forum b*llsh*t

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Downforce Dennis

forum b*llsh*t

Bericht door Downforce Dennis » 16 nov 2007, 11:38

Afgelopen maandag meld ik me even aan op een ander forum(ik noem geen namen of adressen), wat op het eerste zicht vrij professioneel en serieus leek.
Er werd een topic geopend waarin een mede enthousiast tips en how-to's vroeg over heel-toe en de denkwijze achter rev-matching.
dus ik antwoord het volgende:
Principe heel-toe is gebaseerd op de "rev-matching" toepassing. Rev matchen bevordert de levensduur van de aandrijflijn aanzienlijk, vooral bij circuittoepassingen en goed doorrijden.
Om terug te schakelen volgens het rev-matching principe moet je tijdens het ontkoppelen een dot gas geven en wanneer het toerental +/- 1000 t/min verhoogd is terug koppelen in de lagere versnelling.
voor de beginneling:
- ontkoppelen
- lagere versnelling schakelen met pook
- dot gas geven(korte maar krachtige tik op gaspedaal)
- Als het toerental 1000 toeren verhoogd is terug koppelen

heel-toe is bedoelt om terug te schakelen met tussengas bij het aanremmen van een bocht. Je gebruikt je rechtervoet dus voor constant te remmen en tegelijkertijd een juiste dosis gas te geven voor het terugschakelen.
Basisgedachte is dus je Teen op de rempedaal zetten en met je hiel de gaspedaal te beheersen.
Het vergt enige oefening en lenigheid in de voet.
Je zet in principe dus je voet maar een stukje op de rempedaal (de voorzijde van de voet is het sterkst) en je draait je enkel om de hielzijde van je voet te laten rammen op het gaspedaal.

Als ik de tijd vind vandaag zal ik er eventjes een filmpje van maken. Ik heb wel geen webspace dus als iemand wil hosten, dat zou geweldig zijn...
vanaf dan wordt er getwijfeld aan het nut van heel-toe, vooral omdat sommigen liever vol op de motor afremmen, hun aandrijving nöken omdat de rijschool hun dat geleerd heeft (ROFFERDELOLLOL)
Op een bepaald moment post een bepaald member dit:
sluit me erbij aan dat de toegevoegde waarde op de openbare weg euhm vrij beperkt is
uiteraard wel goed voor circuitrijders en/of showmannen maar zoals gezegd het motorkarakter moet er zich ook wat toe lenen anders levert het weinig op
dus heren, zoals betreffend intellectueel persoon aangeeft behoren wij tot de showmannen categorie :lol:
Zullen we alvast een D-F groepsaankoop doen van stoere 360° draaibare petjes?

Daarop antwoord ik dit:
Voor er hier beoordeeld wordt of heel-toe al dan niet nut heeft op de openbare weg en dat het überhaupt alleen bruikbaar is voor sportmotoren, stevige remacties en showmannen zou ik als ik jullie was eerst eens deftig leren heel-toe'en...

Als je left foot braking niet meester bent beun je je hoofd idd tegen de voorruit
Als je heel-toe niet meester bent kan je het idd alleen bij serieuze remacties en voor de show...

Op de rijschool leren je ze idd op de motor afremmen, doen jullie dat maar op de n00b manier...

hier rijden auto's rond met 4000w koppijninstallaties, 180db riceruitlaten, 20" chromen bling bling velgen en bumperkits die obscener zijn dan J'Lo in hare pure. Maar de heel-toe'ers zijn de showmannen
hahahahaha jongens toch...
en we zijn vertrokken, Lekker op de man af flamen en totaal off topic en onder de gordel gaan reply'en:
We kunnen nu eenmaal niet allemaal zo’n super getalenteerde wonderpiloten zijn gelijk gij.
Ik kijk er al naar uit om je binnenkort als opvolger van R. Schumacher of Trulli in de F1 te zien verschijnen.
Maar gezien het toontje dat je tegenover andere autoliefhebbers aanslaat, twijfel ik er aan of je hier op dit forum wel helemaal op je plaats zit.
ik sluit af met volgende post, trek een zak chips open en lach me te pletter:
what the...

persoonlijk aanvallen is toegestaan hier? triest, diep triest...
Werk de frustraties aub op een andere manier uit.

eerst aangeven dat tussengas geven voor showmannen is en daarna spotten met mijn mening...
Goed bezig.

