Tijd dat de olie echt opraakt zullen de meesten hier wel niet meemaken.
Wel zal het steeds duurder worden omdat de exploitatie veel duurder word zo langzamerhand. (Arabier staat in de woestijn olie te boren voor 15.000 USD per dag, een deepsea semisub rig kost tegenwoordig over de 500.000 per dag. Projectje waar ik zit brengt ook zo rond de 500.000 per dag bij mijn baas in het laatje.)
Al het makkelijke is al in productie dus je zal steeds meer diepzee projecten gaan zien enz. (Arabier staat in de woestijn olie te boren voor 15.000 USD per dag, een deepsea semisub rig kost tegenwoordig over de 500.000 per dag. Projectje waar ik zit brengt ook zo rond de 500.000 per dag bij mijn baas in het laatje.)
Ook in onze eigen Noordzee word nog volop ontwikkeld, omdat het tegenwoordig steeds luceratiever word om ook kleine veldjes te gaan exploiteren.
Plus we worden er steeds beter in. Vroeger konden ze misschien 33% uit een veld omhoog krijgen, tegenwoordig misschien 75% door allerlei technieken zoals water injectie en directional drilling. Je ziet ook veel dat ze terug gaan naar velden die al als droog bestempeld waren maar waar ze nu toch meer uit kunnen krijgen.
Dus dat zie je wel terug aan de pomp qua prijzen uiteindelijk. Maar we willen het ook zelf, auto's worden al geavanceerder, milieumaffia wint steeds meer terrein. Benzine moet kwalitatief veel beter zijn tegenwoordig, dus heb je een betere raffinaderij nodig. Zie je ook terug aan de pomp. Zuid Amerika bijvoorbeeld betaal je geen drol voor benzine maar dat is ook niet dezelfde kwaliteit als die je hier tankt. Die jongens van Shell zijn ook niet voor het goede doel in de weer natuurlijk. Even los van dat er hier te veel accijns op zit