Het is nog altijd een waanzinnig fijne auto om te rijden: snel en comfortabel maar voor de praktische taken die af en toe de kop opsteken is hij toch te onhandig. Meer dan één passagier kun je met goed fatsoen niet meenemen en hoewel hij afgelopen zomer op vakantie ruim genoeg bleek heb je een probleem als je iets wilt meenemen dat niet in de kofferbak past.
Nu misbruiken we de V50 nog voor incidentele tripjes naar de Ikea en de bouwmarkt, maar dat gaat zometeen dus niet meer.
Ik zoek dus wat anders, een stationwagon of een grote sedan. Afgelopen zomer stond ik op het punt een X5 aan te schaffen maar hoewel de eerste 3.0dtjes inmiddels tweedehands op de markt beginnen te komen wil ik niet nog een keer rond de 90 mille aan een auto uitgeven...dit nog los van ecologische redenen. De eerste 40k mag je na een jaar al afscheid van nemen en daar heb ik geen zin in.
Ik schat dat ik bij de BMW-dealer nog ongeveer 50-52 mille terugkrijg voor mijn 6 (sept. 2004, 61k op de teller, biedingen welkom

Logische opvolger voor een 6 is een 5-serie touring, maar eigenlijk vind ik dat gewoon een lelijk ding - in tegenstelling tot de gewone E60 sedan, die een bepaalde 'presence' heeft. De 5 geeft ook meteen de mogelijkheid om naar diesel over te stappen, wat qua brandstofkosten het nodige scheelt. Elke keer voor 90-100 euro in de tank kwakken gaat je wel tegenstaan.
Een 535d of 530d is een mooie optie, hoewel ik ook wel met een half oogje naar een jonge 335i touring of 335d touring kijk. Wel kleiner, maar ook wat beter vormgegeven (imho dan). Helaas zijn die nu nog aardig aan de prijs (±65k)
Een andere mogelijkheid is een dikke directielimo aanschaffen. De tweedehandsprijs van de gemiddelde A8 of 7-serie diesel is best scherp, nog afgezien van een extreem ongewilde auto als de Phaeton.
Je kunt een shitload in de kofferbak kwijt en de passagiers achterin hebben over ruimte niet te klagen. Probleem is alleen dat je er echt nooit meer vanaf komt.
In ieder geval: wat ik nodig heb zijn a) ruimte, b) luxe en c) vermogen. Voor minder dan 200 pk doe ik het niet.
Wat zouden jullie doen?