Rij/rally-vaardigheid opkrikken, wat is verstandig? (update)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Ruud Bosch

Rij/rally-vaardigheid opkrikken, wat is verstandig? (update)

Bericht door Ruud Bosch » 04 apr 2006, 22:29

We rijden nu sinds twee jaar de historische rallies. Hoewel geen snelheidswedstrijden, kan/mag/moet je soms aardig trappen.
Nou ben ik daar niet vies van, maar het smaakt naar meer.
(vandaar ook de behoefte om naar de Ring te gaan of eens de Horneland te rijden)

Een aantal gedachten op een rijtje:
- ik doe niet mee aan de ratrace qua pk's. (ergens is een grens)
- driften zou ik willen leren maar dan voor de go en niet voor de show
- diverse rijvaardigheidsverhogende traningen bij de Slotemaker's en Prodrive's van deze wereld heb ik al een paar keer met plezier gedaan. Probleem is dat je er een beetje aan mag ruiken, en daar blijft het dan bij.
Dus dat heb ik wel een beetje gehad.

Zijn er nog andere dingen die je zou kunnen doen?

Of moet je dan gelijk vol uitpakken met zoiets als dit: http://www.raceschool.nl/index.php?content=rallyschool

(moet ik nog wel even op zoek naar een helm en een cursusauto)
Laatst gewijzigd door Ruud Bosch op 08 mei 2006, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 22:39

Eerst eens beginnen met training op Zandvoort en/of Assen, daarna verder met driften en off-road, is dat niet een plan?

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 04 apr 2006, 22:44

Ok, maar dan moet je toch een racelicentie halen?

En verder, misschien een beetje kortzichtig, ga ik dan geen geld uitgeven aan dingen die ik niet nodig heb bij onze tak van sport?

Edit: ik bedoel eigenlijk, mede ook gezien het kostenplaatje, ga je dan niet via een omweg naar je doel?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 22:48

Gewoon eens een dagje een trackday rijden?

Er zijn de vijverberg trofee dagen op Zandvoort, Prodrive dagen op Assen, Eran dagen op Zolder en Duez dagen op Spa; keus genoeg dus dacht ik zo. :D

Heb je geen licentie voor nodig en die haal je op zo'n dag ook niet.
Begeleiding is meestal wel mogelijk en zelf knallen ook.
Kosten tussen de 200 en 250 euro meestal zowat.

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 04 apr 2006, 23:00

Klinkt goed, maar wat moet ik me er bij voorstellen?
(ik denk maar zo, domme vragen zijn de vragen die je niet stelt) :wink:

Mag dat gewoon met de eigen auto of moet je dan wel gelijk aan helmen en rolkooien denken?

Jeroen

Bericht door Jeroen » 04 apr 2006, 23:01

Met wat jij wilt, kun je echt het beste een driftcursus gaan doen. Om te leren driften voor de 'go', zoals jij het zelf noemt. Hier leer je ontzettend veel van, en krijg je een basisbeheersing van je voertuig. (of je bouwt hem verder uit?) Zeker met jouw Opels is dat aan te raden.

Het voordeel van die driftcursus boven een race/rallycursus is, dat het goedkoper en minder intensief is. Je kunt ook hetgene wat je leert, direct toepassen. Ideaal om mee te starten, en het gaat veel verder dan een rijvaardigheidscursus, dus je zult je niet vervelen. De kick hiervan is super, en het zijn leuke en vrijblijvende trainingen.

Race/rallycursus kun je eventueel hierna nog gaan doen. Leer je ook superveel van, vooral het rijden met hogere snelheden. Een racelicentie hoef je niet te halen, maar je kunt wel altijd de cursus doen.

Zomaar trackdays gaan rijden, zou ik niet doen. Wil je leren, dan kun je het beste een training gaan volgen, dan worden je fouten opgemerkt, en kun je ook leren. Zelf heb ik dit trajekt (eerst rijvaardigheid, toen drift, en daarna racecursus) ook gevolgd, en ik heb daar nog steeds plezier van.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 04 apr 2006, 23:06

Ja, gewoon met je eigen auto.

Dag begint vaak met een korte briefing (standaard verhaal, netjes rijden, gevaarlijke situaties zoveel mogelijk vermijden, alleen inhalen als de auto voor je je ook gezien heeft etc. blablabla).
Dan kun je 's morgens gaan rijden, lopen meestal wel een paar instructeurs in de pits die als je wil wat rondjes met je meerijden en tips geven (of na twee rondjes alweer uitstappen met de mededeling "ik wil vanavond nog in één stuk naar huis", dat kan ook :D).
Dan rond 12 uur een uurtje middagpauze en even lunchen en van +/- 1 tot 5 weer knallen. Vaak komen er dan ook wat meer ervaren (lees: snellere) rijders bij die alleen het (vrije) middagprogramma rijden.
Andere indelingen zijn uiteraard mogelijk (bijv. inschrijven in drie groepen, 1 beginners, 2 intermediates, 3 pro's en dan om de beurt 20 minuten per groep rijden, da's meer de Duez opzet).
Rolkooi is niet nodig (maar nooit weg natuurlijk), helm is wel verplicht.

