Omdat straks vrijwel alles nieuw is aan de M5 denk ik er over na om gelijk het diff beet te pakken. Wellicht 40% sper i.p.v. 25%. Maar dan ook gelijk iets veranderen aan de eind overbrenging omdat ik de top van circa 280km/h op de Nordschleife helemaal niet nodig heb. Als ik het goed heb zou een verandering inhouden dat de top lager zou worden, maar de acceleratie sneller. Als dat zo is, waar moet ik dan naar toe voor een dergelijke ombouw?
Grt. Dick
eind overbrenging veranderen?
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Je kunt dit heel makkelijk berekenen. Bert M3 heeft hier een mooie spreadsheet voor. Een kortere overbrenging ( dus een hoger getal
) zorgt voor snellere acceleratie en minder topsnelheid.
Ik heb toevallig laatst ook een diff laten reviseren en ombouwen naar 40% sper, bij Bas Roos. Ben er heel erg tevreden over.

Ik heb toevallig laatst ook een diff laten reviseren en ombouwen naar 40% sper, bij Bas Roos. Ben er heel erg tevreden over.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Elke zaak die wat met BMW's & autosport doet zou dat moeten kunnen.
Ik heb het destijds bij Hein Koopman laten doen, maar bijv. Bas Roos, JR, enz kunnen het ook allemaal.
Volgens mij hebben de 3.6 en de 3.8 alle 2 een type 210 groot diff, alleen is die van de 3.6 standaard al veel korter. Die hebben als het goed is 3.91 terwijl de 3.8 een 3.23 diff heeft.
Bij een 3.91 is het iets lastiger om een nog kortere overbrenging te vinden omdat je niet zomaar iets van een andere auto gebruiken kan, bijvoorbeeld E46 M3 oid. Dus dat zal dan wel bij BMW Motorsport zelf vandaan moeten komen denk ik, of een aftermarket bedrijf die kroon en pignontandwielen maakt.
Berekenen kan je hiermee:
http://www.turnzero.com/technical_resou ... calculator
Alleen even MPH x 1,609 doen voor km/u
Ik heb het destijds bij Hein Koopman laten doen, maar bijv. Bas Roos, JR, enz kunnen het ook allemaal.
Volgens mij hebben de 3.6 en de 3.8 alle 2 een type 210 groot diff, alleen is die van de 3.6 standaard al veel korter. Die hebben als het goed is 3.91 terwijl de 3.8 een 3.23 diff heeft.
Bij een 3.91 is het iets lastiger om een nog kortere overbrenging te vinden omdat je niet zomaar iets van een andere auto gebruiken kan, bijvoorbeeld E46 M3 oid. Dus dat zal dan wel bij BMW Motorsport zelf vandaan moeten komen denk ik, of een aftermarket bedrijf die kroon en pignontandwielen maakt.
Berekenen kan je hiermee:
http://www.turnzero.com/technical_resou ... calculator
Alleen even MPH x 1,609 doen voor km/u

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: SlowCo en 5 gasten