BMW stopt met I drive

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
RVV

BMW stopt met I drive

Bericht door RVV » 19 dec 2007, 12:10

http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/ ... post-12580

Best opmerkelijk vind ik.

De keren dat ik in een auto met i drive reed, kwam ik er niet echt uit zonder voldoende aandacht tijdens het rijden te houden.

Niall

Bericht door Niall » 19 dec 2007, 12:14

Persoonlijk vind ik de manier hoe Mercedes het geregeld heeft beter. Basis menu's zijn via de stuur te bedienen en functies zoals bluetooth etc. voor de eerste maal activeren via de draaiknop (menu) bediend worden.

Macboy

Bericht door Macboy » 19 dec 2007, 12:16

Ik denk dat er in principe niks mis is met i-drive. Het grote nadeel alleen is dat heel veel essentiële zaken buiten het menu om geregeld hadden moeten worden.

Er is NIEMAND die ooit gesmeekt heeft om minder knopjes in auto's.

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2007, 12:22

Dat denk ik ook Macboy.. gewoon 10 door jezelf voor te programeren knopjes op de middenconsole.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 19 dec 2007, 12:31

Jammer, was best wel een voorstander van het systeem. Beter dan wat Audi en Mercedes hebben vind ik. Hoewel bovengenoemde programmeerbare knoppen erbij nog net wat beter zouden zijn.

Ben benieuwd wat Appel gaat brengen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 19 dec 2007, 12:35

Doe mij maar zoals het in de E34 werkt. Combinatie van druk, draai en schuiftoetsen. Werkt altijd en is super eenvoudig.

Wij hebben nu een nieuwe combimagnetron. Vroeger hadden we een draaiknop, dat werkt zo makkelijk, maar nu gaat alles met tiptoetsen, mega irritant.

I drive is prima, maar dan wel met nog flink wat knoppen op het dashboard. Waarom nu altijd het ene of het andere doen ipv en en?

Femme

Bericht door Femme » 19 dec 2007, 12:44

Wat een onzintitel. De juiste titel moet zijn "BMW ontwikkelt nieuwe iDrive-controller".

iDrive is de benaming voor het hele systeem - de fysieke interface (iDrive-controller), grafische gebruikersinterface en de functionaliteit. Dit gaan ze echt niet afschaffen want het alternatief zou zijn een middenconsole met een oerwoud aan knoppen, deintegratie van multimedia-, navigatie- en comfortsystemen, enz. Met de huidige omvangrijke functionaliteit van luxeauto's is er maar één manier om dat allemaal toegankelijk te maken en dat is via een grafische interface op een beeldscherm. Die kan op verschillende wijze bediend worden, bijvoorbeeld een touchscreen, fysieke knoppen die corresponderen met virtuele knoppen op het beeldscherm, een muisachtige controller.

BMW is nu kennelijk bezig om een nieuwe fysieke interface te ontwikkelen. Een samenwerking met Apple kan alleen maar tot een goed resultaat leiden.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 19 dec 2007, 12:49

Oud nieuws, ondanks dat het pas op die site staat. :)

Ik vind i-drive best wel goed hoewel een aantal bedieningselementen livere buiten de i-drive had gezien zoals de instelling van de luchtverdeling.

Ik denk dat BMW samen met apple aan een betere menu systeem gaat werken.

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2007, 12:55

Femme schreef:Wat een onzintitel. De juiste titel moet zijn "BMW ontwikkelt nieuwe iDrive-controller".

.

Don't shoot the messenger :lol:

allen

Bericht door allen » 19 dec 2007, 13:00

Er zijn eigenlijk maar 2 direct te bedienen toetsen die ik wil zien bij bmw:
- aan/uit knop voor stembegeleiding bij het navigeren
- aan/uit knop voor het beeldscherm

Ik heb nog een oud systeem zonder i-Drive overigens. Maar dit stoort me en is volgens mij ook met i-Drive niet aanwezig.
De bestemmingen van klanten knal ik namelijk altijd bij vertrek erin omdat ik dan op tijd evt. files op het scherm gemeld krijg. De dame in kwestie mag imho verder haar kwak dichthouden. In de avond rijd ik regelmatig met het scherm uit. Rustiger voor de ogen. Ben dan ook al helemaal geen voorstander van een zo hoog geplaatst scherm vandaag de dag.