Dan heb je in ieder geval ongeveer een idee van hoe zo'n dag eruit zien.
Zolder lijkt me het mooiste circuit voor een eerste trackday (relatief lage snelheden en makkelijke bochten), maar dat komt misschien ook omdat het circuit me wel ligt.

En domme vragen bestaan niet, dus als je er nog hebt, schiet maar. :)

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 04 apr 2006, 23:16

Peter Tunissen schreef:
En domme vragen bestaan niet, dus als je er nog hebt, schiet maar. :)
komt er weer een :cry: :wink:

Wat is de Duez opzet?

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 05 apr 2006, 00:49

Duez opzet is een dag verdelen in die drie groepen (al naar gelang ervaring) en om de 20 minuten (of was het 30 minuten?) een groep de baan op laten.
Bij Prodrive en Eran en de anderen rijdt gewoon alles door elkaar heen, van 60pk Ford Ka tot 600pk 911 turbo.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 apr 2006, 08:45

Sorry Ruud, ik kaap even je draadje... :wink:

Iemand hier die me een bepaalde driftcursus kan adviseren? (liefst een beetje in de buurt....dus Zandvoort of Lelystad?)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 apr 2006, 09:12

Ik zou ze allebei doen. 1 bij Prodrive voor de basis (gladde cirkel is ideaal) en 1 bij RSZ omdat je dan op hoge snelheid kunt gaan oefenen + de basisbeginselen nog eens opnieuw doet.

Knot

Bericht door Knot » 05 apr 2006, 09:13

Die RSZ zou ik ook nog wel kunnen hebben denk?

Gladde circel heb ik elke zaterdagochtend al als ik onder t mes ben geweest ;)

M@rcel

Bericht door M@rcel » 05 apr 2006, 09:17

Die gladde cirkel heb ik al genoeg gezien met die gare e32 van Prodrive 8)

Het gaat mij idd om driften met hoge snelheid....heb daar nog geen kaas van gegeten en lijkt mij ook serieus moeilijk. (al hoor ik daar weer veel verschillende verhalen over).

Maar RSZ is dus aan te bevelen? Ga me gelijk eens oriënteren...heb er nu een goede auto voor....tenminste...bijna 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 apr 2006, 09:22

Je zou anders een keertje bij RSZ kunnen kijken als die cursus er is en daarna je besluit maken. Bij prodrive gebruik je niet alleen de gladde cirkel hoor, ook de 'banaan'. En nu hoef je een keer niet in die e32 :)

Je kan ook even contact opnemen met http://www.incentivecompany.nl die weten ook altijd wel goeie cursussen.

Of je doet gewoon mee aan een trackday en je 'huurt' mij in. :lol:
1 op 1 instructies werken nog altijd het beste.

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 05 apr 2006, 11:08

Marcel van Meerbeek schreef:Sorry Ruud, ik kaap even je draadje... :wink:

Iemand hier die me een bepaalde driftcursus kan adviseren? (liefst een beetje in de buurt....dus Zandvoort of Lelystad?)
Dat is ok Marcel, want je stelt de vraag die ik ook zou stellen naar aanleiding van de antwoorden.

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 05 apr 2006, 11:31

Dennis Cavallino schreef:Ik zou ze allebei doen. 1 bij Prodrive voor de basis (gladde cirkel is ideaal) en 1 bij RSZ omdat je dan op hoge snelheid kunt gaan oefenen + de basisbeginselen nog eens opnieuw doet.
Die bij Prodrive, is dat deze?
http://www.raceschool.nl/index.php?content=driftdwars

Ze melden niets over een speciale auto, en op de foto zie ik ook een dafje dwars gaan. Dus dat moet met een van de Opeltjes ook kunnen dan.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 05 apr 2006, 13:49

Wat bedoel je met speciale auto?

Want het gaat prima met jouw Opels! :lol:

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 05 apr 2006, 14:05

Dennis Cavallino schreef:Wat bedoel je met speciale auto?

Want het gaat prima met jouw Opels! :lol:
Fijn, da's goed om te weten, Dennis. :D

Ik maakte me alleen een beetje zorgen over te weinig pk's, ontbreken van een sper, etc, dat soort kleine details.

