Meeste auto's draaien 4 a 5 duizend km per jaar met misschien een uitschieter voor de 206gti die richting de 8 a 10 duizend km per jaar gaat. Moteren draaien nog minder 3 a 5 duizend per jaar met een uitschieter voor m'n woon-werk moterscooter die circa 10-12 duizend km per jaar draait.
Wat me opvalt is dat van alles de olie (en filter) er bij verversingen na een jaar zeer schoon / als nieuw uitkomen, muv:
- M'n Yamaha FJ1200 moterfiets
- M'n Mitsubishi EVO
Uit beide komt de olie na een jaar (EVO half jaar overigens) pikzwart uit. Gisteren m'n FJ1200 gedaan. Olie die eruit komt is echt pikzwart. Toen ik het van m'n opvangbak overgoot in een jerrycan via een trechter was de (oranje) trechter helemaal zwart. Nieuwe schone olie erin. FF testritje van 20km en als ik dan door het peilglaasje kijk is het alweer pikzwart

EVO: Je doet er schone olie in, rijdt/knalt er 3 duizend km mee en 6 maanden later komt het er pikzwart uit...
BoxsterS/206gti/M3/Silvering/Burgman zijn anders. Komt gewoon bijna schone olie uit na een jaar.
Ik snap het niet, jullie ?
PS:
- Yamaha FJ1200 staat 70 duizend km op en is 2e hands gekocht en van 1993. Is dus oud beestje. EVO is van 2005, en staat iets van 14 duizend km op de klok. Heeft netjes vanaf nieuw al z'n beurtjes gehad. (Toch Andre ?

- Qua rijden / performance merk je er niets van. Zowel de FJ1200 als de EVO gaan gewoon, zoals het hoort, "af"...
Mark.