Info e36 M3
- Henk Jan
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Info e36 M3
Ben op zoek naar een nieuw speeltje en overweeg oa een BMW e36 M3. Helaas weet ik heel weinig van deze auto's, omdat ik eigenlijk altijd met Jappies bezig geweest ben.
Ik weet dat er erg veel rotzooi te koop onder de M3's, dus waar op te letten bij aanschaf? Ik weet dat het VANOS-systeem van de 3.2 niet als erg betrouwbaar te boek staat en heb links en rechts begrepen dat de 3.0 minstens evenveel DF biedt, dus de voorkeur gaat uit naar de 3.0l.
Alle info is welkom!
Ik weet dat er erg veel rotzooi te koop onder de M3's, dus waar op te letten bij aanschaf? Ik weet dat het VANOS-systeem van de 3.2 niet als erg betrouwbaar te boek staat en heb links en rechts begrepen dat de 3.0 minstens evenveel DF biedt, dus de voorkeur gaat uit naar de 3.0l.
Alle info is welkom!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
het vanos verhaal is niet altijd zo erg als ze zeggen, punt 1 je kan er heel lang mee doorrijden met een lawaaierige vanos, en punt 2 vaak hoef je alleen een nieuwe tensioner te plaatsen en niet zoals de garage denkt en zegt een nieuwe set-vanos, grote onzin vaak! pas dus op...die tensioners zijn gewoon goedkoop maar heel belangrijk.
Maar het schijnt wel dat de 3.0 iets "sterker" zijn met tunen oid? achja zo zal de 1 altijd een voordeel hebben op de ander.
Maar het schijnt wel dat de 3.0 iets "sterker" zijn met tunen oid? achja zo zal de 1 altijd een voordeel hebben op de ander.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Hm nee de 3.0 is wel makkelijker te tuner door allerlei chips, 3,2 intakerunners, 3,2 kop enz, bij een 3.2 kost dat gewoon meer geld doordat je alles serieel programmeren moet en elk tuningdeel bij de aftermarket vandaan moet komen.
3,0 is iets sterker doordat het een vierkante motor is, minder versnellingskracht op de draaiende delen. Omgekeerd heeft een 3.2 zijn olietoevoer beter voor elkaar door een dual pickup carterpan.
Dat Vanos verhaal gaat al tijden maar tot op heden heb ik nog niemand in de directe omgeving gezien waarbij het in elkaar draaide dus ik zou daar mijn keus niet op baseren. Het kan wel dat hij kapot loopt en dan kost het ook ineens een klap geld, maar het komt niet zo vaak voor als de internet indianenverhalen suggereren. Als je een oude M3 3.0 koopt en je motor ploft doordat de eigenaar er niet zo voorzichtig mee was kost het je nog een paar rooitjes meer dus het is maar net welk risico neem je.
Qua lopen zijn die motoren wel verschillend. 3.0 komt voor het gevoel door zijn kortere slag sneller op toeren en is meer een piekmotor, heeft bij de start ook een wat rauwere karakteristiek. 3.2 heeft door de dubbel vanos veel meer koppel in de lagere toeren en rijd daardoor bij dagelijks gebruik veel beter. Ook heeft de 3,2 een 6 bak ipv de 5 bak van de 3.0 Dat is voor een beetje sporten niet zo belangrijk maar die 6e versnelling rijd wel heel rustig op de snelweg.
Extra power maakt de 3.2 ook de snelste van de 2 in rechte lijn, maar geen schokbarend verschil oid. Middenkoppel van die motor is de reden dat je in een circuit test vaak ziet dat de 3.2 ook een sec sneller is. Puur cijfertjeswerk maar als je daar niet gevoelig voor bent rijd een 3.0 net zo leuk.
Dan qua rijden, de 3.0 staat rondom op 235 banden en de 3.2 op 225/245. Daardoor heeft een 3.0 een iets neutraler gevoel op de grens. Maar 3.0 heeft een variabel stuurhuis die erg sloom is in de midden positie en dat is bij de 3.2 iets beter.
Remmen van de 3.2 zijn iets beter, maar die schijven passen ook op de 3.0 Ook is het ABS systeem van de 3.2 beter als die van de 3.0.
M3 3.0 is een kilo of 40 lichter als een M3 3.2 doordat de 6 bak zwaarder is, en de 3.2 een zwaarder differentieel heeft, en nog een paar onderhuidse verschillen.
Voor een circuit raghok is een M3 3.0 denk ik de betere keuze ivm kosten baten & het mindere gewicht, maar voor gewoon dagelijks gebruik is een M3 3.2 wel de betere auto.
Waar je op moet letten bij aanschaf zijn veelal de standaard dingen bij sportwagens:
-Koppeling nog goed of te veel stoplichtsprintjes gedaan
-blok geen rare tikken enz, vooral rond de vanos idd
-Spert het diff nog goed of is die aan braad van het driften en donuts draaien
-Schokbrekers en onderstelrubbers zijn vaak slecht bij hoge KM standen
Koelsysteem van die auto's is vrij probleemloos, met uitzondering van de waterpomp waar na verloop van tijd speling op komt.
Verder zijn die auto's vrij probleemloos bij normaal onderhoud. Enige wat ik gehad heb aan mijn M3 is waterpomp en koppeling, en het onderstel is compleet vervangen.
3,0 is iets sterker doordat het een vierkante motor is, minder versnellingskracht op de draaiende delen. Omgekeerd heeft een 3.2 zijn olietoevoer beter voor elkaar door een dual pickup carterpan.
Dat Vanos verhaal gaat al tijden maar tot op heden heb ik nog niemand in de directe omgeving gezien waarbij het in elkaar draaide dus ik zou daar mijn keus niet op baseren. Het kan wel dat hij kapot loopt en dan kost het ook ineens een klap geld, maar het komt niet zo vaak voor als de internet indianenverhalen suggereren. Als je een oude M3 3.0 koopt en je motor ploft doordat de eigenaar er niet zo voorzichtig mee was kost het je nog een paar rooitjes meer dus het is maar net welk risico neem je.
Qua lopen zijn die motoren wel verschillend. 3.0 komt voor het gevoel door zijn kortere slag sneller op toeren en is meer een piekmotor, heeft bij de start ook een wat rauwere karakteristiek. 3.2 heeft door de dubbel vanos veel meer koppel in de lagere toeren en rijd daardoor bij dagelijks gebruik veel beter. Ook heeft de 3,2 een 6 bak ipv de 5 bak van de 3.0 Dat is voor een beetje sporten niet zo belangrijk maar die 6e versnelling rijd wel heel rustig op de snelweg.
Extra power maakt de 3.2 ook de snelste van de 2 in rechte lijn, maar geen schokbarend verschil oid. Middenkoppel van die motor is de reden dat je in een circuit test vaak ziet dat de 3.2 ook een sec sneller is. Puur cijfertjeswerk maar als je daar niet gevoelig voor bent rijd een 3.0 net zo leuk.
Dan qua rijden, de 3.0 staat rondom op 235 banden en de 3.2 op 225/245. Daardoor heeft een 3.0 een iets neutraler gevoel op de grens. Maar 3.0 heeft een variabel stuurhuis die erg sloom is in de midden positie en dat is bij de 3.2 iets beter.
Remmen van de 3.2 zijn iets beter, maar die schijven passen ook op de 3.0 Ook is het ABS systeem van de 3.2 beter als die van de 3.0.
M3 3.0 is een kilo of 40 lichter als een M3 3.2 doordat de 6 bak zwaarder is, en de 3.2 een zwaarder differentieel heeft, en nog een paar onderhuidse verschillen.
Voor een circuit raghok is een M3 3.0 denk ik de betere keuze ivm kosten baten & het mindere gewicht, maar voor gewoon dagelijks gebruik is een M3 3.2 wel de betere auto.
Waar je op moet letten bij aanschaf zijn veelal de standaard dingen bij sportwagens:
-Koppeling nog goed of te veel stoplichtsprintjes gedaan
-blok geen rare tikken enz, vooral rond de vanos idd
-Spert het diff nog goed of is die aan braad van het driften en donuts draaien
-Schokbrekers en onderstelrubbers zijn vaak slecht bij hoge KM standen
Koelsysteem van die auto's is vrij probleemloos, met uitzondering van de waterpomp waar na verloop van tijd speling op komt.
Verder zijn die auto's vrij probleemloos bij normaal onderhoud. Enige wat ik gehad heb aan mijn M3 is waterpomp en koppeling, en het onderstel is compleet vervangen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Hm valt wel mee. Misschien op zo'n CBR op de autobahn dat je wat verschil ziet maar in dagelijks gebruik niet echt. In elk geval niet dat een 3.2 rondjes om een 3.0 heen rijd.
Als ik hier over een 60km/u binnenweggetje rij met mijn rode M3 haal ik ongeveer 180 km/u top. Reed daar met de gele 3.0 toen ik hem gekocht had en haalde 170-175 km/u voor rempunt. Als je kijkt wat er dan aan die rooie gesleuteld is dan is het echt minimaal.
Als ik hier over een 60km/u binnenweggetje rij met mijn rode M3 haal ik ongeveer 180 km/u top. Reed daar met de gele 3.0 toen ik hem gekocht had en haalde 170-175 km/u voor rempunt. Als je kijkt wat er dan aan die rooie gesleuteld is dan is het echt minimaal.
- Henk Jan
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Thx voor de antwoorden!
Ik zoek dus een ragbak. Zoals ik het begrijp is een 3.0 dus wat rauwer en bruter dan een 3.2, die een wat civieler karakter heeft.
Waterpomp heb ik vaker gehoord, maar de aftermarket schijnt al veel beter te zijn.
Verder neem ik aan dat een M3 een ditributieketting heeft en degelijke internals, dus daar zou je normaal gesproken geen omkijken naar hebben. Al met al dus redelijk betrouwbare auto's.
Nu nog een geschikte (liefst NL met weinig km'ers) zien te vinden en eens een mooie proefrit maken. Ben heel benieuwd naar het verschil met de Japanse hokken die ik tot dusver gereden heb.
Ik zoek dus een ragbak. Zoals ik het begrijp is een 3.0 dus wat rauwer en bruter dan een 3.2, die een wat civieler karakter heeft.
Waterpomp heb ik vaker gehoord, maar de aftermarket schijnt al veel beter te zijn.
Verder neem ik aan dat een M3 een ditributieketting heeft en degelijke internals, dus daar zou je normaal gesproken geen omkijken naar hebben. Al met al dus redelijk betrouwbare auto's.
Nu nog een geschikte (liefst NL met weinig km'ers) zien te vinden en eens een mooie proefrit maken. Ben heel benieuwd naar het verschil met de Japanse hokken die ik tot dusver gereden heb.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Idd er zit een ketting in, dus daar heb je geen omkijken naar.
Alleen je onderhoud is relatief duurder als een jap door de olie die er in gaat. De meesten rijden op Castrol TWS 10W60 of op Motul Le Mans 20W60 en dat zit aan zowat 20 euro per liter.
Plus elke inspection II moeten je kleppen gesteld worden. Een hoop doen dat niet trouwens en dat gaat ook prima, maar voor de laatste PK's zou je het wel even moeten laten doen.
Alleen je onderhoud is relatief duurder als een jap door de olie die er in gaat. De meesten rijden op Castrol TWS 10W60 of op Motul Le Mans 20W60 en dat zit aan zowat 20 euro per liter.
Plus elke inspection II moeten je kleppen gesteld worden. Een hoop doen dat niet trouwens en dat gaat ook prima, maar voor de laatste PK's zou je het wel even moeten laten doen.
- Henk Jan
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
De kleine dingetjes zoals olie verversen, bougies, filtertjes etc. doe ik lekker zelf, dus dat is relatief goedkoop. Bij mijn oude Evo en Impreza's was het om de 5k een oliebeurtje, ik neem aan dat de onderhoudsinterval bij een M3 wat ruimer is?