Het lijken onzinnig kleine dingetjes. Met de nadruk op lijken.

Joop

Bericht door Joop » 19 dec 2007, 13:08

Het I Drive systeem werkt hartstikke prachtig en past zeker in de Form Follows Function / Less is More politiek die BMW volgt.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom het anders moet, want de dashboards van de BMW's zien er altijd mooi clean en opgeruimd uit. Prachtig dus.

frankv

Bericht door frankv » 19 dec 2007, 20:35

mijn BMW heeft 1 fantastische knop op de airco zitten die al het overige overbodig maakt: auto

oh, de temperatuur wil je natuurlijk wel kunnen personaliseren, voor de rest: auto

ik vind het dapper hoe BMW via I-Drive als comfort item heeft neergezet, ook zo bij de Rolls, weinig knoppen, veel comfort, alles wordt voor je geregeld

frank

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 dec 2007, 20:39

Het knappe zit hem meer in het feit dat ze de eerste waren met een dergelijk systeem, en dat vervolgens de gehele auto industrie er achteraan hobbelt..........................................meer eer is niet denkbaar ( waarbij ik in het midden laat of het systeem an sich deugt of niet, simpelweg om dat ik er (nog) geen ervaring mee heb, volgend jaar lente of zo, kan het zo maar anders zijn :wink: )

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 dec 2007, 21:29

romo schreef:Het knappe zit hem meer in het feit dat ze de eerste waren met een dergelijk systeem, en dat vervolgens de gehele auto industrie er achteraan hobbelt..........................................meer eer is niet denkbaar ( waarbij ik in het midden laat of het systeem an sich deugt of niet, simpelweg om dat ik er (nog) geen ervaring mee heb, volgend jaar lente of zo, kan het zo maar anders zijn :wink: )
Goed verhaal romo, en femme heeft gelijk, titel geeft verkeerde vermoeden. Zoals wel vaker is BMW pionier op bep. technische/functionele zaken en ik moet met ervaring met I drive zeggen: In 't begin is 't gewöhnungsbedürftig (küt düs) en daarna went 't...een beetje. Benz en consorten hebben de minpunten eruit gehaald et voilá.

Apple komt wel goed denk ik.

Tom

Bericht door Tom » 19 dec 2007, 22:15

Mercedes had toch al Comand.
Alleen mistte die een centrale knop. Idee is verder hetzelfde.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 dec 2007, 22:16

Jij altijd met je centrale knop. :wink:

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2007, 22:51

Dre en Rico maken in het donker een proefrit in een 135i met i drive scherm.. Dre.. irritant dat scherm.. (klapt na het starten automatisch omhoog) hoe kan het uit ? ..Zit er ergens geen knop ofzo.. Rico... oohh heel simpel.. en geeft een ram op het scherm wat naar beneden knalt.. weg irritant scherm..

I drive is zo simpel, je kunt het gewoon zonder knop regelen :lol:

Rupie

Bericht door Rupie » 20 dec 2007, 07:02

Ik heb geen problemen met I drive. Geeft veel keuzemogelijkheden en snelheid als je het systeem kent. Enige wat ik zou willen is 6 knoppen voor mijn favoriete radiozenders.

Dit is mijn eerste auto met Idrive en ik begrijp niet waarom mensen hier problemen mee hebben.

Macboy

Bericht door Macboy » 20 dec 2007, 09:41

Ik neem aan dat mensen weten dat er sinds paar maanden nu wél programmeerbare knoppen beschikbaar zijn?

Kortom: bijna geen nadelen meer (imo)

Leen

Bericht door Leen » 20 dec 2007, 10:16

heb er de afgelopen 2 jaar in de 330d veel plezier aan beleefd , als je het door hebt is het een super systeem .