Als je niets afweet over een bepaald topic of onderwerp moet je gewoon niet reageren, en persoonlijke avances en reacties zoals deze doen me idd twijfelen of ik hier wel op mijn plaats zit...

tenslotte gaat dit topic over hoe heel-toe'en, waarbij ik duidelijk de zin aangeef van het heel toe'en en de manier waarop.
Ik probeer mijn gedacht hierover aan te geven en de technische denkwijze erachter.
Als er dan dingen worden gepost als "showman" en persoonlijk wordt aangevallen doe ik niet meer mee
tot zover,

Ik ga het toch maar bij D-F houden denk ik...

Je ziet welke psychologische schade je hele leven lang gepest worden aanricht, arme jongen :cry:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 nov 2007, 11:42

Op DF hadden we laatst ook een discussie over Heel&Toe etc. waarbij het nut van deze technieken in twijfel werd getrokken en er werd gewoon hardop door Rico gezegd dat het boven de pet van de meeste forumbezoekers gaat. Enfin, de discussie was toen ook los. Dus ik ben benieuwd waar dit draadje gaat eindigen. :)

Michel P

Bericht door Michel P » 16 nov 2007, 11:44

Heb je de 20" al besteld om erbij te horen :wink:

Michel

Carl Coussens

Bericht door Carl Coussens » 16 nov 2007, 12:11

Dennis,

Heb het verhaal ook gelezen ginds. Heb me er wijslijk van tussen gehouden. :wink:
Heb je de 20" al besteld om erbij te horen

:mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2007, 12:28

Dennis Cavallino schreef:Op DF hadden we laatst ook een discussie over Heel&Toe etc. waarbij het nut van deze technieken in twijfel werd getrokken en er werd gewoon hardop door Rico gezegd dat het boven de pet van de meeste forumbezoekers gaat. Enfin, de discussie was toen ook los. Dus ik ben benieuwd waar dit draadje gaat eindigen. :)

Huh hardop ? Had jij de speakers aan staan dan :lol:

Maar ik sta altijd achter mijn uitspraken hoor.

Verder is het altijd een stukje van norm en verantwoordelijksbesef.. racetechnieken willen aanleren op de openbare weg om op de openbare weg uit te oefenen :roll:

En als je er op een circuit een paar seconden sneller mee kan zijn, dikke prima..

Ik snap er toch weinig van, daarom maar een SMG bak :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 16 nov 2007, 12:48

Door zo uit de hoogte te reageren lok je de reacties zelf ook wel een beetje uit Dennis.

Ik mis het toverwoord in je betoog over rev-matchen en heel and toe techniek. Dat toverwoord is shift lock. Je past die technieken niet in eerste instantie toe om je aandrijflijn te sparen (met al dat gekoppel en tussengas geven zie ik dat ook niet snel gebeuren trouwens) maar om het blokkeren van de achterwielen bij achterwielaandrijvers tegen te gaan.

Uit de discussie die hier op DF gevoerd is bleek dat er slechts zeer weinigen de techniek toepassen. Ook van de doorgewinterde circuitrijders zijn er niet veel. Het truukje wordt mijns inziens ook teveel om het truukje toegepast.

Volgende keer dus niet weer op het Daihatsu Chuore forum reageren! :D

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 16 nov 2007, 12:55

Ben nu toch wel heel erg benieuwd welk forum het is.

Bort

Bericht door Bort » 16 nov 2007, 13:00

Een vrij goed forum eigenlijk ;)
't Is daar ff uit de hand gelopen, helaas.
Zeker nog terugkomen Dennis!

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2007, 13:01

Ik denk een Belgische forum ?

HSR

Bericht door HSR » 16 nov 2007, 13:06

Rico v Velzen schreef:
Dennis Cavallino schreef:Op DF hadden we laatst ook een discussie over Heel&Toe etc. waarbij het nut van deze technieken in twijfel werd getrokken en er werd gewoon hardop door Rico gezegd dat het boven de pet van de meeste forumbezoekers gaat. Enfin, de discussie was toen ook los. Dus ik ben benieuwd waar dit draadje gaat eindigen. :)
Maar ik sta altijd achter mijn uitspraken hoor.