En zijn er nog bekende en betrouwbare specialisten met kennis over een M3 voor het grotere onderhoud in de Randstad?
En zijn er nog bekende en betrouwbare specialisten met kennis over een M3 voor het grotere onderhoud in de Randstad?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Interval bij M3's is ongeveer 10K op de servicemeter.
In de buurt van de randstad heb je oa
-JR Motorsport (Obdam)
-Braspenning (Amsterdam)
Maar gewoon onderhoud kan je in principe ook bij een normale garage laten doen. Kleppen stellen en olie wisselen is echt geen hogere wetenschap. Alleen als je naar dingen als nokkenastiming, vanos SMG bakken gaat kijken dan kom je vaak bij de dealer uit. Die hebben wat dat betreft gewoon moderner gereedschap maar al het andere is redelijk standaard.
In de buurt van de randstad heb je oa
-JR Motorsport (Obdam)
-Braspenning (Amsterdam)
Maar gewoon onderhoud kan je in principe ook bij een normale garage laten doen. Kleppen stellen en olie wisselen is echt geen hogere wetenschap. Alleen als je naar dingen als nokkenastiming, vanos SMG bakken gaat kijken dan kom je vaak bij de dealer uit. Die hebben wat dat betreft gewoon moderner gereedschap maar al het andere is redelijk standaard.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
uhm nee, als je onderhoud laat doen volgens het BMW programma worden die bougies ook elke 10K vervangen.
Voor de 3.2 heb je weer een speciaal type die 2x zo duur zijn als voor een 3.0 die krengen kosten 25 euro per stuk
Daarom schiet het ook flink op met de rekeningen.
150 euro olie plus filters
150 euro bougies
Dat heb je standaard al te pakken bij een beurtje ex manuren. Klein jaarlijks beurtje met APK, viergassenmeting, AC & SCM kost bij een gewone garage ook al rond de 700 euro op die manier.
Kan wel even een overzichtje neerpennen van wat die auto mij kostte de afgelopen jaren:
laatste keer 2007 was bij mij 730 euro en dan hebben ze eigenlijk niet zo veel bijzonders gedaan, gewone oliewissel, 2 lampjes, nieuwe ruitenwisser, SCM keuring & AC check.
Jaar ervoor, 2006:
-nieuwe remschijven voor
-nieuwe waterpomp
-nieuwe koppeling
-Inspeection II met weer wat kleine dingen zoals lampjes, kleppen stellen bakolie enz enz, hoop manuren dus
-APK, AC check, SCM keuring
-4x banden Dunlop Sport MAXX
Zat ook nog wat tuning bij (ARB's, camberplaten, raceremblokken enz) dus beetje middelen maar daarvan was ongeveer 3500-4000 'normaal' onderhoud.
2005:
-Storing in ABS door kapotte sensor
-Kleppendekselpakking
-Insp I.
-APK, SCM, AC check
-4x Banden Goodyear F1
Totaal zo'n 1700 euro
Wat dat betreft was het laatste jaar een koopje eigenlijk. Maar er zit alweer van alles aan te komen (benzinepomp loopt op zijn eind denk ik dus moeten ze nakijken, achterschijven, blokken rondom enz)
Voor de 3.2 heb je weer een speciaal type die 2x zo duur zijn als voor een 3.0 die krengen kosten 25 euro per stuk

Daarom schiet het ook flink op met de rekeningen.
150 euro olie plus filters
150 euro bougies
Dat heb je standaard al te pakken bij een beurtje ex manuren. Klein jaarlijks beurtje met APK, viergassenmeting, AC & SCM kost bij een gewone garage ook al rond de 700 euro op die manier.
Kan wel even een overzichtje neerpennen van wat die auto mij kostte de afgelopen jaren:
laatste keer 2007 was bij mij 730 euro en dan hebben ze eigenlijk niet zo veel bijzonders gedaan, gewone oliewissel, 2 lampjes, nieuwe ruitenwisser, SCM keuring & AC check.
Jaar ervoor, 2006:
-nieuwe remschijven voor
-nieuwe waterpomp
-nieuwe koppeling
-Inspeection II met weer wat kleine dingen zoals lampjes, kleppen stellen bakolie enz enz, hoop manuren dus
-APK, AC check, SCM keuring
-4x banden Dunlop Sport MAXX
Zat ook nog wat tuning bij (ARB's, camberplaten, raceremblokken enz) dus beetje middelen maar daarvan was ongeveer 3500-4000 'normaal' onderhoud.
2005:
-Storing in ABS door kapotte sensor
-Kleppendekselpakking
-Insp I.
-APK, SCM, AC check
-4x Banden Goodyear F1
Totaal zo'n 1700 euro
Wat dat betreft was het laatste jaar een koopje eigenlijk. Maar er zit alweer van alles aan te komen (benzinepomp loopt op zijn eind denk ik dus moeten ze nakijken, achterschijven, blokken rondom enz)
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 23 jan 2008, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Is ook weer zo, dat rapper, zag je alleen terug op snelheden boven de 200 km/h..Bert ///M3 schreef:Hm valt wel mee. Misschien op zo'n CBR op de autobahn dat je wat verschil ziet maar in dagelijks gebruik niet echt. In elk geval niet dat een 3.2 rondjes om een 3.0 heen rijd.
Als ik hier over een 60km/u binnenweggetje rij met mijn rode M3 haal ik ongeveer 180 km/u top. Reed daar met de gele 3.0 toen ik hem gekocht had en haalde 170-175 km/u voor rempunt. Als je kijkt wat er dan aan die rooie gesleuteld is dan is het echt minimaal.
- Niels
- Berichten: 22505
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Wat is een realistische prijs voor zo'n ding?
Ik kwam deze tegen, mooi prijsje moet ik zeggen.Niels schreef:niet duur voor een M3
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Henk Jan
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
Ga binenkort eerst eens proefrijden met een 3.0l.
Toch nog wat onduidelijkheden;
Is het Vanos systeem nu alleen op de 3.2 geleverd, of ook al op de 3.0l? Dit ivm luisteren en zoeken terwijl het er wellicht niet zit.
Klopt het dat de drijfstanglagers ook een zwak punt zijn en eigenlijk rond de 150k preventief vervangen moeten worden?
Toch nog wat onduidelijkheden;
Is het Vanos systeem nu alleen op de 3.2 geleverd, of ook al op de 3.0l? Dit ivm luisteren en zoeken terwijl het er wellicht niet zit.

Klopt het dat de drijfstanglagers ook een zwak punt zijn en eigenlijk rond de 150k preventief vervangen moeten worden?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
M3 3.0 heeft enkele Vanos
M3 3.2 heeft dubbele Vanos
Dat van die drijfstanglagers valt wel mee. Er zijn er zat met 200K op de klok en die nog helemaal geen last hebben. Weet zelfs uitschieters die al 3 ton op zo'n auto hebben staan. Goede olie gebruiken en gewoon normaal warm rijden en dan heb je an sich geen last. Dat verhaal is hetzelfde als met die Vanos die stuk loopt, iedereen heeft het van horen zeggen maar ondertussen heb ik in 3 jaar nog geen enkel geval gezien waarbij het blok plofte bij normaal straatgebruik.
M3 3.2 heeft dubbele Vanos
Dat van die drijfstanglagers valt wel mee. Er zijn er zat met 200K op de klok en die nog helemaal geen last hebben. Weet zelfs uitschieters die al 3 ton op zo'n auto hebben staan. Goede olie gebruiken en gewoon normaal warm rijden en dan heb je an sich geen last. Dat verhaal is hetzelfde als met die Vanos die stuk loopt, iedereen heeft het van horen zeggen maar ondertussen heb ik in 3 jaar nog geen enkel geval gezien waarbij het blok plofte bij normaal straatgebruik.
- Henk Jan
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20
-
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 17:01
- Opa
- Berichten: 6785
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten