Ervaring met Rx7's?

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Ervaring met Rx7's?

Bericht door Roman » 03 jan 2008, 14:12

Net te horen gekregen dat een vriendin van me gratis een oude Rx7 mag ophalen bij iemand. Volgens mij is het het eind jaren tachtig model.

Schijnt nog gewoon te rijden en de motor etc schijnt ook nog ok te zijn.

Later vanmiddag als het goed is krijg ik wat meer details over het jaartal en model etc.

Maar iemand ervaring met die oude Rx7's? Wat zijn de zwakke punten?

Omdat zij het gratis heeft gekregen, en toch al een auto heeft om dagelijks te gebruiken kreeg ik het idee om er misschien voor het circuit wat aan te doen. Geen idee in wat voor staat de auto verkeerd, misschien is het het wel helemaal niet waard. Maar ja, misschien wel?

Iemand iets erover te zeggen?

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 03 jan 2008, 14:33

Weet technisch niks maar je ziet ze wel vaak als driftwagens toch? Heel stoer 8)

Gebruikersavatar
Harm Koks
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 nov 2007, 11:30
Locatie: LSD

Bericht door Harm Koks » 03 jan 2008, 15:48

Zoiets gebeurt mij nou nooit he :)

Uhm ben er ook niet helemaal in thuis. Behalve het feit dat ze iets meer olie lusten vanwege olie die standaard word meeverband. De apexseals kunnen gaan bij slechte koeling. En dat het echt onwijs coole auto's zijn :)

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 03 jan 2008, 16:44

Even wat meer info gekregen
13b gasoline rotary engine,70km,1986,mk2 non-turbine
Ben benieuwd 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 03 jan 2008, 17:07

Stephane heeft toch zo'n auto gehad ?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 03 jan 2008, 17:41

Roman schreef:Even wat meer info gekregen
13b gasoline rotary engine,70km,1986,mk2 non-turbine
Ben benieuwd 8)
Ik heb zo 1 gehad...heerlijk destijds net een straaljager als je doortrekt..echter ik kreeg ook te maken met de schijven die kapot gingen...revisie destijds iets van 5.000,-gulden, nwe motor net zoiets en als ik dat deed en de kosten betaalde en het werk zou ik er niks meer voor krijgen dan max mijn ingestoken geld, toen heb ik de auto zo verkocht en 5.000,-gulden minder en hup verkocht, scheelde weer werk, dus best leuk, maar als je wat krijgt kun je er beter een andere motor in gooien? doen die Amerikanen dat ook niet? proppen er een dikke V8 small block in 8)

Gebruikersavatar
cooldragon
Berichten: 857
Lid geworden op: 27 nov 2006, 17:52

Bericht door cooldragon » 03 jan 2008, 20:58

als de auto altijd netjes is warmgereden en niet teveel korte ritjes mee gemaakt zijn dan moet het olieverbruik nog wel redelijk binnen de perken blijven, maar helaas is dat niet altijd het geval geweest bij veel gebruikte RX-7's

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 03 jan 2008, 22:03

Rico v Velzen schreef:Stephane heeft toch zo'n auto gehad ?
Klopt inderdaad, Rico. Dit is dezelfde als die ik heb gehad, een 13B. Dat is de 2e generatie.

Wat cooldragon al zegt klopt. Warmrijden is belangrijk bij wankels. Versleten rotortips zorgen voor olieverbruik. Verder de uitlaten, die door de warmte ook nogal wat te lijden hebben. En de kwaliteit van origineel was niet 100% super. Verder heb ik zelf ook problemen gehad met de koeling, ook omdat het allemaal wat warmer wordt. Destijds andere radiateur, slangen en thermostaat er op moeten laten zetten.

Ook is het altijd belangrijk dat je de motor altijd even warm rijdt en niet zomaar even kort start. Dan kan er vet op de bougies slaan (meerdere, onder en boven in de kamer) en krijg je hem niet meer gestart. Dus ook niet met startkabels, omdat de bougies dus vet zijn.

Algemeen gezegd is het altijd belangrijk om hem warm te rijden, maar als ik het me goed herinner zit er een olietemperatuurmeter in. Niet geschikt voor boodschappenritjes in ieder geval. Dan rijd je de motor stuk!

Verder is het olieverbruik (waarschijnlijk, wat cooldragon al zegt) aan de hoge kant en ook is het benzineverbruik tamelijk hoog.

Maar, en dat is de charme, het geluid van een wankelmotor is verslavend. Kans is groot dat ik er nog eens eentje als klassieker op de kop ga tikken.

Voor onderdelen/reparatie kun je bij Pim v.d. Burgt terecht:
http://www.euro-rotor.nl/

P.S. @Rico: Was koud maar wel gezellig in Groningen gisteren :)

[img:1280:699]http://www.8200rpm.com/gallery/101/grmrkt.jpg[/img]

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 jan 2008, 00:10

ha leuke foto, maar inderdaad koud brrr.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast