witte rook e30

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

witte rook e30

Bericht door Sjef » 31 dec 2007, 16:40

Net een nieuw blokje in de e30 325i gelepeld. Nu valt vooral op bij wat hogere toeren (nog maar max 5000rpm gedaan) dat er nogal wat rook uitgeblazen wordt. Ik hoor van mijn monteur dat dit kan komen door wat hard geworden zuigerveren en dat het misschien vanzelf wat weg zal gaan na een paar flinke lange stukken inrijden. Het blok is natuurlijk een 2ehandsje met wat kms erop dus het blijft alijd de vraag in wat voor staat echter vroeg ik mij af wat ik nog meer kan doen.

Hoor vaak van de mensen die ZAC rijden dat ze altijd het e30 blok van tevoren even een beurt geven. Iemand nog tips? Ik ga de komende tijd even rustig het blok in laten lopen, flink wat kms aan 1 stuk en niet te zwaar belasten om te kijken of het verbeterd.

Wat kan ik doen als het niet verbeterd? Dacht aan nieuw setje lagerschalen en zuigerveren?

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: witte rook e30

Bericht door MX5T » 01 jan 2008, 18:28

Sjef schreef:Ik hoor van mijn monteur dat dit kan komen door wat hard geworden zuigerveren
dan hoop ik voor jou dat ze niet zacht worden want dat is ook niet echt wenselijk :)

witte rook........uit de uitlaat, nadat de uitlaat goed doorgewarmd is en geen condensrook meer uitblaast? zo ja dan duidt dit hoogstwaarschijnlijk op water in de verbrandingsruimte; mogelijk lekke koppakking of scheurtje in de kop.

bij een garage de koelvloeistof laten testen op CO

indien de rook niet echt wit maar wat blauwachtig is dan is het eerder olieverbranding wat inderdaad kan komen door vastzittende zuigerveren of "verglaasde" zuigerveren. het eerste is te verhelpen met flink belasten van de motor of een motorschoonmaakadditief aan de olie toevoegen (gebruiksaanwijzing goed opvolgen). het tweede is operatief.......zuigerveren vervangen.
de olieverbranding kan uiteraard ook komen door versleten of "hard" geworden klepseals of uitgeslagen klepgeleiders.
indien het olieverbruik niet hoger ligt dan 1:500 en je op een budget zit dan lekker laten zoals het is en met een goedkopere olie rijden (en bijvullen)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 jan 2008, 19:31

DT heeft het allemaal al gezegd :wink:

Mijn eerste Golf verbruikte olie iets wat volgens de monteurs onmogelijk was bij een onverwoestbare 1.8 De oplossing was om em goed op z'n staart te trappen om zodoende de koolafzetting los te branden. Zo gezegd zo gedaan.........niet veel later oliepomp kapot en het blok naar z'n grootje :lol:

Wees gewaarschuwd :wink:

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 01 jan 2008, 19:52

Thanx DT

Uiteraard hard geworden klepseals :) is mijn foutieve bewoording, niet de monteur, hehe :)

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 08 jan 2008, 11:47

Goed, een update.

De rook is al vrijwel weg, alleen bij hoge toeren een beetje. Vooral bij terugschakelen zie je een licht blauwig pluimpje uit de uitlaat komen als je achter de auto rijdt. Denk gevalletje van klepseals die af en toe wat olie dr uit gooien dus. Niet al te ernstig, goed olieverbruik in de gaten houden.

Wat ik me afvroeg, weet iemand waar je het motornummer kunt ontdekken van je e30blok. Ik zoek maar heb nog niet gevonden :) Ben nu wel nieuwsgierig eigenlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SlowCo en 5 gasten