E36 325's

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
René130i

E36 325's

Bericht door René130i » 15 jan 2008, 13:29

Steven Nauta en ik hebben praktisch dezelfde auto's. We zijn beide aan het "opbouwen" en stuiten op verschillende problemen/vraagstukken.

Om niet alles steeds in beide (eigen) topics te hoeven posten even dit topic.
Laatst gewijzigd door René130i op 15 jan 2008, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom V

Re: E36 325's

Bericht door Tom V » 15 jan 2008, 13:30

Rene / Hazze schreef:Steven Nauta en ik hebben praktisch dezelfde auto's. We zijn beide aan het "opbouwen" en stuiten op verschillende problemen/vraagstukken.
Goed verhaal, lekker kort.

René130i

Bericht door René130i » 15 jan 2008, 13:30

:lol: rest volgt

Tom V

Bericht door Tom V » 15 jan 2008, 13:31

:lol:

Tom V

Bericht door Tom V » 15 jan 2008, 13:35

Iets nuttigs dan, van Steven z'n topic. Hij had het over remolie :
Tom944 schreef:Mag ik je voor remolie ATE Superblue ( is dot4 ) aanraden? Ook voor straatgebruik prima en voor circuit echt ideaal, rijd er met alle auto's mee.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 15 jan 2008, 13:36

Remmen:
We hebben nu beide 3.2 M3 remmerij, dit gaat eronder. Dit icm dot 5.1 of dot 4 olie? De remmen zijn wat dat betreft voor elkaar. Rene gaat voor andere blokken nog, ik laat het eerst bij standaard in de zin van 'dat kan altijd nog'.

Differentieel:
Nu kunnen we een sper kopen van een 3.0 M3 voor 350e. Twee voor 600 moet misschien dan wel lukken. Ik weet dat het diff wel in het subframe past, maar past dit diff wel op de std 325 aandrijfas? Overbrenging is volgens mij beide 3.15?

Onderstel:
Dan het onderstel nog. Aangezien ik het niet compleet uit klauwen wil laten lopen qua kosten wil ik het rond de 400/500 euro houden. Op ebay.de staan setjes Bilstein B10 voor 400e. Ook de B8 setjes met Eibach veren hebben mijn aandacht getrokken. Volgens mij is dit niet hardheid instelbaar. Is dit voor een degelijk bedrag wel haalbaar? En welke zou ik anders moeten kiezen, de B10 of de B8. De PSS setjes zijn voor mij persoonlijk te duur.

Rene heeft hiervoor een iets ruimer budget en zoekt rond de 1000e. Zelf heb ik weinig kijk op alle mogelijkheden en ken eigenlijk alleen de setje van Bilstein, Intrax en Koni. Maar hardheid instelbaar is wel een pre voor Rene.

Verder ben ik persoonlijk nog opzoek naar een standaard einddemper. Heb nu één gevonden op MP voor 75e, dus misschien dat die het wordt.

Nog te doen voor 14 feb. is dan. Einddemper + remmen installatie + remvloeistof + waterpomp/motorcheck laten doen bij Offenga BMW. Zal ook nog een oliebeurt uitvoeren samen met een setje verse bougies. Dan is hij voor CPZ eerst klaar. Daarna met diff en onderstel aan de gang.

Rene zal zijn eigen to do wel laten weten :wink: Met een oranje koewasje!

Tristan

Bericht door Tristan » 15 jan 2008, 14:21

B8 dempers + veren = B12.

Is een prima set voor zowel straat-, als circuitgebruik en redelijk betaalbaar.

Steven N.

Bericht door Steven N. » 15 jan 2008, 15:21

Ok bedankt Tristan!

Zit nu ook even naar de D2 set te kijken, ziet er in princiepe goed uit. Demping te verstellen, hoogte verstelling (buiten veersterkte om), camber verstelling. Maar heeft iemand ervaring met D2 racing? Kan er niet enorm veel over vinden namelijk.

