Wat houdt dit nou precies in? Wanneer is het sper wanneer niet?Een ATB van Quaife heeft geen vast sperring. Deze is continu variabel en varieert grofweg van 0-40% afhankelijk van de situatie.
Sperdif 130i
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
Sperdif 130i
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Een ATB diff gedraagd zich als een open diff bij normaal rijden, niet zoals een lamellensper die altijd aanwezige preload heeft.
Als je dan vervolgens op het gas gaat dan treed het spermechanisme in werking, die zal meer vermogen naar het buitenste wiel sturen.
http://www.quaife.co.uk/What-is-a-Quaif ... fferential
Als je dan vervolgens op het gas gaat dan treed het spermechanisme in werking, die zal meer vermogen naar het buitenste wiel sturen.
http://www.quaife.co.uk/What-is-a-Quaif ... fferential
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Marc RS4 schreef:geef maar toe,je mist de quattro rene
Rene laat je niet kisten hoor..
Gewoon even bij de dealer langs, en X drive er onder

[img:1024:303]http://www.bmw.com/com/en/insights/tech ... xdrive.jpg[/img]
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Drexler
De 1 zweert bij Quaife en de ander vind het niks.
Maar elk soort sperdiff heeft zijn eigen voor en nadelen. En het hangt dus ook een beetje van de bestuurder af.
Lamellensper bijvoorbeeld heeft altijd een bepaard sperpercentage. Daardoor heb je iets meer moeite met turn in. Maar ze reageren op droog wel veel sneller als zo'n Quaife ATB diff. Je kan die sperren op behoorlijk wat manieren in laten stellen. Als je hem te aggresief instelt dan kan je ook een behoorlijke tricky auto hebben op nat wegdek. Bijvoorbeeld jij geeft gas, wiel wil doorslippen, diff locked, nu heb je ineens 45% op het buitenste wiel, die slipt ook weg en dan ga je.
ATB diff heeft op zijn beurt weer het voordeel dat je geen last hebt van extra onderstuur als gevolg van een sperdiff zoals bij een lamellensper.
100% M sper is een mooie straat uitvinding. Maar ga je er mee racen dan zijn ze op droog net als een quaife diff te langzaam en op nat gaan ze te snel naar 100% waardoor je achterkant veel meer tricky word, ala migdif style.
Viscosper heeft ook het nadeel dat het even duurt voor je sperpercentage opbouwd doordat een wiel eerst doorslippen moet, en dan gaat de visco koppeling pas werken. Dat is dus veel gemoedelijker voor een straatauto maar minder voor een racer.

De 1 zweert bij Quaife en de ander vind het niks.
Maar elk soort sperdiff heeft zijn eigen voor en nadelen. En het hangt dus ook een beetje van de bestuurder af.
Lamellensper bijvoorbeeld heeft altijd een bepaard sperpercentage. Daardoor heb je iets meer moeite met turn in. Maar ze reageren op droog wel veel sneller als zo'n Quaife ATB diff. Je kan die sperren op behoorlijk wat manieren in laten stellen. Als je hem te aggresief instelt dan kan je ook een behoorlijke tricky auto hebben op nat wegdek. Bijvoorbeeld jij geeft gas, wiel wil doorslippen, diff locked, nu heb je ineens 45% op het buitenste wiel, die slipt ook weg en dan ga je.
ATB diff heeft op zijn beurt weer het voordeel dat je geen last hebt van extra onderstuur als gevolg van een sperdiff zoals bij een lamellensper.
100% M sper is een mooie straat uitvinding. Maar ga je er mee racen dan zijn ze op droog net als een quaife diff te langzaam en op nat gaan ze te snel naar 100% waardoor je achterkant veel meer tricky word, ala migdif style.
Viscosper heeft ook het nadeel dat het even duurt voor je sperpercentage opbouwd doordat een wiel eerst doorslippen moet, en dan gaat de visco koppeling pas werken. Dat is dus veel gemoedelijker voor een straatauto maar minder voor een racer.
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
Haha die jonge weet nog niet wat RWD is , he MarcRico v Velzen schreef:Marc RS4 schreef:geef maar toe,je mist de quattro rene
Rene laat je niet kisten hoor..

1 woord: Verslavend. Niet weer zonder iig. Gaat steeds dwarzer

Dit sperdif kan ik nieuw vinden voor 1481,00. Ruben voor wat voor prijs had jij m gevonden?
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
You've got mail. Prijs maakt allemaal niet zoveel uit. Dutchpowertrading kan leveren, remola autosport ook, volgens mij is ie hij wel wat duurder. 130i staat er bij beiden niet bij, maar als je de prijzen voor de andere BMW's vergelijkt zie je het verschil. Installeren kost ook nog wel wat. Dutchpowertrading had het over 350-450 euro, maar zij doen het niet zelf, daar moet je iemand voor zoeken.
-
- Berichten: 11408
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Joost bij JR motorsport kan die difjes voor je bouwen als je wil.
Doe hem anders even een mailtje en prijs opgave als je zelf het sper aanleverd.
www.jr-motorsport.nl staat het email adres wel.
Zeg maar dat ik je door heb gestuurd.
Doe hem anders even een mailtje en prijs opgave als je zelf het sper aanleverd.
www.jr-motorsport.nl staat het email adres wel.
Zeg maar dat ik je door heb gestuurd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Nee zo verkeerd is dat idd niet. Maar wat ik bedoel met anders instellen is dat je ook je diff kan laten finetunen qua preload & sperpercentage in beide richtingen. Maar 25% is voor normaal prima hoef je niks aan te doen.
Nadeel daarvan is dat het niet te veranderen is zonder je diff open te slopen.
Zo'n Quaife diff is misschien iets trager op droog maar bij nat weer iets beter. En voor een straat toepassing is dat ook prima.
Zo heeft iedereen een beetje zijn eigen voorkeur. Ik heb een gewoon platen / lamellensper laten bouwen maar een ander vind een Quaife of Drexler misschien fijner rijden
Nadeel daarvan is dat het niet te veranderen is zonder je diff open te slopen.
Zo'n Quaife diff is misschien iets trager op droog maar bij nat weer iets beter. En voor een straat toepassing is dat ook prima.
Zo heeft iedereen een beetje zijn eigen voorkeur. Ik heb een gewoon platen / lamellensper laten bouwen maar een ander vind een Quaife of Drexler misschien fijner rijden

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i en 11 gasten