Suggestieve berichtgeving

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Suggestieve berichtgeving

Bericht door Wouter81 » 14 jan 2008, 21:46

De Provincialeweg in Delft heeft veel weg van een racebaan. In zuidelijke richting (dat is richting Delft-zuid) lappen per dag gemiddeld 1400 automobilisten de toegestane maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur aan hun laars.
Dat is twaalf procent van het verkeer. Tellingen bij de kruising met de Van Foreestweg hebben dit uitgewezen, schrijft het college van burgemeester en wethouders in zijn beantwoording van vragen die vorige maand zijn gesteld door GroenLinks; deze partij maakt zich zorgen over de veiligheid op het genoemde kruispunt en had om een toelichting gevraagd.

Wat volgens de gemeente meespeelt bij de overtredingen is dat zo’n vijftig meter ná de kruising een weggedeelte begint waar zeventig kilometer mag worden gereden: automobilisten zien in de verte het betreffende bord staan en anticiperen op die veranderende situatie door alvast het gaspedaal in te trappen. „Formeel zijn ze op dat moment in overtreding,’’ zegt een van de bij het onderzoek betrokken ambtenaren.

Ook de limiet van zeventig kilometer vinden velen overigens te mager, wezen de tellingen uit: per etmaal gaat het om 191 auto’s die harder rijden, waarvan er 46 boven de tachtig kilometer uitkomen, en er twee met ruim honderd kilometer voorbijrazen.

In de andere richting zijn iets minder overtredingen geconstateerd; daar rijden per etmaal 924 voertuigen harder dan de op dat punt toegestane vijftig kilometer per uur.

GroenLinks kaartte de situatie aan, omdat de gemeenteraad al in juni 2005 bepaalde dat maatregelen nodig zijn om de veiligheid op de kruising Van Foreestweg/Provincialeweg te vergroten. Het antwoord van het college maakt duidelijk dat er sindsdien nog niets concreets is gebeurd, er wordt nog altijd gewerkt aan diverse verbeterplannen. Wel is het de bedoeling dat ze na de zomer worden uitgevoerd. Bij deze aanpak zal de gemeente ook de bewoners van de omliggende wijken raadplegen. B en w schrijven dat zich tussen 1995 en 2004 op het gewraakte kruispunt zeventig ongevallen voordeden, waarvan zestien met letsel en één met dodelijke afloop.
Sommigen rijden wel 70 waar je 50 mag, notabene op een provinciale weg... en dat noemen ze dan een 'racebaan'.

Als ik zo'n bericht open (racebaan lees ik in de kop), dan denk ik aan mensen die met 191 of 233 km/u voorbijkomen. Maar nee, het gaat over mensen die maar liefst 70 rijden... over 20 jaar gaan zulke berichten over mensen die met 32,3 km/u door een woonwijk rijden en snelheidsduivels genoemd worden. Het wordt steeds erger.

Zucht... :? :roll:

JeroenT

Bericht door JeroenT » 14 jan 2008, 21:54

Ja leuk.. ik ben er ook geflitst met 63km/h vorig jaar.
Het telt als binnen de bebouwde kom.

Owh wat reed ik toch hard... :?

Erik K.

Bericht door Erik K. » 14 jan 2008, 22:07

Inderdaad schandalig zeg 70 rijden waar je 50 mag :?

Shakes

Bericht door Shakes » 14 jan 2008, 22:14

Ik zie groen links staan. Dan weet ik al genoeg.

wjn

Bericht door wjn » 14 jan 2008, 22:20

Ik lees dat soort berichten met heel veel achterdocht. Simpel gezegd, als het in een krant staat zijn er per definitie feiten weggelaten, omdat het anders niet sterk genoeg overkomt of te langdradig wordt.

Begint al met een aantal, 1400. Lijkt veel op eerste gezicht.

Dan blijkt dat "maar" 12% te zijn. Dus 88% procent rijdt netjes maximaal de toegestane snelheid.

Maar ja, koppen als "88% houdt zich aan de regels" is geen nieuws hè.

2e punt, hoeveel rijden ze te hard. Een gezonde aanname is dat 80% van die snelheidsmaniakken onder de 60 blijft.
Dus ca. 2% van het totaal rijdt echt te hard en wel op een stukje weg van 50 meter, voordat je 70 mag.

Dat is nog geen eens 3 seconden...

Volgende punt, 191 auto's rijdt te hard waar het 70 is. Uitgaande dat 1400 auto's 12% is, is dat dus net iets meer dan 1%...

Aantal doden, voorop gesteld dat elke dode één teveel is: 1 in 10 jaar. Dat is dan 0,01%.

Waar je je allemaal niet druk over kunt maken.

Laten ze gewoon in de stad controleren waar je 50 mag. 100% zeker weten dat meer dan 20% daar te hard rijdt.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jan 2008, 22:50

Nandor schreef:Ik zie groen links staan. Dan weet ik al genoeg.
ow...bij Groen mag je doorgassen toch :roll: :wink:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 14 jan 2008, 22:53

JeroenT schreef:Ja leuk.. ik ben er ook geflitst met 63km/h vorig jaar.
Het telt als binnen de bebouwde kom.

Owh wat reed ik toch hard... :?
Jij crimineel, jij snelheidsduivel! (quote: wegmisbruikers)

skinnybmw

Bericht door skinnybmw » 15 jan 2008, 01:35

Ik maak m'n woorden hier niet eens aan vuil...té sneu bericht.

Plaats reactie