Klaar met particuliere verkoop

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Klaar met particuliere verkoop

Bericht door Tom » 16 dec 2007, 14:54

In plaats van mijn Alfa 147 wil ik graag een jongere auto. Waarschijnlijk nieuw. Kan em natuurlijk gewoon inruilen maar dacht; laat ik em maar particulier te koop zetten. Wie weet win je er wat mee, is toch mooi meegenomen. Heb het geluk dat ik twee auto's heb dus zonder vervoer kom ik niet te zitten (ivm overbrugging bij levering nieuwe auto).

Wel wat reacties gehad. Eén stelletje vonden er wat teveel deukjes/krasjes inzitten. Prima, dat kan. Ze hadden gewoon netjes laten weten dat ze verder wilden zoeken. Zo hoort het.

Vandeweek ook met iemand contact gehad die interesse had en zonder auto zat. Had veel haast dus en wilde em graag kopen. Of ik zo snel mogelijk kon afspreken. We hadden voor vandaag afgesproken. Gister belde ie nog op of het niet op zaterdag kon (geen auto, lastig etc.) maar ik had al afspraken staan overdag en 's avonds. Gesprek afgesloten met 'tot morgen dan'.

Nou, ik heb nog niemand gezien en we hadden om twee uur afgesproken. Hij woont hier nog geen half uur vandaan.
Wat een figuren zeg. Net nog de auto gewassen, netjes uitgezuigd, etc.

Verder krijg je regelmatig mailtjes (er staat gewoon een prijs bij de advertentie): wat is je minimumprijs?
Waar slaat dat op. Er staat een prijs in, dan kom je kijken en als je em wilt kopen dan lul je er nog iets vanaf. Wat heeft het voor nut om een normale prijs in je advertentie te zetten (die vervolgens totaal geen nut heeft?) en een minimumprijs als ze ernaar vragen. En dan zeker nog willen afdingen op de minimumprijs?

Ohja, dan krijg je ook nog dit soort mailtjes:
Dag Tom

Bel me even heb misschien interesse in jouw alfa bel me even 06-xxx... Wel graag een goede auto aanbieden anders krijg je problemen..
Groetjes
Man man man kunnen we naast energielabels op auto's en huizen ook geen fatsoenslabels op mensen plakken?
Is voor sommige mensen nogal lastig... normaal communiceren, afspraken nakomen, afbellen als het niet mogelijk is etc.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 16 dec 2007, 14:56

Amen

Je omschrijft exact alle redenen waarom ik nooit particulier zou willen verkopen. Om maar niet te beginnen over het feit dat de auto na 2 weken een ernstig probleem krijgt. Bij sommige figuren ben je dan zelfs je leven niet meer zeker.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 16 dec 2007, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm Koks

Bericht door Harm Koks » 16 dec 2007, 14:57

Belachelijk inderdaad. Sta er soms ook van te kijken hoe mensen reageren.

Wat je ook als laatste plaatst.. Zal even lekker worden, jij gaat hun achterna bellen of ze aub je auto willen kopen.

Succes met de verkoop dan maar...:)

Shakes

Bericht door Shakes » 16 dec 2007, 14:57

WTF

Die quote is een grapje toch?

N.

Pascal

Bericht door Pascal » 16 dec 2007, 14:58

Particulier verkopen zuigt inderdaad.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 16 dec 2007, 15:02

Niet te geloven hoe brutaal mensen soms kunnen zijn zeg. Niet te geloven!

Tom

Bericht door Tom » 16 dec 2007, 15:03

Harm Koks schreef: Wat je ook als laatste plaatst.. Zal even lekker worden, jij gaat hun achterna bellen of ze aub je auto willen kopen.
Nou deze persoon laat ik niks meer weten. Ben er mooi klaar mee.
Nandor schreef: Die quote is een grapje toch?
[img:374:263]http://img528.imageshack.us/img528/5757/advbu5.gif[/img]

Tom

Bericht door Tom » 16 dec 2007, 15:20

Krijg nu een e-mailtje van em:
Hallo ik heb de auto bekeken vandaag om 2 uur maar je hebt de auto niet goed beschreven, dus ik zie ER van af.
Groeten
Heb hier niemand gezien en er heeft ook niemand aangebeld. Maar ik ga er niet op reageren.

Peric

Bericht door Peric » 16 dec 2007, 15:23

Zal toch wel zeker een grapje zijn??

Die persoon denkt zeker ook nog dat 'ie gebeld wordt als 'ie gelijk al begint te dreigen... LOL!!

Succes met de verkoop Tom.

Floris

Bericht door Floris » 16 dec 2007, 15:23

Tom ik heb nog nooit een auto via marktplaats verkocht maar wel verschillende andere spullen. Mijn ervaring is dat je het beste met een vaste scherpe prijs kunt werken.

Dat gehandjeklap is gewoon irritant en zorgt mijnsinziens alleen maar voor ruis en vertraging en uiteindelijk haal je er toch niet veel meer uit. Wat je verkoopt is gewoon goed en moet het volgende opleveren niks meer en niks minder, zo raak ik mijn spullen altijd nog kwijt met wat ik er voor wil hebben.

Je hebt er dan altijd van die grapjassen bij die gaan mailen wat is je minimumprijs....Even verwijzen naar je vaste prijs en klaar.

Tom

Bericht door Tom » 16 dec 2007, 15:31

Floris goede tip.
Ik heb wel es wat via marktplaats verkocht en daar weer wel goede ervaring mee. Maar dit is gewoon kut.

Overigens zitten er inderdaad aan de zijkanten wel wat krasjes en deukjes. Komt omdat de Alfa zo'n vouw in het plaatwerk heeft waar deuren tegenaan komen van mensen die niet letten. Dat zorgt nogal snel voor kleine deukjes (zie hier, rechts is het zichtbaar op de foto). Ik heb daar niets over in m'n advertentie vermeld, maar er staat ook niet in dat ie perfect is. Het is gewoon een auto die dagelijks gebruikt is, vijf jaar lang en al meer dan een ton gelopen heeft. Lijkt me vrij normaal dat er wel iets op aan te merken is. Verder ziet ie er gewoon goed uit, is goed onderhouden, nooit in gerookt, interieur is erg netjes. Verwijs ze wel door naar de Alfa-dealer als ze een nieuwe willen/verwachten.

Niall

Bericht door Niall » 16 dec 2007, 15:55

Probleem is dat de meeste mensen voor peanuts op de eerste rij willen zitten :? Als je een echte liefhebber treft is ie zo verkocht :D

Jurgen Slender

Bericht door Jurgen Slender » 16 dec 2007, 16:12

Auto's verkopen via Marktplaats is gewoon echt een drama (eigenlijk alles via Marktplaats!) en ik heb mezelf dan ook voorgenomen nooit meer een auto op marktplaats te koop te zetten. Dan maar liever een paar euro betalen en de betere sites zoals autotrack en autotrader gebruiken om de auto te adverteren.

Ik heb bijna 5 jaar geleden mijn vorige Fiat coupe (1.8 uitvoering) op marktplaats te koop gehad en de reacties zijn gewoon echt ongelooflijk. Mensen die bellen en de helft van de vraagprijs bieden en vervolgens vragen hoe laat ze langs kunnen komen om hem op te komen halen. Ook anderen die een hele discussie beginnen dat er voor veel minder geld ook andere fiat coupe's te koop staan, ja waarom koop je die dan niet denk ik dan :D

Trouwens, de reacties worden alleen maar erger naarmate de auto langer te koop staat. Volgens mij gokken bepaalde mensen erop dat er mensen bij zijn die heel nodig het geld nodig hebben en na een week of 2-3 al wanhopig beginnen te worden.

Bij mij heeft er 1 serieuze koper gebeld, heeft gewoon netjes een afspraak gemaakt, een proefrit gemaakt en pas op het laatst netjes gevraagd of er nog iets met de prijs te doen was. Deze eerste koper heeft de auto gelijk gekocht en kreeg later zelfs nog een kaartje van hem dat de auto zo goed beviel. Zo kan het dus ook!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2007, 16:19

Heel Marktplaats is idd een drama.

Die recaties zitten vaak zoveel onzin tussen. Als je iets te koop zet dan ken je al die mailtjes van koopjesjagers die je de eerste dag krijgt wel in de prullenbak gooien.

Wat ik ook nooit doe is er een telefoonnummer bij zetten. Sommigen van die idioten bellen je middernacht nog op. Meestal geef ik dan wel een tel. nummer over email als het een beetje serieus lijkt.

