Nieuwe 'family'car

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Nieuwe 'family'car

Bericht door Daniel » 30 dec 2007, 17:11

Nu over een week of twee mijn A5 wordt afgeleverd en de Volvo aanstaande vrijdag terug naar de leasemaatschappij gaat begint het moment dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn 645 toch wel dichterbij te komen.

Het is nog altijd een waanzinnig fijne auto om te rijden: snel en comfortabel maar voor de praktische taken die af en toe de kop opsteken is hij toch te onhandig. Meer dan één passagier kun je met goed fatsoen niet meenemen en hoewel hij afgelopen zomer op vakantie ruim genoeg bleek heb je een probleem als je iets wilt meenemen dat niet in de kofferbak past.
Nu misbruiken we de V50 nog voor incidentele tripjes naar de Ikea en de bouwmarkt, maar dat gaat zometeen dus niet meer.

Ik zoek dus wat anders, een stationwagon of een grote sedan. Afgelopen zomer stond ik op het punt een X5 aan te schaffen maar hoewel de eerste 3.0dtjes inmiddels tweedehands op de markt beginnen te komen wil ik niet nog een keer rond de 90 mille aan een auto uitgeven...dit nog los van ecologische redenen. De eerste 40k mag je na een jaar al afscheid van nemen en daar heb ik geen zin in.
Ik schat dat ik bij de BMW-dealer nog ongeveer 50-52 mille terugkrijg voor mijn 6 (sept. 2004, 61k op de teller, biedingen welkom ;)) en met 10k bijlappen vind ik het wel goed geweest. Het budget is aldus ongeveer 60k, maar minder = beter.

Logische opvolger voor een 6 is een 5-serie touring, maar eigenlijk vind ik dat gewoon een lelijk ding - in tegenstelling tot de gewone E60 sedan, die een bepaalde 'presence' heeft. De 5 geeft ook meteen de mogelijkheid om naar diesel over te stappen, wat qua brandstofkosten het nodige scheelt. Elke keer voor 90-100 euro in de tank kwakken gaat je wel tegenstaan.
Een 535d of 530d is een mooie optie, hoewel ik ook wel met een half oogje naar een jonge 335i touring of 335d touring kijk. Wel kleiner, maar ook wat beter vormgegeven (imho dan). Helaas zijn die nu nog aardig aan de prijs (±65k)
Een andere mogelijkheid is een dikke directielimo aanschaffen. De tweedehandsprijs van de gemiddelde A8 of 7-serie diesel is best scherp, nog afgezien van een extreem ongewilde auto als de Phaeton.
Je kunt een shitload in de kofferbak kwijt en de passagiers achterin hebben over ruimte niet te klagen. Probleem is alleen dat je er echt nooit meer vanaf komt.

In ieder geval: wat ik nodig heb zijn a) ruimte, b) luxe en c) vermogen. Voor minder dan 200 pk doe ik het niet.
Wat zouden jullie doen?
Laatst gewijzigd door Daniel op 31 dec 2007, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 30 dec 2007, 17:24

Phaeton, alhoewel ik dit soort directielimousine-auto's wel een beetje oude lullebakken vind.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 30 dec 2007, 17:24

E36 M3 of een 135i. ;)

Serieus? Een 335d touring, doet et volgens mij super naast een benzine-A5.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 30 dec 2007, 17:30

een (zwarte) 335d Touring + M-pakket en blackline achterlichten is bloedmooi

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 30 dec 2007, 17:34


Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 30 dec 2007, 17:39

Misschien een A6 3.0TDI avant een optie?

Gebruikersavatar
cooldragon
Berichten: 857
Lid geworden op: 27 nov 2006, 17:52

Bericht door cooldragon » 30 dec 2007, 17:48

met zo'n sjieke coupe als de A5 voor "erbij" zou ik toch voor een X5 of Q7 (of evt Range Rover of RX 400h) gaan, andere optie idd een A6 avant of 5 serie touring(die ik ook niet zo mooi vind) maar t.o.v. een A4 of 3 serie station leveren die niet ZOveel extra ruimte

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 30 dec 2007, 17:54

Persoonlijk vind ik de E60 5-serie ook niet heel erg mooi alhoewel de Touring wel mooi kan zijn in de juiste kleuren combi. Een A6 zou dan mijn voorkeur hebben. Als het kleiner mag dan ging ik voor een A4 Avant 3.0TDI maar voor de zekerheid ging ik wel proefrijden in een 335D :wink: In de A4 heb ik wel eens gereden en dat is helemaal mijn ding (behalve financieel nog niet..) maar de twin turbo van BMW zal ook zeker indruk maken.

