De charme van het kopen van een auto..

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

De charme van het kopen van een auto..

Bericht door RVV » 14 nov 2007, 17:40

Vroagah lang geleden.. verliep het aankoopproces voor een auto heel anders dan vandaag de dag. De dealer danwel de autohandelaar was de aangewezen plek om je nieuwe (gebruikte) auto uit te zoeken. Eerst de advertenties uitpluizen in de huis aan huiskrantjes. Een tijd dat je nog struinde tussen de occassions en liep te graaien in het folderrek. Auto voor auto keek je naar het kaartje achter de voorruit. auto's beoordeelde je op uiterlijke staat die je daadwerkelijk kom beoordelen, en als het je aanstond regelde je ter plekke een proefrit. Was je overtuigd volgde een verkoopafhandeling en werd een prijs afgemaakt.

Een aantal zaken zijn nog steeds hetzelfde..

Maar het schiftingproces is heel anders geworden.. aan de hand van zoekmachines beoordeel je wat jij interesant vind, heel veel valt af omdat op basis van een paar letters en wazige foto's je de auto niet aanspreekt. Je kijkt niet alleen bij de plaatselijke dealer, maar in een half uur scan je 95% van het te koop staande wagenpark (wat jou interesse heeft) in Nederland.

De charme is een beetje verdwenen denk ik. Het leuke van het bezoeken van een auto showroom en daar een verassing tegen te komen overkomt je eigenlijk niet meer.

Prijsonderhandlingen gaan soms danwel vaak al via mail, over auto's die aan de andere kant van het land te koop staan, want je wilt eerst een goede prijs weten voordat je de moeite neemt om half Nederland af te rijden.

Kortom er is heel veel verandert. Internet bied heel veel voordelen, maar het grootste nadeel is denk ik het speciale gevoel missen van het uitzoeken van een kadootje voor jezelf. Het struinen als een klein kind in een speelgoedwinkel. Want autodealers/bedrijven zijn toch altijd een beetje de speelgoedwinkels voor grote kinderen geweest.. Of nog steeds ?

Hoe ervaren de proffesionele autoverkopers dit ? Zijn ze blij met deze ontwikkeling ? Of hadden ze liever de oude traditionele situatie ?

Waar liggen de kansen voor jullie en wat zijn de grootste nadelen ?

Ikzelf vind het heel handig al die zoekmachine's maar het is ook een beetje een kil statisch gebeuren geworden, het uitzoeken van een nieuwe (gebruikte) auto.

(Met dank aan Dexter die dit onderwerp aan sneed)

Sander S.

Bericht door Sander S. » 14 nov 2007, 19:29

xxx
Laatst gewijzigd door Sander S. op 25 nov 2007, 19:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Ampair

Bericht door Ampair » 14 nov 2007, 19:45

ik moet zeggen dat toen ik bij mitsubishi werkte indd de mensen van andere kant van het land kwamen om de auto's te kopen. vaak maar 1 voordeel ze komen niet vaak terug om garantie te halen. is dan te ver weg voor ze.

maar toen ik zelf een auto ging kopen heb ik alle showrooms van breda gehad voor ik me bmw tegen kwam waar ik toch wel beetje verliefd op werd.

Roel

Bericht door Roel » 14 nov 2007, 21:54

Heel mijn mailbox zit 's ochtends vol(beetje overdrijven mag) met die mensen die mailen en of ik graag een bod wil doen op hun auto omdat het toch wel ver rijden is. Iemand die me een mailtje stuurde met de mededeling dat hij een zwarte Peugeot 106 GTI met airco en 62.000 km had. Wat wij daar voor terug gaven. terug gemaild dat het moeilijk was om de waarde te bepalen van de auto zonder hem te zien. Binnen het uur kreeg ik een mailtje terug met een foto. Via het kenteken(op die foto) na getrokken dat het om een ingevoerde schade auto ging uit duitseland.

Gelukkig komt het ook voor dat mensen wel de moeite nemen om op en neer te komen voor de auto. Ik zorg dan dat de auto klaar staat voor een proefrit en kan in de tussentijd me eens rustig gaan buigen op de inruiler. 99% van de gevallen word de koop gesloten.

Met nieuwe auto's is het een heel ander verhaal. Ik word gewoon soms gebeld wat een ........ bij ons kost. Met gelijk "daar kan ik hem kopen voor € x,-".

