Komt de wereld stil te staan zonder olie?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Mathieu

Komt de wereld stil te staan zonder olie?

Bericht door Mathieu » 06 feb 2008, 19:48

Als over een aantal jaren de olievoorraad op is komt de wereld dan stil te staan.

Als je bedenkt wat er allemaal met olie wordt gedaan.
Van aandrijving voor Boten, treinen, auto's, motoren, brommers, vliegtuigen, tractoren.

De Petrochemisch industrie kan ook naar huis, geen kunststoffen meer e.d.

Ik krijg toch een beetje een onbehagelijk gevoel als ik hier aan denk :cry:

Tom

Bericht door Tom » 06 feb 2008, 19:51

Back to basics, met een knuppel vrouwen je grot inslepen
:lol:

Ik maak mijzelf er niet zo druk over eigenlijk, zie wel tzt. leef nu en geniet nu :)

E60 M5

Re: Komt de wereld stil te staan zonder olie?

Bericht door E60 M5 » 06 feb 2008, 20:04

Mathieu schreef:Als over een aantal jaren de olievoorraad op is komt de wereld dan stil te staan.

Als je bedenkt wat er allemaal met olie wordt gedaan.
Van aandrijving voor Boten, treinen, auto's, motoren, brommers, vliegtuigen, tractoren.

De Petrochemisch industrie kan ook naar huis, geen kunststoffen meer e.d.

Ik krijg toch een beetje een onbehagelijk gevoel als ik hier aan denk :cry:

kern-energie

zonne-energie

wind-energie

hydro-energie

Als smeermiddel zijn er denk ik zat alternatieven.

Plastics? Niet alle grondstoffen komen uit de petrochemische industrie... misschien dat de autostyling gids dunner wordt?

Knot

Bericht door Knot » 06 feb 2008, 20:11

Mwah, ben wel benieuwd hoe het er over een aantal jaren voor zal staan. Als ik eindelijk geld genoeg gespaard heb een dikke nieuwe auto te kopen zodat ik niet het gevoel heb teveel voor een gebruikte te betalen... straks is of de brandstof niet meer te betalen of niet meer te gebruiken op snelheid.

allen

Bericht door allen » 06 feb 2008, 20:16

Italiaans eten zou nooit meer hetzelfde zijn. Evenals pindakaas!

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 06 feb 2008, 20:19

De mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest. :)

Niet te druk om maken, zien we dan wel weer, nu gasssssssgeven. 8) Geniet zolang het kan.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 06 feb 2008, 20:24

Het duurt nog wel een tijdje en in mijn/ons leven zal het nog wel niet zo'n heel erge vaart lopen, maar "als" het uiteindelijk een keer op raakt of de landen in het Midden Oosten besluiten dat het westen verwend genoeg is, en er is geen passende vervanging/alternatief voor wat desnoods in bestaande motoren moet komen.. dan gaat alles onherroeppelijk in het honderd lopen.
We rekenen nu nog wel op onze vertrouwde olie, maar dat gaat in de toekomst steeds moeilijker te vinden worden als we alle olievelden uitgebruikt hebben. Tuurlijk, we kunnen nog een hele tijd vooruit, maar voor hoe lang?

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 feb 2008, 21:32

Wouter81 schreef:De mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest. :)

Niet te druk om maken, zien we dan wel weer, nu gasssssssgeven. 8) Geniet zolang het kan.

idd....................................maar nimmer op komt dagen......................... :wink:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 feb 2008, 21:33

De kernfusie is in de maak, H2 idem, alternatieven zat........................

edit; ik zeg, zet er maar in, die FLUX capacator.................................. :lol: 1.2GigaWatts.............................. :wink:

frankv

Bericht door frankv » 06 feb 2008, 21:43

er worden oneindig veel producten gemaakt die aardolie en afgeleiden als basis hebben, maar gelukkig kan er ook veel uit gas worden gefabriceerd

we moeten er in elk geval voor zorgen dat we ruim voordat we te weinig olie en gas hebben om spullen van te maken, een andere brandstof hebben om ons mee te verplaatsen

voorlopig is de brandstofmotor echter nog een hele goede technologie, veel beter dan electriciteit of een hybride

de enige weg is denk ik een brandstofcel waar onder invloed van chemische processen energie vrijkomt om een electromotor mee aan te drijven, alle andere manieren vergen teveel "brandstofopslag" om je efficient mee te kunnen verplaatsen

ik lees wel eens "automotive engineer": http://www.ae-plus.com

een beetje een vreemd blad voor de autoindustrie met veel inside information over technologie zonder marketingsausje

ik krijg het van een vriend, maar een jaarabo kost iets van 500 euro...

http://www.ae-plus.com/Key%20topics/kt-fuelcells.htm

frank

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 06 feb 2008, 21:45

Tijd dat de olie echt opraakt zullen de meesten hier wel niet meemaken.

Wel zal het steeds duurder worden omdat de exploitatie veel duurder word zo langzamerhand. (Arabier staat in de woestijn olie te boren voor 15.000 USD per dag, een deepsea semisub rig kost tegenwoordig over de 500.000 per dag. Projectje waar ik zit brengt ook zo rond de 500.000 per dag bij mijn baas in het laatje.)

Al het makkelijke is al in productie dus je zal steeds meer diepzee projecten gaan zien enz. (Arabier staat in de woestijn olie te boren voor 15.000 USD per dag, een deepsea semisub rig kost tegenwoordig over de 500.000 per dag. Projectje waar ik zit brengt ook zo rond de 500.000 per dag bij mijn baas in het laatje.)

Ook in onze eigen Noordzee word nog volop ontwikkeld, omdat het tegenwoordig steeds luceratiever word om ook kleine veldjes te gaan exploiteren.

Plus we worden er steeds beter in. Vroeger konden ze misschien 33% uit een veld omhoog krijgen, tegenwoordig misschien 75% door allerlei technieken zoals water injectie en directional drilling. Je ziet ook veel dat ze terug gaan naar velden die al als droog bestempeld waren maar waar ze nu toch meer uit kunnen krijgen.

Dus dat zie je wel terug aan de pomp qua prijzen uiteindelijk. Maar we willen het ook zelf, auto's worden al geavanceerder, milieumaffia wint steeds meer terrein. Benzine moet kwalitatief veel beter zijn tegenwoordig, dus heb je een betere raffinaderij nodig. Zie je ook terug aan de pomp. Zuid Amerika bijvoorbeeld betaal je geen drol voor benzine maar dat is ook niet dezelfde kwaliteit als die je hier tankt. Die jongens van Shell zijn ook niet voor het goede doel in de weer natuurlijk. Even los van dat er hier te veel accijns op zit :lol:

frankv

Bericht door frankv » 06 feb 2008, 21:45

kijk, als je dit bijvoorbeeld leest, Ford en Daimler samen in een fuel cell bedrijf, dan weet je dat het serieus is:

Daimler and Ford buy out Ballard's fuel cell activities 8 November 2007

Daimler and Ford are setting up a new company that will take over the Ballard Corporation's work on automotive fuel cells.

The new company, to be called Automotive Fuel Cell Cooperation, will be 50.1 per cent owned by Daimler, with Ford holding a 30 per cent stake and Ballard the remaining 19.9 per cent.

Ballard, based in British Columbia, Canada, will concentrate its own efforts on the research and marketing of fuel cells for non-automotive applications. Ford and Daimler will transfer their existing stakes in the Ballard company to the new corporation.

Dr Herbert Kohler, Daimler's vice president in charge of advanced vehicle and powertrain engineering, said: "With the newly founded company, we strengthen our leading position in the field of fuel cell technology and go full steam ahead in our preparations for the series production of fuel cell cars."

RVV

Bericht door RVV » 06 feb 2008, 23:03

Geen olie is geen kunststof meer, en aangezien auto's voor een groot gedeelte uit kunstof bestaan, kuj je een auto überhaupt wel vergeten..

Oja begin ook maar vast na te denken waar je straks op wilt gaan slapen..zonder olie geen matras :lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 feb 2008, 23:12

recycelbare kunstoffen genoeg nog neem dat maar van me aan, en koolzaadolie en bio olie enz enz...andere olie soorten kunnen ze ondertussen ook maken, de aarde zal niet stil staan.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 07 feb 2008, 01:13

Nee hoor, de grote olie maatschappijen gaan dan eens een keer de kast openen met baanbrekende ideeen die in het verleden bedacht zijn :wink:

wjn

Bericht door wjn » 07 feb 2008, 07:59

Ik zie ook geen problemen, mensen zijn vindingrijk.

(Techniek staat min of meer al 100 jaar stil wb olie)

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 07 feb 2008, 09:03

Naar mijn mening loopt het zo'n vaart niet. Bijvoorbeeld Shell heeft nog zoveel oliebellen welke ze aan kunnen boren, dit laten ze echter niet weten zodat de prijs langzaam aan omhoog kan. Maar steeds weer 'vinden' ze dan nieuwe bronnen. Zal nog wel minimaal 2 generaties zo doorgaan imho

Maus335i

Bericht door Maus335i » 07 feb 2008, 10:13

Steven Nauta schreef:Naar mijn mening loopt het zo'n vaart niet. Bijvoorbeeld Shell heeft nog zoveel oliebellen welke ze aan kunnen boren, dit laten ze echter niet weten zodat de prijs langzaam aan omhoog kan. Maar steeds weer 'vinden' ze dan nieuwe bronnen. Zal nog wel minimaal 2 generaties zo doorgaan imho
Ondertussen stijgt de winst van Shell naar exorbitante hoogten, net zoals Exxon :D Hoezo de olie is op?

http://www.nrc.nl/economie/article91561 ... n_verwacht

HSR

Bericht door HSR » 07 feb 2008, 11:35

het is allemaal angstpolitiek. Het volk er van overtuigen dat de tering naar de nering gaat en dan zullen ze vanzelf wel 'sustainable' teweer gaan. Ergo, vals sentiment wekken. Bijvoorbeeld, als waterstof fatsoenlijk opgeslagen en getransporteerd kan worden dan is echt een aanzienlijk deel van het gezeik weg. Immers, een verbrandingsmotor kan gewoon op waterstof draaien.

Je zou het bijna de heilige graal kunnen noemen. Een heerlijke reihe sechs met 300+pk, doorhalen tot 8K rpm en ondertussen druppelt er water uit de uitlaat.

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 07 feb 2008, 15:19

Toyota of Mazda heeft een aantal jaren geleden toch een auto gepresenteerd die geheel opgetrokken is uit milieuvriendelijke materialen?
- plantenvezels
- hars
- en er zullen nog wel talloze andere materialen zijn

wjn

Bericht door wjn » 07 feb 2008, 16:36

Rico v Velzen schreef:Geen olie is geen kunststof meer, en aangezien auto's voor een groot gedeelte uit kunstof bestaan, kuj je een auto überhaupt wel vergeten..

Oja begin ook maar vast na te denken waar je straks op wilt gaan slapen..zonder olie geen matras :lol:
Recycling

Macboy

Bericht door Macboy » 07 feb 2008, 16:41

Geen oliebollen meer :shock:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 feb 2008, 16:43

:lol: :lol: :lol:

Tom

Bericht door Tom » 07 feb 2008, 16:44

lol@macboy

Hendrik Kinderman

Bericht door Hendrik Kinderman » 07 feb 2008, 17:55