Als het allemaal wat meer mag kosten in gebruik stap dan eens in een A8 V8 TDI 8)

Tom
Berichten: 22295
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 30 dec 2007, 17:58

Ik zou geen 70k uitgeven aan een auto die je vooral voor de ruimte koopt, vanwege wat incidentele tripjes naar de Ikea.
Mijn keus zou een Skoda Octavia Combi met DSG of Honda Accord Tourer met 2.2cdti zijn, en van de 35k die je overhoud een leuke auto voor erbij kopen (350Z/Z4/etc. met de kop eraf). Heb je een A5 3.2 quattro met net voorkomen, goed uitgeruste Octavia/Accord voor de standaard ritjes en een leuke sportieve kar voor de weekenden.

Zal jouw keuze niet zijn zover ik je ken, dus daarom zet ik in op de 335i touring. Nut van een vijf serie ontgaat mij een beetje.

Wouter81
Berichten: 9437
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 30 dec 2007, 17:59

Een RS4 Avant natuurlijk :)

Zoiets bijv: http://zoek.autotrader.nl/www/cars_adve ... d=97247219#

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 30 dec 2007, 18:49

S4 :p

Gebruikersavatar
cooldragon
Berichten: 857
Lid geworden op: 27 nov 2006, 17:52

Bericht door cooldragon » 30 dec 2007, 19:48

idd een S4, een 2007 RS4 avant krijg je niet voor die prijs.....

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5089
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 30 dec 2007, 20:06

Gewoon een 335d touring met m-pakket, genoeg ruimte, genoeg pk's en een net voorkomen...

[img:899:600]http://www.exclusieve-auto.herwin-dakar ... 20002..jpg[/img]

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 30 dec 2007, 21:30

Marc RS4 schreef:Misschien een A6 3.0TDI avant een optie?
Veel ruimte, maar rijdt saai en is echt een onwijze zakenlullenbak..precies de reden waarom ik geen A6 wilde leasen :)
Tom schreef:Heb je een A5 3.2 quattro met net voorkomen, goed uitgeruste Octavia/Accord voor de standaard ritjes en een leuke sportieve kar voor de weekenden.
Ja doei, ik ga geen vier auto's voor de deur zetten :) Octavia hoef ik niet, die Accord is al helemaal vreselijk.

335d lijkt populair. Ekris heeft een 335d touring high executive met leer en navi uit januari 2007 staan met 31k op de teller voor 65 mille. Lijkt mij eigenlijk best duur, gezien het feit dat een nieuwe 335d HE 67k is. Ze hebben ook een 335i touring HE met alle M-goodies met 7k op de teller voor hetzelfde bedrag...lijkt me dan interessanter.

Online
Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2350
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Nieuwe 'family'car

Bericht door Will F. » 30 dec 2007, 22:05

Daniel schreef:Een andere mogelijkheid is een dikke directielimo aanschaffen. De tweedehandsprijs van de gemiddelde A8 of 7-serie diesel is best scherp, nog afgezien van een extreem ongewilde auto als de Phaeton.
Je kunt een shitload in de kofferbak kwijt en de passagiers achterin hebben over ruimte niet te klagen. Probleem is alleen dat je er echt nooit meer vanaf komt.
Nadeel v.e 'limo' uit eigen ervaring: Parkeren wordt een nog groter probleem dan het al is. Alhoewel ze wel ultiem comfortgevoel bieden zou ik het niet weer doen; ik zou kiezen voor 'n 530d sedan of 3 touring. proefrit zou weleens in het voordeel van de vijf uitkunnen vallen omdat je met de 645 al aardig wat gewend bent qua veercomfort. S4 avant is mischien ook wat (autoflevo.nl heeft er eentje staan van '06).