Heb ook een stuur gevonden wat me opzich aanspreekt, bewuste keus suede dus geen discussie hierover :wink: Hoe past zoiets op de e36? dmv adapter? http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2035

René130i

Bericht door René130i » 15 jan 2008, 16:38

allen schreef:Als je er ook nog mee op straat wilt kunnen rijden zonder je vullingen te verliezen zou ik een setje B8 pakken. Met een beetje geluk pik je een H&R schroefkit op voor 1000 euri maar of je daar op straat beter van wordt? Wie tot 1000 euri uitgeeft aan een onderstel zit volgens mij niet eens zo heel ver meer van een leuk AST setje (tussen de 1200-1500) Voordeel is dan dat je het onderstel kunt laten maken voor het gebruik op straat of het circuit.

Diff onder een m3 is volgens mij een 3.15 en dat zou imho veel te lang zijn. Volgens mij blijft je vijfde versnelling op het circuit ook ongebruikt dan. De uiteindelijke afweging is uiteraard voor jezelf.

Edit: ongeacht de prijs van het diff is het verstandig iemand dat ding open te laten maken en alles te laten controleren door iemand die er verstand van heeft. Je zou serieus niet de eerste staan die binnen de kortste keren achteruit in de vangrail staat geparkeerd.
Hoeft niet echt op staat, alleen ff naar het circuit toe. Die van Steven is een ander verhaal. De auto's (die van mij iig) moeten ook goed zijn voor driften. Dus geen Elmar-onderstel met zo enorm veel grip dat ie niet meer dwars wil :wink:

Steven N.

Bericht door Steven N. » 15 jan 2008, 16:49

Ik rijdt er waarschijnlijk nog wel eens mee op straat, maar heb geen vullingen en ben een e30 gewend. Ik zal eens serieus naar die D2 setjes kijken. Anders wordt het denk ik Bilstein B8 + Eibach veren. Dus input over de D2 sets? Vooral in de VS veel gebruikt op Jappen.

ps. setje D2 incl verzenden kost op ebay 610 euro (460 pond)

Tomaz

Bericht door Tomaz » 15 jan 2008, 16:53

Steven Nauta schreef:
Zit nu ook even naar de D2 set te kijken, ziet er in princiepe goed uit. Demping te verstellen, hoogte verstelling (buiten veersterkte om), camber verstelling. Maar heeft iemand ervaring met D2 racing? Kan er niet enorm veel over vinden namelijk.

Heb ook een stuur gevonden wat me opzich aanspreekt, bewuste keus suede dus geen discussie hierover :wink: Hoe past zoiets op de e36? dmv adapter? http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/2035
Iets belangrijks over de D2 set, heb jij ervaring met verstelbare demping en hoogteverstelling? Zo nee, neem dan een goede set dempers van bijv. bilstein met de eerder voorgestelde eibach veren.
De ervaring leert dat je de instellingsmogelijkheden maar zelden benut ook als je weet wat je aan het instellen bent.

Als je geen airbagstuur hebt kan je de claxonknop er met een goede schroevendraaier vanaf halen en daar de 19moer zien zitten. Je gaat een lange sleutel nodig hebben en een beetje kruipolie. NIET op de stuurkolom gaan slaan, gewoon tegendruk vanuit het stuur geven om hem los te draaien.
Stuur eenmaal los, nieuwe stuurnaaf op zijn plaats (let op de richting aanwijzer en draadjes voor de claxon), vastdraaien en met 6 inbusboutjes je nieuwe stuur erop. Draadjes op de claxonknop aansluiten, vastklikken en rijden maar.

Bort

Bericht door Bort » 15 jan 2008, 17:11

Steven Nauta schreef:Anders wordt het denk ik Bilstein B8 + Eibach veren.
Heb ik onder mijn M3, zou een zeer goede keuze zijn :)

Hij heeft trouwens ook ATE superblue remolie: ook tevreden van ;)

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 15 jan 2008, 17:48

Steven Nauta schreef:Zit nu ook even naar de D2 set te kijken, ziet er in princiepe goed uit. Demping te verstellen, hoogte verstelling (buiten veersterkte om), camber verstelling. Maar heeft iemand ervaring met D2 racing? Kan er niet enorm veel over vinden namelijk.
Wat wil je weten Steven? Ik heb namelijk een D2 set onder mijn auto.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 15 jan 2008, 19:10

Eerst kijken wat je van je onderstelletje verwacht. Bij circuitsets zie je vaak dat die meer demping op de ingaande slag hebben als straatsets. Het is ook lastig om zomaar te zeggen wat voor iemand het beste is

Aparte veer en dempercombi. Meestal kom je op 2 merken uit, dat zijn koni geel en bilstein.

Koni geel is een twintube olie demper met rebound verstelling. Useless omdat je meestal niet veel aan die verstelling hebt en die toch meestal op zacht staat. Met opdraaien vernaggel je meestal meer als dat het goed doet. Demping op de ingaande slag is meestal vrij slap bij die Koni's.

Bilstein B8 is een monotube demper met intern stikstof reservoir, zonder verstelmogelijkheden. Deze heeft meer demping op de ingaande slag tov bijvoorbeeld Koni. Ook is je demping constanter door de stikstof vulling. Zou ook mijn keus zijn tussen die 2.

Wat je ook nog kan doen is bijvoorbeeld zo'n setje Bilstein dempers combineren met Eibach veren, en daarnaast van het geld wat je overhoud een setje verstelbare ARB's kopen, zal je ook net rond de 1000 euro zitten. Met verstelbare ARB's kan je nog wat vogelen aan je balans en je helt minder over als op alleen veren, plus je houd wat meer comfort. Nadeel van deze setting vind ik dat je meestal nog steeds te weinig demping hebt. Wel makkelijk voor driften ed, zet je achterstabi strakker en je gaat al meer naar overstuur.

Schroefsets. Moet je wat meer aan pielen maar als je weet wat je doet brengt het zijn geld wel op :) Wat ik zelf erg op prijs stel is een RVS/Inox behuizing, zodat je schroefdraad niet vast rot. Maar daar zit wel een duurder prijskaartje aan.

Intrax RS of AST Sportline I.

Dit zijn beiden onderstellen die niet echt circuit demping hebben maar je hebt voor 1000E simpel weg niet veel keus als je alle B merken wegstreept.

Intrax RS is niet verstelbaar. Maar ervaring leert dat dit wel sets zijn die van zichzelf al behoorlijk hard zijn.

AST Sportline I wel, heeft verstelling.

Beiden zijn sets waarbij je misschien net wat over de 1000E komt, al zit die AST set er niet gek ver boven.

KW Var2 kan je ook wel relatief goedkoop krijgen, beneden 1000 euro. Nadeel vind ik dat er gele koni dempers op zitten.

KW var3 is met compressie en rebound maar zit meestal wel rond 1500 euro. Net als Bilstein PSS9. Beide sets zijn heel gelijkwaardig aan elkaar, veren zijn ook ongeveer even sterk. Bilstein is geen RVS, KW wel dacht ik.

Je hebt ook verschillende schroefsets van Weitec, dat is een budget merk van KW. Zitten onder de 1000 euro maar hebben geen RVS behuizing.

BC racing en andere troep: kost niks maar is ook niks. Even niet bij de hand, maar als je naar de basiskarakteristiek van een BCR demper kijkt dan zie je hetzelfde als bijvoorbeeld bij Koni geel, hele zwakke demping op de ingaande slag. Wel veel verstelling, maar twijfelachtig of je daar veel aan hebt. Komt ook nog eens bij dat ik niet graag bij dat soort merken om garantie zou gaan.

D2 weet ik qua kwaliteit an sich niet veel van af, wel dat de veren die er bij zitten vaak behoorlijk hard zijn, veel harder dan oa PSS9 en KW3.

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 15 jan 2008, 19:19

Steven, bij autosportcompany hebben ze nu een QSP suede stuur met naaf en claxonring voor 95 euro. [img:625:869]http://www.theautosportcompany.nl/images/kerst.jpg[/img]

Ook de shortshifter is erg interessant voor de e36. 39,50 euro.http://www.autosportcompany.nl/browseit ... rt=P#boven

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 jan 2008, 21:00

Pro Kit voor de snelle beslisser :wink:
Laatst gewijzigd door Niels op 15 jan 2008, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.

Bericht door Steven N. » 15 jan 2008, 22:26

Niels schreef:Pro Kit voor de snelle beslisser :wink:
Pro kit? Ik kom bij een dames pak :lol:

Bert bedankt voor je uitgebreide informatie, waardeer ik enorm. Ik heb al even wat dingen opgezocht over de D2 set, het ziet er qua uiterlijk erg leuk uit maar het is niks voor mij. Zoals je zegt zijn de veren nogal hard, het wordt veel gebruikt op Jappen voor driftwerk enzovoort, daarom dus ook spijkerhard. Mijn keuze heb ik al gemaakt eigenlijk > Bilstein B8 dempers met Eibach Pro Kit veren. Jij ook een keuze gemaakt Rene?

Het stuurtje wat Davy aangeeft ziet er inderdaad erg goed uit, bedankt daarvoor. Kwaliteit zal niet zo extreem verschillen van bijvoorbeeld een Sparco dat ik hier 'last' van heb. Dit is dus ook mijn keuze geworden.

Diffje heeft Bert in mijn eigen auto topic al iets over verteld. Een 3.0 m3 diff gaat prima passen, de flens waaraan de cardanas zit moet ik even wisselen van mijn 325 diff en dan past het. Zal samen met Rene kijken of hier iets mee te regelen is.

Moet alleen ook nog een zwart plastic onderlip op mijn M3 voorbumper voor de netheid van het geheel.

Orginele 325i einddemper gekocht, deze haal ik zondag op.

Niels

Bericht door Niels » 15 jan 2008, 23:39

Mooi pak man kopen? :wink:

linkje is aangepast :oops:

Steven N.

Bericht door Steven N. » 16 jan 2008, 11:17

Wat zijn de ervaringen met Bilstein B10. Staan velen op ebay.de helemaal compleet. Is dit vergelijkbaar met de B8 serie?

allen

Bericht door allen » 16 jan 2008, 11:26

B10 lijkt me verdacht veel op een H&R Cupkit. Persoonlijk vond ik die toch wat te stug voor op straat. Op echt slechte landwegen heb je het idee dat je auto met je aan de haal wil. B8 is wat comfortabeler en is degelijker.

yorick

Bericht door yorick » 16 jan 2008, 11:37

wat betreft het sper:

Het pignontandwiel met lagers, wordt d.m.v de moer op voor spanning gebracht. Al verwissel je de kardanasflens moet dit opnieuw ''bepaald'' worden. Als deze voorspanning niet correct is kan het zaakje stuk lopen.

Helemaal zeker weten, doe ik het niet. Maar wellicht kunnen anderen het bevestigen?

mvg Yor

Niels

Bericht door Niels » 16 jan 2008, 12:54

Steven Nauta schreef:Wat zijn de ervaringen met Bilstein B10. Staan velen op ebay.de helemaal compleet. Is dit vergelijkbaar met de B8 serie?
Nee zeker niet. De B10 is echt de budget serie wat niet wegneemt dat het voor dat geld een prima set kan zijn. Kijk alleen maar eens naar de verschillen in zuigerstang en je ziet dat ze niet vergelijkbaar zijn. De B8 is ook wel duurder.

[img:400:755]http://www.bilstein.nl/image/product/b8sprintinfo.jpg[/img]

[img:300:551]http://www.bilstein.nl/image/product/b10info.jpg[/img]

Steven N.

Bericht door Steven N. » 16 jan 2008, 13:02

Ok, ik heb inderdaad nog wat recensies gelezen, maar mijn keuze is nu wel duidelijk. Ik blijf eerst nog eventjes rijden met m'n huidige onderstel en ga tzt over op een set B8 met Eibach veren. Punt :P

Tristan

Bericht door Tristan » 16 jan 2008, 14:38

B8 + veren = B12 Tuning Kit.

Dus niet los B8 bestellen en veren los bestellen. Gewoon de B12 bestellen, dan heb je de complete set.

René130i

Bericht door René130i » 16 jan 2008, 16:10

Niels schreef:Pro Kit voor de snelle beslisser :wink:
De pro kit voor de e36 6cil <'92 heb ik helaas al verkocht. Mocht je nog iemand weten voor de pro kit >'92 dan hou ik me aanbevolen. Voor 100eu mag die set weg.

Plaats reactie