Meestal doe ik gewoon een vaste prijs waar verder niet over onderhandeld word. Maar dan is de prijs ook wel zo van neem mee en niet zeiken maw geen woekerprijs. Dan duurt het een weekje maar je raakt het evengoed wel kwijt.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 16 dec 2007, 16:20

En dan verkoop je nog een Alfa, wat redelijk normaal volk aantrekt, ga eens met een e36, a3 of Golf leuren :P.

VLA

Bericht door VLA » 16 dec 2007, 16:44

Ik had eens een civic VTI te koop staan... belt er zo een man op met buitenlands accent (jullie kunnen wel raden wat voor accent), zegt ie... hallo, je hebt vti te koop staan, wat is je adres dan kom ik vanmiddag naar je toe en dan ga ik mijn bmw 5 serie ruilen tegen jou civic.

Toen ik zei dat ik niet geinteresseerd was begon ie een beetje bijdehand te doen. Heb toen opgehangen.

Ook bij diezelfde vti gasten gehad die kwamen kijken, en waar ik vantevoren had gezegd wat mijn minimum prijs was, en toen ze er waren, gingen ze weer afdingen. Toen zei ik van dan houd het op, begonnen ze dreigend te doen, van wat laat je ons helemaal hiernaartoe komen voor niks, etc. Ben toen gewoon weggegaan.

Raar volk tref je aan via marktplaats. :?

allen

Bericht door allen » 16 dec 2007, 17:22

Ik schrijf tegenwoordig in een mailtje dat ze welkom zijn voor een bak koffie en iets op hun gemak mogen bekijken. Dat ik absoluut achter m'n prijs sta en de staat waarin iets verkeerd. Vermeld voorts dat ze de rit hierheen kunnen besparen als ze ook maar de intentie hebben eventueel te kunnen afdingen op locatie. Verder komen de meesten ook niet verder meer dan de hal of oprit van het huis. Dwaaskikkers zoeken hun heil maar bij een ander.

Luca

Bericht door Luca » 16 dec 2007, 18:08

Een auto verkopen kost veel tijd en geduld...... Daarnaast is de kans op miscommunicatie erg groot........ :? (ik kan het weten)

Het voordeel is en blijft als je een auto koopt zonder inruil, dat jij de "winnaar" bent.

Succes verder.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 16 dec 2007, 18:11

Ik heb het ook genoeg meegemaakt met de verkoop van mijn 318is. Daarom heeft hij ook zo lang te koop gestaan. Voor veel reacties zal ik me dan wel te goed voelen of zoiets, want er zit zoveel bende tussen qua mails. De mensen die bellen zijn trouwens veel aardiger en voeren een normaal gesprek met een positieve dan wel negatieve afsluiting voor mij, maar altijd netjes gebleven. Ook hoe auto's besproken worden als hij iets langer te koop staat is echt bizar triest. Zo is die van mij onderwerp van discussie geweest op e30fansite ofzo. Wat een gasten zeg, heb me aangemeld om onduidelijkheid uit de wereld te helpen, maar dat soort op onwaarheden beruste discussies over mijn eigendom, daar moet ik me gewoon in mengen. Ben blij dat het hier op DF niet zo gaat, want dat is absoluut geen positieve publiciteit voor een dergelijk forum waar zogezegd liefhebbers zitten.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 16 dec 2007, 18:18

Marktplaats handel vind ik altijd wel lachen hoor :D Laatst had ik nog onderdelen te koop voor een VW die best wel schaars zijn en daar had ik natuurlijk een hoop reaktie op alleen denkt iedereen dat het allemaal voor weinig over te nemen is ondanks dat je vraagt om een serieus bod :lol:

Ik moet wel zeggen dat het misschien wel beter gaat als je in het Noorden woont. In het westen van het land lijkt het me ook wel minder sympathiek te gaan als je het zo leest. Verder komen alleen mensen helemaal naar het Noorden toe die echt geinteresseerd zijn. Vandaag nog wat verkocht aan iemand uit Zoetermeer en voor een aantal maanden terug nog een vergaan leren Golf interieur aan iemand die aan de Belgische grens woont! Die gast maakte er wel weer wat van en had wel handig familie in Turkije die alles met leer konden.

Maar je moet het ergens wel leuk vinden en anders op ebay of autotrack oid verkopen. Er zit nu eenmaal een hoop gepingel en gezeur tussen wat ik wel grappig vind altijd. Ik probeer dan ook altijd zo origineel mogelijk te zijn met een antwoord :wink: Ook mail ik eerst een paar keer en geef dan pas eventueel een telefoonnummer.

PeterB

Bericht door PeterB » 16 dec 2007, 18:39

Weinig problemen met verkoop via Marktplaats.

Gisteren de Mercury verkocht, voor de vraagprijs.

( en een Volvo 960, en die stond niet eens geadverteerd :lol: )

SvB

Bericht door SvB » 16 dec 2007, 18:44

Psies wat PedroB schrijft, ik heb goede ervaringen met Marktplaats.
Wat die malloten betreft die reageren met e-mails en biedingen, ik neem daar niet eens de moeite voor en verwijder die reacties direct.

Nogmaals hele goede ervaringen met partikuliere verkoop.
Natuurlijk zijn er gekken zat, maar die reacties zie je hier zelfs :twisted: :twisted:

Grtz,
S.

Manospeed

Bericht door Manospeed » 16 dec 2007, 18:50

Oh heerlijk topic op een perfect moment. Heb mijn E36 318i te koop staan, en kan er goed over meepraten!
De enige reden waarom ik al mijn auto's op MP verkoop is omdat ik het als student niet kan veroorloven om de handelaar nog marges te gaan gunnen.

Ben deze week akkoord gegaan met een bod van 'Mohammed Ali' (ja. echt.) Eerst issie de hele tijd aant pingelen en uiteindelijk bied ik hem mijn auto aan met zijn gewilde 17" eronder voor die en die prijs.
Akkoord van beide kanten.

Vervolgens hoor je 0,0 meer van de beste meneer. Wtf willen die mensen nou??

Nog zoiets leuks: meneer vraagt of ik de auto niet naar hem kan brengen, zodat hij hem kan bezichtigen. Meneer woont ongeveer 170 km hiervandaan.
Dus ik hem verteld dat als ie het bedrag overmaakt van tevoren, ik de auto graag kom brengen. Vond ie verrassend genoeg niet goed.

Week later krijg je de vraag of je misschien ergens halverwege af wilt spreken, zo bij Utrecht ongeveer (das ongeveer op 5/6e van de afstand). Kotsmoe word je daarvan.

Verder krijg je nog leuke mailtjes als:

4500 ramon serieus.

Dat was de hele mail! Reply was offcourse: Ga maar fietsen serieus.

En verder uiteraard de tientallen mailtjes/telefoontjes met: 'wat is minimumprijs'. Geef je die, is het even stil. 'Okee en wat is handelsprijs?'

Kon je mensen maar neersteken over de telefoon :lol:

Pff even hart gelucht :cry:

Manospeed

Bericht door Manospeed » 16 dec 2007, 18:58

Oh en nog zoiets:

Vertel je iemand een paar dingen over de auto, en hij toont interesse, mailt ie dan zo van:

'Okee ik kom morgen anders maandag ik kom met trein.'

Okee sgoed jonge! Ik zal morgen en maandag fijn de hele dag thuis blijven zitten om te kijken of jij eens op komt dagen.

Mensen vragen niet wanneer dat JIJ tijd hebt...

Of ze willen een Vectra uit '96 inruilen met 250 dkm en een beetje bijbetaling van MIJN kant want ooeeehh de Vectra heeft een V6 :roll:

Schiet me steeds meer te binnen...bahbah :(

Tom

Bericht door Tom » 16 dec 2007, 19:10

Niels schreef:Marktplaats handel vind ik altijd wel lachen hoor :D Laatst had ik nog onderdelen te koop voor een VW die best wel schaars zijn en daar had ik natuurlijk een hoop reaktie op alleen denkt iedereen dat het allemaal voor weinig over te nemen is ondanks dat je vraagt om een serieus bod :lol:
Niels, om die mailtjes gaat het nog niet zo zeer. Die flikker je weg of zijn zo beantwoord. Gaat erom dat je bij serieuze reacties ook tijd erin stopt (tijd vrijmaken, even de auto wassen, wat belletjes/mailtjes heen en weer). Dat is niet erg, maar als daarna ineens elke vorm van normale omgang ontbreekt wel...
Zie ook de reacties van Manospeed hierboven.

Plaats reactie