Kilometerheffing in 2016
GROTE PROBLEMEN MET AANGEKONDIGDE START
door Edwin Timmer
DEN HAAG, donderdag
De kilometerheffing is pas op z’n vroegst in 2016 ’volledig operationeel’. Bovendien is een omvangrijke tussenstap deze kabinetsperiode van de baan.
Dat valt op te maken uit een geheime notitie van minister Eurlings (Verkeer), die morgen in de ministerraad wordt behandeld. Tot nu toe werd uitgegaan van een landelijke invoering van de heffing in 2012.
In het stuk zet de CDA-bewindsman vier mogelijke tussenstappen op een rij, die als eerste start kunnen dienen naar de gewenste landelijke kilometerheffing. Het gaat om een basistarief op snelwegen plus een spitsheffing, alleen een spitsheffing op knelpunten, een proef met kilometerbeprijzing via de satelliet of een proef rond Amsterdam (de Noordvleugelvariant).
Het kabinet heeft zich verplicht voor 2011 zo’n ’eerste uitvoerbare, betekenisvolle en onomkeerbare stap’ te nemen. Maar de huidige opties voldoen niet aan de kabinetseisen van lage invoerkosten en het eerlijkheidsprincipe, oftewel een fikse verlaging van de motorrijtuigenbelasting en de aanschafbelasting (bpm) in ruil voor die nieuwe kilometerheffing.
„Geen van de opties is uitvoerbaar binnen de voorwaarden van het coalitieakkoord”, schrijft Eurlings.
[img:141:162]http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2 ... _thumb.jpg[/img]
• Minister Eurlings [img:15:15]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... ukey-1.gif[/img]
De bewindsman acht derhalve een start per 2010 met geen van de opties mogelijk. De onomkeerbare stap waartoe het regeerakkoord hem verplicht, zal Eurlings het makkelijkste kunnen halen via het voorbereiden van alle benodigde wetgeving.
Vanaf 2016 zal elke autobezitter een kastje aan boord hebben, waarmee de ritten door een satelliet worden geregistreerd. Dat is volgens Eurlings het ’einddoel’, want iedereen betaalt dan naar tijd, plaats en de milieuvriendelijkheid van de wagen.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat weigert commentaar. Eind november presenteert de minister zijn plan.
[img:520:194]http://telegraaf-i.telegraaf.nl/daily/2 ... _thumb.jpg[/img]
Breed draagvlak ongewis plan
MINISTER HOOPT OP KM-HEFFING VIA DE SATELLIET
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG, donderdag
Verkeersminister Eurlings lijkt zijn hoop te hebben gevestigd op het plan voor de kilometerheffing dat nog het minst is uitgewerkt.
Maatschappelijke organisaties, waaronder het bedrijfsleven en de ANWB, willen graag dat Eurlings begint met pilots waarin kastjes in de auto worden gevolgd door de satelliet. Eurlings is vooral gecharmeerd van het brede draagvlak dat MKBvoorzitter Loek Hermans hem biedt. Dat zou hem kunnen redden uit het moeras waarin de kilometerheffing hem dreigt mee te sleuren.
Belonen
Een satellietsysteem is het meest verregaand, want de techniek is ongebruikt en het plan ongewis. Toch voelt de minister wel voor het belonen van vrijwilligers die de spits mijden. Door zo’n financiële meevaller ’kunnen positieve associaties met prijsbeleid ontstaan’, aldus Eurlings.
Als het kabinet de landelijke snelwegenvariant kiest, inclusief een spitstaks, klopt het automobilisten evenmin extra geld uit de zak. Met deze techniek op basis van poortjes die een kaartje in de auto aflezen, kan de motorrijtuigenbelasting met een kwart omlaag. Op snelwegen dalen de files met 45%, over alle wegen gemeten is dat een kwart. Het is de meest uitvoerbare variant.
Neutraal
Twee andere opties, spitsheffingen rond grote steden of alleen rond Amsterdam, betekenen ’een lastenverzwaring voor de automobilist’, zo waarschuwt Eurlings. En dat gaat lijnrecht in tegen de afspraak met de commissie-Nouwen dat de invoering de automobilist niets extra mag kosten.
Het ministerie van Financien zou, vanwege die extra inkomsten, wel oren hebben naar deze twee spitsheffingen.
Over welk brede draagvlak hebben ze het? Maatschappelijke organisaties, waaronder het bedrijfsleven en de ANWB. Welk bedrijfsleven? En ja de ANWB, maar dat is geen organisatie die iets met de automobilist op heeft. En Loek Hermans van het MKB heeft zijn hele leven in de politiek gezeten dus die gaat nu de politiek natuurlijk niets in de weg leggen. Ik zou zeggen als de minister zo overtuigt is van het brede draagvlak onder de bevolking, doe dan eens een referendum. (yeah right :[ )
De motorrijtuigenbelasting met een kwart omlaag? Ik dacht dat ie helemaal zou verdwijnen!! Het gebruik zou toch belast worden, en niet het bezit. De motorrijtuigenbelasting is de afgelopen 7 jaar al met 80% gestegen! Hoezo een sigaar uit eigen doos! :boos: (maar ja hadden we iets anders verwacht?) En de files zullen met 45% dalen. [IMG:29:15]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... chater.gif[/img] [IMG:15:15]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... es/emo.gif[/img] [IMG:15:15]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... osmile.gif[/img]Als het kabinet de landelijke snelwegenvariant kiest, inclusief een spitstaks, klopt het automobilisten evenmin extra geld uit de zak. Met deze techniek op basis van poortjes die een kaartje in de auto aflezen, kan de motorrijtuigenbelasting met een kwart omlaag. Op snelwegen dalen de files met 45%, over alle wegen gemeten is dat een kwart. Het is de meest uitvoerbare variant.
Mensen, we worden (voor de zoveelste keer) keihard gefuckt! [IMG:33:36]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... /swear.gif[/img]