Style
Berichten: 742
Lid geworden op: 30 dec 2007, 21:54
Locatie: Vught

Bericht door Style » 30 dec 2007, 22:06

*droom* --> M5 Touring of RS4 Avant of de nieuwe RS6 8)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 dec 2007, 00:37

Hoeveel kilometers ga je er jaarlijks mee maken?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 31 dec 2007, 01:04

Mooi luxe probleem Daniel :lol: Wat ik zou doen ? ik denk gewoon een mooi aangeklede 325i touring, van een jaartje oud ofzo.

Voor het doel lijkt me een 335i/335d niet echt nodig, en een 325i heeft echt plenty power IRL. Ik was er in ieder geval wel van onder de indruk. (toch een M3 gewend)

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 31 dec 2007, 09:30

Niels schreef:Hoeveel kilometers ga je er jaarlijks mee maken?
Mijn 6 heb ik in bijna twee jaar nu ongeveer 35.000 km mee gereden. Dus het zal zo 15-20k per jaar zijn.

Rico: tsja, 325 (of een 525/530) is ook een erg capabele auto maar toch, dan gaat er wel iets knagen. Ik doe er iets speciaals voor weg, dan steekt het een beetje dat je er een - met alle respect - vrij modale auto voor terug krijgt. Als het gemiddeld moest zijn nam ik wel een Volvo V70 uit 2002: rijdt op zich vrij aardig, kan een shitload in mee en als je de D5 neemt is ie nog zuinig ook. En je haalt ze voor 20k :)
Maar inderdaad, voor alledag is zoiets voldoende.

Ik moet toch zeggen, zo'n 7-serie schrijft echt bizar hard af: Ekris heeft een 745 uit januari 2004 met 52k op de teller en die moet nog 45k opbrengen. Da's hetzelfde als ze vragen voor een 525i uit hetzelfde jaar met 75k gereden :shock: Hoewel ik niet dat dat ze me geld gaan teruggeven...maar dat kunnen we dan weer gebruiken om de Cooper om te ruilen voor een nieuwe Cooper S ;)
Alleen het parkeren (en het verbruik, en de verzekeringspremie) blijft dan een issue. Nieuwwaarde van een 745 is ongeveer gelijk aan een 645 dus verzekeren blijft ongeveer even duur, hij is 20 cm langer dus dan pas ik nog steeds niet in de meeste parkeervakken. Verbruik zal iets hoger zijn, gezien het 250 kg hogere gewicht.

Dagelijkse kosten zijn dus hoog maar qua afschrijving heb je het grootste leed wel gehad, in tegenstelling tot als je nu een 335i/d uit 2007 haalt...daar gaat in het komende jaar nog zeker 20k vanaf.
Zelfde eigenlijk als je nu nog eens 60-65k gaat neertellen voor een 5-serie van 2 jaar oud, die is over 2 jaar ook weer zeker 30k lichter geworden.
In die zin is het wel nuttiger om iets te kopen dat wel aan de ruimte-eisen voldoet maar voor de rest zo goedkoop mogelijk is.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 1002
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Bericht door Sander » 31 dec 2007, 11:37

Je zegt dat je geen "normale" auto wilt maar iets speciaals.
Natuurlijk ruil je je luxe 6-serie in op iets, maar vergeet niet dat je hem nu juist weg wil doen om een doel te bereiken >> ruimte.

Dus dan zul je gewoon concessies moeten doen. Je wilt niet minder dan 200pk en veel ruimte, maar geen hoge afschrijving.
Nou dan blijft er al niet veel over... wil je weinig afschrijving moet je een Aygo kopen (geintje).

Maar met jou wensen (met als belangrijkste punt de afschrijving mee te nemen) kom je al uit bij een;

- Ford S-MAX 2.5 20v Turbo (http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 9&cache=no )
- Mazda 3 MPS ( http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 1&cache=no )
- Opel Vectra GTS OPC ( http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 7&cache=no )
- Opel Zafira OPC ( http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 2&cache=no )
- Peugeot 407 SW ( http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 7&cache=no )


En een paar onder de 200pk
- Seat Altea XL Stationwagon ( http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 5&cache=no )
- Toyota Avensis Wagon ( http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 2&cache=no )

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22506
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 31 dec 2007, 12:01

Met die kilometers per jaar en het gevoel wat speciaals weg te doen is er maar een optie en dat is een RS4 (B7) avant 8) Alleen is 70K dan weer wat krap tenzij je voor wat ouder (B5 of B6=S4) spul gaat. Man wat verkeer je in een moeilijke situatie :P

Afschrijven ga je sowiezo. Procentueel zal een nieuwe 3-serie of A4 harder afschrijven maar in absolute waarde daalt een 7-serie of A8 van 2005 ook nog wel aardig denk ik zo. Als je dan de gebruikskosten er naast legt maakt het nauwelijks uit wat je gaat rijden :wink:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Bericht door Maus335i » 31 dec 2007, 14:04

Die A8 W12 van mij niks voor je dan? :D

Parkeren met een 7serie of een A8 is geen enkel probleem, die dingen hebben zowel voor als achter gewoon parkeersensoren. Zelfs met de A8 Lang heb ik amper problemen gehad met parkeren, maar ik woon dan ook in Friesland.

Voor vakanties? De ruimte in de kofferbak is werkelijk massaal en je kan in een slag doorrijden naar Zuid-Frankrijk of Italië (op tankbeurten na). Door de mate van comfort merk je helemaal niets van vermoeidheid. Maar ik was dan ook erg verwend met een automaat, actieve cruise control, dubbel glas om het windgeruis tegen te gaan en een W12 die nog steeds amper toeren doet boven de 200km/u. Ook de massage- en ventilerende stoelen helpen natuurlijk mee :D

Dit is geen reclame praatje trouwens, de meeste 7series en A8'en zijn gewoon standaard met dit soort opties uitgevoerd. Voor jouw doel zou een limo juist perfect zijn denk ik (of een degelijke SUV a la X5 of Q7).

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 31 dec 2007, 14:49

Maurice Graber schreef:Die A8 W12 van mij niks voor je dan? :D
Ik vind het echt een waanzinnige auto maar hij is qua running costs te duur naar mijn smaak: verzekering, wegenbelasting en brandstofverbruik zijn allemaal nogal pittig denk ik zo :)
Een gewone A8 3.0TDI zou ik nog wel overwegen, hoewel mijn vrouw dan echt weigert te rijden :)

Een RS4 klinkt wel cool maar is denk wat te hardcore voor mijn wensen. Een S4 Avant zou een aardig alternatief zijn, maar dan wil ik hem wel van 2005 of nieuwer. Bij Audi.nl kan er maar eentje vinden en die is dan weer meteen van 2007 en 72 mille..vind ik teveel.
Laatst gewijzigd door Daniel op 31 dec 2007, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 31 dec 2007, 14:58

Daniel jij had je V50 2.0d toch laten chippe? Hoe beviel dat, significant verschil?

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 31 dec 2007, 15:08

Verschil is behoorlijk merkbaar ja, hoewel hij naar mijn indruk na de laatste reload het eerdere vermogen (tegen de 185 pk bij 30 graden buitentemperatuur) nooit meer gehaald heeft. Qua top maakt het volgens mij niet veel uit - ik heb nooit harder gereden dan 210 teller met deze auto...ik ben er nooit op zomerbanden mee in Duitsland geweest en voor Nederland is de aanloop die je nodig hebt om over de 200 te komen me wat te lang. Tussenacceleratie is wel veel beter, met name als je boven de 2000 rpm blijft. Dan krijg je echt een onwijze duw in je rug, wat je bij de standaard 2.0d niet hebt.

Een paar nadeeltjes zijn er wel: de tractiecontrole is niet echt berekend op dit vermogen, de voorbanden slijten daardoor nogal vlot en het heeft bij mij heel wat bijgeluiden in de aandrijflijn opgeleverd. Één keer is de turboslang eraf geschoten, verder is er nooit wat kapot gegaan. Maar goed, de auto wordt ingeleverd met net 70k op de teller waarvan zo'n 60k getuned is gereden. Hoe het op de echt lange termijn gaat weet ik dus niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], beske, Spinazie en 2 gasten