bijtellings vraag
-
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
bijtellings vraag
Als je, zoals in mijn geval, twee bedrijven hebt, waarbij op het eerste bedrijf een auto aangemeld staat waarover geen bijtelling betaald wordt, moet je dan, als je kilometers maakt voor het tweede bedijf dit zien als privékilometers? Of kun je aangeven dat deze ook zakelijk gereden zijn?
- RVV
Re: bijtellings vraag
Dus als ik het goed begrijp, hou je voor de auto die aangemeld staat bij je eerste bedrijf een kilometer adminstratie bij, om bijtelling te vorkomen ?Dick Hoekendijk schreef:Als je, zoals in mijn geval, twee bedrijven hebt, waarbij op het eerste bedrijf een auto aangemeld staat waarover geen bijtelling betaald wordt, moet je dan, als je kilometers maakt voor het tweede bedijf dit zien als privékilometers? Of kun je aangeven dat deze ook zakelijk gereden zijn?
Is er sprake van een eenmanszaak ? of van een BV ?
Stel dat beide bedrijven een BV zijn, dan zou je de auto van het ene bedrijf kunnen verhuren en factureren aan het andere bedrijf voor die gemaakte kilometers.
- RVV
-
Indien een werknemer of een ondernemer tevens van de auto gebruik maakt voor het verrichten van nevenwerkzaamheden die niet door de dienstbetrekking of de onderneming worden geabsorbeerd, geldt dit gebruik als prive-gebruik. HR 8 juli 1986, nr 23861, BNB 1986/259
Ofwel zoals je het nu uitlegt zal een bijtelling het gevolg zijn.
- peer
Precies.Dick schreef:Indien een werknemer of een ondernemer tevens van de auto gebruik maakt voor het verrichten van nevenwerkzaamheden die niet door de dienstbetrekking of de onderneming worden geabsorbeerd, geldt dit gebruik als prive-gebruik. HR 8 juli 1986, nr 23861, BNB 1986/259
Als het beide eigen bedrijven zijn zou je kunnen overwegen een bv erboven te hangen waar beide bedrijven onder vallen. Dan zou je daar de auto onder kunnen "plaatsen" en wel voor beide bedrijven gebruiken.
- Sjoerd
Dick,
het zijn volgens mij wel prive kilometers, echter kan je ze wel weer declareren tegen 19 ct/km vanuit het andere bedrijf.
Alternatief is ze om de bedrijven onder een holding te zetten, dan is het beide zakelijk en is het aan de activiteiten van het bedrijf afhankelijk in hoeverre je zakelijk verantwoord kan rijden
het zijn volgens mij wel prive kilometers, echter kan je ze wel weer declareren tegen 19 ct/km vanuit het andere bedrijf.
Alternatief is ze om de bedrijven onder een holding te zetten, dan is het beide zakelijk en is het aan de activiteiten van het bedrijf afhankelijk in hoeverre je zakelijk verantwoord kan rijden