Je ideale circuitauto

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Je ideale circuitauto

Bericht door Tomaz » 23 nov 2007, 18:59

Deze staat niet bij racen omdat het hier gaat om de (technische)specificaties van je ideale circuitauto. Pol en ik zijn beiden puristen en hebben een vergelijkbaar idee over wat en hoe de ideale circuitauto is. Maar ik ben benieuwd naar wat andere circuitrijders op dit forum (André, DT, Hielke, Aram e.d.) zien zitten in hun ideale auto.

Zinloze pijpreacties of andere onserieuze meuk kunnen de brandstapel op wat mij betreft, dus alleen lezen als je niets inhoudelijks toe te voegen hebt. Dankuwel.

De topicstarter trapt af met zijn (en Pol's) ideale allround-Ringbrander.
We beginnen met een compleet kale body van een BMW E30 M3 met FIA kooi erin. Daarin hoort een echte S14 motor met throttlebodies en carbon airbox, 300pk is haalbaar. De drijflijn komt van Getrag en Drexler. Het mooiste zou een indirecte uitvoering van het transaxle principe zijn door de versnellingsbak (Getrag, handgeschakeld) de koppeling en het differentiëel(Drexler, net als de cardanas en de steekassen) in één casing te monteren zodat je met één goede slimline koeler in de diffuser klaar bent.
De wielen komen van BBS motorsport. Hebben centre-lock bevestiging en zijn, natuurlijk, superlicht. De remmen komen van Mov'it, voor en achter met carbone lorraine blokken en ATE DOT4 superblue remvloeistof. De gescheiden hoofdremcylinder met remdrukverdeler komt van Tilton.
Qua veren en dempers ben ik er nog niet helemaal uit. Dempers van Moton met Eibach veren zijn volgens mij wel het summum.

Tot zover de mechanica, het interieur is sober van opzet en is vooral zwart gekleurd. De stoel komt van Recaro, heeft oren en is gemonteerd in de nieuwe zijbevestigingsframes van OMP met elastomeren erin. Vanzelfsprekend is de stoel HANS voorbereid. De gordels en andere accesoires zoals helmnet komen van Sparco. Hierbij moet je denken aan de carbon pedalen, driverdrink systeem en een helmnet achter de stoel.
Het dashboard is geflockt en van carbon gemaakt. In de uitsparing achter het stuur is een digitaal dashboard van Race-Technology te vinden met de bekende waarschuwingslampjes voor de belangrijkste parameters.
Het stuur zelf komt van Sparco en is met suéde bekleed. Op het stuur zitten de knopjes voor inhaallamp, datalogger en dashboardpagina's.
Daarnaast een knopje voor de boordradio. Die is weggewerkt op het middenconsole. Op het middenconsole zijn naast de stoel verder nog de draaiknoppen van de traplozerembalans en traploze tractioncontrol te vinden. Daarnaast hoort natuurlijk de noodstroomschakelaar.

Het exterieur is simpel van opzet. De kleur heet AlpinWeiss II en de wielen zijn dat ook. (de wielen kunnen natuurlijk ook antraciet zijn of hun gewone kleur houden). Verder zijn is het glaswerk op de voorruit na vervangen door macrolon met het bekende schuifje. De spoilers zijn in carbon uitgevoerd en de remkoelingen ook. De deurpanelen zijn binnenin ook van carbon en voorzien van ouderwetse raamslingers voor extra verluchting.

Over de banden zijn we nog niet helemaal uit. Ikzelf zou graag zowel semislicks als regenbanden hebben en eventueel een set gumbanden voor trackdays als Malmedy.
Het doel is om een auto te hebben voor trackdays die met zowel droog als nat weer ingezet kan worden. Daarnaast moet de wegligging gebaseerd zijn op een bescheiden hoeveelheid sliphoek (relatief smalle banden) zodat het rijgevoel maximaal tot uiting komt.

En nu jullie! :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 23 nov 2007, 19:25

Alpine weiss met rood gespoten interieur uiteraard!

Michel

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 nov 2007, 19:30

Uhmz hoeveel geld mag het kosten zullen we daar eens mee beginnen? :lol:

Natuurlijk een BMW als rasechte BMW man :wink:

Dus als we mijn 'droom' circuitauto gaan doen:

E90 sedan body. Helemaal kaal, loogbad. Kooi er in laten lassen. (liefst een heel chassis van BMW Motorsport) Chassis doorlassen, vervolgens naar de spuiter. Carbon fiber deuren, kofferklep, motorkap, voorschermen, bumpers en bumperhoezen. Lexaan ruiten rond om en een verwarmde voorruit. Voorbumper uiteraard met front splitter. Vlakke bodem dmv carbon plaat, diffuser achter. Carbon achterspoiler. Airjacks rondom.

Motor 4cyl met zo'n 300 PK. Open uitlaatsysteem & carbon inlaatsysteem. Hewland of Xtrac sequenciele versnellingsbak in magnesium behuizing. & sinterplaat racekoppeling. Carbon aandrijfas. Sperdifferentieel met asymetrische instelling of drexler diff. Alles geinstalleerd op massieve steunen.

Onderstel: Moton 4way schokdempers rondom. Achter een volledige coil over, het subframe paar cm verhogen ivm roll centre correctie en tubular wishbones met instelbare mounting points. Geen achterstabi. Alles uniball gelagerd uiteraard. Voor aluminium draagarmen, alles uniball gelagerd. Ook hier de scharnierpunten een paar cm omhoog verplaatst. Stuurhuis ook verplaatst ivm bump steer correctie.

Lichte BBS centrelock wielen rondom, bandjes zo'n 235 breed. Slicks & regenbanden.

Remmen, op maat Performance Friction remsysteem met monoblock klauwen rondom, Performance Friction schijven. Dubbele hoofdremcylinder met balance bar. Bosch 4 channel race ABS. Castrol SRF vloeistof.

Interieur: stoel op sidemounts, stuur met verlengde naaf. 6 punts gordels en HANS voorbereid. Carbon dashboard in dien nodig, anders helemaal weg. AIM dashboard & datalogging. Noodstroom schakelaar & blussysteem.

Zoiets kan je wel een paar leuke rondjes mee rijden denk ik :lol:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 23 nov 2007, 19:39

Ideale circuitauto hangt sterk af van gebruik en gebruiker. Ik ben persoonlijk meer een sprintrijder, houdt van een bewegelijke auto, minimalisme in gewicht, aanpassingen en kosten. Dat levert een heel andere auto dan wat hierboven beschreven wordt.
De Mazda MX5 (FX5.1) , zoals in het <8BtG<7k-Topic beschreven, benadert voor mij enigszins dit ideaal. De conversie naar FX5.2 (meer vermogen, minder gewicht, betere aerodynamica en onderstelupgrade) is voor mij voldoende om me mee te vermaken.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 23 nov 2007, 22:40

Tja, de ideale circuitwagen is een ruim begrip, de 1 wil zo snel en hard mogelijk over die baan heen rossen en perfect in balans.
Ik hoef niet de snelste te zijn maar wil wel een grijns van oor tot oor hebben of te wel maximaal Driving-fun en dat is voor mij nog steeds een open seven het liefst zonder deuren, zo licht mogelijk, ruim voldoende aan vermogen, beetje tricky op zijn grens (houdt het spannend) je ziet de voorwielophanging hard zijn best doen en de uilaat brult bij je oren je ruikt de rubber en olie van je seven... en dan.... wordt je wakker, want het is nog winter en ik kan niet wachten om die Dax op zandvoort over die baan te rammen.

Amen

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 23 nov 2007, 22:49

Hmmm, lastige vraag.... ik ga een beetje met DT en Hans mee, maar dan net weer wat anders. Doe mij dan maar een Radical met Busa torretje, niet met turbo, maar dan is het misschien weer wat lafjes, dus doe maar die met de V8 van 2 Busa blokken :)
Voor de rest hoef je weinig meer te verbouwen aan een Radical om hem een beetje fatsoenlijk over de baan te laten gaan :wink:

*droomt stilletjes verder*

Luco

Bericht door Luco » 25 dec 2007, 14:38

ik zou zelf niet voor een bmw kiezen
maar aangezien de meesten een bmw hebben zou de motor onder het dash bouwen een betere gewichtsverdeling opleveren :idea:

Andre
Berichten: 11407
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 26 dec 2007, 20:47

Ik sluit me aan bij bert zijn configuratie alleen dan geen e90 boot.

Een 1 serie natuurlijk. Hatch of coupe maakt me niet zoveel uit.

arjanvanessen
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Bericht door arjanvanessen » 26 dec 2007, 23:53

Michel Pol schreef:Alpine weiss met rood gespoten interieur uiteraard!

Michel
das bij die van jouw niet zo moeilijk toch ?, buitenkant wit spuiten klaar ,
maar even zonder gein weet nog wel een mooie e30 m3 body met 1 op 1 replica dtm laskooi te staan die erom schreewt gekocht te worden en netjes op gebouwt dient te worden
Arjan

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 dec 2007, 08:52

E90 sedan koets lijkt me ook wel wat. In het voorjaar eerst maar eens een paar rondjes met die 320si gaan sturen.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 27 dec 2007, 09:16

Civic EK met een K20 blok (240 pk + LSD) zou voor mij ideaal zijn, maar denk dat een Lotus Elise met een K20 blok echt super is.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 27 dec 2007, 11:41

Ik zou gaan voor een bike engined 7 kloon, veel toeren, minimaal gewicht.

Hayabusablok oid
sequentiele 6 bak
slicks
13" minilite velgjes
fatsoenlijk onderstel en remmen
2 kuipjes, gordels en een stuur

Meer heb ik niet nodig, als ik achteruit moet duw ik 'm wel ;)
Laatst gewijzigd door RobS op 27 dec 2007, 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 27 dec 2007, 11:45

luco hornsveld schreef:ik zou zelf niet voor een bmw kiezen
maar aangezien de meesten een bmw hebben zou de motor onder het dash bouwen een betere gewichtsverdeling opleveren :idea:
Gewoon een vierpitter pakken. Dan is dat probleem opgelost.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 28 dec 2007, 11:12

Toyota MR2 met een beetje meer pit dan standaard! Is gewoon een serieus snelle circuitauto.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8386
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

Bericht door Peter Tunissen » 28 dec 2007, 13:41

Iedere auto die:
- snel/gewillig instuurt;
- op het gas eerder de neiging tot overstuur dan onderstuur heeft;
- enigszins heel blijft onder circuitbelasting;
- met het budget om hem drie keer van voor tot achter in elkaar te rijden zonder het op je bankafschrift terug te vinden.
Is mijn ideale circuitauto.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Bericht door Peric » 03 jan 2008, 20:25

Escort 1 met natuurlijk een kooi. Voor coil overs als poten. Straffe remmerij.
Maar.... wél een BDA erin natuurlijk. 't Hoeft niet superhard te gaan, de fun is wat telt..

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Bericht door Paul Broere » 03 jan 2008, 22:36

BMW e30 325i

met:
- andere remblokken (en olie)
- rolkooi
- twee race stoelen

klaar voor heel veel circuitfun!!

(ik heb er net eentje kunnen kopen... twee nadelen: hijs van eind 1989, dus met katalysator EN het is een 4-deurs)

Nu nog standaard (met wieldoppen 14" :(
Ik heb al 15" orginele BBS honingraad velgen.

Ombouw gaat binnenkort beginnen.

_________________________

ideaal, maar betaalbaar dus.

Als geld geen rol zou spelen... Porsche 997 GT3 (RS) en voor dagelijks verkeer een Porsche 997 Carrera 4S met Porsche motortuning naar 380pk (verrassend comfortbale Porsches!!) Mijn 911 turbo gaat lekkerder over drempels en hobbels dan de Audi s4, de Fiat Panda (helemaal de 100) of mijn moeders Alfa 147...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: markk, SlowCo en 4 gasten