(tijdelijk) vermogensverlies door Partikelfilter?
- volvoc30
(tijdelijk) vermogensverlies door Partikelfilter?
Aangezien mijn expertise qua autotechniek niet bijster hoog is de volgende vraag aan jullie.
Zoals jullie weten rijd ik met een van de mooiste wagens die autoland ons biedt. 8) Een volvo C30 2.0d met roetfilter. Een roetfilter brand om de 1500-2000km alles schoon en als dat gebeurt dan merk ik dat de auto minder power heeft. Daarna als dat proces is afgelopen merk ik dat de wagen juist weer meer power heeft als normaal. Is dit een normaal verschijnsel?
Zoals jullie weten rijd ik met een van de mooiste wagens die autoland ons biedt. 8) Een volvo C30 2.0d met roetfilter. Een roetfilter brand om de 1500-2000km alles schoon en als dat gebeurt dan merk ik dat de auto minder power heeft. Daarna als dat proces is afgelopen merk ik dat de wagen juist weer meer power heeft als normaal. Is dit een normaal verschijnsel?
- Hendrik Kinderman
- Hendrik Kinderman
-
- Davy MR2DRIFT
-
- raven14
- Fabian
jup, te weinig snelweg gereden, of het proces niet afgemaakt. Maar idd, dat wordt behooooorlijk heetDavy MR2DRIFT schreef:Bij Saab hebben ze nu de beschikking over software om de motor te laten regenereren in de werkplaats. Dan zie je pas wat een aanslag dat op de auto is. De uitlaatrubbers zie je gewoon smeltenBij sommige klanten is de roetkat er onderuit gesloopt, omdat de auto anders niet goed loopt.

We hebben een klant met een Peugeotje met roetfilter, die auto komt niet van het bedrijventerrein af...elke 350km verplicht regeneren bij de dealer. Niet leuk, en kost ook aardig wat centjes zo.
- Jelmer850i
zou dat iets te maken kunnen hebben met mijn probleem wat 'soms' optreed ?
http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=8668
- Jan Visser
Nee, en dat komt omdat bij regeneratieproces alleen bij warme motor gebeurt en vaak moet je ook nog minimaal een bepaalde snelheid rijden anders geen regeneratie.Jelmer850i schreef:zou dat iets te maken kunnen hebben met mijn probleem wat 'soms' optreed ?
- Jelmer850i
- Jan Visser
Klopt!!Pascal schreef:Bij een dieselmotor stijgt de EGT bij het verrijken van het mengsel;bij een benzinemotor is het net andersom en zal de EGT inderdaad stijgen bij een armer mengsel.en volgens mij maakt de ECU het mengsel ARMER zodat daardoor de uitlaatgastemperatuur stijgt.
Bij het regeneren moet een uitlaattemperatuur gehaald worden van tenminste 650 graden celcius, en om dat te bereiken vind er tijdens het regenaratie proces een extra na-inspuiting plaats.
Sommige auto moeten helaas soms handmatig geregenereerd worden doordat er gewoon te traag mee gereden word of het proces niet afgemaakt word. Vind dat zelf altijd wel een leuk klusje om te doen. Auto buiten zetten en dan maar regenereren en de boel in de gaten houden. Het scheelt nogal per merk hoe dat in zijn werk gaat, maar sommige merken kunnen er wat van. Bij Opel bijvoorbeeld gaat het echt raar. Een motor die 3500 toeren draait en staat te ploffen in de uitlaat.......niet normaal meer. Als het regent bijvoorbeeld zal de grond achter de uitlaat echt niet nat worden. Zoveel hitte komt er af!!
Sommige merken schrijven ook voor om na een handmatige regeneratie de olie te verversen. Door de extra na-inspuiting word er namelijk zoveel extra brandstof ingespoten dat het soms niet allemaal verbrand en het via de cilinderwand in het carter terrecht komt en het oliepeil doet stijgen.
- Jan Visser
Nee, dat word gewoon via de computer van de auto in werking gesteld. Bij het ene merk zal de auto veel toeren draaien (3500 toeren bij sommige Opels) en bij een ander merk slechts 1500 toeren (Suzuki bijvoorbeeld).Casper schreef:wat is dat regeneren precies bij de dealer? Is dat gewoon 4500rpm beuken voor een uur ofzo? Om ik las dat de uitlaat rubber er zelfs van smelten
-
OnlineHansD
-
Bij mijn E60 525dA het zelfde drama. Toch zit ik de hele dag op de snelweg...maar echt iedere max. 500 km is het wel een keertje raak.
M'n auto gaat dan ook een heel donker geluid produceren. Beetje a-la oude Mercedes 280S. Hij klimt dan ook niet mooi in toeren, beetje schokkerig..en als het regeneratie-proces is afgelopen, dan merkt je gewoon dat hij weer iets meer vermogen heeft.
Op de snelweg is het niet zo heel lastig, maar eenmaal in de stad, waardeloos. En haal het niet in je hoofd om tijdens dat proces je motor uit te zetten, volgende keer dat je gaat rijden begint het gewoon weer van voor af aan.
Uit de rechter uitlaatpijp komt dan ook gloeiendhete lucht, kan je niet achter blijven staan.
Vraag me trouwens af wat er gebeurd als ik tijdens een lange droge periode mijn auto in de berm of zoiets zou parkeren? Volgens mij is het onder de wagen heet genoeg op een bermbrand te creëren.
Trouwens, mooi duidelijk verhaal Jan Visser
M'n auto gaat dan ook een heel donker geluid produceren. Beetje a-la oude Mercedes 280S. Hij klimt dan ook niet mooi in toeren, beetje schokkerig..en als het regeneratie-proces is afgelopen, dan merkt je gewoon dat hij weer iets meer vermogen heeft.
Op de snelweg is het niet zo heel lastig, maar eenmaal in de stad, waardeloos. En haal het niet in je hoofd om tijdens dat proces je motor uit te zetten, volgende keer dat je gaat rijden begint het gewoon weer van voor af aan.
Uit de rechter uitlaatpijp komt dan ook gloeiendhete lucht, kan je niet achter blijven staan.
Vraag me trouwens af wat er gebeurd als ik tijdens een lange droge periode mijn auto in de berm of zoiets zou parkeren? Volgens mij is het onder de wagen heet genoeg op een bermbrand te creëren.

Trouwens, mooi duidelijk verhaal Jan Visser
- Hendrik Kinderman
Heb laatst nog wat gelezen over de HDI van peugeot. En daar stond inderdaad dat er nog een na-inspuiting is, zodat de uitlaattemperatuur hoger is. kzal de volgende keer ff beter oplettenJan Visser schreef:Nee, dat word gewoon via de computer van de auto in werking gesteld. Bij het ene merk zal de auto veel toeren draaien (3500 toeren bij sommige Opels) en bij een ander merk slechts 1500 toeren (Suzuki bijvoorbeeld).Casper schreef:wat is dat regeneren precies bij de dealer? Is dat gewoon 4500rpm beuken voor een uur ofzo? Om ik las dat de uitlaat rubber er zelfs van smelten
- duifjes.com