TUV Regelgeving i.c.m. Hausrecht op de Ring

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

TUV Regelgeving i.c.m. Hausrecht op de Ring

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 17 nov 2007, 13:05

Op het Touristenfahrer forum is momenteel een heftige discussie gaande over TUV keuringen voor Ringtools en het daaraan gerelateerd kunnen rijden tijden Touristfahrten vanaf 2008. Het is geen leuke materie. Een van de TUV keurmeesters heeft daar een handleiding voor geschreven, die ik stukje bij beetje heb geprobeerd te vertalen om de consequenties ervan te kunnen snappen.

TÜV REGELGEVING VOOR RINGTOOLS VANAF 2008
NAAR EEN TEKST VAN CARSTEN SCHRÖDER (TOURISTENFAHRER FORUM)
VERSIE 2


Basisregels:

1. Bij elke verandering aan een voertuig is een TUV keuring vereist. Anders zal de wettelijke goedkeuring van het voertuig direct komen te vervallen. *

2. Ombouw-werken zijn alleen binnen het originele modellengamma van een autofabrikant mogelijk, door middel van een individuele keuring. **

3. Motorsport-onderdelen (met FIA-goedkeuring) kunnen weliswaar vaak meer belasting verdragen als originele onderdelen, maar kunnen met het oog op de Wegenverkeerswet & dagelijks gebruik als ongeschikt worden verklaard. ALS het al mogelijk om ze laten keuren, dan alleen via een individuele keuring.

4. De uitvoerende TUV keurmeester die een individuele keuring uitvoert, kan daar rechterlijk aansprakelijk voor worden gesteld. Dat is uit verzekerings-oogpunt zeer belangrijk ! Kort gezegd: TUV goedgekeurde delen zijn voor politie & GmbH in orde. ***

5. De EU zal op dit gebied steeds meer gaan reguleren. De speelruimte om iets aan auto’s te doen zal daardoor steeds kleiner worden.

6. Een niet juist / onvolledig uitgevoerde TUV keuring of een uitgevoerde aanpassing nadat een keuring heeft plaatsgevonden leidt ook direct tot het intrekken van de toelating van de auto op de weg. Daardoor kan het zijn, dat naar een andere keurmeester gegaan zal moeten worden, om de auto naar de meest actuele wetgeving gekeurd te kunnen krijgen. Omdat een keurmeester aansprakelijk kan worden gesteld, zullen velen echter niet meewerken. Een keurmeester met autosport-achtergrond is vaak beter op de hoogte !

7. Een ombouw bij tuningsbedrijven, die deze mogelijkheid commercieel aanbieden en de bijbehorende keuringen doorvoeren, is daarom niet zonder reden zo prijzig. Let op: Ook hier is gezond wantrouwen verstandig. Duur betekent niet altijd goed.

8. Gerepareerde of eerder beschadigde onderdelen mogen niet gebruikt worden. ****

9. Veranderingen aan het voertuig moeten aan de verzekeringsmaatschappij worden gemeld.

10. Buitenlandse voertuigen moeten 1. Veilig zijn voor verkeersdeelname. 2. Aan de geluidsvoorschriften voldoen. 3. Zijn aan EU-recht / wetgeving onderworpen. De Nurburgring GmbH heeft zijn eigen huisrecht / huisregels en heeft binnen de jurisdictie de Wegenverkeerswet als leidend aangeduid. Dat betekent voor een eigenaar van een buitenlands voertuig dat hij (om veilig te kunnen rijden) een Duitse TUV-goedkeuring van zijn auto moet laten maken en deze altijd bij zich moet hebben. Uitzondering: Denemarken

Officieel moet je dus als bestuurder van een buitenlands voertuig, op grond van de Wegenverkeerswet in het Hausrecht van de GmbH, om op de Ring te kunnen / mogen rijden voor Touristfahrten, een TUV goedkeuring hebben. Dit geldt zowel voor standaard als gemodificeerde auto's - LET OP: deze alinea is persoonlijke interpretatie van de vertaler en kan ik niet hard maken.

Buiten de Ring is een NL APK afdoende.

----------------------------------------------------------------------------------

* Dat betreft dus ook een verlaging / verandering van de wagenhoogte. Hetzelfde geldt voor gewichtsreductie.

** Auto-onderdelen zijn alleen binnen dezelfde model-lijn & model-generatie uit te wisselen. Dit kan alleen d.m.v. een individuele keuring. Voorbeeld: een Golf 1 met 16V blok is verboden. Ombouw is alleen mogelijk tot maximaal Golf Gti van dezelfde generatie.

Het is echter mogelijk om via individuele keuringen (remtests, emissie-tests, tacho-ijken – zeg maar vergelijkbare tests voor RDW goedkeuring in NL.) een goedkeuring te krijgen. Dit is echter zeer ingewikkeld en kostbaar.

Onderdelen kunnen echter wel per individuele keuring tussen automerken worden uitgewisseld. Voorbeeld: BMW vleugel op een VW Jetta. Het onderdeel heeft immers reeds een onderdeel-goedkeuring en ABE door BMW en zal door testritten worden gekeurd. Indien OK = goedkeuring.

*** Het is het beste om de ombouw op foto vast te leggen. Dan komen er later geen onduidelijkheden.

**** Hier gaat het bijvoorbeeld om een rolkooi die uit een andere (beschadigde) auto gehaald is en niet goed gerepareerd is.

Techniek:

· Goedkeuring d.m.v. “Materialgutachten” : Sinds 1994 niet meer mogelijk.

· Onderdelen met onderdeelgoedkeuring / ABE: Moeten worden gekeurd.

· Stuurwiel: zie punt 3 & 4 van het bovenstaande betoog.

· (Kuip)stoel: De inbouwhoogte en het ontwerp van de stoel mogen het zicht van de bestuurder niet beinvloeden. Kuipstoelen met “oren” zijn verboden. De stoel moet in afstand en HOEK verstelbaar zijn. Verstelling van de stoel met in de auto aanwezige middelen kunnen plaatsvinden.

· Airbag / ABS (zie ook: Remmen): Kan alleen worden uitgebouwd als het model ook zonder deze opties leverbaar was. Opmerking: een aan / uit schakelaar voor ABS moet worden gekeurd !

· Gordel: Gordels met draai-sluiting zijn verboden. Zie verder punt 3 & 4. De gordel moet zoveel mogelijk aan originele (dus geteste) bevestigingspunten worden bevestigd. Als er geen bevestigingspunten voorhanden zijn, dan ringen / ogen en bevestigingsplaten van de gordel-fabrikant inbouwen. BELANGRIJK: voor het inbouwen van deze bevestigingspunten met de TUV keurmeester overleg plegen en individuele keuring uitvoeren.

Maximale hoogte van de gordel: horizontaal. Minimale hoek naar onderen / achteren: 45 graden. De gordels moeten symetrisch t.o.v. de lengte-as van het voertuig gemonteerd worden. (Bevestiging van de bovenste punten aan de C-stijl is dus verboden.Gebruik daarvoor dus de achterbank.) In de naaste omgeving van de gordels morgen geen uitstekende onderdelen van de auto aanwezig zijn die de gordels kunnen beschadigen. Ze moeten dus vrij kunnen bewegen. Belangrijke links: http://www.schroth.com/installation-instructions/de/
http://www.schroth.com/racing/faq.php

· Ramen: Makrolon-ruiten met stempel zijn toegestaan. Vaste ruiten zijn ook o.k., zolang er een opening in zit om de bestuurder in noodgevallen te kunnen redden. Binnenlaten van buitenlucht moet mogelijk zijn. In een coupe moet dus zowel aan de bestuurders- als aan de passagierszijde een opening voor lucht hebben.

· Raambanden & Raamfolie: Dit staat in de Wegenverkeerswet beschreven: 1 % van het totale oppervlak van de (voor) ruit mag beplakt zijn BUITEN het zichtbereik van de bestuurder. Zonne-kleppen zijn voorgeschreven, ook in combinatie met een rolkooi. Donkere raamfolie op voor- en zijruiten zijn niet toegestaan.

· Rolkooi: Bescherming / Padding in het gebied waar contact mogelijk is, is verplicht. Zonnekleppen zijn verplicht !

· Motor & Aandrijving: Alles wat af fabriek voor een modelgeneratie beschikbaar was, is toegestaan. Voorbeeld: Golf 2 1.4 met een Golf 2 G60 blok. Noodzakelijke voorwaarden: Onderstel moet overgenomen worden (met stabi). De reminstallatie moet overgenomen worden (inclusief BKV – remkrachtverdeler?), evenals de aandrijflijn en het uitlaatsysteem. Stuurbekrachtiging is verplicht. Indien aanwezig, ook een gelijmde voorruit (versteviging van de carrosserie). Velg / Bandcombinatie moet ook worden overgenomen. MAAR: zie ook punt 2 van de toevoegingen.

· Benzineleidingen in de cockpit: Is mogelijk, liefst van koper. Een aantal additieven in benzine kunnen leidingen van kunststof / rubber doen oplossen ! (Is waar !) Hoe exact in te bouwen in de auto snap ik niet helemaal…..

· Onderstel & Remmen: Drie dingen komen hier aan bod: camberplates, verlaging en werking van ABS bij grotere remmen. Voor verlaging moet er opnieuw gekeurd worden. De werking van het ABS bij andere remmen moet door rij-tests worden gekeurd. Over camberplates wordt geen uitsluitsel gegeven.

· Uitlaatsysteem: Mag de in de voertuigpapieren vastgelegde waarde niet overschrijden. Maximaal is 95 DB toegestaan. Staat er in de papieren een lagere DB waarde, dan is deze bindend. Auto’s die af fabriek meer als 95 DB produceren, zijn van deelname aan Touristfahrten uitgesloten.

· Carosserie: Verstelbare carrosseriedelen moeten in alle standen worden getest / gekeurd. Ijzeren sleepogen mogen niet in de auto vast ingebouwd zitten. Ze moeten in de auto worden meegenomen en indien noodzakelijk pas dan erop gezet / gebruikt worden. Canvas / Stoffen sleepogen zijn toegestaan. Voor motorkapsluitingen en noodstroom-schakelaars geldt dat ze verzinkt moeten worden ingebouwd of moeten worden afgedekt.

Voor verdere vragen: markus.schaefer@de.tuv.com
(Markus Schäfer is een van de TUV controleurs op de Ring)

Een Word-document van de vertaling is per PB bij mij aan te vragen. Of stuur een e-mail naar erik100581 at yahoo com. Misschien kan ik het bestand aan iemand sturen voor hosting?

DISCLAIMER: Aan deze weergegeven tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Sorry hoor :?
Laatst gewijzigd door Ti-Tourist (Erik) op 22 nov 2007, 19:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 17 nov 2007, 13:10

Originele tekst van Carsten Schröder:

(Neue), Version II:
(Dieser Text ist ein Leitfaden,und keine rechtsverbindliche Grundlage!)
(Änderungen in ROT)

(alte) Version I :
http://www.touristenfahrerforum.de/f...ad.php?t=21424


Grundsätzlich:

1.Jede Veränderung an einem Fahrzeug erfordert eine Eintragung,sonst erlischt die Betriebserlaubnis!*

2.Umbauten sind innerhalb des vom Fahrzeughersteller original angebotenen Rahmens per Einzelabnahme zu machen.**

3.Motorsportteile (FIA-Zeichen) können sogar mehr aushalten als StVZO Teile,können aber im Bereich der StVZO im Alltagsgebrauch durchfallen.
Wenn überhaupt eintragbar,dann NUR mit Einzelabnahme!

4.Der Abnehmende, > TÜV-Angestellte < der die Einzelabnahme macht,ist dafür haftbar.Das ist schon aus Versicherungsgründen wichtig!
Deutlicher:Eingetragene Teile sind für Polizei und N-Gmbh ok.***

5.Die EG wird hier immer mehr eingreifen,daher werden auch immer kleinere Spielräume übrig bleiben.

6.Eine unsachgemässe Eintragung durch "TÜV-Tourismus"/"Gefälligkeitsgutachten" oder eine Veränderung nach einer Eintragung führt genauso zum Erlöschen der Betriebserlaubnis!
Leider kann es aber sein,dass ein anderer Prüfer aufgesucht erden muss,um überhaupt eine Eintragung nach neuestem Wissenstand zu bekommen!Umbauten bedeuten persöhnliche Haftung des Prüfers,daher ist es nur menschlich,dass die meisten Prüfer ablehnen/abwiegeln.
Ein Prüfer mit Motorsport Hintergrund hat da einen anderen Wissensstand!

7. Umbauten bei Tuningfirmen,die die Arbeiten gewerbsmässig anbieten,und die entsprechenden Tests duchführen,sind also nicht ohne Grund so kostspielig. Achtung:Auch hier ist ein gesundes Misstrauen angebracht.Teuer muss nicht immer gut sein.

8. Reparierte oder Vorgeschädigte Bauteile nicht verwenden!****

9.Veränderungen am Fahrzeug der Versicherung mitteilen!

10. Ausländische Fahrzeuge müssen:
-verkehrssicher sein.
-den Lärmvorschriften entsprechen.
-Unterliegen dem EU Recht.

Die N-Gmbh hat Hausrecht. Und setzt in Ihrem Geltungsbereich während der Touristenfahrten auf die StVZO.
Das bedeutet für einen Ausländischen Fahrzeughalter,der sicher fahren möchte: In Deutschland ein Gutachten des Fahrzeugs erstellen lassen,MITFÜHREN. Der Deutsche TÜV wird im Ausland als hochwertigere Instanz angesehen! !AUSNAHME:DÄNEMARK!

*Also auch eine neue Einstellung des Gewindefahrweks. > Höhe.
Oder Gewichtsreduzierung.

**TECHNISCHE Bauteile sind nur innerhalb der Baureihe und nur per Einzelabnahme zu verbauen/eintragbar. Z.B.:Eine Golf I Karosse wurde nicht für einen 16V Motor und das Crashverhalten das daraus resultiert konstruiert und getestet.> nicht ok.! Umbau auf maximal GTI gleiche Serie ist ok! Allerdings: Ist es möglich,mit Abgasgutachten, Lärmgutachten, Tachoeichung,Fahr-und Bremstests ....Das dürfte für eine Privatperson finanziell schwierig sein. FAHRZEUGTEILE können per Einzelabnahme untereinander getauscht werden! z.B.:BMW Heckflügel auf einen VW Jetta. Das Teil hat schon sein Materialgutachten und ABE durch BMW und wird durch Fahrversuch am neuen Fahrzeug geprüft.Wenn ok > Eintragung.

***Am Besten die Veränderungen mit Fotos dokumentieren.So entstehen dann später keine Unstimmigkeiten.

****Hier z.B. Beispiel ein Käfig, der nach einem Unfall beschädigt ,unsachgemäss"repariert" ,in einem anderen Auto verbaut wurde.

Nun zu konkreten Bauteilen:

Eintragungen mit "Materialgutachten": -seit 1994 nicht mehr zulässig

Teile mit Teilegutachten/ABE: Müssen eingetragen werden!

Lenkrad: Siehe Punkt 3 und 4 oben.

Sitz:

-Einbauhöhe und Machart darf die Sicht des Fahrers nicht beeinträchtigen.
> keine "Ohrensessel".
-Sitz muss längs-und Winkelverstellbar sein.
>Längsverstellung während des Sitzens und Winkelverstellung des Sitzes muss zumindest mit Bordmitteln dürchführbar sein.

Airbag/ABS:(siehe auch: Bremsen)
-Austragung nur wenn es die Karosse ohne gegeben hat.> siehe GolfIII...
*Anmerkung:Ein Ein/Ausschalter für ABS müsste eingetragen sein!

