instelbaar onderstel

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

instelbaar onderstel

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 16:08

Bepaalde auto's kun je het onderstel instellen dmv een knop, aanpassen aan de omstandigheden of eigen voorkeur, soft/comfortabel. voor de familieritjes straf gedempt voor de sportieve ritjes, en knetterhard voor als je echt gaat knallen op het circuit oid.

Waarom passen er nog zo weinig fabrikanten een aanpasbaar onderstel toe ? Hier liggen volgend mij grote verkoop kansen. En bij welke auto's is het allemaal mogelijk ? Volgens mij bij de Volvo S60R/V70R/BMW M5 welke auto's nog meer ?

Zou voor jou een vanuit de auto aanpasbaar onderstel een must zijn ? Mij spreekt het in ieder geval wel aan, vooral omdat de auto ook voor gezins situatie's word gebruikt en dan is een hard onderstel niet altijd even ideaal. Ik ben ook wel bereid om er extra voor te betalen.

Knot

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 16:11

Op de snelweg staat in in standaard mode, op de ring deurtjes op slot en sportstand aan 8)

En daar heb ik geen Volvo of BMW voor nodig ;)

[img:640:480]http://sjaro.speed.planet.nl/auto/astra ... port21.jpg[/img]

RVV

Bericht door RVV » 04 apr 2006, 16:16

Ja mooie functie Knot, maar eigenlijk zijn 3 standen nodig, maar hoe werkt het systeem eigenlijk ?

Hielke

Bericht door Hielke » 04 apr 2006, 17:23

Potdomme KNOT,

Waarom was je die zondag op de kartbaan zomaar weg? Hadden we die Slopel met de sportknop mooi even aan een testje kunnen onderwerpen. Volgende keer als jullie naar Friesland komen zetten we een actieplan met draaiboek, regie, regie-assistente, tutti lampioni in elkaar 8)

Toes

Bericht door Toes » 04 apr 2006, 17:33

En hoppa,kom ik weer aan met mijn ouwe moek...Opel Senator CD van 1993,demping in drie standen electronisch verstelbaar...in de sportstand echt serieus hard..hoe het werkt weet ik eigenlijk nog niet maar daar ga ik me binnenkort in verdiepen want ik vraag me dat al langer af..

Tom

Bericht door Tom » 04 apr 2006, 17:34

Ik vind het idee van zo'n instelbaar onderstel wel aardig. Vraag mezelf wel af of het nou echt goed is. Ik geloof graag dat Ferrari (bij de F430) en BMW bij M het goed geregeld hebben, maar voor de rest!?? het heeft ook wel een hoog gadget gehalte.. "ik heb een sportknop in m'n auto", ik hoor het al op de verjaardagen verteld worden door trotse burgertjes.. "heb ik ook een vet sportief geluid en strakke wegligging.. auto ligt als een blok op de weg dan!" u-hu ;)
Het zou voor mij geen meerwaarde hebben, of het moet zoals Ferrari zijn, standen waarmee je ook echt de systemen van de auto kan beinvloeden en niet alleen het uitlaatgeluid... dus dat ABS/ESP/etc. volledig uit te zetten zijn..

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 apr 2006, 18:09

Diverse auto's hebben dit als optie, maar de ervaring leert dat velen de auto in de normale stand laten staan. Mij lijkt het wel wat eigenlijk omdat ik 90% van de tijd heel relaxed wil rondzoeven en 10% van de tijd wel zin heb in het aanvallen van bochten.

Citroen, Maserati, Opel, BMW, Volvo, Lexus, Porsche, Chevrolet en Ferrari hebben zulke systemen (gehad/in de maak).

Als ik zo'n instelbaar onderstel zou hebben, dan wil ik er wel iets bij waarmee ik de bandenspanning kan regelen van binnenuit, onafhankelijk tussen voor en achterwielen. Lijkt me ideaal qua rijbeleving en comfort, maar weegt ook allemaal weer een hoop.

Knot

Bericht door Knot » 04 apr 2006, 18:16

Toes, niet verkeerd voor die tijd!

Hielke, we zouden gaan karten, en die bocht vind ik niks, gewoon wat knappe hoge snelheid bochten uitzoeken... en dan probleem 2, mijn stoel mag niet versteld worden, alleen naar voren/achteren moet ik eerst met tipex markeren hoe ie stond anders ga ik een week lang helemaal uit mn dak dat ik niet lekker zit.. is iets tussen de oren :roll:

Tom, niet alleen op verjaardagen, vooral de gasreactie is super, dat had ik voorheen alleen na chippen van de astra sport 2.0dti, toen reageerde die pas lekker en dat doet de GTC als ie in de sportstand staat. Tevens is het insturen veel directer door de aangepaste stuurverkrachting en onderstel stug genoeg om een goed gevoel bij hard/sportief sturen te hebben of niet (in geval van uit).

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 04 apr 2006, 18:17

Vergeet voor het gemak ook niet dat het duur is om te vervangen als je een rotte demper hebt of wat.

Weet niet wat ik er van zou vinden. Er zijn dingen die je niet electronisch veranderen kan zoals veersterkte die toch wel belangrijk zijn, niet alleen afstelling van de dempers.

Zou in sommige gevallen wel makkelijk zijn maar ik ben meer van de hand-o-matic afstellerij :wink:

Plaats reactie