Te brede banden

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 22283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Te brede banden

Bericht door Tom » 09 jan 2008, 18:36

De Alfa moet APK gekeurd worden en de voorbanden hadden te weinig profiel. Bij de bandentoko hadden ze de banden niet op voorraad, dus hebben ze die besteld. Daarnet zijn ze eronder gezet, maar nu zie ik net dat het 225/45/17 is, terwijl er normaal 215/45/17 is wat erop zit (rondom). Ik merk er met rijden (zover ik kan beoordelen) niets van, en kom er de APK vast wel mee door ;)

Maar kan dat kwaad of boeit die ene 1cm breder niet?
Als het niet boeit dan neem ik de moeite niet om de juiste banden te laten bestellen en eronder te zetten, anders ga ik terug...

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 09 jan 2008, 18:53

Minder onderstuur? ;)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 09 jan 2008, 18:55

De alfa kan best 225 hebben denk ik. Wat belangrijk is voor het weggedrag is dat de band nog een beetje relaxt op de velg zit, dus dat je wangen niet teveel als een ballon op de velg staan. Maar met 1cm zal dat erg meevallen, tenzij je 215banden al erg breed was voor je velg. Je praat over 5mm per kant erbij zeg maar...

Tom
Berichten: 22283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 09 jan 2008, 18:56

Tja die 215/45/17 is af-fabriek om dat type velg.

Zal ff kijken of ik er een fototje van kan maken anders!?
Ze hebben er ook niets van gezegd......

Tom
Berichten: 22283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 09 jan 2008, 19:09


Online
Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 09 jan 2008, 19:57

Breedte is niet alleen een cm breder maar de wang en dus de afrolmaat ook zijn dus wat groter ook (want hoogte / breedte verhouding is gelijk = 45)

Even googlen op tire calculator en dan weet je het % dat je km teller afwijkt...

Mark.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 09 jan 2008, 20:08

Je teller geeft nu dus 1,4% te weinig aan.

Tom
Berichten: 22283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 09 jan 2008, 20:18

Juist beter gewoon laten vervangen door 215/45/17 dus?

Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 09 jan 2008, 20:35

Martijn Koevoets schreef:Je teller geeft nu dus 1,4% te weinig aan.
als het hun fout is, zou ik ze laten vervangen

je diameter is toch groter dan standaard en ik zou hem standaard willen hebben

frank

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 10 jan 2008, 13:33

Ha, die Tom;

Zo op het oog is het verschil niet al te schokkend, dus je zult er zelf waarschijnlijk weinig of nix van merken.
Belangrijkste nadeel lijkt mij dat je ABS nu verschillende signalen van de voor- en achteras krijgt. :?
Weet niet of dat kwaad kan.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jan 2008, 13:53

Nee, kan geen kwaad.

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 10 jan 2008, 14:05

Ha, die Cav;

Da's mooi; ik had ooit ergens gelezen dat sommige merken waarschuwen voor het mixen van bandenmaten omdat de ABS-regelunit er door van slag zou kunnen raken. Loos alarm, dus?

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 10 jan 2008, 14:10

Voor de ABs kan ik het me ook niet voorstellen, maar de ESP zou er toch wel naar moeten kijken, niet?

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 10 jan 2008, 14:30

Ha, die Geelhoed;

Signalering is in wezen dezelfde; te grote draaiverschillen van de wielen. Maar misschien valt dit verschil(letje) wel binnen de marges waarbinnen ABS (en ESP mogelijk ook) functioneert.

Gebruikersavatar
Geelhoed
Berichten: 1476
Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51

Bericht door Geelhoed » 10 jan 2008, 14:41

ABS kijkt naar de vertraging van het wiel, dat is voldoende om de remkracht te moduleren.

Bij ESP moet je ook de snelheidsverschillen in acht nemen maar dara zal ook wel naar de versnelling of vertraging gekeken worden.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 10 jan 2008, 15:14

Volgens mij zijn in elk geval oudere BMW(/Bosch) ABS systemen wel degelijk gevoelig voor tè grote omwentelingsverschillen.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 10 jan 2008, 15:48

Klopt, bij de speedster moet je ook een ander ABS systeem monteren als je naar een 16inch voor - 17inch achter set-up gaat. Het standaard speedster ABS kan maar met een standaard klein verschil tussen voor en achteras werken (4% ofzo)

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 10 jan 2008, 16:19

Een E30 wordt er ook niet blij van.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43110
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 10 jan 2008, 21:42

Tom schreef:Juist beter gewoon laten vervangen door 215/45/17 dus?
Zou ik wel doen.
Zeker omdat je hem wilt verkopen.
Als ik zou komen kijken en zie dat er voor een verkeerde maat zit en achter de goede (4x verkeerd is nog tot daar aan toe) dan had ik er al niet veel zin meer in.
Helemaal als voor breder is dan achter.
Ik heb rare kronkels... :wink:
Dat soort dingen storen mij.
Dus veranderen die hap :lol:

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 11 jan 2008, 00:22

Ha, die Arthur;

"Helemaal als voor breder is dan achter."

Is bij een FWD toch niet zo heel gek, hoor. Die zijn immers in beginsel altijd wat onderstuurd afgesteld. Om de boel dus echt in balans te brengen is iets breder rubber voor helemaal niet zo'n vreemd idee. Wordt/werd bij sommige FWD-racers ook nog wel gedaan (voor zover reglementen het toelaten natuurlijk): ik herinner me met name 80's Group II FWD Audi Coupé GT's met zo'n setup. (Opa vertelt.... :roll: )

Overigens ben ik het met je eens dat het bij verkoop een rare indruk kan wekken, hoor.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Bericht door Mari Oh Oh! » 11 jan 2008, 09:28

Ik vind het zeer lelijk om voor bredere banden te hebben(bijna net zo erg als een duidelijk smallere spoorbreedte achter(de franse slag :)). Bovendien kan het zijn dat je last krijgt van tè heftige lift-off oversteer(denk aan filmpje van een 206 die zich in een bergwand boort). Ik zou dan eerder de achterbanden naar voren halen waarmee je gelijk het probleem van de snelheidsmeter oplost.

Gebruikersavatar
peer
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 jan 2008, 08:58
Locatie: mol

Bericht door peer » 11 jan 2008, 10:08

Hoe zit dat eigenlijk met de keuring in nederland? In belgie mag je namelijk voor en achter niet een verschillende maat hebben. Dus in belgie is dit een afkeurpunt. (Tenzij de auto fabrieksaf al verschillende maten heeft)

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 11 jan 2008, 15:44

Ha, die Peer;

Volgens de letter van de wet mag in Nederland de bandenmaat ook niet afwijken van die waarmee de auto oorspronkelijk is toegelaten. De jaarlijkse APK is echter lang niet zo streng en let alleen op zaken als dezelfde maat, merk & type op één as, voldoende profiel en dergelijke veiligheidsrelevante zaken.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 11 jan 2008, 16:15

Ik zou het niet accepteren, beetje vreemde combi ook, voor bredere dan achter :roll:

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 13 jan 2008, 22:13

ik heb op de BMW en op de Volvo resp 205/55 voor en 225/50 achter zitten.
Op beide auto's heb ik caster en camber aangepast dus meer grip op de vooras en daarom ook de achteras van een bredere maat voorzien ter compensatie. Ik vind dat echt heerlijk rijden. Alpina doet dat ook al sinds tijden op hun auto's.
De Volvo heeft ABS en dat heeft nergens last van, ook geen error-codes.

215 bandenmaat was misschien wel moeilijk leverbaar?

Op mijn T5R had ik 205/45x17 en ook bij die maat kreeg ik vaak te horen dat het een ongewone maat was. (dus duur)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Robbert92 en 2 gasten