TÜV REGELGEVING VOOR RINGTOOLS VANAF 2008
NAAR EEN TEKST VAN CARSTEN SCHRÖDER (TOURISTENFAHRER FORUM)
VERSIE 2
Basisregels:
1. Bij elke verandering aan een voertuig is een TUV keuring vereist. Anders zal de wettelijke goedkeuring van het voertuig direct komen te vervallen. *
2. Ombouw-werken zijn alleen binnen het originele modellengamma van een autofabrikant mogelijk, door middel van een individuele keuring. **
3. Motorsport-onderdelen (met FIA-goedkeuring) kunnen weliswaar vaak meer belasting verdragen als originele onderdelen, maar kunnen met het oog op de Wegenverkeerswet & dagelijks gebruik als ongeschikt worden verklaard. ALS het al mogelijk om ze laten keuren, dan alleen via een individuele keuring.
4. De uitvoerende TUV keurmeester die een individuele keuring uitvoert, kan daar rechterlijk aansprakelijk voor worden gesteld. Dat is uit verzekerings-oogpunt zeer belangrijk ! Kort gezegd: TUV goedgekeurde delen zijn voor politie & GmbH in orde. ***
5. De EU zal op dit gebied steeds meer gaan reguleren. De speelruimte om iets aan auto’s te doen zal daardoor steeds kleiner worden.
6. Een niet juist / onvolledig uitgevoerde TUV keuring of een uitgevoerde aanpassing nadat een keuring heeft plaatsgevonden leidt ook direct tot het intrekken van de toelating van de auto op de weg. Daardoor kan het zijn, dat naar een andere keurmeester gegaan zal moeten worden, om de auto naar de meest actuele wetgeving gekeurd te kunnen krijgen. Omdat een keurmeester aansprakelijk kan worden gesteld, zullen velen echter niet meewerken. Een keurmeester met autosport-achtergrond is vaak beter op de hoogte !
7. Een ombouw bij tuningsbedrijven, die deze mogelijkheid commercieel aanbieden en de bijbehorende keuringen doorvoeren, is daarom niet zonder reden zo prijzig. Let op: Ook hier is gezond wantrouwen verstandig. Duur betekent niet altijd goed.
8. Gerepareerde of eerder beschadigde onderdelen mogen niet gebruikt worden. ****
9. Veranderingen aan het voertuig moeten aan de verzekeringsmaatschappij worden gemeld.
10. Buitenlandse voertuigen moeten 1. Veilig zijn voor verkeersdeelname. 2. Aan de geluidsvoorschriften voldoen. 3. Zijn aan EU-recht / wetgeving onderworpen. De Nurburgring GmbH heeft zijn eigen huisrecht / huisregels en heeft binnen de jurisdictie de Wegenverkeerswet als leidend aangeduid. Dat betekent voor een eigenaar van een buitenlands voertuig dat hij (om veilig te kunnen rijden) een Duitse TUV-goedkeuring van zijn auto moet laten maken en deze altijd bij zich moet hebben. Uitzondering: Denemarken
Officieel moet je dus als bestuurder van een buitenlands voertuig, op grond van de Wegenverkeerswet in het Hausrecht van de GmbH, om op de Ring te kunnen / mogen rijden voor Touristfahrten, een TUV goedkeuring hebben. Dit geldt zowel voor standaard als gemodificeerde auto's - LET OP: deze alinea is persoonlijke interpretatie van de vertaler en kan ik niet hard maken.
Buiten de Ring is een NL APK afdoende.
----------------------------------------------------------------------------------
* Dat betreft dus ook een verlaging / verandering van de wagenhoogte. Hetzelfde geldt voor gewichtsreductie.
** Auto-onderdelen zijn alleen binnen dezelfde model-lijn & model-generatie uit te wisselen. Dit kan alleen d.m.v. een individuele keuring. Voorbeeld: een Golf 1 met 16V blok is verboden. Ombouw is alleen mogelijk tot maximaal Golf Gti van dezelfde generatie.
Het is echter mogelijk om via individuele keuringen (remtests, emissie-tests, tacho-ijken – zeg maar vergelijkbare tests voor RDW goedkeuring in NL.) een goedkeuring te krijgen. Dit is echter zeer ingewikkeld en kostbaar.
Onderdelen kunnen echter wel per individuele keuring tussen automerken worden uitgewisseld. Voorbeeld: BMW vleugel op een VW Jetta. Het onderdeel heeft immers reeds een onderdeel-goedkeuring en ABE door BMW en zal door testritten worden gekeurd. Indien OK = goedkeuring.
*** Het is het beste om de ombouw op foto vast te leggen. Dan komen er later geen onduidelijkheden.
**** Hier gaat het bijvoorbeeld om een rolkooi die uit een andere (beschadigde) auto gehaald is en niet goed gerepareerd is.
Techniek:
· Goedkeuring d.m.v. “Materialgutachten” : Sinds 1994 niet meer mogelijk.
· Onderdelen met onderdeelgoedkeuring / ABE: Moeten worden gekeurd.
· Stuurwiel: zie punt 3 & 4 van het bovenstaande betoog.
