Kilometerheffing in 2016

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Hans

Kilometerheffing in 2016

Bericht door Hans » 15 nov 2007, 07:48

Kilometerheffing in 2016

GROTE PROBLEMEN MET AANGEKONDIGDE START

door Edwin Timmer

DEN HAAG, donderdag
De kilometerheffing is pas op z’n vroegst in 2016 ’volledig operationeel’. Bovendien is een omvangrijke tussenstap deze kabinetsperiode van de baan.
Dat valt op te maken uit een geheime notitie van minister Eurlings (Verkeer), die morgen in de ministerraad wordt behandeld. Tot nu toe werd uitgegaan van een landelijke invoering van de heffing in 2012.
In het stuk zet de CDA-bewindsman vier mogelijke tussenstappen op een rij, die als eerste start kunnen dienen naar de gewenste landelijke kilometerheffing. Het gaat om een basistarief op snelwegen plus een spitsheffing, alleen een spitsheffing op knelpunten, een proef met kilometerbeprijzing via de satelliet of een proef rond Amsterdam (de Noordvleugelvariant).
Het kabinet heeft zich verplicht voor 2011 zo’n ’eerste uitvoerbare, betekenisvolle en onomkeerbare stap’ te nemen. Maar de huidige opties voldoen niet aan de kabinetseisen van lage invoerkosten en het eerlijkheidsprincipe, oftewel een fikse verlaging van de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting (bpm) in ruil voor die nieuwe kilometerheffing.
„Geen van de opties is uitvoerbaar binnen de voorwaarden van het coalitieakkoord”, schrijft Eurlings.

[img:141:162]http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2 ... _thumb.jpg[/img]
• Minister Eurlings [img:15:15]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... ukey-1.gif[/img]

De bewindsman acht derhalve een start per 2010 met geen van de opties mogelijk. De onomkeerbare stap waartoe het regeerakkoord hem verplicht, zal Eurlings het makkelijkste kunnen halen via het voorbereiden van alle benodigde wetgeving.
Vanaf 2016 zal elke autobezitter een kastje aan boord hebben, waarmee de ritten door een satelliet worden geregistreerd. Dat is volgens Eurlings het ’einddoel’, want iedereen betaalt dan naar tijd, plaats en de milieuvriendelijkheid van de wagen.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat weigert commentaar. Eind november presenteert de minister zijn plan.

[img:520:194]http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2 ... _thumb.jpg[/img]

Breed draagvlak ongewis plan

MINISTER HOOPT OP KM-HEFFING VIA DE SATELLIET

Van onze parlementaire redactie

DEN HAAG, donderdag
Verkeersminister Eurlings lijkt zijn hoop te hebben gevestigd op het plan voor de kilometerheffing dat nog het minst is uitgewerkt.
Maatschappelijke organisaties, waaronder het bedrijfsleven en de ANWB, willen graag dat Eurlings begint met pilots waarin kastjes in de auto worden gevolgd door de satelliet. Eurlings is vooral gecharmeerd van het brede draagvlak dat MKBvoorzitter Loek Hermans hem biedt. Dat zou hem kunnen redden uit het moeras waarin de kilometerheffing hem dreigt mee te sleuren.

Belonen
Een satellietsysteem is het meest verregaand, want de techniek is ongebruikt en het plan ongewis. Toch voelt de minister wel voor het belonen van vrijwilligers die de spits mijden. Door zo’n financiële meevaller ’kunnen positieve associaties met prijsbeleid ontstaan’, aldus Eurlings.
Als het kabinet de landelijke snelwegenvariant kiest, inclusief een spitstaks, klopt het automobilisten evenmin extra geld uit de zak. Met deze techniek op basis van poortjes die een kaartje in de auto aflezen, kan de motorrijtuigenbelasting met een kwart omlaag. Op snelwegen dalen de files met 45%, over alle wegen gemeten is dat een kwart. Het is de meest uitvoerbare variant.

Neutraal
Twee andere opties, spitsheffingen rond grote steden of alleen rond Amsterdam, betekenen ’een lastenverzwaring voor de automobilist’, zo waarschuwt Eurlings. En dat gaat lijnrecht in tegen de afspraak met de commissie-Nouwen dat de invoering de automobilist niets extra mag kosten.
Het ministerie van Financien zou, vanwege die extra inkomsten, wel oren hebben naar deze twee spitsheffingen.

