Kleur olie na verversen

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
markk

Kleur olie na verversen

Bericht door markk » 10 jan 2008, 19:15

Elk jaar doe ik trouw de olie + filter verwisselen. Van 4 auto's en 3 motoren waarvan het gebruik wisselend is maar algemeen zit ik bij lange na niet aan de maximale km interval.

Meeste auto's draaien 4 a 5 duizend km per jaar met misschien een uitschieter voor de 206gti die richting de 8 a 10 duizend km per jaar gaat. Moteren draaien nog minder 3 a 5 duizend per jaar met een uitschieter voor m'n woon-werk moterscooter die circa 10-12 duizend km per jaar draait.

Wat me opvalt is dat van alles de olie (en filter) er bij verversingen na een jaar zeer schoon / als nieuw uitkomen, muv:
- M'n Yamaha FJ1200 moterfiets
- M'n Mitsubishi EVO

Uit beide komt de olie na een jaar (EVO half jaar overigens) pikzwart uit. Gisteren m'n FJ1200 gedaan. Olie die eruit komt is echt pikzwart. Toen ik het van m'n opvangbak overgoot in een jerrycan via een trechter was de (oranje) trechter helemaal zwart. Nieuwe schone olie erin. FF testritje van 20km en als ik dan door het peilglaasje kijk is het alweer pikzwart :-(

EVO: Je doet er schone olie in, rijdt/knalt er 3 duizend km mee en 6 maanden later komt het er pikzwart uit...

BoxsterS/206gti/M3/Silvering/Burgman zijn anders. Komt gewoon bijna schone olie uit na een jaar.

Ik snap het niet, jullie ?

PS:
- Yamaha FJ1200 staat 70 duizend km op en is 2e hands gekocht en van 1993. Is dus oud beestje. EVO is van 2005, en staat iets van 14 duizend km op de klok. Heeft netjes vanaf nieuw al z'n beurtjes gehad. (Toch Andre ? ;-)
- Qua rijden / performance merk je er niets van. Zowel de FJ1200 als de EVO gaan gewoon, zoals het hoort, "af"...

Mark.

RVV

Bericht door RVV » 10 jan 2008, 19:24

Zwart is verbrand ?

Knot

Bericht door Knot » 10 jan 2008, 19:54

Misschien loopt de EVO veel te rijk?

markk

Bericht door markk » 10 jan 2008, 20:11

@Rico: Verbrand lijkt me niet. Misschien verbrandingsresten...

@Knot: Is high performance/pressure turbomoter, loopt altijd erg rijk voor koeling. Vandaar ook 7500km / half jaar als interval (tegen BoxsterS 20000km/2 jaar officieel)

NB: FJ1200 = luchtkoeling. Dus meer toleranties in blok, meer brandstofvervuiling bij koude starts e.d. ?

Mark.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 10 jan 2008, 23:21

Verbrandingsresten lijkt mij. Voor de motorfiets logisch aangezien deze carburateurs heeft en daarnaast nog een natte plaat koppeling die in dezelfde olie draait. Indien de Evo getuned is zou het mij ook niet verbazen aangezien getunede motoren toch altijd een tikkeltje rijk lopen (expres) en daarnaast jenst zo'n turbo er sowiezo wel benzine doorheen. Puur mijn theorie trouwens hoor. Wie het weet mag het zeggen :wink:

Hansv (Hans van Velzen)

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 11 jan 2008, 00:28

Ha, die Markk;

Wijlen mijn vader (een gewezen automonteur van de oude stempel) wist al te vertellen dat de kleur van olie een hele slechte indicator is voor de smeerbaarheid ervan. Misschien is het interessant (geen idee of dat een beetje betaalbaar is) om eens een monster van het snel vervuilde spul te laten analyseren?

markk

Bericht door markk » 11 jan 2008, 08:04

@Niels: Tuurlijk is EVO getuned. En FJ1200 heeft inderdaad a) luchtkoeling (grote toleranties / schommelingen), b) carburateurs, c) een natte platen koppeling.

@Hansv: Smeerbaarheid is denk ik ook geen probleem. Alles loopt al vele duizenden kms / jaren zonder noemenswaardige problemen. Maak me ook geen zorgen, het valt me alleen op. Analyse van moterfiets olie kan ik wel eens laten doen. Kost misschien iets van 20-50 euro of zo. Weet enkel niet of dat bij moterfietsen met natte platenkoppeling (koppeling slijpsel in olie !) ook juiste interpreteerbaar gegevens levert....

Mark.

Knot

Bericht door Knot » 11 jan 2008, 08:21

Monstertje nemen en analyseren Mark? Ben wel benieuwd!

Niall

Bericht door Niall » 11 jan 2008, 09:37

Bij diesel moet ie zwart zijn :D Bij alle andere motoren kan het verschillen, bv bij een auto op gas is ie na 30k km nog zo schoon als dag 1, dit komt door de verbranding van het gas. Hierbij wordt alleen een fractie zoals ze dat mooi zeggen namelijk propaan.

Bij benzine motoren wordt benzine verbrand en die bestaat uit verschillende stoffen die verbranden welke verbrandingsresten achter kunnen laten, en natuurlijk zit er een verschil tussen turbo en non-turbo motoren dat de turbo meestal gekoeld wordt door olie en hierdoor kan de olie ook verbranden en zwarte resten vormen.

Niall

Bericht door Niall » 11 jan 2008, 09:37

Oh ja bij een diesel moet ie zart zijn omdat de roet een smerend effect heeft. 8)

aapje

Bericht door aapje » 11 jan 2008, 11:15

Is bij alle auto's waarbij ik de olie vervang ook altijd al zo geweest. Volgens mij zegt het niet zoveel :)

Ampair

Bericht door Ampair » 11 jan 2008, 11:24

ik doe wel is onderhoud aan auto's
en ook bij vrienden van me. en wat ik bij sommige ook doe is olie aftappen. is dan pikzwart.
nieuwe olie erin gooien en dan 6min draaien. die olie erweer uit gooien. is dan ook al goed donker weer. en dan pas filter en olie verversen en laten zitten. zo spoel ik het blok een beetje. dan gaat het vuil er meer uit.
en wordt de olie niet zo snel zwart.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 11 jan 2008, 14:35

Interessant topic!

Ivm FJR1200:
Lijkt me vrij normaal dat je zwarte olie aflaat mark. Carburatorblok met hoog specifiek vermogen draait altijd erg rijk om "pingelen" te voorkomen. Op echt hoge toerentallen krijgt de brandstof niet voldoende tijd om volledig te verbranden dus zetten gedeeltelijk verbrandde koolstofdeeltjes zich af tegen de cilinderwand die vervolgens gedeeltelijk uitgestoten worden bij de volgende verbranding OF terechtkomt in het oliecarter. Als ze in het oliecarter terechtkomen wordt de olie al snel vuil en krijg je de "zwarte olie".
Zwarte olie kan er ook op duiden dat je zuigers, zuigerringen of cilinderwanden niet meer binnen de tolerantiewaarden zitten en dus op één of andere manier verkeerd of teveel gesleten zijn.

Als ik je een tip mag geven: Na de volgende oliebeurt moet je je filtertje eens openzagen en kijken of je dikke koolstofdeeltjes, ijzervijlsel of andere rotzooi ziet zitten in de filterstructuur. Gewoon de filterdoek zover mogelijk proberen uit te rollen of uit elkaar te halen. Erg leerzaam hoor!
- Koolstof(zwarte brokjes, lijken op steentjes): te rijk mengsel
- ijzervijlsel: abnormale slijtage -> compressiemeting

Hetzelfde met de EVO. het is een turbomotor en bij turbomotoren op leeftijd kan je wel eens hebben dat er brandstof bij de olie komt met als gevolg dat je oliepeil stijgt, erg gevaarlijk voor je krukas en lagers. De balansgewichten van de krukas gaan dan in het oliebad slaan en dit kan erg nare gevolgen hebben.
Vooral bij de EVO lijkt me oliebeurt om de 2k km geen overbodige luxe. Diverse tests hebben uitgewezen dat olie na 2k km zijn beste smeereigenschappen heeft verloren.

EDIT:

Ik herinner me nog dat ik bij m'n vorige e36 M3 3.0 de olie afliet bij 205k km en de olie nog bijna goudgeel was... De meeste S-blokken houden hun smeersysteem zuiver. Hoe het bij m'n S54 zit zullen we dit weekend weten :lol:

Pascal

Bericht door Pascal » 11 jan 2008, 19:24

Oliemerk laat ook verschillen zien;mijn EVO(V) is nu 10 jaar oud,standaard en heeft 83000 km op de klok staan;olie is bij een verversingsbeurt(elke 5000 km) nog steeds goudachtig,alleen iets donkerder.
Gebruikte olie:Agip 5W-50.

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 12 apr 2008, 22:25

Ik peilde vandaag mijn olie en moest aan dit draadje denken. Olie verversen doe ik soms zelf. De vorige keer had ik de verkeerde filter mee en kwam pas na het aftappen erachter. Nieuwe olie erin en ik heb de filter dus niet vervangen. Op zich niet een groot probleem, omdat ik met deze auto door de week bijna alleen 100km+ ritjes rij en een korte interval aanhou. Het viel mij op, dat de kleur nog goudgeel was, terwijl ik toch ruim 10k gereden heb. De laatste keer heb ik Valvoline Max Life 10W-40 gebruikt. Bij de andere oliemerken en de normale Valvoline wordt de kleur altijd zwart bij deze auto. Max Life heb ik ook een aantal jaren geleden in een V40 1.8 gebruikt en daar verbaasde ik me ook over de kleur. De volgende keer zal ik het ook in mijn andere BMW gebruiken en kijken of het ook goudgeel blijft.

Plaats reactie