Gurte:
-Gurte mit Drehverschluss sind nicht zulässig.
>siehe dazu Punkt 3 und 4 oben<
-Gurtbefestigungen möglichst an Original-,also geprüften Befestigungspunkten.
-Wenn keine Befestigungspunkte vorhanden,dann Ringösen und Einchraubplatten des Gurtherstellers verbauen.
WICHTIG:
VOR Umbau der individuellen Befestigugspunkte Rücksprache mit dem Prüfer nehmen.
Ist dann Einzelabnahme.
-Höchste Linie des Gurtes = Waagerecht
-Minimaler Winkel nach unten/hinten= 45 Grad
-Gurte müssen symetrisch zur Fahrzeuglängsachse sein.
(Die Befestigung der oberen Gurte an der C-Säule geht also nicht!Dafür die Befestigungspunkte Beckengurt Rückbank benutzen.)
-In den Gurtbereich dürfen keine anderen Bauteile
hineinragen.> Also frei beweglich sein.
Wichtige Links:
http://www.schroth.com/installation-instructions/de/
http://www.schroth.com/racing/faq.php
*Anmerkung:von der Befestigung der Gurte an/auf dem Hutablegeblech mit Ösen bei BMW E 36 Modellen ist abzuraten!

Fenster:(siehe auch Blendstreifen)
-Makrolonscheiben mit Prüfzeichen sind ok.
-Feststehende Scheiben sind auch ok,sofern eine Öffnung im Fenster es ermöglicht,z.B. den Fahrer zu retten.
Luftaustausch muss gewährleistet sein:
Also muss z.B.:bei einem 2-Sitzer das linke UND rechte Fenster eine Lüftungsöffnung haben.

Blendstreifen/Fensterfolien:
-Dazu gibt es eine genaue Regelung in der StVZO.
1% der Fensterfläche der Frontscheibe AUSSERHALB des Sichtfeldes darf beklebt sein.
-Ein 10cm oberer waagerechter Blendstreifen dürfte aber grundsätzlich ok sein.
-Sonnenblenden innen sind aber auf jeden Fall zusätzlich Vorschrift,auch in Verbindung mit einem Käfig.
-Abdunkelnde oder ähnliche Fensterfolien in Windschutzscheibe und Seitenscheiben sind nicht zulässig.

Käfig:
-Polstern im Berührungsbereich.
*Anmerkung:Ohne Helm schützt der Käfig nur das Auto....
-Sonnenblenden verbauen!

Motor/Antrieb:
-Alles was Werksseitig bei dem Modell verbaubar ist.
Ein Beispiel:
Beispiel: Motorumbau 55PS Golf II auf 160PS G60 Motor aus Golf II

Notwendige Voraussetzungen für die Freigabe von VW:
- Fahrwerk übernehmen (mit Stabi)
- Bremsanlage übernehmen (inkl. BKV)
- Antrieb übernehmenn
- Auspuffanlage übernehmenn
- Servolenkung ist Pflicht
- ggf. geklebte Windschutzscheibe (verstärkt die Steifigkeit der Karosse)
- Rad/Reifenkombination
ABER:siehe Zusatz zu Punkt 2 oben

Kraftstoffleitungen im Innenraum:
-Machbar.
>Material:möglichst Kupfer.
Einige Kraftstoffzusätze können Kunststoffleitungen angreifen.
>Ausführung:Muss Einteilig vom Tank-Spritzwand und ab Spritzwand Einteilig im Motorraum sein.Also ohne Unterbrechungen. Durchführung durch Blech mit Kantenschutz

Fahrwerk/Bremsen:
-Spurplatten:
>Dazu gibt es im Forum einen interessanten Beitrag,der den negativen Effekt auf den Lenkrollradius behandelt!
>Grössere Last auf den Lagern.
-Tieferlegung:
*Anmerkung von Herrn Schäfer (Zitat):
"..grosse Tieferlegungen erforden eigendlich einen Austausch des/der Stabis..
Die Dokumentation wird scheinbar unterschiedlich gehandhabt.
Wichtig ist jedoch,dass aus der Eintragung eindeutig EINE neue Fahrzeughöhe hervorgeht!(Wie auch immer angegeben)
-ABS mit grösserer Bremse:
>...meist noch mit ESP gekoppelt,bewirkt eine heftigere Reaktion der Regelkreise,und verändert das Verhalten des Systems.Nur durch Fahrversuche(Einzelabnahme) prüfbar,und das dürfte für eine Privatperson nicht erschwinglich sein.

Abgasanlage:
-muss der in den Fahrzeugpapieren eingetragenen
Lautstärke entsprechen.
LÄRM:
Max.95db!(Stand)
Wenn in den Fahrzeugpapieren ein geringerer Wert eingetragen ist,gilt dieser!
Ein höherer eingetragerner Wert als 95db führt NICHT zum erhöhen des Grenzwertes!
(Kein befahren der Nordschleife/Touristenfahrten)

Karosse:
-Heckspoiler:
>Verstellbare Bauteile müssen dann in allen Einstellvarianten getestet werden.
-Abschleppösen/einschraubbar:
>Nicht eingebaut benutzen!Veletzungsgefahr.Im Fahrzeug mitführen.
-Abschleppösen/Gurtform:
>ok.
-Haubenverschlüsse/Notaus-Schalter:
>entweder versenkt verbauen oder abdecken.

(Verletzungsgefahr.)

Wer weitergehende Fragen hat:
markus.schaefer@de.tuv.com
(Markus Schäfer ist der,der euch dann am Ring auch kontrolliert)

www.RTautosport.de
( beim TÜV Trier)
Sehr informativ.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 17 nov 2007, 13:16

Oeps................. :(

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22504
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 17 nov 2007, 13:25

Goeie info Erik!!

Daar wordt het allemaal niet gemakkelijker en leuker van. Het was nooit een probleem (mits goed gebouwd) om leuke contructies te bouwen in Duitsland en hoe zit dat nu met die Golf 1 16V die al TUV heeft vraag ik me dan af.....

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 17 nov 2007, 17:00

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Nou, van de M3 kan ook het kenteken af. Begon de Ring net leuk te vinden...

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12607
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 17 nov 2007, 17:02

goedzo, eindelijk een einde aan al die flintstone auto`s 8)

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 17 nov 2007, 17:10

HANZ06 schreef:goedzo, eindelijk een einde aan al die flintstone auto`s 8)
Auto’s die af fabriek meer als 95 DB produceren, zijn van deelname aan Touristfahrten uitgesloten.
:lol:

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 17 nov 2007, 17:54

Het is allemaal echt knap kl*te. Je zal maar duizenden Euro's in de opbouw van een circuitspeeltje hebben gestoken, hem bewust op kenteken hebben gelaten en dan mag je vervolgens de Ring niet op :cry:

Als je een af fabriek geleverde trackday special als een M3 CSL of GT3 hebt zit je goed, al het andere spul heeft nu echt een probleem. Het lijkt er heel sterk op dat de Nurburgring GmbH veel diehard-Touristrijders van de baan wil jagen. Dit door als eerste de prijzen flink te verhogen de laatste twee jaar en nu de strenge TUV controles er nog eens overheen.

Ik ben wel erg benieuwd hoe streng ze dit zullen controleren. Een paal die geluidsmetingen doet, zal er hoogstwaarschijnlijk wel komen. Hoe dit met de TUV controles langs de baan zal gaan, is moeilijk te zeggen. Hopelijk wordt de soep niet zo heet gegeten...........

Als het echter wel allemaal doorgaat, kan de lokale economie, tuningsindustrie, verhuurbedrijven als Rent-a-Race Car & RS Racing flinke klappen krijgen. De Ring verliest ook een deel van zijn charme. Die dikke bakken die je kunt zien / horen zijn zeker een belangrijk deel van de attractie (buiten het rijden zelf). Super jammer in mijn ogen. :?

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 17 nov 2007, 18:05

Heeft iemand een idee hoe lastig en kostbaar zo'n TUV-keuring zou zijn?
En zouden ze dan bv vallen over:
Andere lichtmetalen velgen
Andere veer-demperset
Sparco-stuur waar geen airbag meer inzit (standaard dus wel in de auto aanwezig)
4-punts gordel-set, gordels hebben FIA keur, harnass-bar is merkloos/zelfbouw...

Ik denk dat het knap lastig gaat worden :( :( :( FUCK!!!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2007, 18:36

Nog nooit gehoord dat wij ons aan de tuv moeten houden.

Dat is dus een interpretatie van de tekstschrijver. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 nov 2007, 18:38

Ga je niet redden Maik als ze puur op de regeltjes kijken.

Airbagstuur is iets wat samenwerkt met de gordels. Lijkt me niet dat die er zonder meer uit mag.

4 punts gordel aan een zelfgemaakt harness bar. De gordel moet al E keur hebben ipv FIA. Die van Sabelt met snelsluitingen hebben dat bijvoorbeeld. Maar die harnessbar moet dus ook goedkeuring hebben, welke je niet hebt.

Andere veren en dempers ligt aan je uitvoering enz. Reden dat veel duitse setjes ala KW enz hulpveren hebben is voor droop travel, maar ook voor een groot deel omdat ze die voor de TUV moeten hebben. De set schokdempers op mijn M3 (zijn van Eibach) hebben TUV keuring maar hoe dat met jouw Nitrons zit zal je moeten navragen.

Pluspunt is dat jouw speedster er niet uit ziet als een 'ringtool' en dus denk ik dat je er niet zo snel uitgepakt word.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 17 nov 2007, 18:44

Potverdikke (understatement), laten we hopen dat Cav min of meer gelijk heeft!

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 17 nov 2007, 18:55

Ik denk wel dat het mee gaat vallen, maar mocht het niet meevallen dan heeft bijna ''iedereen'' een serieus probleem. Heb je gvd een simpel verlagingsetje onder je auto en mag je de ring niet op. Moet niet gekker worden zeg. :evil:

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 17 nov 2007, 19:15

Wordt zo wel een Walhalla voor de motorrijders.

Hmm, toch maar een jaarkaart en er dan met de Supermotard gaan knallen. :o

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43095
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 17 nov 2007, 19:57

Jan Visser schreef:Ik denk wel dat het mee gaat vallen, maar mocht het niet meevallen dan heeft bijna ''iedereen'' een serieus probleem. Heb je gvd een simpel verlagingsetje onder je auto en mag je de ring niet op. Moet niet gekker worden zeg. :evil:
Het zal alleen niet meevallen als er iets gebeurt, Jan... :wink:

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 17 nov 2007, 19:58

Voor buitenlandse auto's is de situatie als volgt:

10. Ausländische Fahrzeuge müssen:
-verkehrssicher sein.
-den Lärmvorschriften entsprechen.
-Unterliegen dem EU Recht.

Die N-Gmbh hat Hausrecht. Und setzt in Ihrem Geltungsbereich während der Touristenfahrten auf die StVZO. Das bedeutet für einen Ausländischen Fahrzeughalter,der sicher fahren möchte: In Deutschland ein Gutachten des Fahrzeugs erstellen lassen,MITFÜHREN. Der Deutsche TÜV wird im Ausland als hochwertigere Instanz angesehen! !AUSNAHME:DÄNEMARK!

StVZO: Wegenverkeerswet.

Dat zou dus betekenen: om te voorkomen dat je met je toy onder het huisrecht van de GmbH geweigerd wordt, moet je TUV hebben. En dat wordt voor een aangepaste auto dus lastig.

Anderen zijn druk bezig om goed uitsluitsel te krijgen voor de exacte status van buitenlandse auto's op de Ring, maar dat gaat nog even duren (ben ik bang) Voor de Duitsers is het elk geval köt..............

En even voor de duidelijkheid: Ik ben de officiële auteur niet, vertaal alleen de uitkomsten van een bijeenkomst tussen TUV, de Ring GmbH en een delegatie van liefhebbers. Ik HOOP dat het voor ons geen realiteit wordt, maar er zijn al mensen van Nurburging.nl aan de poort geweigerd (tot 2x toe zelfs) Dit betrof een professioneel opgebouwde auto.

Als je het mij persoonlijk vraagt, is het ook van de zotten. Ik zit er net zo min op te wachten als de rest hier. De berichten zijn er. Dat is een gegeven feit. En je kunt er je kop voor in het zand steken, of er goed naar kijken. Dat is het enige wat ik mogelijk heb willen maken. Had ook liever niet de brenger van dit slechte nieuws geweest.

En of het zinnig is, of niet: Kijk er naar, laat het op je inwerken en blijf het in ieder geval volgen. Als je volgend jaar met je toy er staat en je wordt geweigerd, zijn de druiven helemaal zuur. Maar nogmaals: Ik hoop dat het niet zo is.

Aanvulling: Zojuist een e-mail naar de TUV man van de tekst gestuurd met verzoek om nadere uitleg over de status van buitenlandse auto's. Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Ti-Tourist (Erik) op 17 nov 2007, 20:23, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43095
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 17 nov 2007, 20:02

Dennis Cavallino schreef:Nog nooit gehoord dat wij ons aan de tuv moeten houden.

Dat is dus een interpretatie van de tekstschrijver. Wie kan daar iets zinnigs over zeggen?
Zo staat het er in het Duits ook hoor.
Als het idd klopt dat zij kunnen bepalen waaraan voertuigen moeten voldoen voordat je erop mag rest er idd maar 1 ding. TUV keuring.

En die is vrij streng, in de Duitse "Fahrzeugbriefen" staan ook wel bandenmaten en of merken. Tenminste van de Prosche 944 die ik ooit bezat stond dat er wel in.
Blijft uiteraard wel vreemd, NL goedgekeurde auto's niet toelaten...??

Gebruikersavatar
Fietsbel
Berichten: 448
Lid geworden op: 19 apr 2007, 18:23
Locatie: Supra MKiV Boostlogic T61

Bericht door Fietsbel » 17 nov 2007, 20:04

Wat is de reden dat ze dit aanscherpen? teveel ongelukken gebeurt?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 nov 2007, 20:36

Blijkbaar willen ze van geprepareerde auto's af omdat het tegenwoordig meer op racen begint te lijken ipv touristenfahren.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 17 nov 2007, 20:46

Zonde voor mensen zoals Dick, maar wel logisch en zelfs verstandig.
Mijn E30 had trouwens een standaard BMW onderstel, alleen de gelaste draagarmen zullen ze niet echt tof vinden bij de Tuv. :)

Ik vind ook dat je met een geprepareerde auto gewoon mee moet doen met trackdays op de Ring. Ik heb mezelf ook voor de gek gehouden op de Ring, heb mijn lesje wel geleerd toen ik opeens onterecht werd aangeklaagd.

En met de huidige rondekaart tarieven is het rijden van trackdays niet zo heel veel duurder denk ik. :roll:

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 17 nov 2007, 20:48

Tja,

zal er niet echt een traan om laten eigenlijk. Met alle toestanden om de Ring heen was dit besluit te verwachten.

Zal er nog wel rondjes doen maar niet meer met een geprepareerde auto.

N.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 nov 2007, 20:59

Dennis, precies spijker op zijn kop. Ik woon zelf te ver van de ring af om er elke week rond te crossen. Dus ik heb ook al bedacht als ik er nog een keer rondcrossen wil pak ik wel eens een keer een georganiseerde trackday, hoef ik ook geen kenteken op de auto te houden. Of je nou kaartjes koopt of in 1 keer een toegangsbedrag betaald. Daarbij sta je er in de zomer toch meer tijd in de file als dat er daadwerkelijk gereden word tegenwoordig met al die toestanden op de parkplatz.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 17 nov 2007, 22:01

Eén ding klopt wel, nl. dat de Duitse tüv als betere keuringsinstantie wordt aangezien.

Onder de nederlandse APK kun je aan je auto sleutelen wat je maar wilt (motorisch en zo), als er maar algemene regels worden aangehouden.

In D gelden de regels per auto (type), dus een stuk nauwkeuriger.

(Trouwens weer een goed voorbeeld van de europese eenheid. D had al een goed systeem, andere landen voerden maar hun "eigen" systeem in ipv. te kopiëren.)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 17 nov 2007, 23:05

Zou dat inhouden dat als ik met mn 328i daar wil rijden ik daar niet mag vanwege de M50 ombouw??

Bedoel, daar zit geen Tüv goedkeuring op maar tis wel origineel BMW weer....???

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 17 nov 2007, 23:15

wjn schreef:Eén ding klopt wel, nl. dat de Duitse tüv als betere keuringsinstantie wordt aangezien.

Onder de nederlandse APK kun je aan je auto sleutelen wat je maar wilt (motorisch en zo), als er maar algemene regels worden aangehouden.
Wij Nederlanders hebben het een stuk leuker geregeld. Ik zit niet te wachten op een strengere keuring.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z, Erminio, Fabian, Joost H., sitechris en 4 gasten