Sportauto ringtijden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Sportauto ringtijden

Bericht door RVV » 23 nov 2007, 11:45

Ik had het er over in het e92 M3 draadje, maar dit onderwerp gaat meerdere merken aan. Sportauto ringtijden die altijd in de maandelijkse supertest staan geven een betrouwbare weergave over hoe die geteste auto in "sportief" autoland staat. De supertest is voor mij eigenlijk de enige reden om Sportauto elke maand te kopen.

Onafhankelijk en betrouwbaarheid staan hoog in het vaandel, en daardoor had ik altijd het idee dat de supertest ringtijd maatgevend is voor de sportieve kwaliteit van een auto.

Een standaardauto word door een ervaren persoon (Horst von Saurma) enkele ronden volle polle over de ring heen gejaagd.

Nu is onlangs de e92 M3 getest en die auto blijkt niet zo standaard te zijn als je hem stock bij de dealer koopt. Het verschil zit hem in de banden. Die auto is getest op semi slicks (pilot sport cup banden), bij het nakijken van de lijst in de laatste sportauto blijkt dat meerdere auto's afgelopen jaren met semi slicks zijn getest. Een groot deel daarvan word/werd standaard ook op semi slicks geleverd. Zoals de M3 CSL en de GT3, dan is het ook terecht dat ze op die banden worden getest. Maar een aantal auto's Zoals de laatste Audi RS4 en ook de BMW M6 worden op standaard banden geleverd.

Dat geeft natuurlijk een compleet vertekend beeld, want als er standaard auto's met semi slicks worden getest dan weet je niet waar die auto feitelijk staat in sportief autoland.

Ik vind het ook jammer dat fabrikanten zoals BMW en Audi auto's aanleveren op semi slicks om "betere" resultaten te verkrijgen. En ik vind het nog jammerde dat Sportauto dit accepteert.

Macboy

Bericht door Macboy » 23 nov 2007, 12:04

Met je eens, maar heb je al een brief voorbereid richting Sportauto ? Zij hebben toch ook wel lezersbriefe ?

Dan zou ik het ook dáárheen sturen anders mot je niet zeuren :)

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 23 nov 2007, 12:06

Van Andre heb ik begrepen dat semislick's niet altijd in het voordeel zijn op de ring. Dit vanwege de lange rechte stukken waar de banden teveel afkoelen.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 nov 2007, 12:18

Ik vind eigenlijk ook om elke auto een "gelijke" kans te geven dat ze op dezelfde banden de rondes moeten rijden, dan krijg je een beetje te zien hoe de auto en onderstel is ten opzichte van de andere auto's :roll:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 nov 2007, 12:20

Hm volgens mij als jij volle polle door rijd met 200+ op de die banden blijven ze echt wel warm. Rij maar eens een tijdje 200 op de snelweg, ga er af bij een tankstation en voel eens aan je banden :) Kon dat zelf wel zien aan straatbanden daar, die rij je net zo goed aan flarden.

Anders gezegd, kijk naar de M3 CSL en de gewone M3. 7.50 vs 8.22. Die 32 sec verschil zitten niet in die 100 KG minder en 17 PK meer.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 nov 2007, 12:22

GTRene schreef:Ik vind eigenlijk ook om elke auto een "gelijke" kans te geven dat ze op dezelfde banden de rondes moeten rijden, dan krijg je een beetje te zien hoe de auto en onderstel is ten opzichte van de andere auto's :roll:
Probleem is dat een onderstel van de auto specifiek op het soort banden afgesteld is. Dus testen op de band die ze standaard leveren is de beste manier. En ook de eerlijkste, zo haal je hem tenslotte bij de dealer op.

Edwin van der Velden

Bericht door Edwin van der Velden » 23 nov 2007, 12:25

Bert ///M3 schreef:Hm volgens mij als jij volle polle door rijd met 200+ op de die banden blijven ze echt wel warm. Rij maar eens een tijdje 200 op de snelweg, ga er af bij een tankstation en voel eens aan je banden :) Kon dat zelf wel zien aan straatbanden daar, die rij je net zo goed aan flarden.

Anders gezegd, kijk naar de M3 CSL en de gewone M3. 7.50 vs 8.22. Die 32 sec verschil zitten niet in die 100 KG minder en 17 PK meer.
Snap ik. Alleen de keer dat Andre met semislicks reed, zei hij dit tegen mij. Zelf geen ervaring mee op de ring, alleen op Zandvoort en dan is het verschil duidelijk te merken. Vooral na een rondje of 4 achterelkaar, dan is het verschil ongekend.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 nov 2007, 12:29

klopt, maar vaak hebben ze ook afspraken met de banden leveranciers wat niet altijd de beste band voor ringtijden neerzet dus word je nog vertroebeld qua tijden, de M3 CSL zat op top banden en inderdaad kon hij zo ook geleverd worden maar je kon hem ook op straat banden bestellen...de tijd op die semi's was iets van 7.50 maar diezelfde CSL op de bijgeleverde straatbanden deed toch iets van 8.05? maar dat weet ik zo niet meer, dus het maakt weldegelijk uit of je goede semi's of puur straatbanden onder je auto hebt...(natuurlijk met droog weer en normale temp)

Hielke

Bericht door Hielke » 23 nov 2007, 17:24

Met uitzondering van de auto's die ze standaard hebben, hoort Sport Auto die auto's niet met semi slicks te accepteren.

Aan de andere kant horen de vaste lezers van Sport Auto ook genoeg kennis van de prestaties van die semi slicks te hebben om een goed oordeel van de verschillen te kunnen vellen. Op een normaal circuit zal het verschil ongeveer 2,5 seconden zijn. Op De Ring is het dan 12,5 seconde.

Als de fabrikanten zover gaan om hun auto's beter door de test te slepen mag je je gaan afvragen wat ze nog meer hebben gedaan. De montage van een stel agressieve remblokken bijvoorbeeld kost nog minder moeite dan de montage van die banden.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 23 nov 2007, 18:32

Hielke schreef:Als de fabrikanten zover gaan om hun auto's beter door de test te slepen mag je je gaan afvragen wat ze nog meer hebben gedaan. De montage van een stel agressieve remblokken bijvoorbeeld kost nog minder moeite dan de montage van die banden.
Wat te denken van persdemo's met iets meer pit onder de motorkap.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 nov 2007, 19:02

Martijn Koevoets schreef:
Hielke schreef:Als de fabrikanten zover gaan om hun auto's beter door de test te slepen mag je je gaan afvragen wat ze nog meer hebben gedaan. De montage van een stel agressieve remblokken bijvoorbeeld kost nog minder moeite dan de montage van die banden.
Wat te denken van persdemo's met iets meer pit onder de motorkap.
Ja, allemaal mogelijk.

mark dikken

Bericht door mark dikken » 23 nov 2007, 19:55

Wat ik me kan herinneren van de Sport Auto is dat ze om dat ze het gevoel hadden dat de auto fabriekanten hun auto's erg aan het afleveren waren voor een goede NS tijd ze ook een test op een natte baan hebben ingevoerd. In het begin vielen daardoor een aantal auto's door de mand.
Nu zijn ze daar weer op ingespeeld en worden en ook nette tijden op een natte baan gereden. Hierdoor lijkt het mij dat als je als koper de zelfde banden bedingt als getest in Sport Auto

Plaats reactie