Drempel rijbewijsinname lager

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
wjn

Drempel rijbewijsinname lager

Bericht door wjn » 06 feb 2008, 19:14

DEN HAAG - Weggebruikers raken in de toekomst hun rijbewijs kwijt als ze zich herhaaldelijk schuldig maken aan ernstige verkeersdelicten.

Het gaat dan niet alleen om overtredingen van de regels voor alcohol in het verkeer, maar ook om grove snelheidsovertredingen en drugsgebruik.

Puntenrijbewijs

Dat bleek woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer over het puntenrijbewijs. In het huidige wetsvoorstel verliezen automobilisten hun rijbewijs alleen als ze binnen vijf jaar tijd tot twee keer toe betrapt zijn op een te hoog alcoholpromillage.

Motie

Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt moties van het CDA-Tweede Kamerlid Sander ten Rouwe om het rijbewijs ook in te nemen als een bestuurder een tweede keer betrapt wordt op drugs- en snelheidsovertredingen en ander asociaal gedrag in het verkeer.

Ballin

De ministers Ernst Hirsch Ballin (Justitie) en Camiel Eurlings (Verkeer) zijn het eens met de moties. Ze willen de wet zo snel mogelijk aanpassen.

Eerst moet er wel een betrouwbare test zijn om drugsgebruik vast te stellen. Op dit moment worden proeven uitgevoerd met testmethodes die in het buitenland al langer worden gebruikt.

Bron: http://www.nu.nl/news/1424619/10/Herhal ... ewijs.html

wjn

Bericht door wjn » 06 feb 2008, 19:17

P.S. Waarom zou je je druk maken om de echte problemen**, terwijl je met dit soort dingen ook kunt "scoren"?

** Gezondheidszorg, armoede (ja echt!!) in Nederland, onderwijs en zo kun je er genoeg opnoemen.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 06 feb 2008, 19:39

wjn schreef:P.S. Waarom zou je je druk maken om de echte problemen**, terwijl je met dit soort dingen ook kunt "scoren"?

** Gezondheidszorg, armoede (ja echt!!) in Nederland, onderwijs en zo kun je er genoeg opnoemen.
Niet belangrijk genoeg joh :lol: Ze kijken toch alleen maar binnen hun eigen departementen en zijn zowel blind als doof voor de bevolking die ze daar door middel van stemmen neergezet heeft om te doen *AHEM* wat ze van hen verlangen. Ik lees wel eens meningen die zeggen dat het aan de mensen ligt die op die lui stemmen, maar ik denk eerder dat het aan de politicus zelf ligt :?

Tom

Bericht door Tom » 06 feb 2008, 19:46

Kunnen ze niet gewoon de auto in het geheel verbieden? Probleem opgelost.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 06 feb 2008, 19:50

Grove overtredingen... da's in hun perceptie waarschijnlijk al 25 km te hard...

Knot

Bericht door Knot » 06 feb 2008, 20:12

Tom schreef:Kunnen ze niet gewoon de auto in het geheel verbieden? Probleem opgelost.
Hoho.. dan moeten ze ook de helft van de boel in DenHaag zonder oprotpremie naar huis sturen anders gaan NL failliet ;)

Michel P

Bericht door Michel P » 06 feb 2008, 21:22

Alles waar Den Haag geld aan kan verdienen is belangrijk! Ze moeten Ellah Vogelaar natuurlijk met veel cash op pad sturen om sinterklaas te spelen.

Ouderenzorg scoor je geen nieuwe stemmen mee, is geen groeimarkt :cry:

Michel

VLA

Bericht door VLA » 06 feb 2008, 21:22

Wouter81 schreef:Grove overtredingen... da's in hun perceptie waarschijnlijk al 25 km te hard...
nee 30 te hard.

Christoph

Bericht door Christoph » 06 feb 2008, 21:46

Tom schreef:Kunnen ze niet gewoon de auto in het geheel verbieden? Probleem opgelost.
Goed plan!

Alles wat enige zelfstandigheid vereist, BAN!

M@rcel

Bericht door M@rcel » 06 feb 2008, 22:17

Ik vind het helemaal geen slecht plan. Drugs en Alcohol kunnen gewoon niet in het verkeer.
Grove snelheids overtredingen lijkt mij dat ze daarmee bedoelen 40+ te hard op de snelwegen en 30+ te hard op overige wegen.

Jammer voor de nachtelijke en overige stille uurtjes op de snelwegen.

Ik vind overigens dat er nog wel meer reden kunnen bestaan op rijbewijzen in te nemen.

-Bumperklevers
-Rood licht rijders
-Agressie (afsnijden, klemrijden)

GTRene

Bericht door GTRene » 06 feb 2008, 22:25

best gevaarlijk, immers wat is gevaarlijk rijgedrag...

als ik soms de kreten hoor bij die wegmisbruikers e.d. wat ik me nog herinner (nee kijk al lang niet meer ergere me er aan de betutteling) als crimineel levensgevaarlijk terwijl bv die beste man op een lege weg lekker doorreed en er niks aan de hand was...maar stel en als jaja dat gezeur, maar zo'n klaproos zou jij maar net tegen komen en die bepaalt wat gevaarlijk is...nope, ik vind dat eng! ik vind dat je daar ook overtuigend bewijs voor nodig moet hebben :idea: dus bewijs...niet alleen snelheid, immers speed alone does not kill...als je echt als een aso rond rijd en nergens rekening meehoud enz enz dan ben je een gevaar op de weg..dan misschien, maar dan nog, liever zie ik andere oplossingen, blijf van m'n rijbewijs af :wink:

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 feb 2008, 22:43

Weet je wel.........

Ik ben geen drugs gebruiker en drink niet eens thuis. Maar damn... er onstaat echt een gevoel van initimidatie van ons overheid.

wjn

Bericht door wjn » 06 feb 2008, 22:52

Ach het is een viscieuze cirkel.

Steeds minder mag, steeds meer mensen zoeken een uitlaatklep, steeds meer "ongelukken" gebeuren, steeds minder mag.

Kijk naar alle kartbanen en crossbanen die gesloten worden, wat gaan die mensen doen denk je ?? Vast geen bingo, anders deden ze niet aan karten of crossen ....

Xave30

Bericht door Xave30 » 06 feb 2008, 22:56

Good point!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 07 feb 2008, 01:41

Vrolijk bericht.
De automobilist als crimineel... :roll:

Fasteddie

Bericht door Fasteddie » 07 feb 2008, 09:53

...heb de eerste ook al weer binnen: 310 euro voor 45-50km te hard....eikeltjes....

Michel P

Bericht door Michel P » 07 feb 2008, 10:24

Fasteddie schreef:...heb de eerste ook al weer binnen: 310 euro voor 45-50km te hard....eikeltjes....
Weg terrorist......... :twisted:

Je kunt beter iemand totallos rammen, is maatschappelijk minder een probleem gezien de strafmaat. Zo gek is het in NL.

Michel

Macboy

Bericht door Macboy » 07 feb 2008, 16:37

Ik vind het wel goed natuurlijk. Rijden en drinken is onvergeeflijk. Twee keer opgepakt in 5 jaar en rijbewijs innemen vind ik prima.

Er zit ook iets anders positiefs bij :)
Kamer akkoord met wijziging Wegenverkeerswet 6 februari, voortzetting behandeling wetsvoorstel – Mensen die binnen vijf jaar twee keer worden veroordeeld voor rijden onder invloed, zijn voortaan hun rijbewijs kwijt. De Kamer steunt de wijziging van de Wegenverkeerswet waarmee dit geregeld wordt.

De Rouwe (CDA) wil ook het rijden onder invloed van drugs aanpakken. In een motie vraagt hij de regering om na een experiment met drugstests drugsgebruik in het verkeer op dezelfde manier te behandelen als alcoholgebruik. In een experiment wordt de betrouwbaarheid van drugstests beproefd, zegt minister Hirsch Ballin (Justitie). Als de tests betrouwbaar zijn, wil hij zo snel mogelijk een gelijke behandeling van drugs- en alcoholgebruik in het verkeer.

Ernstige overtredingen
De regering onderzoekt of herhaalde ernstige snelheidsovertredingen ook moeten leiden tot inname van het rijbewijs. Dat onderzoek moet worden uitgebreid, vindt De Rouwe. Hij denkt vooral aan bestuurders die bewust grote veiligheidsrisico's nemen op plekken waar de verkeersveiligheid extra kwetsbaar is. Minister Hirsch Ballin steunt het idee om het onderzoek uit te breiden.

Flexibel sneller
Volgens VVD'er De Krom moet het mogelijk zijn om op sommige momenten en plekken de maximumsnelheid te verhogen. Minister Eurlings (Verkeer) is daartegen. Hij vindt dat de Nederlandse wegen met hun vele op- en afritten niet geschikt zijn voor een hogere maximumsnelheid.

De Kamer stemt 12 februari.
Inderdaad, al die afritten ...

GTRene

Bericht door GTRene » 07 feb 2008, 16:42

Toch vind ik een rijbewijs afpakken voor langere tijd gevaarlijk, en werkt rijden zonder op dat moment geldig rijbewijs en dus onverzekerd en dus wegrijden als er een politie controle is en dus Engelse toestanden erg in de hand...

je Rijbewijs een week missen is al erg, maar te overleven en werkt best na in je koppie met een boete of een cursus ligt eraan voor wat lijkt me verstandiger, immers denk eens bij jezelf als ze je rijbewijs voor zeg een jaar afpakken ga jij dan dat jaar niet meer rijden? :roll:

gevaarlijk dus.

Pascal

Bericht door Pascal » 07 feb 2008, 18:36

Ik vind overigens dat er nog wel meer reden kunnen bestaan op rijbewijzen in te nemen.

-Bumperklevers
-Rood licht rijders
-Agressie (afsnijden, klemrijden
Op die laatste kan het rijbewijs al worden ingenomen op grond van artikel 5;hetzelfde geldt voor het rood licht-rijden als dat een (bijna-) ongeluk veroorzaakt,voor zover ik weet.

Plaats reactie