vet op fusee na Zandvoort
- MarcH
- Auto: Z3 Coupé, E46 M3 en nog 3
vet op fusee na Zandvoort
Fuseestuk linksachter zag er na een middagje Zandvoort als volgt uit:
[img:640:512]http://home.planet.nl/~hitze027/M3/smurrie02k.jpg[/img]
[img:640:512]http://home.planet.nl/~hitze027/M3/smurrie03k.jpg[/img]
Is hier het wiellagervet er uitgekomen? Had ook soms een piepend geluid linksachter bij het naar huis rijden.
Marc
[img:640:512]http://home.planet.nl/~hitze027/M3/smurrie02k.jpg[/img]
[img:640:512]http://home.planet.nl/~hitze027/M3/smurrie03k.jpg[/img]
Is hier het wiellagervet er uitgekomen? Had ook soms een piepend geluid linksachter bij het naar huis rijden.
Marc
- GTRene
Ik hoorde ook nog een voorwielaandrijver met z'n assen lawaai maken in de bocht...
denk dat het vet te heet is geworden en er tussenuit is gegaan
vroeger pompten ze er weer vet in en klem der weer op klaar (fuseekogel dan) 
bij jou lijkt het inderdaad op een heet gelopen wiellager...hm, is dat een te stellen lager of een vast lager, als het een vaste is mag je het denk ik vervangen
denk dat het vet te heet is geworden en er tussenuit is gegaan

bij jou lijkt het inderdaad op een heet gelopen wiellager...hm, is dat een te stellen lager of een vast lager, als het een vaste is mag je het denk ik vervangen

- MarcH
- GTRene
Kan zijn dat je lager al speling had en dan kan het extra heet worden door wrijving, en misschien ook nog extra via je remschijven? misschien dat iemand anders daar meer over weet...controleer de speling anders ff, even opkrikken en het wiel boven en onder vastpakken en kantel bewegingen maken..voel je speling of hoor je het dan is het sowieso een nieuw lager, normaal gaat het wel lang mee als er geen speling op zit.MarcH schreef:Voor zover ik weet valt er aan dat lager niks te stellen. Zal wel vervangen worden dan. Wat kan een reden zijn dat het te heet geworden is? Toch niet alleen die paar rondjes op Zandvoort? Kan me niet voorstellen dat ik elke keer na een middagje op een circuit m'n wiellager mag vervangen.
Marc
- MarcH
Opkrikken is niet nodig. Ik heb een brug thuis. Ik heb er vanmiddag even een wiel opgezet en gevoeld maar moet zeggen dat ik geen speling voelde. Ik weet van m'n buurman (APK keurmeester) dat 'ie vaak een slinger aan het wiel geeft om te horen of er iets met het wiellager is maar dat heeft bij mij niet zoveel zin. Wiel draait uit zichzelf niet zo makkelijk rond dankzij het diff.GTRene schreef:controleer de speling anders ff, even opkrikken en het wiel boven en onder vastpakken en kantel bewegingen maken..voel je speling of hoor je het dan is het sowieso een nieuw lager, normaal gaat het wel lang mee als er geen speling op zit.
Maar ik zal er denk ik sowieso wat aan moeten doen want volgens mij zit er nu niet zo veel vet meer in het lager

Marc
- Jan Visser
Het vet in je wiellager word (te) warm door de hitte van de remmen. Die hitte van de schijven gaat via je naaf naar het wiellager toe en als dan je keerring niet 100% afdicht dan loopt het er uit doordat warm vet dun is.
Persoonlijk zou ik als er geen speling op zit en het wiellager geen lawaai maakt er niks aan doen. Voor hetzelfde geld blijft het lager nog jaren goed en vervangen kan als het lager lawaai begint te maken of speling begint te vertonen altijd nog wel.
Persoonlijk zou ik als er geen speling op zit en het wiellager geen lawaai maakt er niks aan doen. Voor hetzelfde geld blijft het lager nog jaren goed en vervangen kan als het lager lawaai begint te maken of speling begint te vertonen altijd nog wel.
- MarcH
- Maik
Hoe staat het met jouw wiellagervet na Zandvoort eigenlijk Jan? Alles verdampt?Jan Visser schreef:Het vet in je wiellager word (te) warm door de hitte van de remmen. Die hitte van de schijven gaat via je naaf naar het wiellager toe en als dan je keerring niet 100% afdicht dan loopt het er uit doordat warm vet dun is.

- Jan Visser
Als je op safe wil gaan, gewoon vervangen!! Ik weet zelf niet precies hoe de constructie in elkaar zit achter bij een E30? , maar je zal er wel een hydraulische pers voor nodig hebben denk ik.
Ik hoop het niet Maik
Zal straks de RC6 remblokken even vervangen voor DS2500 en dan zie ik het wel. Ik denk eerder gezegd niet dat er bij mij iest mis is of gaat (op 19 sept was er ook niks an de hand) , maar zal toch maar eens iets aan enige vorm van koeling gaan doen. Fel rode remschijven staat leuk voor op de foto 8) , maar goed is anders 
Maik schreef:Hoe staat het met jouw wiellagervet na Zandvoort eigenlijk Jan? Alles verdampt?
Ik hoop het niet Maik

- Jan Visser
Hangt denk ik heel erg af voor het soort / merk remmen je hebt denk ik. Ik weet dat bij veel Duitse auto's relatief zacht materiaal gebruikt word voor de remschijven. Die slijten dus inderdaad hard, en niet alleen met RC6 remblokken. Ook met standaard blokken slijten ze hard vind ik. Jappen gebruiken vaak een harder soort materiaal. Vaak slijten schijven amper en daar maak ik nu dankbaar gebruik van. Ik heb gewoon originele Honda schijven er op zitten en het enige wat je er aan ziet is dat ze iets verkleurd zijn en er minimale scheurtjes inzitten. Wat trouwens normaal is na circuit gebruik.Stéphane schreef:@Maik: Die RC6 blokken zijn wel redelijk agressief op je schijven, volgens mij. Kans is dat je blokken dan je schijven opeten in plaats van andersom.
Heb ze vanmiddag opgemeten en ze zijn nog dik zat. Ik denk dat het vonken kwam door de remvoering van de remblokken. Die zijn nu na 2 circuitdagen echt op hun einde.Maik schreef:Ach.... als het goed remt 8)
Heb je de dikte van de schijven al opgemeten? Als er ook vonken afvliegen dan denk ik dat het schijfje iets sneller gaat dan gemiddeld
- MarcH
Ik denk dat ik weet waarom het lagervet eruit gelopen is.
[img:640:512]http://home.planet.nl/~hitze027/M3/handrem_k.JPG[/img]
Achterste remschoen blijkt niet meer vast te zitten. Is dus gaan aanlopen en van het een komt het ander.
Een slepende rem, geen wonder dat m'n rondetijden zo belabberd waren (hele dikke
).
Marc
[img:640:512]http://home.planet.nl/~hitze027/M3/handrem_k.JPG[/img]
Achterste remschoen blijkt niet meer vast te zitten. Is dus gaan aanlopen en van het een komt het ander.
Een slepende rem, geen wonder dat m'n rondetijden zo belabberd waren (hele dikke

Marc