Ik klink misschien wat negatief maar zie internet toch als iets positiefs in de autobranche. Ik denk namelijk dat klanten steeds minder van die vervelende verkopers aannemen en lekker zelf op zoek gaan naar hun geschikte auto. Vooral gebruikservaringen die gedeeld worden door andere gebruikers op internet en gemakkelijk prijsvergelijken maakt de markt voor de klant in hun ogen heel doorzichtig, schijn bedriegt denk ik.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 14 nov 2007, 23:16

Internet is positief, ik koop per jaar ruim 200 in puur inkoop ik selecteer op uitvoeringen etc. die iemand anders juist niet heeft. Deze auto's worden via Internet gekocht 50% van mijn gebruikte auto's verkoop ik buiten mijn rayon, dus positief.

Krijg veel mail als ik ergens de goedkoopste me ben willen dan vaak de hoogste inruil alleen dat kan natuurlijk niet. Maar als je mensen netjes beantwoord via de mail verkoop je vaak toch.

Dus Internet is gewoon top!

Ik zeg altijd mijn rayon is NL.

RVV

Bericht door RVV » 15 nov 2007, 00:15

Leuk om de reacties te lezen van de verkopers, ik mis alleen nog de reacties van de kopers.

Andre

Bericht door Andre » 15 nov 2007, 00:30

ik ben snel uitgekeken. Kijk vroeger ging ik nog wel eens naar honda subaru mitsubishi en ford dealers. Maar al die merken maken me de pis niet meer lauw wat ze nu in hun gamma hebben.

Er is momenteel weinig in de markt wat echt me interesse trekt. 135i ben ik nieuwsgierig naar verder eigenlijk helemaal niks. Ja een GT3 maar die zou ik zo telefonisch door kunnen faxen wat voor specs ik wou als ik zo n ding kon permiteren. Door het internet weet je al wat er komt. En kan je snel wegstrepen wat wel en wat niet. Daar hoef ik niet meer voor naar de showrooms. Zou ford een Focus rs maken 4wd kijk dan zou ik voor een test rit een afspraak maken. Voor al die 12 in dozijn auto s kom ik de kamer niet meer uit.

RVV

Bericht door RVV » 15 nov 2007, 00:35

Andre goed punt, daar dacht ik ook al aan. Eigenlijk weet je al ruim van te voren goed wat je wilt of niet door het internet en alles wat er op staat qua ervaringen, testen ed.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 15 nov 2007, 01:25

Andre schreef:Er is momenteel weinig in de markt wat echt me interesse trekt.
Wat dacht je van een nieuwe STi voor 45k? :lol:

Andre

Bericht door Andre » 15 nov 2007, 01:32

gaat ie 45k kosten dan?

RVV

Bericht door RVV » 15 nov 2007, 01:34

ga slapen man, ga ik ook doen, lekker dromen van lage prijzen :lol:

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 15 nov 2007, 01:58

Andre schreef:gaat ie 45k kosten dan?
Misschien als je 'm koopt als ie een half jaar oud is.....ik denk dat 't gewoon dik 50k nieuw wordt. :?
Leuker kunnen we 't niet maken, wel makkelijker. :lol:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 nov 2007, 10:10

Nieuwe auto's koop ik gewoon in de buurt, lekker makkelijk.
Via internet alles al op een rijtje gezet.
Verkoper hoeft alleen nog maar een passende offerte te maken.
Voor de zekerheid pak ik 2 a 3 dealers van hetzelfde merk, als het maar in de buurt is.

Bij gebruikte auto's speur ik het hele land af en gebruik idd de criteria die Rico schetst.
Deal van het jaar kan dan wel eens aan je voorbij gaan.
Via de telefoon (Macboy!!) of via mail wil ik een benadering van de inruilprijs voor mijn auto.
Hoeft niet op de euro nauwkeurig.
Wil gewoon weten of het de moeite is om die kant op te gaan.
Die 500,- tot 1500,- (voorbeeldje) onderhandelen we wel ter plekke uit.
Is het (denkbeeldige) gat bv 4 of 5k ga ik er niet eens heen.
En de verkoper die me zegt dat het niet mogelijk is en hij perse de auto wil zien vangt bot.
Ik zeg er duidelijk bij hoe mijn auto ervoor staat en dat zijn voorstel niet bindend is.
Maar dat ik gewoon wil weten of het de moeite waard is...

Dutch

Bericht door Dutch » 15 nov 2007, 10:12

Grappig om te lezen dat de verkopers internet positief vinden. Van mijn dealers hoor ik weer dat importeurs internet juist een kwelling vinden... :lol:

Dankzij forums als deze (waar technici hun kennis belangeloos beschikbaar stellen) stellen klanten immers veel vaker achter de pc al de (juiste) diagnose als er een probleem met de auto is. Daardoor is het aantal garantieclaims de afgelopen jaren flink gestegen. En daarom krijgen dealers van importeurs steeds minder speelruimte (en technische middelen) om zulke claims zelf op te lossen.

Dankzij internet. :D

Hebben de verkopers in hun toko dezelfde ervaring?

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 15 nov 2007, 10:14

En je weet de verkoper vaak meer te vertellen over zijn product en hoe het er uit komt te zien.
Of hij moet vaker achter z'n PC gaan zitten :wink:

Sander S.

Bericht door Sander S. » 15 nov 2007, 12:28

Als verkoper is het alleen maar fijn als er iemand tegenover je zit die precies weet waar je over praat, vind ik.

Maar vergis je niet dat er heeeeel veeeeel mensen zijn die nooit op een forum zullen komen en er ook nooit een vraag zullen stellen. Die bellen direct naar de werkplaats om hun ei kwijt te kunnen.

Waar ik wel ontzettend moe van word zijn de mensen die met een inruilprijs van Autoweek komen. Tuurlijk, soms zit het wel redelijk in de buurt maar soms ook niet natuurlijk, heeft natuurlijk ook in grote mate te maken met de marge die je hebt op de auto die je verkoopt. Maar die mensen komen dan heel defensief binnen en willen direct een inruilprijs.

Vervolgens zijn ze vaak beledigd en komen ze met de zin: 'Maar autoweek zegt dat hij zoveel waard is'. Dan kan je ze dus een half uur uit gaan leggen dat dat niet altijd relevant is. Als autoweek de auto's ook daadwerkelijk in zou kopen en proberen te verkopen zouden ze binnen een half jaar aan de grond zitten.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 15 nov 2007, 12:34

Zo ook een keer een interessant gesprek gehad met een Volvo-verkoper. Je hebt altijd van die mannen die graag willen afdingen als hun vrouw erbij is, prima, krijg je gewoon wat minder inruil. Of juist mensen die een scherpe inruilprijs willen, maar dan gewoon wat minder korting op de nieuwe krijgen. Veel mensen vergeten toch dat het alleen om het bij te betalen bedrag gaat, en dat vind je niet zo snel op internet. :)

Kazimir

Bericht door Kazimir » 15 nov 2007, 16:12

Ik heb het aan beide zijde meegemaakt..

Bij Honda was het zo als Sander en duifjes eigenlijk eerder beschreven. Netjes invoeren op internet! en verkopen door heel NL, zeker gebruikte Honda's deden het beter bij 'de internet bezoeker' dan bij 'de plaatselijke ik pak de gehele autopark mee klant'. :P

Zelf ervaar ik vooral dat je vaak meer weet dan de verkoper, omdat jeje verdiept. Je weet wat je wilt, en je komt alleen nog maar in de showroom voor het gevoel, misschien de relatie en de uiteindelijke deal. Niet om je te laten informeren. :D

Sander S.

Bericht door Sander S. » 15 nov 2007, 16:16

Jah maargoed.

Kun je de verkoper ook niet kwalijk nemen heh. Veel weten natuurlijk wel precies wat er staat maar als een bedrijf een voorraad heeft van 50/60 auto's dan is het natuurlijk lang niet altijd makkelijk om uit je hoofd te weten uit welk bouwjaar de auto stamt, of welke opties erop zitten etc.

Joop

Bericht door Joop » 15 nov 2007, 23:44

internet is een prachtig verkoopmedium. Prijsvergelijken en te bekijken auto's sorteren achter je computer; helemaal goed. Heb al mijn auto's niet naast de deur gekocht. Ben voor mijn huidige auto ook op een koopavond naar Enschede gereden (daar doen ze nog aan koopavonden bij de dealer): toch een dikke 120km enkele reis.

Maar altijd wel eerst IRL gaan bekijken en proefgereden voordat ik tot aankoop over ben gegaan.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 16 nov 2007, 09:27

@Sander idd. deze week nog een hele kluif gehad mijn oude demo te verkopen een Previa 2004 Executive automaat full-options 60.000km voor 31.880,= Volgens de autoweek en ANWB etc blabla.

Ja dat klopt misschien maar waar staat nog zo'n auto in NL....vraag en aanbod wel eens van gehoord? waarom is goud duur...wel eens overnagedacht...

Uiteindelijk toch verkocht voor 30.500,= ipv. de 27.350,= waar ze mee kwamen.

Hun sommetje:

31.880,=
minus standaard 8% korting op een gebruikte auto van de bruto prijs *(hadden van een kennis gehoord die verstand had van auto's
Autoweek prijs
etc
etc.

En dan ook nog het verhaal, ja dan ben je hem ook maar kwijt :shock:

Plaats reactie