Octaan Booster

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Thommy

Octaan Booster

Bericht door Thommy » 05 feb 2008, 12:36

weet iemand waar ik 'Octaan Booster' kan kopen??

wil het octaan gehalte in mn auto opvoeren om te kijken of ik sommige hikken eruit kan krijgen...

als dit namelijk niet met octaan booster verholpen word dan weet ik dat het niet aan de brandstof ligt...

grt thommy

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 05 feb 2008, 12:39

Wanneer en wat gebeurt er? dat 'hikken'

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 05 feb 2008, 12:44

Hier nog een vergelijk van de verschillende octaanboosters >> KLIK <<

Roel.

Thommy

Bericht door Thommy » 05 feb 2008, 12:46

duifjes.com schreef:Wanneer en wat gebeurt er? dat 'hikken'
in het hoge toeren gebied...

de man die de auto gechipt had zij dat het aan mn brandstof lag en voortaan 98 moest tanken en dat het dan over gaat... maar tot op heden 10 tanken verder nogsteeds hikups tussen het 4.500 en het 6.000 toeren gebied...

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2008, 12:48

Hikken kun je vaak met andere brandstof eruit krijgen...

b.v. al mijn Z3M cars meeste coupe's liepen erg goed op de Shel V-power, echter de Hartge ging er van hikken en gekke plofjes niet dat je zei ow sportief maar eerder dacht van iii dat klinkt ni gezond...de Hartge moest dus echt minimaal Ron 98 hebben, vanaf toen tankte ik BP Ultimate en het was meteen weg, en liep zeer goed...wel wat duurder maar wel beter...misschien met jou karretje ook wel?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 feb 2008, 12:50

Edit :wink:
Laatst gewijzigd door Arthur op 05 feb 2008, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 feb 2008, 12:50

Heeft 'ie niet gewoon adem te kort?

Of brandstof te weinig.

Hij is wel gechipt en die curves waren toch ook nogal piekerig?

Thommy

Bericht door Thommy » 05 feb 2008, 12:51

GTRene schreef:Hikken kun je vaak met andere brandstof eruit krijgen...

b.v. al mijn Z3M cars meeste coupe's liepen erg goed op de Shel V-power, echter de Hartge ging er van hikken en gekke plofjes niet dat je zei ow sportief maar eerder dacht van iii dat klinkt ni gezond...de Hartge moest dus echt minimaal Ron 98 hebben, vanaf toen tankte ik BP Ultimate en het was meteen weg, en liep zeer goed...wel wat duurder maar wel beter...misschien met jou karretje ook wel?
jah dat probleem had ik ook, op V-Power liep ze echt K*T en met 98 al beter... maar in Duitsland 100 getankt en toen was alles voor bij... eenmaal weer in NL en 98 aan het tanken kwam het weer beetje voor beetje terug... maar word steeds erger :(

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2008, 12:59

Thommy schreef:
GTRene schreef:Hikken kun je vaak met andere brandstof eruit krijgen...

jah dat probleem had ik ook, op V-Power liep ze echt K*T en met 98 al beter... maar in Duitsland 100 getankt en toen was alles voor bij... eenmaal weer in NL en 98 aan het tanken kwam het weer beetje voor beetje terug... maar word steeds erger :(
ja, als je "geluk" hebt kun je dus BP Ultimate gebruiken dat schijnt zelfs hoger te zijn dan de 98 vandaar ik geloof bijna 100...maargoed gewoon zo'n tankstation bij jou in de buurt zoeke en altijd daar tanken! doe ik ook al een jaar lang, alleen BP Ultimate..tis niet anders, op andere benzine loopt ie gewoon wat minder en met de Shell zelfs wat hikken en vreemde plofjes bij gas lossen.
BP Ultimate Ongelood heeft een minimum Research Octane Number (RON) ter waarde van 98.
dus een minimum van 98 maar meestal meer 8)
Laatst gewijzigd door GTRene op 05 feb 2008, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Thommy

Bericht door Thommy » 05 feb 2008, 13:00

Arthur schreef:Heeft 'ie niet gewoon adem te kort?

Of brandstof te weinig.