Over welk brede draagvlak hebben ze het? Maatschappelijke organisaties, waaronder het bedrijfsleven en de ANWB. Welk bedrijfsleven? En ja de ANWB, maar dat is geen organisatie die iets met de automobilist op heeft. En Loek Hermans van het MKB heeft zijn hele leven in de politiek gezeten dus die gaat nu de politiek natuurlijk niets in de weg leggen. Ik zou zeggen als de minister zo overtuigt is van het brede draagvlak onder de bevolking, doe dan eens een referendum. (yeah right :[ )
Als het kabinet de landelijke snelwegenvariant kiest, inclusief een spitstaks, klopt het automobilisten evenmin extra geld uit de zak. Met deze techniek op basis van poortjes die een kaartje in de auto aflezen, kan de motorrijtuigenbelasting met een kwart omlaag. Op snelwegen dalen de files met 45%, over alle wegen gemeten is dat een kwart. Het is de meest uitvoerbare variant.
De motorrijtuigenbelasting met een kwart omlaag? Ik dacht dat ie helemaal zou verdwijnen!! Het gebruik zou toch belast worden, en niet het bezit. De motorrijtuigenbelasting is de afgelopen 7 jaar al met 80% gestegen! Hoezo een sigaar uit eigen doos! :boos: (maar ja hadden we iets anders verwacht?) En de files zullen met 45% dalen. [IMG:29:15]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... chater.gif[/img] [IMG:15:15]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... es/emo.gif[/img] [IMG:15:15]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... osmile.gif[/img]

Mensen, we worden (voor de zoveelste keer) keihard gefuckt! [IMG:33:36]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... /swear.gif[/img]

Roderic E34T

Re: Kilometerheffing in 2016

Bericht door Roderic E34T » 15 nov 2007, 07:55

Hans schreef: Mensen, we worden (voor de zoveelste keer) keihard gefuckt! [IMG:33:36]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... /swear.gif[/img]
En dat zal ook blijven gebeuren, gezien we hier allemaal maar klagen, maar NOOIT actie er tegen voeren...

Was het maar weer de jaren 70 of 80... Toen de bevolking nog protestmarsen en belangrijke knelpunten lam legden als we het niet eens waren met de beslissingen of ideeën van de regering...

Zodra zoiets zou gebeuren, dan zou ik zeker meedoen, maar om nou met alleen mijn wagen op het Prins Clausplein te gaan staan, gaat niet veel helpen...

Xave30

Bericht door Xave30 » 15 nov 2007, 08:18

Roderic E34T schreef: En dat zal ook blijven gebeuren, gezien we hier allemaal maar klagen, maar NOOIT actie er tegen voeren...
Weet je wel....... :roll:
Als dit Frankrijk was, stond Nederland allang 70% in de fik!

Men moeten ooit van die " Het is niet anders he... ,.. de regels zijn de regels.. " mentaliteit afzien.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2007, 08:37

Mtechnik schreef: Men moeten ooit van die " Het is niet anders he... ,.. de regels zijn de regels.. " mentaliteit afzien.
Helemaal mee eens, wat heb je aan regels die onuitvoerbaar zijn en telkens worden aangescherpt, is dat fair tegenover het grootste deel van de bevolking? regels die zijn regels...jaja blabla en telkens verstikkender telkens meer regels we leven in een vrij land :roll: euhm wat zegt u? denk eens na "vrij land" we leven in een land vol regels voor zowat alles is dat vrij? het is meer een grote gevangenis waarin de criminelen vrij man spelen.

en file's verminderen met 45% whahahaaha de man die dat zegt/denkt kan stand up comidian worden!! en is techniek niet beinvloedbaar?! jazeker dus er zullen wel weer handige ontlopers zijn, en geef ze eens ongelijk! laat ons eens met rust! en laat ons van dat kleine beetje ontspanning wat nog rest genieten als we van A naar Beter? gaan...bouw wat meer wegen en betere knooppunten geef de mensen wat meer eigen verantwoording en straf pas als er een strafbaar fijt is gepleegd en een ander er ernstig mee gedupeerd is...maar nee, NL zal wel de strenge meesteres spelen, hoe lang nemen we dat nog, want genomen worden we...vrijheid van spreken, ja maar als er niet geluisterd wordt wat heb je er dan aan :lol: misschien Den Haag eens platleggen met mail? computers overbelasten? een paar handige computerkrakers herzieningen laten doorvoeren? :roll: Ik weet niet of ik toestem met een kastje in m'n auto rond te rijden...ik wil leven en niet geleefd worden, maarja kunnen we nog terug of wordt het uiteindelijk eireren voor je geld kiezen en emigreren... :roll: met een mooie dame....hm..dat klinkt alvast beter 8)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 nov 2007, 08:55

Communisme in optima forma, de natte droom van Stalin en consorten. Iedereen altijd overal kunnen tracken en hem/haar tegelijkertijd ook nog eens maximaal bestelen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 nov 2007, 09:14

Ik ben benieuwd of de overheid dan nog nieuwe jonge docenten kan vinden.

Telt u even mee:
16 uur per week sta je als docent(e) 'ingeroosterd', dat komt neer op een werkweek van meer dan 40 uur (1e jaar meer dan 60, omdat je voorgangers een enorme bende hebben achtergelaten en er ieder jaar nieuwe lesmethodes komen vanuit 'Den Haag'). Je kunt maximaal ingeroosterd worden op 26 uur, dat staat, als jonge docent, voor meer dan 50 uur gemiddeld.

Wat verdien je dan? Als 21 jarige afgestudeerde (HBO!) studente verdien je dan 1000 euro netto per maand. Ter vergelijk, de docenten van de oude stempel verdienen dat per week! Staat ook vrolijk in de economieboeken dat een docent meer dan 130.000 euro per jaar verdient! Bruto weliswaar, Terwijl jonge docenten met alles boven de 20k per jaar bruto blij mogen zijn.

16 uur per week wordt verdeeld over 4 dagen. Je moet dus 4 keer per week met de auto (Want OV is duurder en daar doe je 3 keer zo lang over, wat neer komt op anderhalf uur reistijd per dag op een traject van 20 km). Die reistijd winst heb je nodig, want je moet je lessen voor de volgende dag voorbereiden. Je krijgt slechts 70 euro per maand aan reiskosten, op basis van de beredenering dat je met 16 uur per week, zo'n 2 dagen per week 'werkt'. Je bent echter zo'n 2 a 3 keer zoveel kwijt aan benzine per maand, omdat je niet 2 dagen, maar 4 dagen naar school MOET. Je woont en werkt in de Randstad. Je moet straks dus over wegen waar trajectcontrole wordt ingevoerd. Dat gaat dus een verdubbeling (?) van je reiskosten worden. Andere werktijden is niet mogelijk. Scholen zullen die extra kosten niet betalen, want die betalen sowieso al niets, omdat ze vanuit Den Haag allemaal naar de klote bezuinigd zijn.

Wie staat er vanaf 2016 voor de klas? Een stelletje goedkope POLEN die in de kelderruimte van scholen overnachten met 16 man, dicht bij elkaar, omdat vanwege de jaarlijkse energieprijzenstijging de scholen geen verwarming meer aan kunnen doen?

De overheid is dom, naief, kortzichtig en graait zich een baan door het belastingINstelsel, in plaats van mensen die het nodig hebben te belonen, en subsidie te geven aan de groepen die het het hardst nodig hebben. Dat zijn niet de armen, de uitkeringstrekkers etc. Dat zijn de mensen die gewoon hun werk doen, maar overal buiten vallen. Geen huursubsidie, geen zorgtoeslag. Je kunt in dit land beter thuis blijven zitten, een uitkering trekken en de hele dag geen flikker doen. Dan hou je netto, het meeste geld over!

OVERHEID: BEDANKT STELLETJE TERINGLIJERS!!!!!

Zo, dat lucht op. :)

Dennis

P.s. Pure passie voor het vak houdt mijn vriendin (met moeite) op de been.

P.s. 2: Iemand een energielabel voor zijn woning? Dan kan ik een topdocente sponsoren met haar vervoersprobleem. :)
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 15 nov 2007, 09:33, 2 keer totaal gewijzigd.

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2007, 09:21

@Dennis whaha lol :lol: go get them tiger :wink:

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 15 nov 2007, 09:24

Wat Dennis neer zet is gewoon de pure waarheid helaas...

Het word allemaal zo mooi verteld door de regering. Hierdoor nemen we alles maar aan en gaan overal maar mee accoord...
Maar de werkelijkheid staat lijn recht tegenover de verhalen die verteld worden...

Word echt tijd voor actie!!

Wanneer gaan we knooppunten lam leggen?? 8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 15 nov 2007, 09:40

@Roderic: Volgens mij helpt dat geen reet, we moeten een politieke partij oprichten. Eén die echt realistisch is.

Mijn voorstellen:

- We stappen uit de EU
- We kappen met het Kyotoprotocol
- De overheid blijft eigenaar van energie/nutsbedrijven, openbaar vervoer, etc. Niets geen marktwerking, gewoon een monopolist die door de bulk van 17 miljoen gebruikers een grotere inkoopkorting kan bedingen dan 30 energiebedrijfjes
- Het volledige belasting en subsidiesysteem wordt herzien en vanaf 0 opnieuw samengesteld. Uitgaande van BELONEN en straffen. Dat belonen blijft nu in alle beslissingen ver achterwege.

En zo heb ik een hele waslijst. Laten ze die bende maar overhoop gooien, ik denk dat we daaraan toe zijn. :)

Maar back on topic: km-heffing. wie is er hier voorstander van?? :)

ROFL

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 15 nov 2007, 09:45

Driving Fun Partij!!

I'm in!!

Zo heb ik ook nog wel een aantal ideeën.

Zodra het accijns drastisch word verlaagd (kwartje van kok er minimaal af) en de houderschapsbelastings word afgeschaft, dan zou een km-heffing kunnen werken...

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 15 nov 2007, 09:49

En dan ook gelijk Geerts idee doorvoeren, stoppen met ontwikkelingshulp. Scheelt ook miljarden per jaar:

http://www.nieuwnieuws.nl/archives/opin ... ngshu.html

RVV

Bericht door RVV » 15 nov 2007, 10:02

Het gaat allemaal erg off topic. Maar even een on topic reactie, de kastjes komen, is een feit, nou dan is mijn hobby dus over. Dan begin ik met treintjes op zolder. Mensen wij zijn nog een unieke generatie. Onze kinderen maken dit niet meer mee.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 nov 2007, 10:13

Laat die treintjes maar Rico.
Trailer kopen en een E36/ E46 M3 zonder kenteken erop lijkt me leuker dan treintjes :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2007, 10:19

ik heb ook voorstellen genoeg die beter werken dan de zogenaamde concurerende onzin en moeilijk doenerij wat alleen maar onrust veroorzaakt en onkunde...en bovendien veel meer geld kost, maarja helaas heb ik niet die energie in m'n kop en kan hooguit ideeën aandragen en onderbouwen en ergens achter staan...

@Rico mag ik de seinen en overgangen bedienen? :lol: hup een paar matrassen erbij op een groot zolder en af en toe wat vrouwelijke passagiers voor een ritje uitnodigen tuut tuut

M3 wordt dan 3M is MMM van lekkah :wink:

HSR

Bericht door HSR » 15 nov 2007, 10:25

Ja, mijn mening is wel duidelijk over de hele kwestie. Ik heb het geluk over een jaar of 3 a 4 Nederland gedag te kunnen zeggen en puur nog voor de lusten, wat dat tegen die tijd nog mag zijn, in Nederland zal vertoeven.

Nu zal ik nooit zeggen dat het in een ander, Westelijk, land veel beter is. Echter, veel slechter zal ook niet kunnen.

Andre

Bericht door Andre » 15 nov 2007, 10:27

Inderdaad als de gps kastjes komen ben ik ook klaar met autorijden. Dan is de hobby over. Dan is alleen racen nog interressant. Als men GPS kastjes heeft kan men ook de snelheid polsen. Dus je krijgt gewoon automatisch bekeuringen binnen.

Eigenlijk gaat het net als in de futuristische films die zich afspelen in 2020 etc. Als je nou op straat loopt of je zit in de gevangenis het is beide keren het zelfde. Alles wordt gechecked en gecontroleerd door allerlei electronica.

Geniet zolang het kan jongens ram dat rubber erdoor heen. Rookwalmen uit de velgen van remblokken die in de fik staan. Geniet!!! Denk toch maar een 135i bestellen met 6 sperren erop en tuning kitje van 380pk dan heb ik ook geen onderstuur meer. Het kan nu nog:)

GTRene

Bericht door GTRene » 15 nov 2007, 10:31

Ik denk dat ik nu al rechten gaan aankopen voor een real life soap, en we gaan het groot aanpakken, ditmaal niet 12 mensen in een villa op tig mensen op een eiland, nee we gaan het groeter aanpakken en we hoeven er niet eens een hek omheen te zetten...

het gaat heten...

de Nederlanders :lol:

Elke dag een real life soap :wink: genoeg filmmateriaal, kijk nu weer op het nieuws de VVD wat een eikel die vent wat aan het woordt is, en wat een hoogdunk en laffe lui zeg...dat moet je echt zien, ja zegt ie die plannen liggen bij ons al 15 jaar op tafel...aaaaaaaaaaargh doe er dan eens wat mee en kom er zogenaamd niet nu mee nu je het uitkomt om mensen te behouden achterbakse politieke lijders met lange ij inderdaad..., en zo gaat dat ook met wegen dat wisten ze al 20 jaar maar wat doen ze ermee? vooruitschuiven, nee de Nederlanders zal een goede soap worden waar vele landen hartelijk om kunnen lachen en dus goed verkoopbaar, aandelen worden binnenkort uitgegeven :lol: damn, I'm gonna be rich :wink:

http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/home/

en dan "botsing in kamer.....klikken rechts bij video's

affijn weer ontopic... :wink:

allen

Bericht door allen » 15 nov 2007, 11:11

Andre schreef:Inderdaad als de gps kastjes komen ben ik ook klaar met autorijden. Dan is de hobby over. Dan is alleen racen nog interressant. Als men GPS kastjes heeft kan men ook de snelheid polsen. Dus je krijgt gewoon automatisch bekeuringen binnen.
Ik geloof niet in wonderen. Tegen de tijd dat er gps kastjes zijn zal er ook wel trajectcontroles op het circuit worden ingevoerd. Nieuwe hobbies als Nordic Walking en modeltreintjes (met speedlimiter) zijn tegen de tijd hot.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 15 nov 2007, 11:28

Rico v Velzen schreef:Het gaat allemaal erg off topic. Maar even een on topic reactie, de kastjes komen, is een feit, nou dan is mijn hobby dus over. Dan begin ik met treintjes op zolder. Mensen wij zijn nog een unieke generatie. Onze kinderen maken dit niet meer mee.
Je raakt ook snel offtopic met dit onderwerp omdat het geld van de automobilist gebruikt wordt om gaten in andere potjes te dichten.

Vrees dat we onze kinderen met nog grotere problemen opzadelen en bedoel dan geen km heffing :!:

Femme

Bericht door Femme » 15 nov 2007, 13:25

Gps-kastjes kunnen alleen een positie doorgeven als de gps-ontvanger ontvangst heeft en de positie via een bepaald communicatienetwerk, bijvoorbeeld umts, doorgestuurd kan worden. Zet je de stroom van het apparaat uit dan weet niemand waar je bent.

Ik vind het om die reden niet zo realistisch om met gps-trackers te gaan werken voor het berekenen van kilometerheffing. Tegelijkertijd zouden er overal controleposten geïnstalleerd moeten worden die checken of een passerende auto een actieve gps tracker heeft.

Dit nog even afgezien van bezwaren die er zijn tegen de beperking van de privacy die de genoemde maatregel zou betekenen. Een beveiligingsdienst afnemen bij een particulier beveiligingsbedrijf die enkel in actie komt als je auto met gps-tracker een diefstalmelding geeft vind ik andere koek dan een overheidsinstantie die actief registreert op welke wegen je rijdt.

raymondw

Bericht door raymondw » 15 nov 2007, 13:35

Dennis,

Ik ben het helemaal met je eens.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 15 nov 2007, 13:46

Iedereen in 2016 aan de oldtimer als er kastje komen, die krijgen vrijstelling en roken lekker......

Tom

Bericht door Tom » 15 nov 2007, 13:59

Roderic E34T schreef:
Hans schreef:

Was het maar weer de jaren 70 of 80... Toen de bevolking nog protestmarsen en belangrijke knelpunten lam legden als we het niet eens waren met de beslissingen of ideeën van de regering...

Zodra zoiets zou gebeuren, dan zou ik zeker meedoen, maar om nou met alleen mijn wagen op het Prins Clausplein te gaan staan, gaat niet veel helpen...
doe maar een voorstel...
met 20-30 auto's krijg je heel Nederland 'plat' :lol:

Pascal

Bericht door Pascal » 15 nov 2007, 19:49

Mooi,dat uitstel;beetje de werkende klasse extra betaald in de file laten rijden :roll: en iedereen gaat meer betalen op alle producten ivm de doorberekening van vervoerders naar de winkels;dus de klant!
Provincies zien de bui al hangen van een dalende houderschapsbelasting en gaan op een andere manier uitmelken.

RVV

Bericht door RVV » 15 nov 2007, 19:53

Tom je bedoelt dat we met 30 man ieder op alle bekende verkeersknooppunten moeten gaan staan en tegelijktijd een belletje naar 112...

Melding: autobom :lol:

Plaats reactie