René130i

Bericht door René130i » 20 dec 2007, 10:23

Ik vind i-drive niet slecht... maar ook niet écht goed. Maar dat komt eigenlijk alleen maar omdat ik 'm icm de iPod interface gebruik.

Verder prima systeem. Verbetering erin is nooit erg.

Zat in de 1 coupé deze week (om BT te testen). Deze heeft volgens mij al een andere draaiknop dan de mijne. Al een stuk lekkerder te bedienen.

Macboy

Bericht door Macboy » 20 dec 2007, 10:43

Jij hebt ook pre face lift model, daar was het natuurlijk nog iets minder. Daarna is het beter geworden en natuurlijk de extra programmeerbare knopjes, zelfs naar keuze (uniek in autoland !)

René130i

Bericht door René130i » 20 dec 2007, 10:44

Ik heb 2 knopjes op het stuur die ik kan programmeren. Tegenwoordig meer?

RVV

Bericht door RVV » 20 dec 2007, 10:44

Ruben schreef: Dit is mijn eerste auto met Idrive en ik begrijp niet waarom mensen hier problemen mee hebben.
Ruben I drive is als je het eenmaal doorhebt ook geen echte hindernis, het probleem is dat je het eerst moet doorhebben. Als je af en toe eens in een i drive auto rijd is het lastig om het systeem snel te doorgronden.

Vergelijk het maar met een mobieltje.. Ik was altijd nokia gewend, kon ik mee lezen en schrijven, goh probeer je eens een SE.. damn lastig ding, alles net anders als bij die nokia.. nou dan koop je na een jaar weer een nokia.. damn.. lastig te bedienen ik was de SE zo gewend.. na een paar dagen heb je het wel weer onder de knie en na een week weet je niet anders.. hetzelfde is met i drive.

Rupie

Bericht door Rupie » 20 dec 2007, 11:12

Rico v Velzen schreef:
Ruben schreef: Dit is mijn eerste auto met Idrive en ik begrijp niet waarom mensen hier problemen mee hebben.
Ruben I drive is als je het eenmaal doorhebt ook geen echte hindernis, het probleem is dat je het eerst moet doorhebben. Als je af en toe eens in een i drive auto rijd is het lastig om het systeem snel te doorgronden.

Vergelijk het maar met een mobieltje.. Ik was altijd nokia gewend, kon ik mee lezen en schrijven, goh probeer je eens een SE.. damn lastig ding, alles net anders als bij die nokia.. nou dan koop je na een jaar weer een nokia.. damn.. lastig te bedienen ik was de SE zo gewend.. na een paar dagen heb je het wel weer onder de knie en na een week weet je niet anders.. hetzelfde is met i drive.
Alles is wennen natuurlijk, maar hoe zit I drive in mijn auto in elkaar?

1 ronde knop en 1 menu knop. In het menu heb je standaard vier opties, communicatie, entertainment, navigatie en ventilatie (dacht ik :) ).

Zit je ergens diep(er) in een menu keuze kan je altijd direct weer terug in een keer via de menu knop. Ik heb navigatie onder handbereik, audiokeuze en en mijn telefoonboek in samenwerking met de programmeerbare knoppen op mijn stuur. Ene knop telefoonboek, andere audiosource. Ik kan er mee lezen en schrijven. Idrive bied zelfs de raarste opties om dingen individuel aan te passen. Hoe wil je je luchtstroomtoepassing hebben? Geleidelijk, normaal of snel? Boordcomputer info, beeldscherm automatisch op laten komen of niet? Direct sluiten beeldscherm? Twee keer op de ronde knop rammen :twisted: Overigens voor degene die geen I drive hebben of kennen, ventilatie heb je niet nodig, daar heb je de ouderwetse knoppen nog voor.

Misschien is intuitief voor iedereen anders, maar ik merk altijd dat ik behoorlijk op eenzelfde lijn zit qua andere mensen en soms zelfs heel gevoelig voor dit soort dingen ben.

Hoeveel mensen die echt een tijdje rijden met I drive vinden het nog vervelend? Polletje toevoegen?
Laatst gewijzigd door Rupie op 20 dec 2007, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie