(tijdelijk) vermogensverlies door Partikelfilter?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

(tijdelijk) vermogensverlies door Partikelfilter?

Bericht door volvoc30 » 04 feb 2008, 20:17

Aangezien mijn expertise qua autotechniek niet bijster hoog is de volgende vraag aan jullie.

Zoals jullie weten rijd ik met een van de mooiste wagens die autoland ons biedt. 8) Een volvo C30 2.0d met roetfilter. Een roetfilter brand om de 1500-2000km alles schoon en als dat gebeurt dan merk ik dat de auto minder power heeft. Daarna als dat proces is afgelopen merk ik dat de wagen juist weer meer power heeft als normaal. Is dit een normaal verschijnsel?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 04 feb 2008, 20:24

Jup. De ECU maakt het mengsel op dat moment iets rijker om het roet mee te verbranden.

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 04 feb 2008, 20:33

redenatie:

Als het filter daarna dus 'schoonverbrand' is, is er geen opeenhoping van roet, waardoor de uitlaatgassen makkelijker hun weg naar buiten vinden en je dus meer power hebt.

Ik neem aan dat dit dan het gevolg is.

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 04 feb 2008, 20:35

Joy Jolliffe schreef:Jup. De ECU maakt het mengsel op dat moment iets rijker om het roet mee te verbranden.
en volgens mij maakt de ECU het mengsel ARMER zodat daardoor de uitlaatgastemperatuur stijgt. (bij een overmaat van lucht is de verbranding efficienter, dacht ik zo)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 04 feb 2008, 20:36

Nee tussen de voor- en hoofdinspuiting volgt een na-inspuiting.

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 04 feb 2008, 20:39

Met andere woorden eronderuit slopen dat ding :lol:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7237
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 04 feb 2008, 20:40

Is normaal dat je een kleine vermogensafname opmerkt tijdens het regenereren.

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 04 feb 2008, 20:49

en volgens mij maakt de ECU het mengsel ARMER zodat daardoor de uitlaatgastemperatuur stijgt.
Bij een dieselmotor stijgt de EGT bij het verrijken van het mengsel;bij een benzinemotor is het net andersom en zal de EGT inderdaad stijgen bij een armer mengsel.

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 04 feb 2008, 21:40

Bij Saab hebben ze nu de beschikking over software om de motor te laten regenereren in de werkplaats. Dan zie je pas wat een aanslag dat op de auto is. De uitlaatrubbers zie je gewoon smelten :shock: Bij sommige klanten is de roetkat er onderuit gesloopt, omdat de auto anders niet goed loopt.

Tom
Berichten: 22260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 04 feb 2008, 21:45

Lekker dan. Ik hoef sowieso al geen diesel maar als het noodzaak is, dan aub zonder zo'n roetfilter tot ze die techniek verbeterd hebben.

HSR
Berichten: 5499
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 04 feb 2008, 21:47

Inderdaad, ik heb dus ook een C30 diesel en je merkt bij tijd en wijlen dat dat ding echt zo sloom als de pest is. Ik heb echt een pleuris hekel aan zo'n partikel filter. Mede omdat het gewoon geneuk in de marge is wat uitstoot betreft en het werkt gewoon als een serieuze restrictor.

Gebruikersavatar
raven14
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 feb 2007, 20:34
Locatie: Kempen, Belgie

Bericht door raven14 » 04 feb 2008, 21:57

Yep, ik had het met de Saab ook, en de eerste keer dat het regenereren begon, dacht ik (met veel BMW ervaring in het achterhoofd): ' hier gaan we weer, ook dit merk heeft luchtmassameters die te pas en te onpas kapot gaan' :lol:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7237
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 04 feb 2008, 21:57

Davy MR2DRIFT schreef:Bij Saab hebben ze nu de beschikking over software om de motor te laten regenereren in de werkplaats. Dan zie je pas wat een aanslag dat op de auto is. De uitlaatrubbers zie je gewoon smelten :shock: Bij sommige klanten is de roetkat er onderuit gesloopt, omdat de auto anders niet goed loopt.
jup, te weinig snelweg gereden, of het proces niet afgemaakt. Maar idd, dat wordt behooooorlijk heet :D

We hebben een klant met een Peugeotje met roetfilter, die auto komt niet van het bedrijventerrein af...elke 350km verplicht regeneren bij de dealer. Niet leuk, en kost ook aardig wat centjes zo.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 04 feb 2008, 21:58

zou dat iets te maken kunnen hebben met mijn probleem wat 'soms' optreed ?

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=8668

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 04 feb 2008, 22:09

Jelmer850i schreef:zou dat iets te maken kunnen hebben met mijn probleem wat 'soms' optreed ?

http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=8668
Nee, en dat komt omdat bij regeneratieproces alleen bij warme motor gebeurt en vaak moet je ook nog minimaal een bepaalde snelheid rijden anders geen regeneratie.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Bericht door Casper » 04 feb 2008, 22:15

wat is dat regeneren precies bij de dealer? Is dat gewoon 4500rpm beuken voor een uur ofzo? Om ik las dat de uitlaat rubber er zelfs van smelten :D

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 04 feb 2008, 22:15

kut, dacht dat is het probleem, maar nee dus.
Vandaag zo'n 300km gereden, geen problemen... zondag ook 150km geen problemen.... is ook maar eens in de 3000 km of zo

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 04 feb 2008, 22:25

Pascal schreef:
en volgens mij maakt de ECU het mengsel ARMER zodat daardoor de uitlaatgastemperatuur stijgt.
Bij een dieselmotor stijgt de EGT bij het verrijken van het mengsel;bij een benzinemotor is het net andersom en zal de EGT inderdaad stijgen bij een armer mengsel.
Klopt!!

Bij het regeneren moet een uitlaattemperatuur gehaald worden van tenminste 650 graden celcius, en om dat te bereiken vind er tijdens het regenaratie proces een extra na-inspuiting plaats.

Sommige auto moeten helaas soms handmatig geregenereerd worden doordat er gewoon te traag mee gereden word of het proces niet afgemaakt word. Vind dat zelf altijd wel een leuk klusje om te doen. Auto buiten zetten en dan maar regenereren en de boel in de gaten houden. Het scheelt nogal per merk hoe dat in zijn werk gaat, maar sommige merken kunnen er wat van. Bij Opel bijvoorbeeld gaat het echt raar. Een motor die 3500 toeren draait en staat te ploffen in de uitlaat.......niet normaal meer. Als het regent bijvoorbeeld zal de grond achter de uitlaat echt niet nat worden. Zoveel hitte komt er af!!

Sommige merken schrijven ook voor om na een handmatige regeneratie de olie te verversen. Door de extra na-inspuiting word er namelijk zoveel extra brandstof ingespoten dat het soms niet allemaal verbrand en het via de cilinderwand in het carter terrecht komt en het oliepeil doet stijgen.

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 04 feb 2008, 22:29

Casper schreef:wat is dat regeneren precies bij de dealer? Is dat gewoon 4500rpm beuken voor een uur ofzo? Om ik las dat de uitlaat rubber er zelfs van smelten :D
Nee, dat word gewoon via de computer van de auto in werking gesteld. Bij het ene merk zal de auto veel toeren draaien (3500 toeren bij sommige Opels) en bij een ander merk slechts 1500 toeren (Suzuki bijvoorbeeld).

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 04 feb 2008, 22:39

wat een gedoe allemaal. Ben blij dat ik veel op de snelweg rijd. Liever daar 3500toeren a 200km/h dan bij de dealer :D

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 05 feb 2008, 01:14

Bij de Leon FR TDI 170pk hebben ze ook al heeft veel last van de roetfilter. Vaak vermogensverlies, noodloop en beroerde loopcultuur. 1 en al drama met die dingen.

Online
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2376
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 05 feb 2008, 08:35

Klopt Tristan.

Ik heb regelmatig het idee dat ik vermogen mis en de motor is ook al een paar keer in de noodloop gesprongen. Wat mij betreft gaat het ding eronderuit maar dan begint de leasemaatschappij te piepen dus helaas is dat geen optie.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 05 feb 2008, 09:00

Bij mijn E60 525dA het zelfde drama. Toch zit ik de hele dag op de snelweg...maar echt iedere max. 500 km is het wel een keertje raak.

M'n auto gaat dan ook een heel donker geluid produceren. Beetje a-la oude Mercedes 280S. Hij klimt dan ook niet mooi in toeren, beetje schokkerig..en als het regeneratie-proces is afgelopen, dan merkt je gewoon dat hij weer iets meer vermogen heeft.

Op de snelweg is het niet zo heel lastig, maar eenmaal in de stad, waardeloos. En haal het niet in je hoofd om tijdens dat proces je motor uit te zetten, volgende keer dat je gaat rijden begint het gewoon weer van voor af aan.

Uit de rechter uitlaatpijp komt dan ook gloeiendhete lucht, kan je niet achter blijven staan.
Vraag me trouwens af wat er gebeurd als ik tijdens een lange droge periode mijn auto in de berm of zoiets zou parkeren? Volgens mij is het onder de wagen heet genoeg op een bermbrand te creëren. :shock:

Trouwens, mooi duidelijk verhaal Jan Visser

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 05 feb 2008, 09:11

Jan Visser schreef:
Casper schreef:wat is dat regeneren precies bij de dealer? Is dat gewoon 4500rpm beuken voor een uur ofzo? Om ik las dat de uitlaat rubber er zelfs van smelten :D
Nee, dat word gewoon via de computer van de auto in werking gesteld. Bij het ene merk zal de auto veel toeren draaien (3500 toeren bij sommige Opels) en bij een ander merk slechts 1500 toeren (Suzuki bijvoorbeeld).
Heb laatst nog wat gelezen over de HDI van peugeot. En daar stond inderdaad dat er nog een na-inspuiting is, zodat de uitlaattemperatuur hoger is. kzal de volgende keer ff beter opletten

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 05 feb 2008, 09:21

Hmmmm....wat een verhalen hebben we bij Toyota geen last van *(althans hoor over vermogensverlies nooit iemand) alleen ons probleem is groter.....de D-Cat's lopen soms kapot :lol: en die blokken zijn van binnen helemaal verkoold, roet etc.... zijn vaak klanten die TE langzaam rijden!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten