Net een nieuw blokje in de e30 325i gelepeld. Nu valt vooral op bij wat hogere toeren (nog maar max 5000rpm gedaan) dat er nogal wat rook uitgeblazen wordt. Ik hoor van mijn monteur dat dit kan komen door wat hard geworden zuigerveren en dat het misschien vanzelf wat weg zal gaan na een paar flinke lange stukken inrijden. Het blok is natuurlijk een 2ehandsje met wat kms erop dus het blijft alijd de vraag in wat voor staat echter vroeg ik mij af wat ik nog meer kan doen.
Hoor vaak van de mensen die ZAC rijden dat ze altijd het e30 blok van tevoren even een beurt geven. Iemand nog tips? Ik ga de komende tijd even rustig het blok in laten lopen, flink wat kms aan 1 stuk en niet te zwaar belasten om te kijken of het verbeterd.
Wat kan ik doen als het niet verbeterd? Dacht aan nieuw setje lagerschalen en zuigerveren?
witte rook e30
- MX5T
Re: witte rook e30
dan hoop ik voor jou dat ze niet zacht worden want dat is ook niet echt wenselijkSjef schreef:Ik hoor van mijn monteur dat dit kan komen door wat hard geworden zuigerveren

witte rook........uit de uitlaat, nadat de uitlaat goed doorgewarmd is en geen condensrook meer uitblaast? zo ja dan duidt dit hoogstwaarschijnlijk op water in de verbrandingsruimte; mogelijk lekke koppakking of scheurtje in de kop.
bij een garage de koelvloeistof laten testen op CO
indien de rook niet echt wit maar wat blauwachtig is dan is het eerder olieverbranding wat inderdaad kan komen door vastzittende zuigerveren of "verglaasde" zuigerveren. het eerste is te verhelpen met flink belasten van de motor of een motorschoonmaakadditief aan de olie toevoegen (gebruiksaanwijzing goed opvolgen). het tweede is operatief.......zuigerveren vervangen.
de olieverbranding kan uiteraard ook komen door versleten of "hard" geworden klepseals of uitgeslagen klepgeleiders.
indien het olieverbruik niet hoger ligt dan 1:500 en je op een budget zit dan lekker laten zoals het is en met een goedkopere olie rijden (en bijvullen)
- Niels
- Auto: Prius+
DT heeft het allemaal al gezegd
Mijn eerste Golf verbruikte olie iets wat volgens de monteurs onmogelijk was bij een onverwoestbare 1.8 De oplossing was om em goed op z'n staart te trappen om zodoende de koolafzetting los te branden. Zo gezegd zo gedaan.........niet veel later oliepomp kapot en het blok naar z'n grootje
Wees gewaarschuwd

Mijn eerste Golf verbruikte olie iets wat volgens de monteurs onmogelijk was bij een onverwoestbare 1.8 De oplossing was om em goed op z'n staart te trappen om zodoende de koolafzetting los te branden. Zo gezegd zo gedaan.........niet veel later oliepomp kapot en het blok naar z'n grootje

Wees gewaarschuwd

- Sjef
Goed, een update.
De rook is al vrijwel weg, alleen bij hoge toeren een beetje. Vooral bij terugschakelen zie je een licht blauwig pluimpje uit de uitlaat komen als je achter de auto rijdt. Denk gevalletje van klepseals die af en toe wat olie dr uit gooien dus. Niet al te ernstig, goed olieverbruik in de gaten houden.
Wat ik me afvroeg, weet iemand waar je het motornummer kunt ontdekken van je e30blok. Ik zoek maar heb nog niet gevonden
Ben nu wel nieuwsgierig eigenlijk.
De rook is al vrijwel weg, alleen bij hoge toeren een beetje. Vooral bij terugschakelen zie je een licht blauwig pluimpje uit de uitlaat komen als je achter de auto rijdt. Denk gevalletje van klepseals die af en toe wat olie dr uit gooien dus. Niet al te ernstig, goed olieverbruik in de gaten houden.
Wat ik me afvroeg, weet iemand waar je het motornummer kunt ontdekken van je e30blok. Ik zoek maar heb nog niet gevonden