Lexan autoruiten

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Lexan autoruiten

Bericht door Sjef » 26 jan 2008, 14:46

Wie weet waar deze gemaakt worden en of je deze kunt laten fabriceren ergens?

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2008, 15:05

Gewoon ff zoeken op internet en met behulp van je oude ruiten het lexaan op maat maken

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 26 jan 2008, 16:53

Of, als je op marktplaats op lexan zoekt vliegen de platen voor 10-20 euro je om de oren.
Je eigen ruiten eruit slopen, aftekenen, met een decoupeerzaag het lijntje volgen en je hebt ze ook.

Als je ze kant en klaar wil hebben zou ik Paul Vlasblom even mailen, die kan je er vast wel aan helpen, www.driftking.nl.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 26 jan 2008, 17:25

Gewoon even zagen uit een plaat. Scheelt een hoop geld en is het werk helemaal niet. Zorg gewoon dat je echte lexaan hebt ( marktplaats of elke bouwmarkt ) en de decoupeerzaag erin. Als mal pak je de originele ruit of een stuk karton en even aftekenen.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 26 jan 2008, 18:46

Makkelijkste is inderdaad een plaat bij een willekeurige bouwmarkt halen en op maat zagen.

Over lexaan: Lexan is een merknaam van General Electric (GE) Plastics die polycarbonaat kunststof op de markt brachten onder deze naam. Omdat het spul zo goed is (helder, sterk), is men op een gegeven moment alles lexan gaan noemen. Maar officieel dus polycarbonaat.

Let wel op: Je hebt tegenwoordig ook platen van glashelder polystyreen (Clear High Impact PolyStyrene of CHIPS) op de markt. Dat kost namelijk maar EUR 2,00 / kg in tegenstelling tot polycarbonaat dat een stukje meer kost. Polystyreen is veel minder sterk en minder krasvast. Heeft van nature een "geel-achtige" kleur, waar polycarbonaat een blauwe gloed heeft. Polycarbonaat zal bij zagen echt direct breken en versplinteren. Bij polystyreen zal je op een breuklijn een witte kleur zien van de druk uitgeoefend op het materiaal.

Beide zullen na verloop van tijd wat doffig worden door weersinvloeden, maar bij polystyreen gaat het een stuk harder.

Vraag gewoon naar polycarbonaat of PC en je zit altijd goed.

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2008, 20:26

Ja er zit een heleboel kwaliteitsverschil in
Neem geen goedkope meuk, maar zoek naar een goede kwaliteit, anders kan je binnen de kortste keren weer opnieuw beginnen

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 26 jan 2008, 21:53

Sjef, voor mijn E30 heb ik de ruiten iets groter laten maken dan de standaard ruiten, zodat ik de ruitrubbers achterwege kan laten (Scheelt een paar kilo) en dan kitten en popnagelen we de ruiten vast. Wordt echt een rotklus, maar je moet er dus wel even rekening mee houden voordat je ze op maat laat zagen.

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2008, 21:58

Dennis Cavallino schreef:Sjef, voor mijn E30 heb ik de ruiten iets groter laten maken dan de standaard ruiten, zodat ik de ruitrubbers achterwege kan laten (Scheelt een paar kilo) en dan kitten en popnagelen we de ruiten vast. Wordt echt een rotklus, maar je moet er dus wel even rekening mee houden voordat je ze op maat laat zagen.
Kit en popnagels wegen ongeveer hetzelfde als de rubbers :D :D bij de 5 dan
En nadeel dat je ze er nooit meer fatsoenlijk uit kan halen als je ruitenkit gebruikt

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 26 jan 2008, 22:07

Ook gepopt, zonder kit, en netjes afgetaped voor het uiterlijk, ter bescherming en om het wat waterdicht te houden :

[IMG:700:525]http://i28.tinypic.com/n1w302.jpg[/img]

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2008, 22:09

Ik heb ze gewoon in de originele rubbers gedrukt en een alu hoeklijntje eronder gemonteerd

@Tom 944, waar heb jij die schuif gehaald? Dat is nog een idee

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 26 jan 2008, 22:13

luco hornsveld schreef:Ik heb ze gewoon in de originele rubbers gedrukt en een alu hoeklijntje eronder gemonteerd

@Tom 944, waar heb jij die schuif gehaald? Dat is nog een idee
Die heb ik bij mijn garage vandaan. Zal ik eens voor je bellen hoeveel ze moeten kosten?

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2008, 22:14

Tom944 schreef:
luco hornsveld schreef:Ik heb ze gewoon in de originele rubbers gedrukt en een alu hoeklijntje eronder gemonteerd

@Tom 944, waar heb jij die schuif gehaald? Dat is nog een idee
Die heb ik bij mijn garage vandaan. Zal ik eens voor je bellen hoeveel ze moeten kosten?
Graag :D

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 26 jan 2008, 22:18

luco hornsveld schreef:
Tom944 schreef:
luco hornsveld schreef:Ik heb ze gewoon in de originele rubbers gedrukt en een alu hoeklijntje eronder gemonteerd

@Tom 944, waar heb jij die schuif gehaald? Dat is nog een idee
Die heb ik bij mijn garage vandaan. Zal ik eens voor je bellen hoeveel ze moeten kosten?
Graag :D
Ga ik maandag even voor je doen. :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 jan 2008, 10:03

Dat hoor ik ook graag, dan hoef ik ze niet zelf te maken (of mijn racemaatje die meer geduld heeft dan ik...)

Tapen is trouwens een goed idee.

Kitten weegt echt minder dan die rubbers, tenzij je hele dikke kit gebruikt natuurlijk :lol:

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 27 jan 2008, 13:30

*doet ff een postje tussen het verhuizen door*

[img:800:1131]http://www.isa-racing.de/20081/JPG%2080 ... te-296.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 27 jan 2008, 13:34

Ha, ja daar maak ik ze zelf wel voor.

Nee het staat me bij dat die ruit die ik erin heb zitten tussen de 80 en 100 euro was maar zal dit dus even navragen.

Luco

Bericht door Luco » 27 jan 2008, 13:35

Ik wilde net zeggen, meer dan 300 euro
Oplichters :D :D

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 27 jan 2008, 13:35

Doe mij dan ook maar een kopie van dat mailtje svp. ;)

Luco

Bericht door Luco » 27 jan 2008, 13:41

groepsbuy? :D

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 27 jan 2008, 13:45

Vergeet niet dat het een soort bouwpakketje is he. Je heb een ruit voor in je auto. Hier schroef je de railsjes en alles op om het raamgat dan weer uit te zagen. Nou zal dit voor de meesten geen probleem zijn maar wil het wel even doorgeven. Het bestaat dus uit 4 railsjes en een schuifruitje.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 27 jan 2008, 16:05


Gebruikersavatar
Maus
Berichten: 565
Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
Locatie: Onder de rook van R'dam

Bericht door Maus » 27 jan 2008, 21:33

Heeft Biesheuvel niets?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 27 jan 2008, 21:47

De ruiten zelf zou ik echt zelf maken hoor, je zaagt het simpelweg uit uit een plaat.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 28 jan 2008, 09:26

Erik Klootwijk schreef:Over lexaan: Lexan is een merknaam van General Electric (GE) Plastics die polycarbonaat kunststof op de markt brachten onder deze naam. Omdat het spul zo goed is (helder, sterk), is men op een gegeven moment alles lexan gaan noemen. Maar officieel dus polycarbonaat.
Bij het woord lexan moet ik altijd meteen denken aan Helmut Marko, de F1- en sportwagencoureur uit Oostenrijk.

Die kreeg in de GP van Frankrijk van 1972 een steen door zijn plastic vizier, die hem direct aan één oog blind maakte. Zijn autosportcarrière was ter plekke voorbij. Meteen erna liet Jackie Stewart zijn plastic exemplaar vervangen door exemplaren van lexan, en dat kreeg snel navolging.

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 29 jan 2008, 09:23

Is dat zulk sterk spul???

en begint het op een bepaalde snelheid niet te trillen/resoneren?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, vester86 en 3 gasten