Hij is wel gechipt en die curves waren toch ook nogal piekerig?
jep dat is na het chippen gebeurt...

adem zou zo kunnen maar er is nog geen goede Cold Air in-take voor deze motor... wel een open lucht filter maar die raad iedreen mij af omdat deze boven de motor komt en dan alleen warme lucht aanzuigt... :?

brandstof te weinig zou ook kunnen... maar wil het dus met zo'n flesje octaan booster kijken of dat het probleem kan zijn... zo ja moet ze opnieuw afgesteld worden

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2008, 13:09

Las net zelfs dat BP Ultimate zelfs Ron 100 is :twisted: vandaar :lol:
Er zijn in Nederland bijna geen auto's die een octaalgetalminimum van 98 hebben. Dan hebben we het over een stuk of 500 maar, het merendeel bijna een halve eeuw oud en voor de meeste mensen volstrekt onbetaalbaar, de overigen hoofdzakelijk Japanse supercar-imports als bijv Supra's en Skylines. Sinds 1992 zijn alle auto's Europees gezien verplicht om te kunnen rijden op RON95. Daar zorgen de diverse sensoren en het motormanagement voor. Ook supersportauto's vallen daaronder, je kan met gemak een gloednieuwe Enzo voltanken met RON95 benzine en er mee rijden. Wat wél goed mogelijk is, is dat de fabrikant voor RON98 een aparte set instructies in het management heeft gedaan, zodat ontstekingstijden e.d. aangepast worden aan de soort brandstof. In dat geval zie je dus in het instructieboekje staan dat je kan rijden op RON95, maar dat RON98 wordt aangeraden.

V-Power is trouwens inderdaad RON97, maar in Nederland mag die term niet gebruikt worden, dus vandaar dat er 95 op de pomp staat. Ultimate is RON100, maar ook die term mag hier niet gebruikt worden, dus vandaar 98 op de pomp. BP verkoopt in Nederland dezelfde Ultimate als in Duitsland, terwijl Shell in Duitsland 100 octaan verkoopt, en in Nederland 97. Excellium is 98 octaan. Dit verklaart het (kleine) prijsverschil tussen V-Power, Ultimate en Excellium. Ultimate is meestal een 1,5 cent duurder (adviesprijs) dan V-Power, Excellium valt er precies tussenin. Wat ik me hierbij voorstel als reden voor dat RON-verschil is dat Shell geprobeerd heeft de prijs niet te ver weg te laten lopen van Euro en dat BP de marketing echt richt op de prestaties (hetzij meer vermogen of zuiniger rijden) en daarom bewust heeft gekozen om de kwaliteit verder weg te leggen van normale Euro.

Zelf werk ik voor een van de grote oliemaatschappijen, maar ongeacht welke het is adviseer ik altijd aan mensen om zélf gewoon de verschillende brandstoffen uit te proberen en te kiezen welke ze het beste bevalt. Het is namelijk goed mogelijk dat de ene auto beter rijdt op V-Power dan op Ultimate en de andere weer beter reageert op bijv Excellium, en nog een andere beter op normale Euro95 dan op één van de premium brandstoffen. Hoe beter de respons is op een premium brandstof ligt meer aan de kwaliteit van het motormanagementsysteem van de fabrikant dan aan de brandstof zelf. De manier waarop dat systeem reageert op de brandstof is wel direct verbonden met de kennis over die brandstof. V-Power is ontwikkeld met VAG-groep (Skoda WRC) en Ferrari, Ultimate o.a. met Ford-groep (WRC). Grote kans dus dat je Volkswagen beter reageert op V-Power dan op Ultimate en je Volvo het fijner vind om Ultimate in de tank te krijgen.

Voor een groot deel is het ook subjectief en voor een deel is het lopen van je auto ook nog afhankelijk van de kwaliteit van de motorolie. Het gebruik van een slechte motorolie kan er voor zorgen dat je motor meer lawaai maakt door bijv trillingen en daardoor slechter lijkt te lopen.

Uit kostenoogpunt kiezen voor een premiumbrandstof zal je niet lukken. Ze zijn namelijk duurder en ook per kilometer zal het niet veel uitmaken, dan heb je het over tienden van centen. Wat je wel geld oplevert is het feit dat je verder rijdt op 1 tank en dus minder vaak stilstaat om te tanken. En die tijd is geld waard. Het is ook beter voor het milieu omdat er geen zwavel meer in de premium brandstof zit.

Verder nogmaals: tank zelf de verschillende brandstoffen en kies degene waar je je zelf het beste bij voelt, of het nu een onbemande pomp is of de duurste benzine die je kan vinden. Voor allemaal is een markt. Denk vooral aan waar je je auto voor gebruikt. Het is hetzelfde met tweakers. Voor "een bietje internetten en emailen" heb je geen E6600 nodig en voor high-end gamen kun je tegenwoordig niets met een P3.
GTRene

Thommy

Bericht door Thommy » 05 feb 2008, 13:10

op naar mr BP!!!

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 05 feb 2008, 13:12

hoge toerentallen klinkt als inspuiting niet oke?

Geeft de auto ook foutcode's ?

Wie en waar heb je hem laten chippen?