Als je er weinig vanaf weet, is het soms niet makkelijk om aan de juiste info te komen. Vaak heb je de klok wel horen luiden, maar het verhaal van de klepel... :wink:

Jeroen

Bericht door Jeroen » 05 apr 2006, 22:33

Een sper heb je niet nodig om te driften, sterker nog, je kunt het beter leren zonder. En wat jouw Opels betreft, die zijn supergeschikt daarvoor. Vermogen is niet zo'n probleem, en de auto heeft ook de wegligging van een auto uit die tijd, en is dus gewoon sneller te laten glijden dan een modernere auto. Allemaal voordelen :lol:

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 13 apr 2006, 21:20

Ok de inschrijving voor de cursus Drift&Dwars bij Prodrive op 7 mei aanstaande is de deur uit.

Tijdens de laatste rally (afgelopen weekend) drie dagen lang zoveel "interessante" bochten gereden dat ik de aanmelding voor de cursus dinsdag bij thuiskomst gelijk gedaan heb.

Nu nog even een geschikt oud setje banden voor achter opzoeken in mn onderdelenkeldertje en we zijn er klaar voor.

Ruud Bosch

Bericht door Ruud Bosch » 08 mei 2006, 22:04

Goed, gisteren was dus de Drift & Dwars-dag bij Prodrive in Lelystad.

Enerzijds megagaaf :D , anderzijds toch wat teleurstellend :cry: omdat Prodrive niet helemaal waar maakt wat ze beloven. (kom ik verderop op terug)

Start was om negen uur, met een zeer korte mondelinge instructie vooraf.
Half 10 de baan op en een uitgezet parcour rijden.

Veel huur-E30's op de baan (stuk of 10-12), verder waren er een Lancia Stratos, een Donkervoort, een Z3 en een M-Coupe uitvoering (ik weet niet precies welke), een tweetal Alfa 75's , een Volvo 360, een B-Ascona en ik was met de Kadett. Ik ben er vast nog wel een paar vergeten.

Aangezien de kadett op een niet-aangepast onderstel staat, was het bij gebrek aan pk's best lastig om een beetje dwars te gaan. Het was vaak niets of alles en dan gelijk drie keer in de rondte. Vooral in de ochtend kon ik niet echt los komen.

In de middag viel het kwartje ineens (kwam ook door een stukje instructie in de auto, instructeur deed het voor met mijn auto), en kreeg ik er plezier in.

Wat jammer was, was dat Prodrive max 18 auto in twee groepen belooft, en dat het er uiteindelijk 24 waren in e1n groep. Gevolg hiervan was toch
een wat langere wachttijd (terwijl ze juist met die korte wachttijd schermen op hun website). Twee instructeurs op 24 auto's valt dan ook niet mee, dat is voor een deel ook de reden dat het s ochtends niet zo ging, gewoon gebrek aan instructie. Als de instructeur niet toevallig vlak voor je neus uitstapte uit een andere auto, zat ie alweer ergens anders in.

Verder, ze beloven op hun website het volgende:
Wat gaat u leren:

Driften op lage snelheid;
Driften op hoge snelheid;
Driften van de ene in de andere bocht;
Remmen tijdens het driften;
Stuurwiel doorgooien ipv overpakken;
Scandinavian Flick;
Precisie driften;
Etc.
Ik heb die diverse onderdelen niet zo meegekregen, je drifte gewoon dat uitgezette parcour, 's ochtends de ene kant op en 's middag andersom.
En wat een Scandinavian Flick is, geen idee.

Maar aan de andere kant het heeft het plezier niet in de weggestaan.
En ik heb een hoop geleerd. :D

Ander puntje:
Groen als ik was dacht ik dat alleen de achterbanden flink te leiden zouden hebben en daar had ik een oud setje op zitten.
Foutje. :wink:
De voorbanden waren weliswaar niet kaal gesleten maar zien er nu ook niet meer uit. Heel ruw en ik zou bijna zeggen een beetje gesmolten.

Andre

Bericht door Andre » 08 mei 2006, 22:14

Of je doet gewoon mee aan een trackday en je 'huurt' mij in.
1 op 1 instructies werken nog altijd het beste.

Cavallino s hardcore driftclubske.

:)

Hielke

Bericht door Hielke » 08 mei 2006, 22:22

24 x 245 = 5880. Twee instructeurs om het op te vrolijken.

Is dat nou een gat in de markt? 8)

Jammer dat het met het volgen van het beloofde programma en de begeleiding wat minder ging Ruud.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 08 mei 2006, 23:18

Hier vind je een berg scandinavian flicks, Ruud: :lol:

http://www.polisen.se/inter/nodeid=1822 ... ion=1.html

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 mei 2006, 15:49

Wel jammer Ruud. Had gehoopt dat ze inmiddels wel van oude fouten hadden geleerd, helaas niet dus...

Maar desondanks toch een hoop fun gehad. En zeker in het begin, op die baan, hebben een aantal (Week geveerde) auto's last van onderstuur. Men stuurt teveel.

Ik heb toen eens een opzetje gemaakt voor een goeie driftinstructie voor beginners. Kennelijk doen ze het nog steeds op de oude manier op sector 8 ('De banaan'). Dat is een gemiste kans.

Plaats reactie