar toe,je mist de quattro rene :lol:

Rene laat je niet kisten hoor..
Haha die jonge weet nog niet wat RWD is , he Marc :lol:

1 woord: Verslavend. Niet weer zonder iig. Gaat steeds dwarzer :lol: Nu nog sper.

Dit sperdif kan ik nieuw vinden voor 1481,00. Ruben voor wat voor prijs had jij m gevonden?

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 19 feb 2008, 19:00

You've got mail. Prijs maakt allemaal niet zoveel uit. Dutchpowertrading kan leveren, remola autosport ook, volgens mij is ie hij wel wat duurder. 130i staat er bij beiden niet bij, maar als je de prijzen voor de andere BMW's vergelijkt zie je het verschil. Installeren kost ook nog wel wat. Dutchpowertrading had het over 350-450 euro, maar zij doen het niet zelf, daar moet je iemand voor zoeken.

Andre
Berichten: 11408
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 19 feb 2008, 19:33

Joost bij JR motorsport kan die difjes voor je bouwen als je wil.

Doe hem anders even een mailtje en prijs opgave als je zelf het sper aanleverd.

www.jr-motorsport.nl staat het email adres wel.
Zeg maar dat ik je door heb gestuurd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40200
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 19 feb 2008, 22:11

Bert, wat je dus eigenlijk probeert te zeggen is dat het standaard 25% sperdiff (lamellen toch?) van de E36 M3 helemaal niet zo verkeerd is :) Dat beetje onderstuur bij insturen lossen we wel op met de instellingen van de voorpoten.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 19 feb 2008, 23:36

Nee zo verkeerd is dat idd niet. Maar wat ik bedoel met anders instellen is dat je ook je diff kan laten finetunen qua preload & sperpercentage in beide richtingen. Maar 25% is voor normaal prima hoef je niks aan te doen.

Nadeel daarvan is dat het niet te veranderen is zonder je diff open te slopen.

Zo'n Quaife diff is misschien iets trager op droog maar bij nat weer iets beter. En voor een straat toepassing is dat ook prima.

Zo heeft iedereen een beetje zijn eigen voorkeur. Ik heb een gewoon platen / lamellensper laten bouwen maar een ander vind een Quaife of Drexler misschien fijner rijden :)

Andre
Berichten: 11408
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 20 feb 2008, 00:28

ik heb ook wel met e36 sper gereden 25 en 40 procent in een race auto. Maar een drexler sper is toch van een andere planeet. Ding kost echt veel maar dat kan je zeker merken. Op race auto zou ik niks anders willen als een drexler.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 20 feb 2008, 00:54

Ben wel benieuwd :) Is dat verschil op droog ook zo groot of vooral op nat?

Want dan heb je dus een complete alles in 1 oplossing :)

Quaiffe, platen, visco, dat M diff enz heb ik mee gereden maar zo'n Drexler diff nog niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i en 11 gasten