Verder is het altijd een stukje van norm en verantwoordelijksbesef.. racetechnieken willen aanleren op de openbare weg om op de openbare weg uit te oefenen :roll:
Dit vind ik een beetje gel*l. Zodra ik in een auto zit met een rechtstaand gaspedaal pas ik heel-toe toe. Waarom? Omdat het het autorijden leuker maakt, je vloeiender rijdt als je de gang er lekker in hebt zitten en, last but nog least, gewoon omdat ik het kan. Ik vind het een leuke techniek en om deze nu af te doen als racetechniek en onverantwoordelijk is m.i. onzin. Zo zou je drifttechniek ook als een onzinnige racetechniek kunnen betitelen maar deze wordt wel alom geprezen op DF.

Tom V

Bericht door Tom V » 16 nov 2007, 13:06

Michel Pol schreef:Heb je de 20" al besteld om erbij te horen :wink:

Michel
24" is de nieuwe 20" geloof ik ;)

Bort

Bericht door Bort » 16 nov 2007, 13:07

Rico v Velzen schreef:Ik denk een Belgische forum ?
8)

Hielke

Bericht door Hielke » 16 nov 2007, 13:23

hugo schreef: Zo zou je drifttechniek ook als een onzinnige racetechniek kunnen betitelen maar deze wordt wel alom geprezen op DF.
Maar als racetechniek is en blijft het totaal onzinnig :P

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 16 nov 2007, 13:25

Ik wou dat ik het heel-toe gebeuren kon... :roll:

Al zou het enkel voor de fun zijn.. 8)

Left braking kan ik wel, deed/doe ik altijd in een automaat. 8)

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 16 nov 2007, 13:26

Ik doe het ook altijd (sideflip dan, heb te grote voeten voor heel&toe).
Iedereen die het onzin vindt mag mij een leuke borg betalen, in de e30 stappen, even naar 80km/u trappen en dan zonder heel & toe terugschakelen naar zijn II. Veel plezier alvast! :twisted:

Enige lastige is om de stand van je rempedaal precies goed en tegen de blokkeergrens aan te houden terwijl je je voet verplaatst naar het gaspedaal, daarom heb ik het toen ik er mee begon ook zoveel mogelijk geoefend (iedere keer bij terugschakelen).
En als je dat een paar maanden stug volhoudt wordt het een tweede natuur en valt het pas weer op als iemand met je meerijdt die zich erover verwondert dat je gas geeft onder het remmen.

RVV

Bericht door RVV » 16 nov 2007, 13:29

hugo schreef: Dit vind ik een beetje gel*l. Zodra ik in een auto zit met een rechtstaand gaspedaal pas ik heel-toe toe. Waarom? Omdat het het autorijden leuker maakt, je vloeiender rijdt als je de gang er lekker in hebt zitten en, last but nog least, gewoon omdat ik het kan. Ik vind het een leuke techniek en om deze nu af te doen als racetechniek en onverantwoordelijk is m.i. onzin. Zo zou je drifttechniek ook als een onzinnige racetechniek kunnen betitelen maar deze wordt wel alom geprezen op DF.
Hugo je zegt hetzelf eigenlijk al, omdat je het kan, als je het kan en beheerst zal ik het niet als onverantwoordelijk bestempelen.

Waar het toen (in die andere discussie) over ging was het aanleren van deze techniek.. waar kies je voor om het te leren ? op de openbare weg of op een circuit ?

Ik ben van mening als je deze technieken wilt aanleren, je ze ook moet leren van iemand die ze jou kan aanleren (instructeur), en niet van platte theoretische informatie op een forum en dan maar wat in de praktijk gaan aanklooien met als gevolg risico's nemen omdat je dan niet optimaal de auto onder controle hebt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 16 nov 2007, 13:33

Je hebt ergens een punt hoor Rico, maar ik denk nog steeds dat je overschat hoe moeilijk het is.

Gewoon niet oefenen met verkeer in de buurt. Het is zoals Peter zegt, één van de rijtechnieken die je best goed autodidact kunt leren, zolang je maar 'gevoel' ervoor hebt. En het wil natuurlijk, want niet iedereen wil het kennelijk leren. Maar die rijden dan ook geen E30 336i. :)

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 16 nov 2007, 14:05

@ Hielke

in welk aspect heb ik uit de hoogte gereageerd? Als iemand niet weet waarover hij het heeft moet hij geen antwoord geven. En dan nog een groep enthousiasten veroordeelt.
Ik ben in mijn ogen gewoon rechtoe rechtaan geweest, als ik na elke regel smileys en dergelijke neerklad ben ik anderen en mijn eigen tijd serieus aan het verknoeien.
In mijn ogen reageer jij nu ook uit de hoogte, "daihatsu cuore forum".
Je begrijpt wat ik bedoel, ik waardeer je eerlijkheid enorm.

shift lock heb ik aangehaald in een ander stukje, dus magic word heb ik gebruikt :wink:

desbetreffend persoon zit daar blijkbaar al een paar jaar en denkt omdat ik een M3 heb dat ik aanhangers heb. WTF zeg...
Ik heb gewoon sterk de indruk dat er daar een paar jaloerse relsmurfen zitten met weinig verstand van zaken.

Sorry Bort maar ik heb het er wel gezien, trouwens hoop ik je tegen te komen op de meeting waar ik toch de ballen even kom breken :wink:
Geen slechte bedoelingen hoor, ik wil gewoon eens een face 2 face discussie met die gast.

Hielke

Bericht door Hielke » 16 nov 2007, 14:06

Voor Peter is het inderdaad een absolute noodzaak. Je kunt in zijn auto nog beter als een malijer aan de handrem trekken om een minder sterk effect te bewerkstelligen :lol:

Hielke

Bericht door Hielke » 16 nov 2007, 14:11

@ Dennis,

ik heb het hele verhaal ook niet gelezen om een goed oordeel te kunnen vormen. Zo heb je dus wel shift lock erbij gehaald. Door de quotes te lezen heb ik slechts een deel van de discussie meegekregen. Misschien moet je toch even linken.

Het ging me om het volgende stukje:
Op de rijschool leren je ze idd op de motor afremmen, doen jullie dat maar op de n00b manier...

hier rijden auto's rond met 4000w koppijninstallaties, 180db riceruitlaten, 20" chromen bling bling velgen en bumperkits die obscener zijn dan J'Lo in hare pure. Maar de heel-toe'ers zijn de showmannen
hahahahaha jongens toch...

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 16 nov 2007, 14:20

Nu weet ik nog niet hoe ik moet heel-toe-en in een E34 525i met schoenmaat 44/45 en dan ook nog eens met legerkisten aan... :roll:

Frits

Bericht door Frits » 16 nov 2007, 14:35

Roderic E34T schreef:Nu weet ik nog niet hoe ik moet heel-toe-en in een E34 525i met schoenmaat 44/45 en dan ook nog eens met legerkisten aan... :roll:
Je moet geen legerkisten aandoen om met de auto te rijden, dan zal het veel beter gaan :wink:

44/45 is toch niet extreem groot? Ik heb een 'normale' maat, 42, en ik heb totaal niet de indruk dat dat tegen het maximum aanligt om deftig te kunnen heel-toe-en...

Sander S.

Bericht door Sander S. » 16 nov 2007, 14:39

Ik heb ook 45.

In de E36 330i ging het echt perfect .. maar daar had ik het rempedaal iets versteld.

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 16 nov 2007, 14:39

Frits schreef:
Roderic E34T schreef:Nu weet ik nog niet hoe ik moet heel-toe-en in een E34 525i met schoenmaat 44/45 en dan ook nog eens met legerkisten aan... :roll:
Je moet geen legerkisten aandoen om met de auto te rijden, dan zal het veel beter gaan :wink:

44/45 is toch niet extreem groot? Ik heb een 'normale' maat, 42, en ik heb totaal niet de indruk dat dat tegen het maximum aanligt om deftig te kunnen heel-toe-en...
Ik loop eigenlijk alleen maar op legerkisten... Ben niet zo'n gympies persoon. :oops:

Maar hoe je het beste heel-toe kunt toepassen... Daar ben ik benieuwd naar...

Hoe werkt het, hoe je voet te zetten... Dat soort dingen. :P

Bort

Bericht door Bort » 16 nov 2007, 14:42

Ik draag een 44, gaat perfect :)

Plaats reactie