Luco

Bericht door Luco » 05 feb 2008, 13:15

Ik rij met octaanbooster van wynns
Ik kan de 14e eventueel wat flesjes voor je meenemen, ik gebruik 1 flesje op 20 liter

Thommy

Bericht door Thommy » 05 feb 2008, 13:15

duifjes.com schreef:hoge toerentallen klinkt als inspuiting niet oke?

geen fout code...

en hij is gechipt in Duitsland bij EDS (een bekende in heel europa op Opel/Vauxhal gebied)
luco hornsveld schreef:Ik rij met octaanbooster van wynns
Ik kan de 14e eventueel wat flesjes voor je meenemen, ik gebruik 1 flesje op 20 liter
klinkt goed... doe er maar 2, kan ik het ff testen op een volle tank :D wat kosten die flesjes eigenlijk?

thx by-the-way
Laatst gewijzigd door Thommy op 05 feb 2008, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Niall

Bericht door Niall » 05 feb 2008, 13:21

Anders terug en laten aanpassen zodat ie soepel op 98 loopt

Thommy

Bericht door Thommy » 05 feb 2008, 13:23

Scotsman schreef:Anders terug en laten aanpassen zodat ie soepel op 98 loopt
die optie staat dus in de planning... maar dan moet ik wel zeker weten dat ze niet goed loopt op 98... dus vandaar ff zo'n flesje erdoor mikken en dan kijken hoe of wat...

ps: heel niet erg om ff heen en weer te gaan :D

GTRene

Bericht door GTRene » 05 feb 2008, 13:25

2 x BP tanken en als ie dan niet goed doet terug gaan...maar denk dat het dan wel verholpen is :roll: en ach proberen kan al geen kwaad immers je hebt sowieso iets meer octaan powerrrr :wink: dus baat het niet, het schaad ook niet :idea:

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 05 feb 2008, 13:27

BP ultimate heeft in Nederland een octaangetal van 98, de enige benzine die in Nederland octaangetal 100 haalt is Challenger van Gulf.

Roel.
Laatst gewijzigd door Roel SpeedCars op 05 feb 2008, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Thommy

Bericht door Thommy » 05 feb 2008, 13:27

GTRene schreef:2 x BP tanken en als ie dan niet goed doet terug gaan...maar denk dat het dan wel verholpen is :roll: en ach proberen kan al geen kwaad immers je hebt sowieso iets meer octaan powerrrr :wink: dus baat het niet, het schaad ook niet :idea:
8)
SpeedCars schreef:BP ultimate heeft in Nederland een octaangetal van 98, de enige benzine die in Nederlandde 100 haalt is Challenger van Gulf.

Roel.
maar die hebben zo weing stations... had dat ook al gehoord van Brambo :(

Luco

Bericht door Luco » 05 feb 2008, 13:34

Thommy schreef:
duifjes.com schreef:hoge toerentallen klinkt als inspuiting niet oke?

geen fout code...

en hij is gechipt in Duitsland bij EDS (een bekende in heel europa op Opel/Vauxhal gebied)
luco hornsveld schreef:Ik rij met octaanbooster van wynns
klinkt goed... doe er maar 2, kan ik het ff testen op een volle tank :D wat kosten die flesjes eigenlijk?

thx by-the-way
Moet ik even kijken
Koop ze altijd in bulk
Weet wel dat ze normaal boven de 10 euro zitten
Ik dacht dat ik 3,99 betaald had per flesje

Thommy

Bericht door Thommy » 05 feb 2008, 13:37

ow das niks... kunnen we niet op faliet gaan :P

Luco

Bericht door Luco » 05 feb 2008, 13:39

Bij de winkel wel haha :D

Roel SpeedCars

Bericht door Roel SpeedCars » 05 feb 2008, 13:40

Thommy schreef:
SpeedCars schreef:BP ultimate heeft in Nederland een octaangetal van 98, de enige benzine die in Nederlandde 100 haalt is Challenger van Gulf.

Roel.
maar die hebben zo weing stations... had dat ook al gehoord van Brambo :(
Is idd zo TE weinig stations waar je dat kan tanken ... maar de winst die je dus met BP ultimate gaat halen tov de normale 98 is zo goed als te verwaarlozen.

Denk toch dat ze dan eventueel de mapping moeten verfijnen om van het stotter probleem af te komen.

Wynns octaan booster kost in de winkel 6 euro :)

Roel.

MAC-nine

Bericht door MAC-nine » 05 feb 2008, 13:42

Pas op met de OCTANE BOOSTERS!!!!

Octane Booster's zijn heel slecht voor jou iron internal parts.. en alleen .2 tot .5 OCTANES kunt jij hebt..

In Mexiko wij hebben TOLUENO (114octanes) gebruiken.. en heb SUPER gewerkt!! maar.... je moet de nauwkeurige hoeveelheid om TOLUENO gebruikt..