· (Kuip)stoel: De inbouwhoogte en het ontwerp van de stoel mogen het zicht van de bestuurder niet beinvloeden. Kuipstoelen met “oren” zijn verboden. De stoel moet in afstand en HOEK verstelbaar zijn. Verstelling van de stoel met in de auto aanwezige middelen kunnen plaatsvinden.
· Airbag / ABS (zie ook: Remmen): Kan alleen worden uitgebouwd als het model ook zonder deze opties leverbaar was. Opmerking: een aan / uit schakelaar voor ABS moet worden gekeurd !
· Gordel: Gordels met draai-sluiting zijn verboden. Zie verder punt 3 & 4. De gordel moet zoveel mogelijk aan originele (dus geteste) bevestigingspunten worden bevestigd. Als er geen bevestigingspunten voorhanden zijn, dan ringen / ogen en bevestigingsplaten van de gordel-fabrikant inbouwen. BELANGRIJK: voor het inbouwen van deze bevestigingspunten met de TUV keurmeester overleg plegen en individuele keuring uitvoeren.
Maximale hoogte van de gordel: horizontaal. Minimale hoek naar onderen / achteren: 45 graden. De gordels moeten symetrisch t.o.v. de lengte-as van het voertuig gemonteerd worden. (Bevestiging van de bovenste punten aan de C-stijl is dus verboden.Gebruik daarvoor dus de achterbank.) In de naaste omgeving van de gordels morgen geen uitstekende onderdelen van de auto aanwezig zijn die de gordels kunnen beschadigen. Ze moeten dus vrij kunnen bewegen. Belangrijke links: http://www.schroth.com/installation-instructions/de/
http://www.schroth.com/racing/faq.php
· Ramen: Makrolon-ruiten met stempel zijn toegestaan. Vaste ruiten zijn ook o.k., zolang er een opening in zit om de bestuurder in noodgevallen te kunnen redden. Binnenlaten van buitenlucht moet mogelijk zijn. In een coupe moet dus zowel aan de bestuurders- als aan de passagierszijde een opening voor lucht hebben.
· Raambanden & Raamfolie: Dit staat in de Wegenverkeerswet beschreven: 1 % van het totale oppervlak van de (voor) ruit mag beplakt zijn BUITEN het zichtbereik van de bestuurder. Zonne-kleppen zijn voorgeschreven, ook in combinatie met een rolkooi. Donkere raamfolie op voor- en zijruiten zijn niet toegestaan.
· Rolkooi: Bescherming / Padding in het gebied waar contact mogelijk is, is verplicht. Zonnekleppen zijn verplicht !
· Motor & Aandrijving: Alles wat af fabriek voor een modelgeneratie beschikbaar was, is toegestaan. Voorbeeld: Golf 2 1.4 met een Golf 2 G60 blok. Noodzakelijke voorwaarden: Onderstel moet overgenomen worden (met stabi). De reminstallatie moet overgenomen worden (inclusief BKV – remkrachtverdeler?), evenals de aandrijflijn en het uitlaatsysteem. Stuurbekrachtiging is verplicht. Indien aanwezig, ook een gelijmde voorruit (versteviging van de carrosserie). Velg / Bandcombinatie moet ook worden overgenomen. MAAR: zie ook punt 2 van de toevoegingen.
· Benzineleidingen in de cockpit: Is mogelijk, liefst van koper. Een aantal additieven in benzine kunnen leidingen van kunststof / rubber doen oplossen ! (Is waar !) Hoe exact in te bouwen in de auto snap ik niet helemaal…..
· Onderstel & Remmen: Drie dingen komen hier aan bod: camberplates, verlaging en werking van ABS bij grotere remmen. Voor verlaging moet er opnieuw gekeurd worden. De werking van het ABS bij andere remmen moet door rij-tests worden gekeurd. Over camberplates wordt geen uitsluitsel gegeven.
· Uitlaatsysteem: Mag de in de voertuigpapieren vastgelegde waarde niet overschrijden. Maximaal is 95 DB toegestaan. Staat er in de papieren een lagere DB waarde, dan is deze bindend. Auto’s die af fabriek meer als 95 DB produceren, zijn van deelname aan Touristfahrten uitgesloten.
· Carosserie: Verstelbare carrosseriedelen moeten in alle standen worden getest / gekeurd. Ijzeren sleepogen mogen niet in de auto vast ingebouwd zitten. Ze moeten in de auto worden meegenomen en indien noodzakelijk pas dan erop gezet / gebruikt worden. Canvas / Stoffen sleepogen zijn toegestaan. Voor motorkapsluitingen en noodstroom-schakelaars geldt dat ze verzinkt moeten worden ingebouwd of moeten worden afgedekt.
Voor verdere vragen: markus.schaefer@de.tuv.com
(Markus Schäfer is een van de TUV controleurs op de Ring)
Een Word-document van de vertaling is per PB bij mij aan te vragen. Of stuur een e-mail naar erik100581 at yahoo com. Misschien kan ik het bestand aan iemand sturen voor hosting?
DISCLAIMER: Aan deze weergegeven tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Sorry hoor