Toulene

Mixtures with 92 Octane Premium
10%...94.2 Octane
20%...96.4 Octane
30%...98.6 Octane
Notes: Common ingredient in Octane Boosters in a can. 12-16 ounces will only raise octane 2-3 *points*, I.e. from 92 to 92.3. Often costs $3-5 for 12-16 ounces, when it can be purchased for less than $5/gal at chemical supply houses or paint stores.

NOTE: PLEASE READ THIS

About Toluene:

1st Toluene is Toluene - that is not a brand name. There is no other name.

2nd You need to figure out what octane your engine needs.

3rd. Then you need to figure out the octane of gasoline you can purchase.

4th Then READ BELOW, use the formula below to figure out how much Toluene you need to add to whatever octane gas you can purchase so that you end up with the octane your engine needs.

Make sure the Toluene is well mixed with your gasoline.
Now - what you want to know:

Q: How much toluene should I use per tank of gas?
A: Octane ratings can be very easily calculated by simple averaging.

Toluene is 114 octane. So use this formula to figure what octane you get:

( Gallons_of_gas * Octane_of_gas ) + ( Gallons_of_toluene * 114 )

This gives the octane of the mixture after you add toluene.

For example, the tank of an Audi A4 1.8TQ is 15.6 gallons. Filling it with 14.6 gallons of 92 octane
and 1 gallon of toluene (114 octane) will yield a fuel mix of:

(14.6 * 92) + (1 * 114)
----------------- = 93.4
15.6

The Audi A4 1.8T is a good example of a car that has very high octane needs if it has been modified to produce more turbo boost. The base compression ratio of this car is a very high 9.5:1 and when an additional 1 bar (14.7 psi) of turbo boost is applied on top of it, the resulting effective compression ratio is way beyond what 92 or 93 octane fuel can ever hope to cope with. Most modified 1.8Ts running without octane enhancement are running with severely retarded ignition timing and boost.

Q: How much does toluene cost, and where can I buy some? (In USA)

A: $10/gallon in a one gallon can at a hardware store, about $6/gallon in a 5 gallon can from a chemical supply or paint store, or $3/gallon in a 55 gallon drum from a chemical supply warehouse.

A2: Experience of Charlie Smith in 2002. Sherwin Williams paint stores have it for $5.00 in a gallon can. They can order it in a 5 gallon can at $4.00 / gallon. They can order 55 gallon drums for about the same cost per gallon, but you have to have a dock unloading facility or a fork lift to get the drum(s) off of the delivery truck.

Q: But, where can I find it?

A: Toluene is a paint thing. You should be able to find it in the better auto-body supply stores and the better paint stores. It is a paint reducer - thinner - {I don't know what}. Here in the US I can find it at Sherwin Williams paint stores. Paint stores that sell to the auto repair shops should be able to get it.

I've had a lot of people say they can't find it. Try both paint supply shops and chemical supply houses. It should be easier to find than Moonshine Liquor ... and you certainly can find that :-) So get creative folks, keep looking. And, if you had a difficult time finding it in your area, please drop me a note and tell me where you found it. I'll add that to this web page!

Q: Can I just dump in 100% toluene into the tank like the F1 racers?
vroom vroom vroom

A: First of all, the F1 racers did not use 100% toluene, but 84%. The other 16% in their brew is n-heptane, which has an octane rating of zero. The reason for this strange combination is because the F1 rocket fuel was limited to the rules to being of 102 RON octane. The n-heptane is "filler" to make the fuel comply with the rules.

Because toluene is such an effective anti knock fuel it also means that it is more difficult to ignite at low temperatures. The Formula 1 cars that ran on 84% toluene needed to have hot radiator air diverted to heat its fuel tank to 70C to assist its vaporization. Thus too strong a concentration of toluene will lead to poor cold start and running characteristics. I recommend that the concentration of toluene used to not exceed what the engine is capable of utilizing. i.e. Experiment with small increases in concentration until you can no longer detect an improvement.

Q: Ok, what is the catch?

A: It should be mentioned that in the US, efforts are underway to reduce the aromatic content of gasolines in general as a higher aromatic content leads to higher benzene emissions. Benzene is an extremely toxic substance. However it should also be noted that the proportions that is being discussed in this FAQ is relatively small and in the grand scheme of things is probably insignificant. Moreover, the industrial standard for defining gasoline composition allows plenty of leeway in aromatic content and the proportions present in US gas is already lower than most other countries. I therefore feel that the information provided here is useful to a performance minded car enthusiast while not being significantly detrimental to the environment.
Laatst gewijzigd door MAC-nine op 05 feb 2008, 13:48, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie